Neautorizováno!


(21.20 hodin)
(pokračuje Mikuláš Bek)

Domnívám se také, že ustanovení tak, jak bylo přijato, může být bohužel poměrně snadno zneužíváno. Problematičnost tohoto ustanovení se projevila již v době projednávání Poslaneckou sněmovnou, kdy daný návrh vzbudil silné reakce odborné veřejnosti. Živě diskutován byl následně i na schůzích obou senátních výborů, stejně jako v plénu Senátu. Senátorky a senátoři se nakonec shodli na potřebě vypustit ustanovení ohledně hlídačkovného z novely zákona. Převládající názor Senátu v zásadě souzní s tím mým. Podpora studií studujících rodičů je potřebná, stávající úprava v novele zákona o vysokých školách však není vhodná. Z toho důvodu také Senát svým doprovodným usnesením vyzval Ministerstvo práce a sociálních věcí a Ministerstvo školství, aby předložila alternativní návrh v rámci legislativního procesu jiného zákona.

Senátní pozměňovací návrh dále obsahuje i některé další víceméně legislativně technické úpravy.

Z dosud řečeného je myslím zřejmé, že vás dnes chci požádat o podporu senátní verze novely zákona. Zároveň mohu slíbit, že Ministerstvo školství společně s Ministerstvem práce a sociálních věcí bude hledat cesty, jak dále systémově podpořit studující rodiče, aniž by to mělo zásadní negativní dopad na rozpočet vysokých škol.

Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, věřím, že dneškem dojde k završení legislativního procesu předloženého návrhu. Jsem přesvědčen, že tato novela obsahuje množství velice potřebných inovací, které posunou české vysoké školství na vyšší úroveň. Děkuji vám za pozornost a prosím vás o vaši podporu.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji, vážený pane ministře.

Nyní prosím, aby se slova ujal pan senátor Jiří Růžička. Pane senátore, prosím, máte slovo.

 

Senátor Jiří Růžička: Dobrý večer, dámy a pánové. Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Z pověření Senátem předkládám Poslanecké sněmovně následující odůvodnění toho, kdy Senát 23. ledna 2025 rozhodl vrátit Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky návrh zákona, který tady připomenul pan ministr školství.

Pokud se týká legislativního procesu, návrh zákona projednaly dva výbory. Prvním byl ústavně-právní výbor, který svým usnesením doporučil plénu Senátu vrátit návrh zákona s pozměňovacím návrhem, který za chvíli představím. Druhým výborem, který to projednával, byl také garančním výborem, byl výbor pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice, ten rovněž doporučil vrátit Sněmovně návrh zákona s pozměňovacími návrhy.

Pan ministr tady mluvil o tom, a vy to jistě také víte, že návrh zákona o vysokých je velice komplikovaný, složitý, připravoval se dlouho a přináší mimořádně důležité změny především v doktorandském studiu, jeho kvalitě, snaží se i eliminovat počty neúspěšných absolventů. Rozhodně na něm bylo odvedeno velice mnoho práce a je velice žádoucí, aby návrh zákona byl přijat v co nejbližší době.

Pokud se týká pozměňovacích návrhů z jednotlivých výborů, které pak přijalo plénum Senátu, tak bych rád řekl pár slov k třem okruhům, k třem pozměňovacím návrhům. (Hluk v sále neustává.)

Jednak to byl pozměňovací návrh předložený přímo na plénu jedním ze senátorů, který se týkal drobného, ale velice podstatného terminologického pojmenování, kde se v tom zákoně mluvilo o podpoře skupin znevýhodněných studujících. (Hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pane senátore, já vás prosím na chvilku přeruším (Senátor Růžička: Já budu rád.), poněvadž tady je opravdu zvýšená hladina hluku. Já to tady vnímám, protože někteří poslanci si dokonce stěžují posunky směrem na mě, abych tady nějakým způsobem dal do pořádku právě hluk ve Sněmovně, a já prosím všechny kolegyně a kolegy, aby pokud mají touhu diskutovat, tak své diskuse přenesli do předsálí pléna Poslanecké sněmovny. Děkuji moc a prosím, pane senátore, můžete pokračovat.

 

Senátor Jiří Růžička: Také děkuju, pane místopředsedo. Ano, nejsem zvyklý na hluk, když se mluví, takže ještě jednou za to děkuji.

První pozměňovací návrh se týká toho, že je daleko lépe pracovat s pojmem "znevýhodněná osoba" než s pojmem "znevýhodněné skupiny".

Další okruh se týká legislativně technických nedostatků v té novele a proti nim nebyly vzneseny žádné námitky. Daleko nejpodstatnější je pozměňovací návrh, který se týká něčeho, co se nazývá hlídačkovné, a je to podpora studujících, kteří pobírají rodičovský příspěvek. Jak už říkal pan ministr, nikdo, nikdo nepochybuje o tom, že takoví rodiče by měli být ve svých studiích po podporováni, je to myslím v zájmu nejen jich, ale celé České republiky. Ovšem tak, jak byl pozměňovací - nebo ten, ano, ten přijatý pozměňovací návrh - proti vládnímu návrh přijat, přinesl spíš komplikace než nějaké pozitivum.

Jednak je třeba říct, že ten návrh zcela přenáší odpovědnost státu v oblasti sociálního zajištění a podpory rodin na vysoké školy. Současná dikce toho poslaneckého návrhu umožňuje paralelní čerpání hlídačkovného jednou osobou na všech vysokých školách, kde budou zapsány. Výše stipendia se odvíjí od výše minimální mzdy a vysoké školy nejsou schopny takové stipendium předvídat, předpokládat a rozumně rozpočtovat své rozpočty. Pro hlídačkovné neexistuje přechodné ustanovení, takže by vysoké školy byly povinny tuto formu stipendia přiznávat a vyplácet od nabytí účinnosti zákona, tedy okamžitě. Podstatná věc je, že u veřejných vysokých škol na hlídačkovné nelze získat zdroje jiným způsobem než z vlastního příspěvku na vzdělávací činnost, což samozřejmě je špatné a je to v neprospěch vysokoškolského studia.

A potom poslední informace, která má svoji váhu, ta se týká toho, že v současné době studuje na vysokých veřejných školách České republiky přibližně 2 500 (takových) studentů, a vzhledem k tomu, že se pracuje s minimální mzdou a s poloviční částkou, tak bych rád všem připomenul, že v tuto chvíli by vyplácení z prostředků vysokých škol znamenalo čtvrt miliardy korun. Čtvrt miliardy korun by vysoké školy musely zaplatit ze svých rozpočtů, které už tak jsou dost napnuté, a všichni víme, s jakými se potýkají problémy.

Takže to bylo to nejpodstatnější připomenutí pozměňovacích návrhů, které přijal Senát, a tak vám je předkládáme.

Rád bych ještě řekl to, co už zmínil i ministr školství, že ke všem pozměňovacím návrhům zaujal buď neutrální stanovisko, nebo kladné stanovisko. A rád bych řekl jako poslední informaci to, že Senát o vrácení hlasoval a ze 60 přítomných senátorů bylo pro to vrátit zákon s pozměňovacími návrhy 56, 2 byli proti, 2 se zdrželi - 56 napříč všemi politickými kluby.

Žádám a prosím vás o to samé, co už tady říkal pan ministr školství, abyste podpořili návrh zákona v té podobě, která vám byla předložena. Bylo by velice špatné, kdyby ten návrh zákona neexistoval a nesloužil k tomu, k čemu byl určen. Děkuju vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vám děkuji, pane senátore. Je zájem se k usnesení Senátu vyjádřit ve smyslu zpravodaje garančního výboru a tím byl pan poslanec Karel Rais. Ano, potom jste přihlášen samozřejmě ještě v rámci obecné rozpravy. Nyní se tady táži, jestli máte zájem vystoupit jakožto zpravodaj? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP