Neautorizováno!
(17.20 hodin)
(pokračuje Marek Novák)
A ono právě z důvodu výcviku je nutné zohlednit rozdíly mezi psy se speciálním výcvikem a ostatními zvířaty a chápat psa se speciálním výcvikem především jako nedílnou součást osoby se zdravotním postižením. Tito psi umožňují osobám s postižením překonávat každodenní překážky, pomáhají s pohybem, otevíráním dveří, podáváním předmětů, anebo třeba i rozpoznáváním zdravotního rizika, ale nebo třeba také k uklidnění člověka, který má například nějaké psychické problémy. Mluvíme zde o základních životních potřebách a o tom, že stát se tváří, a vy všichni, kteří odmítáte tento návrh zákona podpořit, tak se tváříte, jako by tito lidé vlastně byli neviditelní, a to mě docela mrzí.
Je nezbytné vymezit pojem pes se speciálním výcvikem a určit subjekt oprávněný k výcviku. V České republice neexistuje jednotný systém hodnocení kvality výcviku nebo přezkoušení dovedností a schopností vycvičeného psa, a právě to je také potřeba změnit a zavést jasné standardy. V praxi se totiž setkáváme se stížnostmi na kvalitu vycvičených psů u různých výcvikových subjektů. Tohle vše bychom byli schopni tím návrhem zákona vyřešit.
V České republice taktéž neexistuje žádný systém nastavení odborně kvalifikačních či materiálně technických požadavků a kritérií pro provádění výcviku psů se speciálním výcvikem. Opět je nasnadě, a je to velmi jednoduché, zavést standardy. Ten návrh tady je. Má-li stát plnit roli garanta kvality výcviku, je potřeba zavést jasné standardy nebo podmínit udělení certifikace například členstvím v některé z mezinárodních organizací, které jsou certifikované, a to bychom mohli třeba právě ve druhém čtení ještě prodiskutovat. Jenže jak se k tomu staví vláda? Jako již klasicky skoro ke všemu, co by mohlo usnadnit život těm nejpotřebnějším, a v tomto případě o tom skutečně nemůže být sporu.
Kolegyně, kolegové, prosím vás jménem všech, kteří se bez asistenčního psa neobejdou, podpořte dnes projednání tohoto zákona. Pomůžete tím nespočtu potřebných občanů, kterým tento návrh může zásadně zlepšit kvalitu života. Pro mnoho občanů je tato úprava nejen žádoucí, ale skutečně potřebná. Ještě jednou prosím a zároveň děkuji za podporu zařazení tohoto bodu bodu.
V dalším bodě bych se věnoval další problematice, která se týká potřebných, nicméně nejen dlouhodobě potřebných, ale také krátkodobě potřebných, třeba nemocných, protože jak jsme zjistili, vzhledem k neutěšenému stavu účtu veřejného zdravotního pojištění, který skončil v roce 2024 schodkem ve výši 11 miliard korun, jsem nucen požádat o zařazení bodu, protože je nutné, abychom se tady dozvěděli informace od ministra Válka, co s tím hodlá dělat, a vzhledem k tomu, že nejsou interpelace ve čtvrtek, že opět koalice nenechá opozici interpelace, tak musím žádat o zařazení bodu na projednání Sněmovny, a ten bod se jmenuje Zajištění dostupné zdravotní péče pro občany České republiky a vyřešení sporu s nespokojenými lékaři.
Jak jistě víme, veřejné zdravotní pojištění je vlastně druh zákonného pojištění, na jehož základě je plně nebo částečně hrazená zdravotní péče poskytnutá pojištěnci s cílem zachovat nebo zlepšit jeho zdravotní stav. Rozsah poskytované péče je daný zákonem číslo 48 a není to kasička na ministerské kejkle, které mají zakrýt skutečný stav českého zdravotnictví pod vedením pana ministra Válka. Předseda správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny a poslanec z KDU-ČSL Tom Philipp uvedl v médiích, že záporné saldo bude kryto ze zůstatků na běžném účtu základního fondu. Jinými slovy, dluh uhradíme z peněz, o kterých si myslíme, že na účet teprve přijdou. Takhle se hospodaří? Takhle hospodaří stát, který v případě plnění finančních povinností občanů České republiky nikdy nemá za této vlády problém sáhnout do kapes českých občanů.
Největší zdravotní pojišťovna VZP vykázala loni podle předběžných dat deficit, a teď dobře poslouchejte, 5 miliard korun. Pokryje ho údajně ze zůstatků z předchozích let. V roce 2025 pojišťovna plánuje další schodek - 7,8 miliardy korun. Matematicky je to asi o 50 procent více než v roce 2024, a proč? Nejspíš proto, že Ministerstvo zdravotnictví neumí nastavit systém zdravotní péče a nesmyslně se potom vyhazují peníze. Možná si ještě můžeme zavěštit, jak to celé dopadne, pokud to pan ministr Válek dotáhne tímto stylem až do voleb. Pojišťovny vyčerpají svoje rezervy, což omezí lékařskou péči, a tahle vláda udělá to, co udělala už za toto volební období několikrát - jednoduše sáhne do peněženek občanů a zvedne opět zálohy na zdravotní pojištění s tím, že jde přece o zdraví nás všech. Tohle chceme? Toto vlastně udělala i živnostníkům. Živnostníky, právě živnostníky tato vláda stíhá jednou pohromou za druhou.
Dnes tady nestojím proto, abych vás unavoval statistikami nebo prázdnými sliby, jak to dělají ti, kteří už třetím rokem rozhodují o osudu našeho zdravotnictví. Stojím tady proto, abychom se konečně dozvěděli pravdu - pravdu o tom, jak tato vláda v čele s ministrem zdravotnictví selhává v jedné z nejzásadnějších oblastí, a to v zajištění dostupné, kvalitní a stabilní zdravotní péče pro občany České republiky. Pan ministr Válek říká, že české zdravotnictví je stabilní. Říká, že všechno má pod kontrolou. Říká, že jsou potřeba možná kosmetické úpravy, ale jaká je realita? Zdravotní pojišťovny hospodaří se schodky, vláda mlčí, VZP je ve schodku téměř 5 miliard korun, menší pojišťovny už rezervy vyčerpaly a platí nemocnicím se zpožděním. Vojenská zdravotní pojišťovna už dokonce dluží miliardy a hrozí jí kolaps. ***