Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(12.00 hodin)
(pokračuje Radek Vondráček)
Já jsem určitě vystoupil v rámci té faktické poznámky proto, že jsem chtěl navrhnout přerušení projednávání tohoto bodu, a kdybyste mě zabili, tak už si nepamatuju, jakou lhůtu jsem tam chtěl stanovit. Ale minimálně jsem chtěl, aby se k tomu vyjádřil premiér a vláda České republiky, protože si myslím, že je na spadnutí revize nařízení DSA. My tady jdeme v podstatě proti proudu. Nespěcháme, to nařízení stejně nabude přímé účinnosti snad třináctého... (Reakce zpravodaje.)
Už? Už teďka v únoru, a já si myslím, že bychom ten tisk měli přerušit. Já tady navrhuji do 1. června 2025.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Do 1. června 2025 návrh na přerušení tady tohoto bodu. Tak v tuto chvíli vidím s protinávrhem pana poslance Jakoba i pana poslance Haase. Prosím. Jenom protinávrh.
Poslanec Jan Jakob: Děkuju. Ano, dám protinávrh. Ona ta diskuse se nám opravdu tady celkem klikatí a protahuje, takže si dovolím dát protinávrh, a to přerušení tohoto bodu do příští schůze.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Přerušení tohoto bodu do příští schůze. Pan kolega Haas se taktéž hlásil.
Poslanec Karel Haas: Děkuju mnohokrát, za slovo. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já to přerušení tak dlouhé, jak navrhl kolega Vondráček, bych nepovažoval za úplně rozumné, takže já bych podal procedurální protinávrh na přerušení tohoto bodu do 12 hodin 10 minut. Děkuju vám mnohokrát.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Do 12.10. Dobře. V tuto chvíli jsem přivolal kolegyně a kolegy z předsálí. Ještě Aleš Dufek se hlásí taktéž s protinávrhem. Prosím.
Poslanec Aleš Dufek: Mám protinávrh na přerušení tohoto bodu do 12 hodin 15 minut.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Dobře, děkuji moc. V tuto chvíli jsem přivolal kolegyně a kolegy z předsálí, abychom hlasovali o tady těchto návrzích.
Podle klepání jsem zaznamenal, že byste chtěli být odhlášeni. V tom případě jsem vás všechny odhlásil a prosím, abyste se přihlásili vašimi identifikačními kartami. Až se počet ustálí, budeme hlasovat o návrzích.
Nejdříve budeme hlasovat o návrhu pana poslance Aleše Dufka na přerušení do 12.15.
Zahájil jsem hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 221, přihlášeno 108 poslanců a poslankyň, pro 6, (proti 63). Tento návrh byl zamítnut.
Poté tady máme návrh pana poslance Haase, přerušení do 12.10.
Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 222, přihlášeno bylo 115 poslankyň a poslanců, pro 6, (proti 77). Tento návrh byl zamítnut.
Dále tady máme návrh pana předsedy Jakoba na přerušení do příští schůze.
Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 223, přihlášeno bylo 120 poslankyň a poslanců, pro 114, (proti 2). Tento návrh byl přijat.
Takže v tuto chvíli přerušuji projednávání tohoto bodu do další schůze.
V tuto chvíli se budeme zabývat dalším bodem, proto otevírám
39.
Vládní návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí /sněmovní tisk 855/ - prvé čtení
Srdečně tady vítám pana ministra financí Zbyňka Stanjuru, který již zaujal své místo u pultíku, a poprosím, aby se ujal slova. Prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěl bych vám představit návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí. Podstatou tohoto návrhu je nahrazení zákona o finanční kontrole novou právní úpravou, která má za cíl modernizaci, zjednodušení a zefektivnění řízení a kontroly veřejných financí. Funkční pravidla institutu jsou ze současného zákona převzaty, případně v dílčích částech upraveny, nefunkční nebo chybějící jsou do zákona nově upraveny.
Mezi hlavní nedostatky stávajícího zákona o finanční kontrole patří úprava řídící kontroly, která nezakládá jasná práva a povinnosti konkrétních osob, stanovení rigidních postupů řídící kontroly, které jsou v malé organizaci nepřiměřené a nehospodárné, zatímco ve velké organizaci zpravidla formalistní a oddělené od reálných rozhodovacích procesů, nedostatečná procesní úprava interního auditu včetně povinností interního auditora a práv auditovaných osob, možnost, nikoliv povinnost, postupovat při výkonu interního auditu podle mezinárodních standardů, množství nenormativních ustanovení metodického charakteru způsobující nepřehlednost právní úpravy.
Proto na to reagujeme tímto návrhem zákona a upravujeme zejména základní zásady pro nakládání s veřejnými prostředky pro všechny osoby, které se na nakládání s veřejnými prostředky podílí, jednoznačnou odpovědnost a konkrétní povinnosti při nakládání s veřejnými prostředky, požadavky na přiměřený a účinný vnitřní kontrolní systém a pravidla řídící kontroly, pravidla a postup pro interní audit, povinnost koordinace a spolupráce kontrolních orgánů při plánování kontrol a přebírání výsledků kontrol tam, kde je to možné, a dále pravidla pro vyhodnocování funkčnosti navrhovaného systému.
Tyto změny sledují jeden cíl, a to přispět k zajištění větší míry ochrany veřejných prostředků a zároveň ke zjednodušení a zefektivnění systému řízení a kontroly veřejných financí, tedy i ke snížení administrativní a kontrolní zátěže. Předpokládá se, že navrhovaná právní úprava by nabyla platnost 1. ledna 2026 a účinnost 1. ledna 2027. Ale protože se blížíme ke konci našeho volebního období, tak potom v rozpravě navrhnu zkrácení lhůty mezi prvním a druhým čtením na 30 dnů. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji moc. Mezi prvním a druhým čtením na 30 dnů zkrácení lhůty. Děkuji za uvedení tady tohoto tisku, pane ministře.
Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Jarmila Levko. Prosím.
Poslankyně Jarmila Levko: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vláda předložila Sněmovně tento návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí 18. listopadu 2024 a téhož dne byl rozeslán poslancům jako sněmovní tisk 855. Organizační výbor svým usnesením číslo 327 ze dne 20. listopadu 2024 doporučil návrh zákona zařadit do návrhu pořadu schůze Poslanecké sněmovny, navrhl rozpočtový výbor jako výbor garanční a určil mě zpravodajkou.
Pan ministr jako předkladatel už tady návrh představil, takže já už to vezmu jenom velmi stručně. Stávající systém řízení a kontroly je primárně upraven zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, který nabyl účinnosti 1. ledna 2002, a od té doby byl dvaadvacetkrát novelizován. Novely však pouze reagovaly na vznik jiných právních předpisů a neměly charakter ucelené změny, která by reflektovala zkušenosti s fungováním vnitřních kontrolních systémů ve stávající podobě v různých typech veřejné správy.
Ta více než dvacetiletá praxe tedy ukázala, a já vím, o čem mluvím, protože jsem pracovala v příspěvkové organizaci, že stávající právní úprava přinesla vysoce formální schvalovací proces spojený se značnou administrativní zátěží, že také dostatečně nezohledňuje situaci malých orgánů veřejné správy, které s ohledem na personálně limitovaný aparát nejsou schopny zajistit plnění všech povinných rolí v řídící kontrole - mám na mysli příkazce operace, správce rozpočtu, hlavní účetní - a s tím souvisí i omezená kvalifikace zaměstnanců provádějících kontrolu právě z důvodů vysokých nároků na jejich počet. Také se ukázalo, že plošná povinnost zavést interní audit vedla k formalistnímu přístupu, tedy prostému ověřování plnění zákonných povinností bez zaměření auditu na rizikové oblasti. ***