Neautorizováno!
(17.10 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)
No a ten třetí okruh, to je vlastně problematika fungujícího státu, moderního státu. My máme plán Republika v pohybu a i tady je několik věcí, které se týkají toho, aby se efektivně investovaly veřejné prostředky, ať už jsou to protikorupční zákony, posílení pravomocí NKÚ, nebo zmíněná problematika lobbování, aby bylo vidět na to, koho zákulisní skupiny ovlivňují, aby do toho bylo skutečně vidět, aby se zavedla jasná pravidla proti střetu zájmů, aby veřejné peníze nekončily u oligarchů a různých ekonomických skupin místo veřejně prospěšných záležitostí. A já si myslím, že bylo už vykonáno mnoho v oblasti boje proti korupci, ale od té doby, co Piráti odešli z vlády, tak se to poněkud zastavilo nebo zpomalilo. Je to vidět i na dnešním vývoji indexu vnímání korupce. Dneska byly publikovány zprávy od Transparency International, podle které Česká republika klesla v tom indexu, takže jsme se dostali až na místo 46 oproti předchozímu 41. (Poslance Michálka omezuje v řeči silný kašel.) Takže to je záležitost... (Poslankyně Černochová přinesla k řečnickému pultíku poslanci Michálkovi pití.)
Děkuji, paní ministryně, já se napiju.
Takže tam vidíme, že dochází k poklesu. Proto si myslím, že je důležité, abychom se vrátili k projednání protikorupčních zákonů, ať už jde o rozšíření působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu, nebo o lobbování, nebo o střet zájmů, nebo právě o to rozšíření ochrany hospodářské soutěže.
A pokud jde o poslední bod, autonomní usnesení, budeme projednávat digitální ekonomiku. To je bod, který čelil obstrukcím, takže by bylo žádoucí ty obstrukce zmírnit právě tím, že zkrátíme přednostní práva a budeme to řádně a rychleji projednávat. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, pane předsedo. My jsme se vystřídali při řízení schůze a dovolím si mít doplňující dotaz. Pane předsedo, mám doplňující dotaz k těm termínům zařazení, takže bych požádala, zda byste ke mně přišel upřesnit, abych zkontrolovala, zda to je opravdu zaznamenáno podle vaší vůle. A ještě se otáži, protože bude mimořádná schůze ve čtvrtek, tak už byla svolána, zda trváte na tom návrhu, i co se týče zařazení na ten čtvrtek, na ten den, kdy může být mimořádná schůze. (Poslanec Michálek předává předsedající písemný podklad.)
Děkuji a já poprosím nyní dalšího přihlášeného, to je pan poslanec Marek Novák. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Marek Novák: Děkuji vám za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, já mám dneska dva body, které bych chtěl zařadit.
Ten první, o tom já už tady mluvím přes dva roky. Kdybych si vzal jenom svoje vystoupení se žádostí o zařazení na program a následně těch sekund hlasování, které k tomu proběhlo, tak jsem tady byl asi šestkrát vás o to požádat. A věřím, že kdybyste to nezabili, tak za tu dobu už to máme dávno probrané v prvním čtení.
O co se jedná? Jedná se o předřazení bodu číslo 95, tisk 250. Žádám ho zařadit jako první za pevně zařazené. Jedná se o návrh zákona poslanců Marka Nováka, Andreje Babiše a Margity Balaštíkové o některých právech osob se zdravotním postižením, které využívají doprovodu psa se speciálním výcvikem. Tento návrh zákona jsem skutečně předložil již v červnu roku 2022 a bohužel stále a doteď se mi nepovedlo vás přesvědčit, že našim potřebným spoluobčanům je nutné pomoci. Chápu, že vláda má jiné priority, o těch teďka nechci mluvit, zbytečně bych to protahoval, ale věřte, že tento tisk jsme skutečně schopni projednat velmi, ale velmi rychle.
Podstatou té právní úpravy je zajištění vstupu osob se zdravotním postižením v doprovodu psa do stanovených veřejných prostor a prostředků veřejné dopravy. Dá se říct, že nic tak zásadního, nic tak neobvyklého, nicméně i na tohle je potřeba udělat úpravu zákona a v dané souvislosti je také potřeba vymezit zejména právě pojem pes se speciálním výcvikem a také prostory, do nichž má být vstup osob se zdravotním postižením v doprovodu psa se speciálním výcvikem umožněn. Tato úprava vychází zejména z osobních zkušeností postižených osob a společností, které se touto problematikou zabývají.
Kolegyně a kolegové, moc vás prosím, pojďme konečně pomoci nejenom osobám s vodícími psy, ale také osobám s asistenčními psy a terapeutickými psy. Tito psi nejsou jen pomocníky, ale často i životní oporou. Umožňují postiženým větší míru samostatnosti a nezávislosti v každodenním životě.
A nyní ještě více k věci. Víte, kdo rozhodně nepotřebuje speciálně vycvičeného psa? Těžká otázka. Jsou to právě třeba členové této vlády, protože ti mají zřejmě vrozený talent pro slepotu vůči reálným problémům občanů, a tohle je velký problém, který lze jednoduše vyřešit. Ale nebojte se, nehodlám vám zde navrhovat, aby si každý ministr pořídil svého vlastního asistenčního psa, který by jim pomáhal rozeznávat realitu.
Je naprosto nepřijatelné, že se tato problematika dlouhodobě neřeší, přestože to tady už takovou dobu navrhujeme, a že vláda Petra Fialy a konkrétně ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka stále slibují, ale zatím skutek utek. Když jsme se ptali pana ministra Jurečky na interpelacích, tak nám sliboval: zákon bude připraven. Já stále v systému nevidím náznak toho, že by se na tom zákonu pracovalo, a to mě velmi mrzí. Pokud není schopna vláda zákon připravit, respektive Ministerstvo práce a sociálních věcí, přestože to slibuje, pojďme se prosím věnovat tomu, který tady máme předložený. Není tak špatný a myslím si, že jsme schopni třeba i v rámci druhého čtení vyřešit věci, které se některým líbí méně a chtěli by je změnit. Ono opravdu téměř před rokem Ministerstvo práce a sociálních věcí ten signál vyslalo, že se věnuje této problematice, a dokonce se objevil předtisk závěrečné zprávy dopadů RIA, nicméně ta zpráva je prázdná. Doteď tak zůstalo skutečně jen u řečí.
Speciální výcvik uvedených psů omezuje bezpečnostní rizika i jiné aspekty chování zvířat, které by jinak mohly odůvodňovat právě vyloučení jejich přístupu do veřejných prostor nebo prostředků veřejné hromadné dopravy, například. Pes se speciálním výcvikem je pes určený pro doprovod osoby se zdravotním postižením. Je zvlášť vybraný a vycvičený, takže se vyznačuje naprosto jinými povahovými vlastnostmi a chováním než psi bez výcviku.
A vraťme se teď malinko do historie. Není to tak dlouho, co jsme tady vlastně zakázali uvazování psů. Tak na jednu stranu ty psy chráníme, na druhou stranu právě psi, které potřebují občané se zdravotním postižením, jsou některým kolegům v Poslanecké sněmovně jedno. ***