Neautorizováno!
(21.30 hodin)
(pokračuje Michael Rataj)
Jenom stručná statistika, za léta 2019 až 2024 zde bylo registrováno v tomto zimním období 109 dopravních nehod, které samozřejmě způsobily dopravní komplikace, únik provozních kapalin, a to zrovna v místě, kde jsou chráněné zdroje pitné vody. Za minulé období nebo za minulou zimu, za minulé zimní období zde policisté kontrolovali a obrátili na 800 řidičů, kteří porušili zákazovou značku a vjeli do toho úseku.
Je evidentní, že dosavadní výše pokuty 1 500 korun naprosto neplnila ten účel odradit řidiče od vjezdu do tohoto úseku nebo do takovouto značkou označených úseků. Je paradox, že výše pokuty byla až do 31. prosince 2023 vyšší, byla 2 000 korun, od 1. ledna došlo ke snížení na zmíněných 1 500. Nyní by tedy podle tohoto pozměňovacího návrhu měla se ta výše pokuty na místě zvýšit na 2 a půl až 3 a půl tisíce korun. Je to samozřejmě pokus zvýšit... nebo respektive odradit ty řidiče od toho, aby značku porušovali a samozřejmě ta možnost potom dát jim dodatečně ještě pokutu ve správním řízení je ta, která by měla tady ten způsob odrazení ještě stvrdit.
Já bych tedy chtěl požádat Poslaneckou sněmovnu, aby potom v třetím čtení tento pozměňovací návrh přijala a mohl začít platit nebo mohl být uveden jako součást zákona o silniční dopravě. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. My jsme se vystřídali v řízení Sněmovny.
V tuto chvíli se nacházíme v obecné rozpravě ve druhém čtení novely zákona o silniční dopravě. Další, kdo je přihlášený, je pan poslanec Martin Exner. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Martin Exner: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, já bych si dovolil tady načíst dva pozměňovací návrhy.
První se týká takové zvláštnosti, kterou máme v České republice, a sice je to maximální přípustná hmotnost jízdních souprav 48 tun. Sousední státy mají 40 tun. Tím vlivem dochází k tomu, že dochází k nadměrnému poškození našich silnic, a dochází dokonce k takovým situacím, kdy na hranici České republiky, třeba z Rakouska, přivezou náklad tři kamiony, tam se to přeloží na dva kamiony, přes Českou republiku to jede ve dvou kamionech a zase třeba na německé hranici se to přeloží na zase tři kamiony, aby právě splňovali ty zahraniční limity, takže já tam navrhuji doplnění odstavce, že se tam vloží věta: "Hodnota hmotnosti jízdních souprav včetně nákladů, jejíž překročení ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích nebo stav pozemní komunikace, činí 40 tun." To je jeden pozměňovací návrh. Nebudu to celé citovat, už je pokročilá hodina. Věřím, že jsem to dostatečně vysvětlil.
Ten druhý pozměňovací návrh, se domnívám, že je naprosto nekonfliktní. Jde o to, že například Středočeský kraj zavádí dopravu... takzvanou poptávkovou hromadnou dopravu, kdy na poptávku cestujících jezdí malé autobusy. Jsou to ty dodávky tranzit, jsou sedmi- nebo osmi-, devítimístné. Tam jde o to, že podle současné legislativy by děti musely jezdit v dětských sedačkách, což samozřejmě v veřejné dopravě není prakticky proveditelné, protože nevíme, kolik těch sedaček by tam bylo, kde by se skladovaly a tak dále, takže tímto návrhem doplňuji to, že nebude povinnost dětských sedaček pro přepravu dětí starších 3 let ve vozidle hromadné dopravy osob na trase linky nepřesahující 50 kilometrů. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Potom je potřeba přihlásit se v podrobné rozpravě ke všem pozměňovacím návrhům, ale faktickou poznámku tady máme jednu, tu vyvolalo vystoupení pana poslance Exnera a je to Zuzana Ožanová. Paní poslankyně, prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane předsedající. Já k tomu druhému pozměňovacímu návrhu... On by možná byl nekonfliktní, kdyby byl podobný, jako je to u taxíků. U taxíků je výjimka, že nemusí být sedačky, ale je to omezeno, že to musí být v obci. Promiňte mi, ale tady vy máte 50 kilometrů a nemáte omezeno, že by to bylo v obci. Tu se jedná o bezpečnost dětí, protože ta poptávková doprava může vést i po dálnici, tak ta představa, že po dálnici někdo poveze dítě bez sedačky, je úplně pro mě docela problematická v případě, byť náhlého, brzdění je to problém. Kdybyste se inspiroval tím, jak je to pro taxíky, že je to v té obci, tak to by ještě bylo řešení. Tady nemáte žádné omezení, to znamená, můžete mít dítě bez sedačky i mimo obec, i na dálnici. Máte to omezeno pouze vzdáleností 50 kilometrů. To je věc, ke které jsem se chtěla vyjádřit. Já jsem čekala, jestli tento pozměňovací návrh načtete, či nikoliv, takže zvažte opravdu... V principu to není špatně, ale tím, že jste to omezili pouze tou vzdáleností, umožňujete to, že to bude... ta přeprava nebude zcela bezpečná, což si myslím, že nebyl váš záměr, ano? Ale bohužel takto vyzněl. Já jsem si dala současné znění, nové znění, já jsem se na to podívala ještě dneska a jenom upozorňuju na to, že tak, jak je to napsáno, tak je to tento problém. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Než vystoupí v obecné rozpravě paní poslankyně Zajíčková, máme tady ještě jednu faktickou poznámku pana poslance Exnera. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Martin Exner: Já bych rád vysvětlil... Jak jsem řekl, tam se nejedná o městskou hromadnou dopravu, ale je to právě krajská hromadná doprava, kde ji neudržíme ve městě, takže samozřejmě naráží to na tu praktickou věc.U té veřejné dopravy tam nemusí být sedačky ve městech už teď, takže si myslím, že je to pochopitelné a obhajitelné. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pravděpodobně ne pro paní poslankyni Ožanovou, která má další dvě minuty faktické poznámky. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane předsedající, vaším prostřednictvím, kolego Exnere, vy to umožňujete i na dálnici, aby dítě bylo bez sedačky, a pro mě je to nepřijatelné. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. V tuto chvíli se vracíme do obecné rozpravy a já poprosím paní poslankyni Renátu Zajíčkovou, aby se ujala slova. Prosím.
Poslankyně Renáta Zajíčková: Dobrý pozdní večer, dovolte mi, abych vám představila, vážené kolegyně a kolegové, pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě. Tento návrh byl připraven ve spolupráci s kolegy Jakubem Michálkem, Patrikem Nacherem a Michalem Zunou a vychází z podnětů, které předložilo hlavní město Praha Ministerstvu dopravy na základě opakovaných stížností zákazníků a zjištění kontrolních orgánů v oblasti taxislužby. Je výsledkem rozsáhlé diskuse mezi zástupci hlavního města Prahy, Ministerstva dopravy a poskytovateli taxislužeb.
V rámci jednání byla identifikovaná čtyři klíčová opatření a můj pozměňovací návrh se vztahuje k tomu jednomu, což se týká uznání řidičských oprávnění pouze občanům z České republiky a Evropské unie. Ukazuje se totiž, že o práci řidiče taxislužby se stále ve větší míře ucházejí cizinci z třetích zemí. Pro ilustraci v Praze bylo vydáno zhruba 14 000 oprávnění řidičů taxislužby a z toho polovina se netýkala občanů České republiky. Mezi cizinci se vyskytují například lidé z Ukrajiny nebo žadatelé z Ukrajiny, Ruska, Uzbekistánu, ale třeba i Kazachstánu. Množí se... nebo ukazuje se, že se vyskytují problémy právě především u těchto řidičů, množí se stížnosti, že řidiči, právě tito řidiči vozidel taxislužby, mají v hustém provozu problémy s řízením vozidla a s pravidly silničního provozu, a tím je samozřejmě ohrožována nejenom bezpečnost těch přepravovaných cestujících, ale i bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu. ***