Neautorizováno!


(20.40 hodin)

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, děkuji i vám, že jste mi dali možnost - a kolegovi Bauerovi - že můžu být zpravodajem tohoto sněmovního tisku, protože už asi všichni víte, že lékařská posudková služba je mi nějakou dobu už bližší v tom, že příspěvky na péči a průkazky dělám také, abych se právě v těchto zákonech orientovala. Já tento zákon velice vítám, i proto jsem požádala předsedu výboru pro sociální politiku, aby byla zkrácena doba na projednávání, protože si myslím, že to pomůže nám všem, kdo to děláme.

Ale teď jsem to otočila. Já se omlouvám, pane předsedající, já mám vystupovat jako zpravodaj, takže úplně zkráceně, vláda předložila Sněmovně tento návrh zákona v září 2024 a zákon byl rozeslán poslancům jako sněmovní tisk 796. Organizační výbor doporučil pana poslance Bauera, s kterým tedy jsme se dnes ve zpravodajování vyměnili. Pan ministr tady ten návrh zdůvodnil, jsme v prvním čtení. (Obrací se k předsedajícímu.)

Já vidím, pane místopředsedo, že do rozpravy se nikdo nehlásí, jestli bych tedy mohla teď už pokračovat jako poslankyně Pastuchová.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, pokračujte jako paní poslankyně Pastuchová, ale musím vlastně, pardon, musím vlastně ještě otevřít rozpravu, takže tím otevírám rozpravu. Máte slovo.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, pane místopředsedo. Nebudu zdržovat, je to opravdu první čtení. Já s tímto návrhem nemám problém, je tam opravdu mnoho věcí, které doufám, že zrychlí řešení příspěvku na péči a dalších věcí. Jde tam o digitalizaci, přesto na výboru, až to budeme projednávat, tak už mám teď v počítači vlastně docela dost poznámek k tomu, ale nebudu vám to - poslancům, kteří se touto problematikou nezabýváte - tady vysvětlovat, proč by tam měl být dle mého terminální stav, a ne inkurabilní, s čím se to vylučuje a podobně. Nebudu tady říkat, nebo zkráceně, nebudu tady říkat ty drobnosti, které si myslím, že patří právě do výboru, kde sedí lidé, kteří se o to zajímají, takže jenom i za sebe vás prosím o podporu zkrácení projednání, protože zrovna tento návrh z dílny MPSV si myslím, že nám pomůže. Děkuji. (Potlesk v pravé části sálu.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vzhledem k tomu, že nevidím nikoho... (Poslankyně Richterová se hlásí o slovo.)

Ano, pardon, máme zde s přednostním právem paní poslankyni Richterovou.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Velice stručně, já chci také pochválit MPSV, protože po letech, kdy to bylo opravdu zoufalé, lidé čekali na těch - často jsou to i stovky tisíc, i 400, 450 000 posudků ročně - tak na to často čekali řadu měsíců až někdy i let, tak to je naděje na skutečně velkou změnu. Já myslím, že je potřeba říct, když se něco daří a tohle je prostě velká věc.

Samozřejmě v minulosti se hodně diskutovalo o tom, zda nezavést takzvané samoposuzování pro některé jednodušší situace, zda nezavést systém, který byl pilotován v řadě jiných zemí EU, to si myslím, že ještě možná budoucnost bude, alespoň u některých jednodušších případů, u některých situací, kde stejně existují lékařské zprávy, existují například doklady o dopravní nehodě a podobně.

Nicméně opravdu to jediné, co tady chci říct, je, že po těch letech, kdy lékařská posudková služba kvůli věkovému profilu lékařů, kvůli tomu, že to samozřejmě pro lékaře, kteří chtějí léčit a ne psát papír, není tak atraktivní, kdy čelila obrovským krizím, tak je naděje, že to bude funkčnější. Díky za to.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. V tomto případě, protože nevidím už nikoho dalšího, končím tedy obecnou rozpravu.

Máte zájem o závěrečné slovo, pane vicepremiére? (Ministr gestikuluje, že nemá.) Paní zpravodajka rovněž ne.

V tom případě se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům. Nejprve tedy půjdeme ke garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl k projednání výboru pro sociální politiku jakožto výboru garančnímu. Máme prosím nějaký jiný návrh, jakožto výboru garančnímu? Nikoliv, tak můžeme přistoupit k hlasování. Já jsem před chvílí už zagongoval, počkáme ještě chviličku pro některé kolegy.

 

Můžeme hlasovat, čili hlasujeme garanční výbor jakožto výbor pro sociální politiku.

(Zahájeno hlasování.) Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 187, 129 přihlášených, pro 125, proti nikdo. Přijato.

 

Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jakožto garančnímu výboru.

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh žádnému dalšímu výboru. Je zde návrh od někoho z pléna k přikázání dalšímu výboru? Nikoliv.

 

V tom případě můžeme hlasovat lhůtu 30 dnů, pokud jsem si správně zaznamenal, takže hlasujeme třicetidenní lhůtu.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 188, 129 přihlášených, z toho pro bylo 126, proti nebyl nikdo. Přijato.

 

Děkuji všem za spolupráci.

Můžeme jít k dalšímu bodu, a to je bod číslo

 

13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 813/ - druhé čtení

Poprosím pana ministra dopravy Martina Kupku, aby se ujal slova.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, dovoluji si vám v druhém čtení představit velmi stručně celý ten předkládaný návrh, návrh změny zákona o silniční dopravě, který přináší především transformaci současného Centra služeb pro silniční dopravu jako příspěvkové organizace Ministerstva dopravy na Inspekci silniční dopravy. Inspirujeme se příklady v zahraničí, kdy nám jde především o to, aby současní technici mohli provádět kontroly zejména nákladních vozidel bez přítomnosti dvoučlenné policejní hlídky, kdy v okamžiku, kdy policejní hlídka musí odjet k akutnímu případu, tak v ten okamžik bohužel celá kontrola končí a činnost i Centra služeb pro silniční dopravu je tak opravdu, co se týče efektivity, významně omezená. Jde nám o to, aby v tomto směru byl výkon státu efektivní a aby tam, kde dochází k přetížení nákladních vozidel, si mohl opravdu stát snáz vynutit respekt a samozřejmě vytvořil tak vhodnější a rovnější podmínky pro všechny poctivé podnikatele v oblasti nákladní dopravy.

Dalším významným bodem je zavedení takzvané poptávkové dopravy, podmínek pro to, aby jednotlivé kraje mohly zařadit moderní způsob poptávkové dopravy do okruhu veřejných služeb a byla proto jasná pravidla. Tady vycházíme zejména z těch oblastí, kde už k zavedení poptávkové dopravy dochází, kdy není nutné zejména v dopravních sedlech organizovat dopravu velkými autobusy a vozit vzduch, ale zajistit na základě mobilní aplikace poptanou dopravu, a dokonce na místa, kde nutně nejsou kamenné zastávky. Bude to do budoucna znamenat další snížení nákladů na veřejnou dopravu při zajištění stejné, nebo dokonce vyšší kvality služeb.

Zároveň přinášíme v té podobě návrhu také šest opatření směřujících ke zrušení a zjednodušení celé řady agend v působnosti Ministerstva dopravy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP