Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(12.40 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)

Typická moje zkušenost z celé řady obcí - zvýšíme-li normativy, zastupitelstvo okamžitě přichází - někdo z politiků komunálních - s návrhem zvyšme nájemné, protože MPSV zvýšilo normativy. A takhle tu spirálu furt točíme. Proto my říkáme: máme přesná data, díváme se na cenovou hladinu podle velikosti sídel a tam garantujeme, aby ti lidé opravdu (nesrozumitelné) a měli podporu na přiměřené úrovni, která odpovídá těm (nesrozumitelné) na bydlení v té dané lokalitě. Dnes je absurdní stav, že stát je schopen zaplatit vlastně nejvyšší, nejdražší nájemné ve vybydleném bytovém domě na úrovni krajského města. A toto jsme schopni dlouhodobě platit. Pak v tom krajském městě zjišťujete, že máte v centru města velmi kvalitně, dobře vybavený byt a ten má výrazně nižší nájemné než to, co zaplatíme jako stát. Zkušenost - někteří z vás byli teď na promítání dokumentu, který se týkal jednoho případu v Brně, a ten případ za 10 let znamenal, že jsme do toho jednoho bytového domu jako stát vyplatili 50 milionů korun - kombinace příspěvků a doplatků na bydlení. Drahé bydlení, naprosto nedůstojné, nevyhovující, a přesto tam ty peníze sypeme z peněz daňového poplatníka. A dokud tohle nezměníme, tak se nezmění ani chování vlastníků těch nemovitostí, takže proto tu změnu děláme, proto vysvětlení mnoha lidem, že přistoupit na to, že bychom začali sbírat a vycházet z dat cenových map, tak to znamená vlastně ve finále roztočení ještě dalších problémů, které už dneska na trhu s bydlením máme.

Potom chci dát ještě krátkou informaci k pozměňovacím návrhům, které tady také dnes byly, nebo budou načteny, a to ještě takzvané hlídačkovné a vysokoškolská stipendia.

My držíme tu dohodu, kterou jsme udělali při vratce vysokoškolského zákona, hlídačkovné se tady dnes ve druhém čtení propíše. Bude mít parametry, které jsme drobně upravili, ale bude zůstávat to podstatné, co už bylo v té původní verzi - nebude to testovaná dávka, zpřesnili jsme to, aby nebyla čerpatelná z více vysokých škol, zároveň, zpřesnili jsme na základě i praxe, aby nebylo motivující opakovat stále první semestr nebo první ročník, to znamená, ta podpora bude od druhého ročníku výše. Rozšířili jsme to - nejenom vysoké školy, ale i střední, teda vyšší odborné školy, na těch nám také záleží, takže došlo k rozšíření té množiny oproti tomu původnímu návrhu a došla tam ještě úprava, že ta hodnota bude té výše toho hlídačkovného jedna třetina průměrné - jedna třetina minimální mzdy, protože teď to tempo valorizace minimální mzdy je opravdu jako velmi rychlé v příštích třech letech, takže proto tato úprava. To je asi to podstatné.

A vysokoškolská stipendia tady jsou, jsou také připravena, načtena, bude to docela velká změna i z hlediska přístupnosti a dostupnosti té podpory, protože teď celá řada studentů vlastně často nevěděla přesně, jak si požádat, jak to vyřídit. Bude to zase jednoduché, bude to daleko dostupnější na pár kliků k vyřízení a počítáme s tím, že bychom to chtěli rozběhnout v tom příštím roce. Jsou tady samozřejmě diskutované varianty - jaký násobek toho životního minima to má být, ale to už uvidíme, jak to se rozhodne ve třetím čtení. Takže zase bych řekl velký pozitivní posun v tom, abychom i studentům z nízkopříjmových rodin opravdu umožnili, aby mohli studovat a aby nám kvůli tomu, že v té rodině zrovna nejsou adekvátní příjmy, někdo vypadával (nevypadával) ze studia.

Nemocenskou jsem komentoval, že příjem z nemocenské je tím, který započítáváme pro ten pracovní bonus.

A dovolím si krátce komentovat to, co říkal Patrik Nacher: exekuce, insolvence. Já budu rád, když se ještě mezi druhým a třetím čtením klidně ta debata povede. Já jsem byl ten, který říkal: jsme připraveni fakt hledat řešení, jak ty lidi motivovat, protože vlastně i ty dopočty ukazují, že lidi, když nám zůstávají v šedé zóně, tak to vlastně vždycky pro ten stát dražší, než kdybychom jako stát, jak se říká, nějakou korunu dali i na tu podporu, aby ti lidi měli ambici se z těch dluhových pastí dostat, ale samozřejmě naráží to na nějaké i koaliční limity, nicméně ta debata se nezastavila. My jednáme s Ministerstvem spravedlnosti, běží tady pracovní skupina nad tohle tématikou, včetně té tématiky, té výše částky nezabavitelného minima.

Tak tolik asi komentáře k té debatě, která doposud proběhla. Já se tady dovolím okomentovat ještě dva pozměňovací návrhy, které já budu předkládat, a pak se k nim přihlásím podrobné rozpravě.

Ten jeden pozměňovací návrh se týká celé řady, řekněme, legislativně technických změn, to je ten dokument 6129. Řešíme tam takové věci jako je terminologie při jmenování složky Dítě na Bonus dítě; drobnější legislativně technické úpravy, například upřesnění zdaňovací období u vedlejší samostatné výdělečné činnosti; legislativně technické vylepšení, například - týká se zejména minimalizace počtu výzev účastníkům řízení, vložení definičních stanovení a tak dále; zrušení povinnosti orgánů, které rozhodly o přestupku v oblasti plnění povinné předškolní a školní docházky písemně tuto skutečnost ohlásit orgánu DSSP; dokládání souhlasu členů domácnosti, společným zástupcem bude moci být určena výlučně prostřednictvím informačního systému Dávky; úprava společného posuzování členů domácnosti; zařízení sociálních služeb; zvýšení maxima normativu na bydlení v ubytovnách ze 60 na 80 procent; doplnění úpravy mlčenlivosti ve vztahu k správcům daně a poskytování energií a tak dále a tak dále; a úprava obecné účinnosti zákona na 1. října 2025 s ohledem na posun legislativního procesu, který tady už máme. A potom také dokument 6155, ten bude k tisku 800, také se k němu přihlásím v podrobné rozpravě - tady je to zase legislativně technická věc: zabránění duplicity právní úpravy zároveň v zákoně a v nařízení vlády; stanovení jasného rozhodného období; zvýšení právní jistoty a tak dále a tak dále, je to také i v odůvodnění příloze tohoto pozměňovacího návrhu. Já vám děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane ministře. Nyní vystoupí pan poslanec Jiří Navrátil, připraví se paní poslankyně Klára Kocmanová. Prosím.

 

Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se krátce zapojil do diskuse k vládnímu návrhu zákona o dávce státní sociální pomoci související, vedený pod sněmovním tiskem 800. Při úterním jednání Poslanecké sněmovny, kdy jsme jednali o vratce zákona ze Senátu č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplňující dalších zákonů(?), Senát v této verzi vypustil takzvané hlídačkovné. Sdělil jsem tady na tomto místě, že máme již připravený pozměňovací návrh nové dávky podpory studujícího rodiče.

A protože Poslanecká sněmovna schválila verzi Senátu, podal jsem společně s kolegyněmi a kolegy poslanci několik pozměňovacích návrhů týkající se nejen podpory studujícího rodiče, ale i takzvaného sociálního stipendia, které vychází z nároku a násobku životního minima. V pozměňovacím návrhu, který je veden pod číslem 6147 se navrhuje nová dávka podpory studujícího rodiče na zajištění hlídání dítěte pro studentky vysokých škol a vyšších odborných škol, které pobírají rodičovský příspěvek, a to ve výši jedné třetiny minimální mzdy, tedy dnes 6 933 korun měsíčně, na kterou budou mít nárok studenti vysokých škol, vyšších odborných škol, kteří pobírají rodičovský příspěvek, maximálně však do věku 26 let. A tak, jak již zmínil pan ministr, nárok na dávku vzniká vždy až po 12 měsících prvního období výuky daného studia, tedy takzvaně od druhého ročníku.

Současně s tímto návrhem navrhujeme u nově navrženého příspěvku na vysoké školy studium obsaženého v pozměňovacím návrhu výboru pro sociální politiku zvýšení koeficientu z dnešních navržených 1,5 procenta životního na minima na koeficient 2, tedy násobek - omlouvám se za ty procenta. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP