Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(18.50 hodin)
(pokračuje Viktor Vojtko)
Takže v rámci tohoto návrhu se navrhuje jednak to, aby se umožnilo vystavovat tyto občanské průkazy ve zkrácené lhůtě trochu jiným způsobem a zároveň aby ta infrastruktura, která se k tomu využívala, tak umožňovala vydávání strojově čitelných občanských průkazů i pro tu situaci těch dočasných. Takže to je jedna část.
Druhá část toho pozměňovacího řeší jednu ze změn v rámci volebního zákona u komunálních voleb, kde mělo od 1. ledna 2026 dojít ke zrušení možnosti, aby ve volbách do zastupitelstev obcí mohla kandidovat sdružení, v nichž figurují politické strany či hnutí a současně nezávislí kandidáti. Zachována měla být pouze možnost kandidatury sdružení nezávislých kandidátů. A tento pozměňovací návrh v té druhé části opětovně umožňuje, aby to bylo v této kombinaci, tak jako tomu bylo již dříve, protože ve výsledku by to mohlo vést k tomu, že budou vznikat pouze účelové politické strany, které mají překonat třeba ten počet, který je nutný právě pro sdružení kandidátů.
Takže tolik krátce toto zdůvodnění. Podrobné odůvodnění je součástí toho sněmovního dokumentu 5975, který jsem zmínil, a samozřejmě k pozměňovacímu návrhu se ještě přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Poprosím paní poslankyni Potůčkovou.
Poslankyně Lucie Potůčková: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, já bych zde ráda předložila dva pozměňovací návrhy ke sněmovnímu tisku 779, tedy k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění volební a některé další zákony v souvislosti s přijetím zákona o volebních kampaních. Byly nahrány pod čísly 5908 a 5909 a já se k nim ještě přihlásím v podrobné rozpravě. Ten první návrh je čistě transpoziční a ten druhý návrh reaguje na rozsudek Evropského soudního dvora.
První pozměňovací návrh navazuje na můj pozměňovací návrh ke sněmovnímu tisku, tedy tomu předešlému, číslo 778, kterým se do zákona o volebních kampaních zapracovává zejména gesce národních orgánů ve vztahu k evropskému nařízení o transparentnosti a cílení politické reklamy. Transpozice tohoto nařízení však vyžaduje také to, aby ze současné právní úpravy byla tedy odstraněna ta ustanovení, která by byla z hlediska komunitárního práva nepřípustně duplicitní. Účinnost těchto novelizačních bodů je časově předřazená a je navrhována k 10. říjnu 2025, to jest shodně s účinností nařízení.
Ten druhý pozměňovací návrh je reakcí na rozsudek soudního dvora Evropské unie z listopadu 2024, tedy poměrně velmi čerstvý, který rozhodl více než desetiletý spor mezi Evropskou komisí a Českou republikou tak, že odepření práva stát se členem české politické strany nebo hnutí občanům unie, kteří mají bydliště v České republice, ale nejsou českými státními občany, je v rozporu s unijním právem. Stejný rozsudek byl vynesen i ve sporu komise s Polskem. Podle nyní platného zákona o sdružování v politických stranách platí, že členem strany a hnutí může být pouze státní občan České republiky starší 18 let.
V reakci na rozsudek soudního dvora Evropské unie se tento zákon pozměňovacím návrhem doplňuje tak, že členem politické strany nebo hnutí může být i státní občan jiného členského státu Evropské unie. Kromě splnění podmínky 18 let věku se vyžaduje, aby občan unie měl trvalý nebo přechodný pobyt na území České republiky. Nic se ale nemění na tom, že občané Unie s bydlištěm v České republice mohou volit a být voleni pouze ve volbách do Evropského parlamentu a ve volbách do obecních zastupitelstev, ale nemohou volit ani kandidovat ve volbách do Poslanecké sněmovny, Senátu, ve volbě prezidenta republiky ani ve volbách do zastupitelstev krajů. Výslovně se však pozměňovacím návrhem pro občany Unie zavádí omezení, že nemohou podávat návrh na registraci politické strany. Dalším omezením pro občany Unie je, že nemohou být členy statutárního orgánu politické strany nebo hnutí.
I zde se s ohledem na blížící konec volebního období Poslanecké sněmovny jeví jako nejvhodnější předložit odpovídající pozměňovací návrh k právě projednávanému sněmovnímu tisku 779 a to zajistí co nejrychlejší splnění povinnosti vyplývající z rozsudku soudního dvora Evropské unie. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně. Byla jste zatím poslední přihlášená do obecné rozpravy. Ptám se, zda se někdo jiný hlásí do obecné rozpravy z místa? Pokud tomu tak není, tak končím obecnou rozpravu.
Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak.
Návrh na vrácení zákona garančnímu výboru nebyl podán, čili zahajuji podrobnou rozpravu. Znovu připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Jako první se do podrobné rozpravy hlásí s přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu Pirátů Michálek.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuju za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, tímto se hlásím k pozměňovacím návrhům: sněmovní dokument 5981, to je pozměňovací návrh, který upravuje zdroj darů a bezúplatných plnění, a dále se hlásím k pozměňovacímu návrhu, sněmovní dokument 5914, což je sněmovní dokument, který upravuje transparentní účty politických stran. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a jako další do podrobné rozpravy se hlásí pan poslanec Viktor Vojtko. Prosím.
Poslanec Viktor Vojtko: Děkuji za slovo. Jak už jsem avizoval v obecné rozpravě, přihlašuju se tímto ke svému pozměňovacímu návrhu, který je pod číslem sněmovního dokumentu 5975. Podrobné odůvodnění je součástí tohoto textu. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuju. A poslední přihlášená do podrobné rozpravy je paní poslankyně Potůčková Lucie.
Poslankyně Lucie Potůčková: Děkuji, pane předsedající. Já se tímto také přihlašuji k pozměňovacím návrhům, které jsem nahrála do systému pod číslem 5908 a 5909, které byly odůvodněny v obecné rozpravě.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Ptám se, zda se ještě někdo další hlásí do podrobné rozpravy? Jestli tomu tak není, tak podrobnou rozpravu končím.
Ptám se, zda je v tuto chvíli zájem o závěrečná slova? Nikoliv.
Návrhy k hlasování žádné nezazněly, čili končím druhé čtení tohoto návrhu.
Budeme pokračovat bodem číslo
7.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 775/ - druhé čtení
Předložený návrh uvede za navrhovatele místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobrý večer, vážený pane místopředsedo, já budu velmi stručný, protože je to novela zákoníku, kterou jsem tady velmi podrobně uváděl při projednávání v prvním čtení.
Tato novela zákoníku práce je pracovně nazývaná jako flexi novela. Upravuje tam celou řadu ustanovení, jako je možnost prodloužení doby zkušební, nebo například upravuje záležitosti, jako je například doručení výpovědi k datu, kdy je tato výpověď doručena, a nikoliv až následujícího dne v měsíci. To znamená, efektivně zrychluje tyto lhůty. Zároveň také třeba posiluje práva na straně rodičů, kteří jsou na mateřské, rodičovské dovolené, a pokud se vrací do dvou let věku dítěte, tak jim zaměstnavatel musí nikoliv jenom garantovat místo u své osoby coby zaměstnavatele, ale to konkrétní pracovní místo. To znamená, odcházel-li někdo například z pozice hlavní účetní, tak pokud se vrací do dvou let věku, má opravdu nárok na to, vrátit se přímo na tu danou konkrétní pozici.
Dále řešíme některé dlouholeté, já bych řekl nesmyslné věci, jako je například to, že rodič, který je na rodičovské, nemohl vykonávat stejnou práci a museli jsme se tvářit nebo ten systém se tvářil, že dělá v uvozovkách něco úplně jiného, pokud pracoval na dohodu. Takže tyto věci v tom systému narovnáváme.
Já avizuju, že také budu předkládat ještě tři pozměňovací návrhy, z nichž ten jeden je naprosto zásadní, a ten už byl avizován v posledních zhruba dvou měsících, a týká se redesignu podpory v nezaměstnanosti. To následně ještě podrobněji představím. Tolik asi velmi stručně na úvod a děkuji za pozornost. ***