Čtvrtek 30. ledna 2025, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Aleš Juchelka)

39.
Vládní návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí /sněmovní tisk 855/ - prvé čtení

Srdečně tady vítám pana ministra financí Zbyňka Stanjuru, který již zaujal své místo u pultíku, a poprosím, aby se ujal slova. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěl bych vám představit návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí. Podstatou tohoto návrhu je nahrazení zákona o finanční kontrole novou právní úpravou, která má za cíl modernizaci, zjednodušení a zefektivnění řízení a kontroly veřejných financí. Funkční pravidla institutu jsou ze současného zákona převzaty, případně v dílčích částech upraveny, nefunkční nebo chybějící jsou do zákona nově upraveny.

Mezi hlavní nedostatky stávajícího zákona o finanční kontrole patří úprava řídící kontroly, která nezakládá jasná práva a povinnosti konkrétních osob, stanovení rigidních postupů řídící kontroly, které jsou v malé organizaci nepřiměřené a nehospodárné, zatímco ve velké organizaci zpravidla formalistní a oddělené od reálných rozhodovacích procesů, nedostatečná procesní úprava interního auditu včetně povinností interního auditora a práv auditovaných osob, možnost, nikoliv povinnost, postupovat při výkonu interního auditu podle mezinárodních standardů, množství nenormativních ustanovení metodického charakteru způsobující nepřehlednost právní úpravy.

Proto na to reagujeme tímto návrhem zákona a upravujeme zejména základní zásady pro nakládání s veřejnými prostředky pro všechny osoby, které se na nakládání s veřejnými prostředky podílí, jednoznačnou odpovědnost a konkrétní povinnosti při nakládání s veřejnými prostředky, požadavky na přiměřený a účinný vnitřní kontrolní systém a pravidla řídící kontroly, pravidla a postup pro interní audit, povinnost koordinace a spolupráce kontrolních orgánů při plánování kontrol a přebírání výsledků kontrol tam, kde je to možné, a dále pravidla pro vyhodnocování funkčnosti navrhovaného systému.

Tyto změny sledují jeden cíl, a to přispět k zajištění větší míry ochrany veřejných prostředků a zároveň ke zjednodušení a zefektivnění systému řízení a kontroly veřejných financí, tedy i ke snížení administrativní a kontrolní zátěže. Předpokládá se, že navrhovaná právní úprava by nabyla platnost 1. ledna 2026 a účinnost 1. ledna 2027. Ale protože se blížíme ke konci našeho volebního období, tak potom v rozpravě navrhnu zkrácení lhůty mezi prvním a druhým čtením na 30 dnů. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji moc. Mezi prvním a druhým čtením na 30 dnů zkrácení lhůty. Děkuji za uvedení tady tohoto tisku, pane ministře.

Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Jarmila Levko. Prosím.

 

Poslankyně Jarmila Levko: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vláda předložila Sněmovně tento návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí 18. listopadu 2024 a téhož dne byl rozeslán poslancům jako sněmovní tisk 855. Organizační výbor svým usnesením číslo 327 ze dne 20. listopadu 2024 doporučil návrh zákona zařadit do návrhu pořadu schůze Poslanecké sněmovny, navrhl rozpočtový výbor jako výbor garanční a určil mě zpravodajkou.

Pan ministr jako předkladatel už tady návrh představil, takže já už to vezmu jenom velmi stručně. Stávající systém řízení a kontroly je primárně upraven zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, který nabyl účinnosti 1. ledna 2002, a od té doby byl dvaadvacetkrát novelizován. Novely však pouze reagovaly na vznik jiných právních předpisů a neměly charakter ucelené změny, která by reflektovala zkušenosti s fungováním vnitřních kontrolních systémů ve stávající podobě v různých typech veřejné správy.

Ta více než dvacetiletá praxe tedy ukázala, a já vím, o čem mluvím, protože jsem pracovala v příspěvkové organizaci, že stávající právní úprava přinesla vysoce formální schvalovací proces spojený se značnou administrativní zátěží, že také dostatečně nezohledňuje situaci malých orgánů veřejné správy, které s ohledem na personálně limitovaný aparát nejsou schopny zajistit plnění všech povinných rolí v řídící kontrole - mám na mysli příkazce operace, správce rozpočtu, hlavní účetní - a s tím souvisí i omezená kvalifikace zaměstnanců provádějících kontrolu právě z důvodů vysokých nároků na jejich počet. Také se ukázalo, že plošná povinnost zavést interní audit vedla k formalistnímu přístupu, tedy prostému ověřování plnění zákonných povinností bez zaměření auditu na rizikové oblasti.

Předkládaná novela tedy reflektuje všechny ty věci, které se postupem času ukázaly, zkušenosti z praxe, a přináší výrazné zjednodušení postupů systému řízení a kontroly veřejných financí i významné snížení administrativní zátěže. Například nově mají povinnost zřízení útvaru interního auditu pouze správci kapitol státního, rozpočtu kraje, obce nad 15 000 obyvatel, státní fondy, Správa železnic, veřejné vysoké školy a zdravotní pojišťovny. Ostatní orgány veřejné správy útvar interního auditu nově povinně nezřizují.

Novela také zavádí princip jednotného auditu. Ten omezuje neodůvodněný souběh kontrol a dává možnost spolehnout se na výsledky předchozích kontrol a sdílet informace mezi kontrolními subjekty. Orgány veřejné správy budou mít nově povinnost koordinovat plány kontrol veřejné finanční podpory prostřednictvím informačního systému.

A na závěr bych chtěla zmínit, že Ministerstvo financí připravilo v letech 2006 až 2016 celkem sedm návrhů na komplexní novelizaci, ale žádný se nepodařilo přijmout, a tak věřím, že tentokrát se nám podaří novelizaci dotáhnout do konce. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji a v tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, a poněvadž jsem zaznamenal zkrácení lhůt, tak poprosím ještě jednou pana ministra, aby v obecné rozpravě toto načetl. Děkuji.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Ano, děkuji. Jak jsem avizoval, navrhuji zkrátit lhůtu mezi prvním a druhým čtením o 30 dnů na 30 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Hlásí se někdo ještě do obecné rozpravy? Ne, v tuto chvíli nevidím, proto končím obecnou rozpravu. Případně požádám o závěrečná slova. Není zájem o závěrečná slova.

Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Já v tuto chvíli odhlásím všechny podle požadavku některých kolegů. Prosím, abyste se znovu přihlásili svými kartami.

 

A mezitím se zeptám, zdali někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako výboru garančnímu, který, ještě jednou zopakuji, by měl být rozpočtový výbor? Nevidím žádný protinávrh.

Proto jsem zahájil hlasování a táži se, kdo je pro? Proti?

Hlasování 224, přihlášeno 85 poslankyň a poslanců, pro 82, (proti 0). Tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo prosím z pléna na přikázání dalšímu výboru k projednávání? Vidím, že ne.

 

Taktéž tady zazněl návrh na zkrácení lhůt mezi prvním a druhým čtením o 30 dnů na 30 dnů.

Zahajuji hlasování ohledně tohoto návrhu. Kdo je pro? Proti?

Hlasování číslo 225, přihlášeno 96 poslanců, pro 95, (proti 0). Tento návrh byl přijat.

 

V tuto chvíli končím první čtení tohoto návrhu zákona.

Otevírám další bod. Tím dalším bodem je

Aktualizováno 23. 2. 2025 v 12:51.




Přihlásit/registrovat se do ISP