Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(12.10 hodin)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Takže já vám zapínám stopky na druhý bod.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane předsedající.
Mám tady další bod, má pěkný název - žádám o zařazení nového bodu, jmenuje se Ochrana dětí, sliby versus realita. Žádám o zařazení na pátek 31. ledna tohoto roku jako první bod.
Já si dovolím osvěžit, kolegové, kolegyně, vaši paměť, Seznam Zprávy, 1. 6. 2022: "operace Španěl: v Praze se prodávají děti v uvozovkách vyrobené na zakázku. Policie vyšetřuje byznys s novorozenci, který podle ní organizuje skupina kolem kliniky z Charkova. Jako základnu si pro něj vybrala Prahu i proto, že v Česku jsou děravé zákony o náhradním mateřství." Dále se v článku dočtete nerušeně a původně i bez zájmu úřadů se Praha stala centrem výnosného byznysu, o kterém policisté mluví jako o cynické výrobě a prodeji dětí. Za poslední tři roky přišlo v pražských nemocnicích na svět nejméně 30 novorozenců, kteří pak, a to bylo miminkům jenom několik dní, pokračovali do celého světa. Všechny případy se týkají takzvaného náhradního mateřství. Cizí žena odnosí embryo skutečných biologických rodičů, děti se rodí v Praze a tady se také úředně přepíší na otce, předem dohodnutého kupce, který si dítě odveze.
Vážené kolegyně a kolegové, 1. 6. 2023, přesně o rok později, vyšel na Seznam Zprávy nový článek. Jeho nadpis je výmluvný - jsme v roce 2023: "V Praze se prodávaly děti na zakázku. Politici nevědí, jak tomu zabránit." A víte, co vyšlo dneska na iRozhlase? Prosím vás, je to dnes, já jsem byla z toho velmi překvapená. Dovolím si odcitovat název: "Děti na zakázku. Číňan si objednal novorozence na Ukrajině, vyzvedl si ho v Praze, zaplatil miliony." Takže to máme věc, kterou odhalila policie.
Takže již v roce 2022 jsme byli upozorněni na tento problém, na nedostatečnou legislativu. Já se omlouvám, ale já si pamatuji, že několik vládních politiků slibovalo zjednání nápravy. Co jste udělali? Místo zjednání nápravy? Ano, udělali jste si skupinu pouze koaličních partnerů, nás jste k tomu nepřizvali, a řešili jste i komplexně náhradní mateřství. Ano, bylo to dlouhé, říkám, s opozicí jste to nediskutovali, přesto, že to je téma, které by mělo být napříč politickým spektrem. Nezabývali jste se tím, že aspoň na přechodnou dobu zamezit takovémuto kupčení s novorozenci. To jste neudělali jako vláda, máte zdroje, máte ministerstva, legislativu, na to jste se s prominutím vykašlali. Místo toho z vaší pracovní skupiny vzešlo něco jiného. Prolomení staré římské zásady, to je hlavní cíl. Dosud platí, matkou dítěte je žena, která jej porodila. A ve vašem návrhu je prolomení této zásady. Ve své podstatě matkou by měla být žena, která si ho koupí. Takže co jste udělali? Nic, žádný návrh zákona, žádné zamezení obchodu s dětmi, a prosím vás, ten obchod stále probíhá. Vy si myslíte, že ne? Dokonce i na Ukrajině je toto trestné, proto jezdí ty ženy porodit do České republiky. A místo slibu - ano, není to lex Babiš, abyste mohli stíhat Babiše, je to v uvozovkách jenom o ochraně těch nejzranitelnějších dětí. Zkuste proto něco udělat, zkuste splnit své sliby, které jste dávali novinářům, když ta kauza vyplula na povrch, poprvé 1. 6. 2022, dodnes, kolegové, kolegyně, nic. Tímto problémem by se měla Sněmovna zabývat. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poslední přihlášená je paní poslankyně Lesenská. Vzhledem k tomu, že tady nemám potom žádnou další přihlášku, tak poté bychom mohli přistoupit k hlasování, ale ještě před předtím přivolám kolegy, než bude končit paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji, vážený pane předsedající, za slovo, vážení zástupci vlády, kolegyně, kolegové. Dovolte mi požádat vás o zařazení bodu 58 již schváleného programu 127. schůze Poslanecké sněmovny, a to jako prvního po již schválených bodech zítřejšího programu.
Jedná se o sněmovní tisk číslo 8 a je to návrh SPD na vydání Ústavního zákona o celostátním referendu a o změně Ústavy České republiky. Předkladatelé navrhují tento zákon s přesvědčením, že přijetí referenda jako běžně užívaného institutu povede ke kvalitnější demokracii v naší republice. Podmínkou je, aby otázka v referendu byla co nejméně omezena a možnosti přímého rozhodování občanů byly co možná nejširší. Tento návrh zákona byl předložený Sněmovně již 21. 10. 2021 a jeho projednávání na 16. schůzi dne 24. 3. 2022 bylo přerušeno.
Již od 1. 1. 1993 Česká republika postrádá zákon o obecném referendu, ačkoliv k němu článek čl. 2 odst. 2 Ústavy nepřímo vyzývá. Referendum je standardní demokratický institut v mnoha zemích, Česká republika ho však do této doby nemá nikterak legislativně ošetřen.
Doposud bylo realizováno pouze jedno nezávazné referendum, a to ke vstupu České republiky do Evropské unie, přestože SPD samozřejmě podporuje zastupitelskou demokracii, tak referendum má šanci kvalitu demokracie zlepšit a dát možnost občanům se vyjádřit k otázkám, které je skutečně tíží.
Česká republika je přitom jednou z mála evropských zemí, které ve svém právním řádu obsažen zákon o obecném referendu nemají. Předkládaný návrh zákona o referendu je podle ústavních právníků vyhovující Ústavě České republiky, umožňuje občanům hlasovat o všem, co neodporuje hlavnímu zákonu našeho státu. V referendu půjde rozhodovat o věcech vnitřní nebo zahraniční politiky státu s některými výjimkami, o kterých nebude možné hlasovat. Návrh klade důraz na to, aby otázka pro referendum byla jednoznačná, srozumitelná a formulovaná tak, aby na ni bylo možno odpovědět slovem ano nebo ne. V jednom referendu může být položeno k téže věci více otázek, pokud tyto otázky nejsou ve vzájemném rozporu.
Stejně jako jsme slyšeli argumentovat vládní, tehdy pětikoaliční kolegy, že korespondenční volba je naprosto úžasný institut, který mají ve většině demokratických okolních zemích, budu i já teď argumentovat úplně stejně, referendum v okolních demokratických zemí mají, tak proč tedy u nás takový odpor?
Odpůrci přímé demokracie tvrdí, že se bude hlasovat o každé hlouposti, zkušenosti z celého světa však naznačují opak. Referendum nemá nahradit parlament, měl by sloužit jako kontrola jeho excesů. Zákony na celém světě předpokládají, že pro vypsání referenda je třeba, aby o dané otázce mělo zájem hlasovat alespoň 1 až 2 procenta voličů.
Aby byla jistota, že každý návrh otázek v referendu je v souladu s ústavním pořádkem, tak Ústavní soud posoudí návrh na konání referenda. Z tohoto úhlu pohledu, případné námitky, že bude možné hlasovat o otázkách, které by snad mohly být proti ústavnímu pořádku, je tedy naprosto scestné. Samotné vyhlášení referenda bude pak v pravomoci prezidenta republiky a může vlastně provedení referenda spojit s jakýmikoliv volbami, které budou v určitém termínu po vyhlášení referenda. Nemyslím si tedy, že by případná referenda byla pro český stav nákladná, podstatné je, že rozhodnutí přijatá v referendu by byla závazná pro všechny orgány i osoby včetně a jejich změna nebo zrušení by byla pouze možná pouze na základě nového rozhodnutí v referendu. ***