Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(12.00 hodin)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji, mám zaznamenáno. V tuto chvíli pokračujeme dál. Pan poslanec David Pražák je dalším, kdo se přihlásil k návrhu na změnu schváleného pořadu schůze. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec David Pražák: Dobré poledne, pane ministře, kolegyně, kolegové. Tak já bych si dovolil zařadit bod, který by se jmenoval Financování nepedagogů, nebo chceme-li, nepedagogických pracovníků. Je to hlavně z toho důvodu, že v posledních několika dnech všichni prožíváme to, že vlastně nevíme, z jakých peněz budou financovány naše uklízečky, školníci, kuchařky a tak dále, od září 2025 a v dalších letech. Víceméně všechno je ve fázi, mělo by od 1. 9. být, to říká pan ministr školství, ale víceméně nic konkrétního nemáme, chybí legislativa a jenom jsme dostali takovou pseudokalkulačku, do které vlastně nevíme, jaká data máme zadávat.

Já bych si dovolil ještě to říct i v tom duchu, že jsme včera měli krajské zastupitelstvo, kde jsme napříč odhlasovali usnesení, kde vedení Libereckého kraje, které je složené ze současné koalice, tedy vládní, prostě už jim došla trpělivost a víceméně navrhli usnesení a my jsme ho napříč politickým spektrem odhlasovali, kde vlastně, když budu citovat, představuje návrh MŠMT jako nedostatečný, nedostatečně projednaný s obcemi, kraji a dalšími zřizovateli, je nejasný z pohledu dopadu na veřejné rozpočty a rozpočty jednotlivých škol a školských zařízení. Nesouhlasí s představeným postupem schvalování novel zákonů formou poslaneckých pozměňovacích návrhů bez řádného připomínkového řízení a vyzývá MŠMT k projednání návrhu s obcemi, městy a kraji a dalšími typy zřizovatelů školských zařízení. Navrhuje vládě, aby předložila příslušný návrh novely zákona tak, aby se to mohlo vyjádřit ve všech připomínkových řízeních, což si ale bohužel myslím, že je v současné chvíli nereálné. Máme konec ledna 2025 a nevíme, jak budou ti nepedagogové víceméně financováni.

Myslím si, že vůbec Ministerstvo školství neví o tom, že z financí pedagogů byli částečně financováni nepedagogové, myslím si, že to si vůbec neuvědomují, protože jinak by nemohli vymyslet to, co teďka vymysleli.

Já bych si dovolil ještě teďka v pár bodech říct, na to mám trošku času, kde je ten největší problém.

Každoročně má být částka v RUD modifikována nařízením vlády, v něm budou uvedeny koeficienty, kolikrát se které dítě započítává. Tím se systém stává nepředvídatelným, každý rok na konci září zjistíme, jak se částka změnila, přičemž změny mohou být výrazné. Co bude výhodné pro jeden kraj, nebude výhodné pro jiný, protože každý kraj má jinou strukturu škol a školských zařízení.

Další věc je, že pokud krajské školní jídelny například vaří pro žáky ze základních škol obce, kraj nedostane žádné finanční prostředky. Pokud pro žáky krajské školy vaří soukromá školní jídelna, také nedostane žádné finanční prostředky.

Dle návrhu se má domluvit s krajem. V podobných případech, pokud vše nezřizuje jeden subjekt, se bude třeba individuálně dohodnout na výši dotace, to celé administrovat do stanovení pravidel přes uzavírání smluv a vyúčtování. Systém se stane výrazně administrativně náročnější.

Dalším bodem, který tam je a který je úplně neuvěřitelný, školy by si měly z prostředků poskytnutých jim od státu platit pomůcky, plavání, autoškoly a tak dále, avšak v pozměňovacím návrhu je napsáno, že stát školám uvedené může platit, tedy nikoliv že musí platit.

Podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, stát bude platit jen asistenty, vše ostatní budou platit zřizovatelé. To zahrnuje zejména kompenzační pomůcky, například speciální pracovní sešity, pomůcky pro podporu pozornosti, pro relaxaci, pro podporu sociálních dovedností a tak dále.

To, že se ty finanční prostředky víceméně přesouvají od těch pedagogů na ty nepedagogy, jsem už říkal. Je potřeba opravdu zařadit tento bod buďto jako první dnes, nebo alternativně jako první bod v pátek, protože si myslím, že není nic důležitějšího než to, abychom věděli, jakým způsobem budou fungovat školy od 1. září 2025, potažmo od 1. ledna 2026. Jenom pro představu, v té jak jsem říkal pseudokalkulačce, kterou jsme dostali, když tam Liberecký kraj zařadil čísla, o kterých si myslel, že by tam měla být, tak se jedná o to, že na ty čtyři měsíce by nám tam chybělo až10 milionů korun.

A samozřejmě nápočtem k tomu bychom se mohli bavit, že za celý Liberecký kraj v roce 2026 by to byly desítky milionů.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji a máme tady poslední tři přihlášky. Poprosil bych v tuto chvíli paní poslankyni Ožanovou, ta má hned dva za sebou, a poté se připraví paní poslankyně Lesenská. A to je zatím vše v tuto chvíli. Děkuji. Pokud se tedy nikdo pak nepřihlásí, tak bychom tím pádem za patnáct minut přibližně mohli přistoupit k hlasování o programu. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane předsedající, já teda začnu s prvním bodem, takže předpokládám, že budu mít dvakrát pět minut.

Ten první bod, který teď uvádím, nenavrhuju nový bod, jak byste čekali. Navrhuji předřazení jednoho bodu. Je to bod 26, sněmovní tisk 777 a já se domnívám, že by mohl získat podporu, a řeknu proč. Tisk se totiž jmenuje, je to vládní návrh zákona, kterým se mění zákon 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Soudní řád správní se používá ve správním soudnictví. Je zde návrh vládní, který reflektuje přijatou praxi, a nicméně předpokládám, že jste zaregistrovali článek s nadpisem Děti země podaly žalobu proti přehradě Nové Heřminovy. Nehorázné, reagoval ministr.

Co je obsahem tohoto zákona? Nyní k dané věci. Cílem návrhu zákona je odstranit nedostatky řízení ve správním soudnictví, a tím přispět k větší hospodárnosti a urychlení těchto řízení. Návrh zákona chce představovat kompletní novelu soudního řádu správního, jejímž cílem je po dvaceti letech účinnosti tohoto zákona reagovat na požadavky aplikační praxe. Změny v zákoně usilují o posílení práv účastníků řízení a zároveň posilují efektivitu řízení ve správním soudnictví. Zhodnocení platné úpravy, zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, přijatý v roce 2002, nahradil předchozí úpravu a nyní řídí správní soudnictví v České republice. Ten poskytuje ochranu proti rozhodnutím a zásahům správních orgánů a také v dalších oblastech jako volební právo.

Po více než dvaceti letech se ukázalo, že některá ustanovení nejsou efektivní nebo se neosvědčila. Mezi hlavní problémy patří neefektivnost a nedostatečná ochrana práv. Stávající úprava neřeší dostatečně žaloby proti nečinnosti nebo zásahu veřejné správy a žalobní oprávnění veřejného ochránce práv je nedostatečně také ošetřeno.

Hlavní principy změn. Změny v soudním řádu správním. Úpravy mají odstranit identifikované problémy a zachovat funkční prvky. Nezavádí revoluční změny, ale spíše postupně vylepšuje existující právní úpravu.

Další hlavní princip změn, zásahy do dalších právních předpisů. Novela se týká i dalších předpisů, například občanský soudní řád, zákon o vyšších soudních úřednících, a zahrnuje změny, které jsou nezbytné pro harmonizaci a zvýšení efektivity, zlepšení vymahatelnosti práv a přizpůsobení se aktuálním potřebám a technologickému vývoji. Navrhovatel odůvodňuje, že pokud nedojde k odstranění chyb, nedostatků a sporných míst v právní úpravě řízení před správními soudy nebo k promítnutí rozhodovací praxe správních soudů, budou i nadále přetrvávat výhrady, které byly v obecnější rovině shrnuty v obecné části důvodové zprávy.

Kolegové, kolegyně, dál to nebudu číst, jenom bych chtěla říct, že návrh novely soudního řádu správního byl podán již dřív, než Děti země podaly žalobu proti stavbě Nové Heřminovy.

Víme, že dlouhodobě si stěžujeme na průtahy v řízeních podobně. Umožněme touto novelou, která je nekonfliktní, bude mít podporu napříč politickým spektrem, aby ještě v tomto volebním období byla schválena.

Vzpomeňte si, že i vy máte na tomto zájem. Není možné, aby se bezdůvodně protahovala řízení a byly jiné obstrukce.

Tolik k tomuto mému bodu. Jedná se tedy o předřazení bodu 26, sněmovní tisk 777, vládní návrh zákona, kterým se mění soudní řád správní. Tolik k prvnímu bodu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP