Neautorizováno!
(21.40 hodin)
(pokračuje Renáta Zajíčková)
Je evidentní, že řízení vozidla v českém, hustém provozu je v mnoha ohledech odlišné - a může být specifické - právě od podmínek v domovských zemích řady cizinců. Cizinci se přitom často věnují spíše navigaci, neboť nemají potřebnou znalost místní nebo území daného. Je tu navíc velký předpoklad, že bude muset v hustém provozu řidič řešit složité a psychicky náročné situace, které vyžadují určitý stupeň řidičských dovedností.
Navrhovaná změna má zajistit vyšší bezpečnost v provozu na pozemních komunikacích, kdy práci řidiče taxislužby bude vykonávat pouze osoba, která splňuje podmínky, aby se mohla stát držitelem řidičského průkazu vydaného Českou republikou nebo jiným členským státem. Je pravdou, že cizinci s povoleným pobytem po dobu delší než jeden rok si stejně musí svůj řidičský průkaz za český vyměnit. Cizinci, kteří nesplňují podmínky pro výměnu řidičského průkazu, mají možnost složit zkoušku žadatele o řidičské oprávnění. Návrh je z hlediska bezpečnosti vhodný, a to i z toho důvodu, že policie bude mít v národní databázi všechna řidičská oprávnění taxikářů a bude k nim mít snadný přístup.
Chtěla bych tedy vás tímto požádat, abyste tento pozměňovací návrh podpořili. Důležité je také zmínit, že tento pozměňovací návrh neobsahuje obnovení zkoušek z místopisu, soustředili jsme se tímto pozměňovacím návrhem pouze na praktická opatření, která přispějí k bezpečnosti a kvalitě služeb. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taky děkuji. Vážená paní poslankyně, vaše vystoupení vyvolalo faktickou poznámku paní poslankyně Zuzany Ožanové. Poté bychom se vrátili do obecné rozpravy, kde je na řadě pan Stanislav Blaha. Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Ano, vážený pane předsedající. Já si nedokážu představit, že to bude zcela účinné tak, jak si navrhovatelé představují, protože byť bude vydaný řidičský průkaz jiným členským státem, ještě to neznamená, že dotyčný bude umět česky a že se domluví s klientem. To je trošku podle mě problematické. Je pravdou, že cizinci s dlouhodobým pobytem a za určitých okolností si mohou vyměnit řidičské průkazy, to znamená, všichni z Kazachstánu, Ukrajiny a podobně, jak kolegyně jmenovala, si budou moci po nějakém pobytu vyměnit svůj řidičský průkaz za český a problém nezmizí. Já jenom na to upozorňuji, že si nepředstavujme, že tento návrh řešení je všemocný a něco vyřeší.
Já jsem na výboru hospodářském ještě upozorňovala na něco, že mě zaujalo, že kdybychom ještě tam doplnili držení mezinárodních řidičských průkazů, že pokud je někdo držitel mezinárodního řidičského průkazu - ony jsou dva typy, Ženeva a Vídeň, jeden platí jeden rok, druhý tři roky - že ještě by to bylo vhodné tam třeba doplnit, protože je jasné, že potom můžou normálně legálně řídit na území České republiky, splňují všechny podmínky.
Nicméně neodpustím si to, že tím, že si mohou ti lidé po nějaké době pobytu požádat o výměnu řidičských průkazů - i nečlenských zemí - nevyřešíte to, že se nedomluvíte s řidičem taxislužby a že nebude znát místopis. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. S další faktickou poznámkou je přihlášen pan kolega Patrik Nacher. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, pane místopředsedo. Já budu reagovat na svou ctěnou kolegyni - mám to padni komu padni - vaším prostřednictvím, ideální stav by byl, kdybychom... My jsme o tom uvažovali jako pražští poslanci, že bychom tam dali toho víc: zkoušku z jazyka, z místopisu, protože když vidíte praxi, tak ten člověk kouká do navigace, místo aby koukal na dopravu... Navigace má být podpůrná záležitost, ne že člověk na to kouká jak na obrazovku, aby vůbec trefil z bodu A do bodu B, ale v momentě, kdy to tady dáme, tak nám - zejména ze severní Moravy, Zuzano - řeknete, že tady zase řešíme pražské problémy, takže jsme šli minimalistickou variantou. Tři věci prošly v hospodářském výboru, ty jsou součást toho tisku. To je jediné, co tam neprošlo. Já nemám problém s tím, určitě i kolegyně Zajíčková, že bychom to rozšířili, ale pak nemůže znít to, že tady řešíme problém Prahy. Já pak o tom chci mluvit, až budu na řadě. Prostě když nám najdete jiný recept, jak to máme změnit, tu situaci, aniž bychom měnili zákon, tak sem s tím, ale to, že to teďka v tuhletu chvíli se týká zejména Prahy, je... Prostě takhle to je, s tím nic neuděláme. My sem přicházíme s touto minimalistickou - to se asi shodneme, i pan primátor je tady - změnou.
To samé je u Airbnb. Tam já taky tady buším na dveře furt dokola a zase je to nějaká minimalistická verze.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Máme tady další dvě faktické poznámky, nejdříve paní poslankyně Zuzana Ožanová a poté paní poslankyně Zajíčková. Prosím.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Já chápu kolegu, ale já jsem si jenom dovolila upozornit, že tento problém se tímto návrhem skutečně nevyřeší, jenom to trošku se možná některým ztíží, ale ve své podstatě ty problémy budou přetrvávat. Má pravdu kolega Patrik Nacher v tom, že bez změny zákona to prostě nejde. Je třeba změnit zákon, ale tato úprava opravdu nepomůže tomu, co chce Praha. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Paní kolegyně Zajíčková a její dvě minuty. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Renáta Zajíčková: Já jenom doplním, že je to... Tento pozměňovací návrh je výsledkem nějakého kompromisu. Pan ministr dopravy, prostřednictvím vás, pane předsedo, by určitě potvrdil, že jednání na Ministerstvu dopravy probíhala, jednalo se i s různými platformami, jako je Bolt nebo Uber, a je to nějaký výsledek nějakého kompromisu. Ano, my bychom byli rádi, kdyby tam byly zkoušky z místopisu. Ano, my bychom - a určitě mluvím teď za klienty, ne za Zajíčkovou, ale za klienty - byli rádi, kdyby tam byly zkoušky z jazyka, ale to jsme zvážili, že není teď asi úplně jednoduché to do této novely dát, tak proto jsme udělali takový kompromis po jednání s těmi platformami.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. V tuto chvíli se vracíme zpátky do obecné rozpravy. Pan poslanec Blaha je v tuto chvíli na řadě. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Stanislav Blaha: Děkuju, pane místopředsedo. Já jsem se nehlásil s faktickou k předchozí debatě, přestože na ni teďka reagovat budu, protože jsem si vědom toho, že jsem přihlášen řádně v obecné rozpravě, ale chci zareagovat na debaty o zkouškách z místopisu. Přiznám se, že takovéto úvahy v době navigačních aplikací, kdy si navíc zákazník určuje cíl své cesty sám a dopředu vidí, kolik ho ta cesta bude stát, tak to mi fakt nahání husí kůži. Je to návrat zase o x let, možná desetiletí zpět a samozřejmě jako zpravodaj bych na výboru nic takového podpořit nemohl.
Zaznělo tady správně, že tento pozměňovací návrh paní poslankyně Zajíčkové byl obsažen v pozměňovacím návrhu, který obsahoval celkem čtyři podbody, tři z nich na hospodářském výboru prošly, tento ne, takže se to opakuje, debatu povedeme samozřejmě opět na hospodářském výboru a zaujmeme k tomuto pozměňovacímu návrhu stanovisko.
Nyní k tomu, s čím jsem původně chtěl vystoupit, já se budu za malou chvíli v podrobné rozpravě hlásit ke svým sedmi pozměňovacím návrhům. Mám je tady samozřejmě připravené, že je okomentuji, ale vzhledem k tomu, že čas je poměrně pokročilý, tak se odkážu a využiji toho, že všechny pozměňovací návrhy jsou podrobně zdůvodněny v těle samotného pozměňovacího návrhu, takže v podrobné diskusi následně se k nim přihlásím a načtu ta čísla. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji, nicméně vaše vystoupení vyvolalo jednu faktickou poznámku paní kolegyně Ožanové. Prosím.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Já si teď dovolím ještě zareagovat na pana ministra - protože se na chvilku musel vzdálit - když říkal o evropských úpravách té autonomní dopravy. Dovolím si ještě jednou odcitovat - nebo to jsem necitovala - jenom jedinou, krátkou věc, co dalo Ministerstvo spravedlnosti ve svém stanovisku: "Pokud úprava požaduje po řidiči, aby v určitém, byť sníženém, rozsahu, sledoval provoz, neměla by se výjimka pro autonomní provoz uplatnit v případě, že řidič takovou situaci rozpozná, respektive ji rozpoznat má v závislosti na míře požadované pozornosti. Byť by se s ohledem na spolehlivost systému mělo jednat o situace ojedinělé, měl by mít povinnost zakročit proti hrozícímu porušení předpisů." ***