Neautorizováno!
(20.20 hodin)
(pokračuje Vladimír Zlínský)
Jistě je to problematika mimořádně komplexní a sahá od jiných kulturních tradic, osobní frustrace, zklamání, psychických obtíží až po náboženskou indoktrinaci k nesnášenlivosti a nenávisti jednoho nejmenovaného náboženství.
Již se objevila na obzoru první odvážná vlaštovka, která poukazuje na další možné příčiny tohoto stavu. Já bych tady chtěl ukázat knihu (Ukazuje materiál.), která se jmenuje Vzestup a pád lidské mysli od pana doktora Martina Jana Stránského, která poukazuje hlavně na negativní vliv digitálních technologií na zdraví a psychiku našich dětí, ale hovoří nejenom o tom, ona tam má zajímavou kapitolu na straně 77, kde pan doktor píše... Nebo ta kapitola se jmenuje Všichni jsme rasisté a píše tady, že "studie ukázaly, že ve smíšené rasové skupině jsme velmi citliví na lidi jiné rasy než jsme my." Podotýkám, studie ukázaly. "Pokud je něco nebo někdo jiný a my ho neznáme, může to pro nás znamenat hrozbu, a tak se v našem mozku spustí obranné mechanismy." Potřetí opakuji, že na to jsou vykonány studie, je to tam i ozdrojováno, takže pokud si tu knihu koupíte - nedá se koupit v knihkupectví, musíte si ji objednat na internetu - tak tam najdete i ozdrojování, upozorňuji na to fact-checkery. V té... Jak jsem řekl, pan doktor Stránský tady tvrdí, že - nebo to zmiňuje nebo tak jsem to pochopil - "latentní rasismus" nebo... Je to takové škaredé slovo, rasismus. Je to spíše "vnímání fyzické rozdílnosti mezi lidmi, no a samozřejmě na fyzickou rozdílnost často je navázaná i rozdílnost v projevu chování, že by to mělo být evolučně zakódovanou genetickou funkcí, která dlouhodobě sloužila k přežití menších lidských populací v hluboké minulosti a přetrvává do současnosti."
Kde se tedy bere agresivita a nenávist některých jedinců ilegálně migrujících nebo již několik generací žijících v Evropě, na které zmíněná alegorie "Chirurgové z dovozu" odkazuje? "Je třeba si položit otázku, zdali jsou nejen projevy fyzické" - toho jsme si asi všichni vědomi, že etnické skupiny se liší fyzicky a není na tom nic špatného, naopak - "ale také mohou mít jiné psychické projevy a samozřejmě týká se to nějakého poměrného počtu jedinců těchto lidských skupin" - jistě, bavme se o průměru, netýká se to každého - a "určitě v tom hrálo roli to, že tato etnika se vyvinula v různém geografickém prostoru. V tom různém geografickém prostoru byly jiné přírodní podmínky, jiné přírodní prostředí a samozřejmě životní podmínky pro tato etnika, které ovlivňovaly nejenom jejich vzhled, ale s velkou pravděpodobností i chování a psychické projevy a nakonec i kulturu a společenské uspořádání, tedy včetně míry agresivity a kooperativního sebeovládání nutné k přežití jedinců i lidských skupin, tedy si musíme položit otázku, v jakém přírodním prostředí byla nutná větší kooperace ve skupině z důvodu přežití a z toho vyplývající nutné potlačení agresivity, které by mohlo rozklížit kohezi, soudržnost kooperující skupiny, a kde byla zase nutná a vhodná z evolučního hlediska větší individuální agresivita a menší sebeovládání? Bezpochyby se jeví velmi pravděpodobné, že tento tlak vykonala nepříznivá či naopak příznivá, využitelná přírodní prostředí k uplatnění výhod kooperativního jednání. Také vedlo nejprve k získanému a později vrozenému snížení vnitrodruhové nebo vnitroskupinové agrese při zachování latentní nedůvěry k jinak vypadajícím a jinak se chovajícím skupinám lidí s připraveností ke koordinované agresivitě externí při setkání s jinak vypadajícími a jinak se chovajícími příslušníky lidského rodu, představujícími potenciální velmi pravděpodobné ohrožení jejich obživy i životů." Bohužel, taková byla historie našeho druhu. Vzpomeňme na to, co se stalo s neandrtálci, s denisovany i s hobity ze známého indonéského ostrova Flores. "Tyto tendence totiž byly posilovány tím, že cize vypadající lidé z dalekých oblastí byli v minulosti pro původní lidské skupiny velkým bezpečnostním i zdravotním rizikem a také soupeřem v kompetenci o stejné zdroje. Často tyto situace končily vyhlazením celých populací původních obyvatel násilím, tedy spíše mužů, a také nemocemi a jejich nahrazením nájezdníky.
Tedy že jak kooperativní a sociální, tak i agresivní vnitro- a extraskupinové chování může být geneticky hluboce zakódováno ve zcela jiném množstevním poměru u jedinců těchto rozdílných etnických populací. Potom se může projevovat nutkavým agresivním chováním u některých" - ne všech, u některých - "jedinců původně pocházejících z jiného přírodního, a tím i kulturního prostředí, pokud se tito jedinci dostanou do kulturního kooperativního prostředí, kde nadměrnou agresivitu nemohou přirozeně ventilovat. Postupná globalizace a propojování světa s tímto hluboce zakořeněným genetickým dědictvím latentní nedůvěry k jiným etnickým skupinám a rozdílných kooperativních, agresivních i dalších behaviorálních vlastností - tedy vlastností chování jednotlivých lidských etnických populací - vedly na jedné straně ke katastrofálnímu vyhlazování celých národů, které byly označeny za méněcenné či jinak nevhodné a rozdílné, anebo v současné době naopak vede v reakci na předchozí přestřelení k podpoře bezhlavého geografického promíchávání všech etnik, aniž by se brala v úvahu geneticky zakořeněná nedůvěra mezi jejich příslušníky a rozdíly v chování a myšlení, které tuto nedůvěru podporují.
Konečně důsledkem pak může být nikoli to, že tato vrozená atavistická nedůvěra možná po mnoha generacích postupně zeslábne a otupí se přirozenou cestou, ale naopak bude vzhledem k rozvoji etnických konfliktů posílena, zvýrazněna se všemi z toho vyplývajícími bezpečnostními konsekvencemi. Přirozená rozdílnost lidských populací, nikoli vymyšlená genderová variabilita, v rámci svého původního geografického prostoru je základem dalšího přirozeného vývoje současné světové civilizace, ale z krátkodobého hlediska může vést jejich masivní interakce na určitém geografickém území k chaosu a zažehnout velký multietnický konflikt. Kriminalizace, poukazování na problematiku současných převažujících, vrozených nebo kulturně podmíněných rozdílných vlastností vyskytujících se v určitém poměrném množství u jednotlivých lidských etnických skupin" - a to hovořím padni komu padni, neříkám, že některé horší, nebo lepší - "a problematiky vzájemné interakce těchto skupin není dlouhodobě udržitelná a je nutné se touto problematikou vážně zabývat, jak ukazuje současné dění v západní Evropě. Odmítání této skutečnosti a případně výběrová kriminalizace nepohodlných osob a skupin, které jsou nositeli tohoto názoru, je stejně nebezpečná jako druhý extrém, který vyzdvihuje v dané chvíli jednu etnickou skupinu nad jinými a zneužívá tento pohled k zotročování nebo likvidaci z jejich pohledu nevhodných, nedokonalých a méněcenných lidských etnických skupin. I zde platí základní poučka, že jakýkoli extrémní přístup může mít katastrofální, kontraproduktivní následky a nakonec může vyústit přesně v to, před čím jeho protagonisté varovali, tedy nárůst etnického násilí a posílení vrozeného latentního rasismu" - raději nedůvěry - "jednotlivých populací prosazováním jakékoli etnické skupiny, byť by byla menšinová." O tom jsem hovořil včera, horor v Británii. ***