Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(23.10 hodin)
(pokračuje Zdeněk Kettner)
Co nám také velice vadí, že nejdříve začínáme mluvit o změně financování a pak teprve v druhém kroku začneme řešit finance jako takové. Ta jistota tady stále ještě není. A například v Ústeckém kraji podle předběžných propočtů - mluvilo se, že Ústecký kraj, že dojde k navýšení o 16 %, co se týká financí na fungování nepedagogických pracovníků, takže ono to vypadá, že nepedagogičtí pracovníci si o 16 % polepší. Prosím vás, není tomu tak - v žádném případě. My si musíme uvědomit, že financování, tyto finance vycházejí z tabulkových financí. Ale jak už jsem tady několikrát zmínil, některé tabulky jsou už tak, v uvozovkách, zastaralé, že jsou pod minimální mzdou a ředitelé museli to dofinancovávat z financí na odměny pro pedagogické pracovníky.
Zase udělám malou odbočku - pozitivem je, této změny, že toto už nebude možné, to znamená, že finance na pedagogické pracovníky skutečně zůstanou u pedagogů. To znamená, nebude to financování nepedagogů na úkor pedagogických pracovníků, čili ředitel bude mít více financí ohodnotit právě ty lepší, kvalitnější učitele, kteří dělají nad rámec svých povinností, a samozřejmě ten motivační prvek je velice, velice zásadní.
Takže tato možnost už nebude a avizované navýšení o 16 % ve své podstatě udělá pouze to, že se zakonzervuje stávající stav. Těch 16 % přibližně odpovídá tabulkovým tarifům, financím na základě tabulek, ke kterým připočteme 16 % a dostaneme se na reálný stav. To znamená, například Ústecký kraj skutečně nebude nic doplácet, protože finance, které dostane, pokryjí stávající stav. Ale samozřejmě potom, když se kouknete na různé zřizovatele v různých obcích, tak v Ústeckém kraji v průměru navýšení bude o pouhých 6 %. To znamená, když si vezmeme šestnáct minus šest, zbývá nám tady 10 %, to znamená, v některých obcích už je více než zřejmé, zřizovatelé budou doplácet 10 % finančních prostředků.
Takže znova opakuji, změna financování nepedagogických pracovníků má několik rovin - říkám, buďto se na to díváme tak, že stát v tomto ohledu bude rezignovat na dohlížení na nějakou kvalitu, nechá to plně v kompetenci zřizovatelů, kde máme volby jednou za čtyři roky, a může se samozřejmě ta kvalita, ta různost rozjíždět i tím směrem, kterým úplně nechceme.
No a v případě, že tedy řekneme, že to je tedy krok správným směrem a budeme se zaměřovat čistě jenom na financování, tak skutečně prvním krokem mělo být zajišťování financí tak, aby starostové, aby obce, aby zřizovatelé, aby kraje na to nedoplácely a podle nás postup byl obrácený než tak, jak by bylo záhodno.
A posledním problematickým bodem podle nás je plánované slučování škol. Určitě to úsporu nějakých financí přinese. To konkrétní číslo - já jsem ho teď zapomněl, přesně si nepamatuji, takže ho radši nebudu říkat, abych nebyl obviněn z šíření fake news nebo nepravdivých informací - ta částka ovšem, když vezmu celkový rozpočet Ministerstva školství, nebyla natolik výrazná, je to takzvaná pověstná kapka v moři a ta částka je příliš malá na to, aby vyrovnala negativa, která to s sebou samozřejmě přinese, protože u menších škol, když máme kmenové zaměstnance, tak samozřejmě - ono obecně v rámci toho vzdělávání je to trošku srdcová záležitost, pedagogové, kteří, ať se dělo, co se dělo, tak za katedrami zůstali, tak jsou to skutečně srdcaři, kteří to dělají z toho důvodu, že je ta práce nějakým způsobem naplňuje, a samozřejmě cítí i nějakou hrdost za svoji školu a podobně. Pokud my budeme ty školy slučovat, obávám se, že pak zaměstnanci budou mít nějakou svoji kmenovou školu, z které pocházejí, a jiné školy pro ně budou okrajovou záležitostí, viz jak se to stávalo někdy u slučování například středních škol, u kterých docházelo (k tomu), kdy kmenovým, hlavním ředitelem se stal ředitel jedné z těch škol, kde samozřejmě je to jeho srdcová záležitost, je to jeho takzvaně domovská základna. Samozřejmě nemá čas se věnovat všem školám naplno, úplně stoprocentně. To znamená, že když to řeknu, zastupujícími řediteli se stávají zástupci, a pak se stává, že když je to například střední škola technického zaměření, kdy zástupcem je jazykář, který samozřejmě nemá dispozici, nemá vhled do odborných záležitostí technické školy a kvalita tím samozřejmě trpí.
Takže to je ve zkratce všechno, co jsem chtěl za klub SPD říci k tomuto návrhu. Takže znovu opakuji, zákon jako celek je potřebný, je spousta pozměňovacích návrhů, které určitě podpoříme, protože jsou pozitivním směrem, ale pokud tam zůstanou zásadní, pro nás nepřekročitelné a problémové věci, tak bohužel zákon jako celek nebudeme moci podpořit. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní s přednostním právem vystoupí pan předseda Michálek.
Přeji vám hezký večer, vystřídali jsme se v řízení schůze.
Pane poslanče, prosím, máte slovo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, já bych rád tlumočil stanovisko našeho poslaneckého klubu. My se domníváme, že převod financování nepedagogických pracovníků, čili uklízeček, kuchařek, školníků a podobně, na obce a kraje vychází ze strategických záměrů, které byly schváleny vládou, mimo jiné (z )dlouhodobého záměru vzdělávání, rozvoje vzdělávací soustavy 2023 až 2027, nicméně že takto výrazná systémová změna vyžaduje rozsáhlou přípravu a komunikaci s aktéry v území, čili starosty měst a obcí, primátory, hejtmany krajů, řediteli škol a školských zařízení. Přece jenom teď máme únor, zákon teprve je nyní projednáván ve druhém čtení, ještě nás čeká dokončení rozpravy, třetí čtení, Senát, prezident, možná nějaká vratka, těžko předvídat a už od 1. září 2025 by se počítalo s tím, že budou vypláceny nově finanční prostředky podle změněné úpravy. Takže domníváme se, že by bylo lepší to lépe připravit a vykomunikovat a spustit, až to bude hotové.
A pokud jde ostatně i o závěry veřejného slyšení na půdě Senátu Parlamentu České republiky dne 30. ledna 2025, tak tam taky zazněla další vyjádření zástupců samospráv, obcí a krajů, asociací (?) ředitelů, tak tam vyplývá jednoznačný požadavek, aby účinnost této systémové změny byla posunuta o jeden rok, to jest na 1. září 2026.
U nás se tomu věnoval Jan Břížďala, který pracoval čtyři roky jako krajský radní pro oblast školství a na Vysočině se jim velmi dobře podařilo zvládnout demografické výzvy, které vyžadovaly výrazné navýšení kapacit na střední školy asi o 2 000 žáků. No a doporučení je tam jednoznačné, že by se vytvořil časový prostor pro schválení potřebné legislativy, rozpočet, který by byl v souladu s platnými právními předpisy, a dostatek času na přípravu. Nicméně pokud jde o další části, musím říct za náš klub, že my nemůžeme souhlasit s tím, aby se přeneslo financování, pokud jde o nákup učebnic nebo o pomůcky, právě na obce a kraje. Domníváme se naopak, že by v tomto ohledu podmínky měly být víceméně jasné, stejné po celé České republice a není důvod, proč by to nemělo Ministerstvo financí financovat zcela rovnoměrně a centrálně. ***