Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(13.40 hodin)
(pokračuje Jaromír Dědeček)

Z těchto důvodů považuji za nezbytné, aby Poslanecká sněmovna těmito otázkami se důkladně zabývala. Je důležité, abychom jako zákonodárný sbor zajistili, že naše finanční instituce fungují v souladu se zákonem a že politické osobnosti, které vedou naši zemi, jednají v souladu s etickými standardy, které od nich očekáváme. Děkuji vám za pozornost a žádám vás o podporu tohoto návrhu. Je naší povinností zajistit transparentnost a spravedlnost v naší zemi, a to zejména v otázkách, které mají tak hluboký dopad na naši společnost a mezinárodní vztahy. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí s návrhem na změnu schváleného pořadu pan poslanec Radek Rozvoral a připraví se pan poslanec Kott. Prosím, máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Radek Rozvoral: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, já navrhuji předřadit bod číslo 69, sněmovní tisk 22, a to jako bod číslo 1 dnešní schůze. Jedná se o novelu zákona z pera hnutí SPD o daních z příjmu, kterou jsme předložili z důvodu toho, abychom motivovali mladé české páry ke zvyšování populace, což by v budoucnu pomohlo i s vyplácením důchodů.

Já tento bod navrhuji už poněkolikáté, protože si myslím a jsem přesvědčen o tom, že by to pomohlo všem slušným a pracujícím občanům naší České republiky, a teď bych svůj návrh odůvodnil. V současné době zná náš právní řád ve smyslu zákona o daních z příjmu několik druhů slev a zvýhodnění v oblasti daně z příjmu fyzických osob. Tou nejznámější a univerzální je takzvaná základní sleva na poplatníka. Dále zde existuje sleva na druhého manžela, slevy pro zdravotně postižené pracující a tak dál. Cílem naší navrhované úpravy je významné snížení přímé daňové zátěže a zvýšení disponibilního čistého příjmu pro daňové poplatníky, konkrétně pro pracující rodiče, jejich rodiny, rodinné příslušníky, děti, o které pečují a které vyživují, a s tím úzce související zvýšení motivace pro zakládání rodin, a to zejména rodin s více dětmi, a v neposlední řadě je taktéž snaha o to, aby pracující rodiče a rodiny nebyli nuceni často velmi ponižujícím a složitým a mnohdy i neúspěšným způsobem žádat o dávky státní sociální podpory či dávky pomoci hmotné nouzi jen proto, aby zabezpečili základní životní potřeby pro sebe a pro své děti.

Dlouhodobým cílem návrhu je pak podpora pozitivního propopulačního a demografického vývoje české společnosti, to znamená, zejména podpora dlouhodobého, nejlépe stálého a stabilního zvyšování porodnosti, což je žádoucí trend jednak z obecného společenského hlediska, ale také z pohledu makroekonomického, například v souvislosti s udržením či zkvalitněním a posílením našeho sociálního systému, zejména pak jeho důchodové složky. Jinými slovy, jedná se o klíčový zájem ve smyslu budoucího vývoje české společnosti tak, aby zde bylo dlouhodobě zajištěno financování sociálních transferů, na prvním místě takzvaných mandatorních sociálních výdajů, především pojistných sociálních dávek a dalších součástí vyspělého systému naší sociální politiky a sociálních služeb, a to i v širším smyslu slova, včetně financování zdravotní péče, školství a dalších důležitých veřejných politik.

V souvislosti s celkovou filozofií návrhu považujeme za důležité zmínit výsledky průzkumu agentury NMS, který uvádí, že 33 procent rodičů si nepořídí další dítě výhradně z finančních důvodů a 17 procent rodičů tak neučiní z důvodu neodpovídajícího bydlení, což je problematika velmi podobného typu. Podle 43 procent respondentů tohoto průzkumu by rodinám nejvíce pomohlo zvýšení takzvané mateřské a rodičovského příspěvku a 18 procent respondentů by pak jako největší pomoc vnímalo právě zvýšení daňového zvýhodnění na děti.

A doplňme k tomu ještě komentář ekonomky Hany Horské, která uvádí, že nejvíce rodin se třemi a více dětmi je mezi nízkopříjmovými skupinami se základním nebo nedokončeným vzděláním a naopak nejméně mezi vysokoškoláky. Pokud by tedy stát chtěl motivovat rodiny, aby si pořizovaly více dětí, musí cílit na střední vrstvu, což je přesně i ambicí tohoto návrhu. A právě proto je zde nejcitelnější podpora adresována rodičům pečujícím o tři a více dětí. Navrhovaná opatření neznamenají pro žádného nyní pracovně aktivního plátce daně z příjmu zhoršení jeho současné situace a naopak pro vysoké množství plátců daně z příjmu znamenají snížení jejich reálně odvedených daní, a tedy zvýšení jejich čistých příjmů.

Ještě jednou tedy, navrhuji bod číslo 69, sněmovní tisk 22, předřadit jako bod číslo 1 dnešní schůze. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní se přihlásil o slovo k návrhu na změnu schváleného pořadu pan poslanec Josef Kott, má dvě přihlášky, a poté je přihlášena paní poslankyně Peštová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji pěkně za slovo, paní místopředsedkyně. Vážení páni ministři, milé kolegyně, vážení kolegové, já, jak řekla paní místopředsedkyně, jsem si připravil dva body: jeden je vyřazení tisku z této schůze a je to vyřazení tisku 732, novela o myslivosti, bod 19.

V krátkosti bych vám zde řekl důvody, proč jsem se k tomuto takto rozhodl. Vzhledem k tomu, že Legislativní rada vlády nepodpořila, respektive vyjádření bylo takové, že se zákon má vrátit zpět k přepracování, protože jsou tam významné nesrovnalosti, které dle jejich názoru nejde žádným pozměňovacím návrhem opravit, tak doporučila ministru zemědělství, respektive už vlastně šéfovi Legislativní rady vlády, aby tento vzal a vrátil k přepracování. Nicméně nebylo vyslyšeno požadavku Legislativní rady vlády a panu ministr zemědělství spolu s panem ministrem Šalomounem, byť je to jejich možnost takto to řešit, vzali a posunuli tento tisk do Sněmovny s tím, že bude snaha to zde v rámci Poslanecké sněmovny opravit. Takže to je první důvod, proč si myslím, že bychom ten tisk měli vyřadit a dát ještě možnost, aby všichni dotčení, kteří s tím chtějí dál pracovat, měli možnost se k tomuto tisku vyjádřit a připravit si možné opravy, respektive zvážit to, jestli tento tisk nevrátíme k přepracování, a potom v nějakých zkrácených lhůtách to neuděláme tak, aby už to bylo všecko v pořádku a abychom vlastně docílili toho, čeho jsme chtěli docílit, to znamená, na jednu ochrana krajiny a přírody hlavně lesních a zemědělských porostů.

Na druhou stranu, jsou tam i věci, s kterými nesouhlasí dnes ochránci přírody, protože tam nejsou úplně jasně vyspecifikovány možnosti, jak ochraňovat jednotlivé druhy zvěře a jak se potom k tomu stavět jako k celku.

Jsou tam i další záležitosti, které jsou sporné. Jsou tam věci týkající se nárokových povolenek, s čímž má významná část myslivecké odborné veřejnosti problém. Jsou tam záležitosti týkající se plánování odstřelu zvěře na základě nějakých tabulkových čísel, které v rámci toho, jak se honitby překrývají a jak zvěř migruje, tak jsou to věci, které se i dle jejich názoru nedají pevně uchopit a nelze s nimi relevantně pracovat.

Možná jsem měl začít tím, že nejspornější bod je snížení výměry honitby, ale to je záležitost, kde není shoda ani v rámci koalice, a díky této novele si myslím, že skutečně je zapotřebí, abychom dostali dostatek času na to, abychom to udělali tak, abychom to byli potom schopni skutečně projednat a vytvořit podmínky jak pro Českomoravskou mysliveckou jednotu, tak pro majitele lesů i jednotlivé zemědělce. Takže to je krátké zdůvodnění k tomu, proč tento bod chci vyřadit.

Dovolil bych pokračovat.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, pouštím vám dalších pět minut. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP