Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(17.10 hodin)
(pokračuje Jana Hanzlíková)
Za mě musím říct i z těch zkušeností, které už s tím máme, je to naprosto unikátní komplexní služba pro rodiny, které nemají lehkou situaci, protože pečují opravdu o těžce nemocné dítě. Takže za to děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. V tuto chvíli je s další faktickou, která by měla reagovat na předřečníka, přihlášená Karla Maříková, poté Věra Adámková. Prosím.
Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych reagovala na Milana Brázdila, prostřednictvím vás. Ono se těm krajům ne úplně dařilo ty pohotovosti zajišťovat. Neříkám, že to je jejich vinou. Kraje se to v tuto chvíli snaží suplovat on-line pohotovostmi, což na jednu stranu jako doplňkovou službu budiž vítám, ale to, co mi na tom vadí, že se jen takto na dálku předepisují léky, když hovoříme třeba o nadužívání antibiotik a pak rezistenci. Takže to si myslím, že možná ty pojišťovny budou mít ve finále třeba větší páky, než měly kraje, které si s tím třeba neuměly úplně poradit, ani nemohly.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji moc. Paní kolegyně Adámková, prosím.
Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, z našich vystoupení vidíte, že pohotovosti nás velmi trápí, protože jsou regiony, kde opravdu nejsou dobře dostupné. Takže já se velmi těším na to, jak pojišťovny toto budou moci zabezpečit. Domnívám se, že se nevyhneme široké diskusi, protože zatím jsem neviděla materiál, neslyšela o tom, jak se k tomuto pojišťovny vyjadřují. Takže opravdu se velmi těším na to, jak se postaví k této problematice, protože ta pohotovost opravdu v regionu, kde není, je velký problém. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Vít Kaňkovský má ještě faktickou poznámku. Poté do obecné rozpravy pan poslanec Kamil Farhan. Prosím, pane předsedo.
Poslanec Vít Kaňkovský: Děkuji, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, členové vlády, pohotovostní služby, všichni víme, že zvlášť ve venkovských regionech jsou opravdu zásadním problémem současnosti. A já vítám to, že ministerstvo se snaží do toho vnést nějaký nový pohled. Sedí tady několik hejtmanů, několik náměstků hejtmanů, lidí, kteří se v tom pohybují, a oni velmi dobře vědí, že kraje mají v podstatě minimální nástroje, jak tu pohotovost zařídit.
Já si pamatuju na rok 2008, kdy jsem jako ředitel nemocnice dostal úkol od tehdejšího hejtmana, a nezazlívám mu to, že musím jako ředitel nemocnice zajistit pohotovost. Pozval jsem si tenkrát 35 praktiků pro dospělé, asi 33 pro děti a dorost. Hned na místě mi jich asi třetina řekla, že to nikdy sloužit nebude, dalších deset poslalo zdravotní omluvenku a do roka a do dne jich sloužilo asi deset jak pro dospělé, tak pro děti a dorost. Zbytek museli pokrýt lékaři z nemocnice a při současné přetíženosti nemocničních lékařů na urgentech a tak dále, ale hlavně i zdravotních sester - já pokaždé, když sloužím urgent a sloužím ho minimálně dvakrát do měsíce, tak mi říkají sestřičky: jestli to takhle půjde dál, jestli takhle budou ty urgenty přetížené, tak my tady prostě sloužit nebudeme.
Zdravotní pojišťovny přece jenom nějaké nástroje mají, ony uzavírají smlouvy s praktickými lékaři, uzavírají s nimi dodatky k těm smlouvám a nelze než prostě těm praktikům alespoň některé tyto povinnosti vrátit. A já jsem přesvědčený o tom, že by je to stálo zhruba dvě služby za měsíc, možná v některých krajích jednu službu za měsíc, a to si myslím, že je únosné.
Takže já to vítám a zdravotní pojišťovny si samozřejmě tím budou muset lámat hlavu, ale nástroje mají rozhodně větší než krajské úřady.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Pan kolega Janulík. Prosím, pane poslanče, dvě minuty.
Poslanec Miloslav Janulík: Děkuji za slovo. No, já spíš takový filozofický povzdech o těch urgentech. Je to jasné, ta rovnice se pořád řeší z pravé strany. Já už taky v tom systému jsem 40 let a pořád se točíme v kruhu. My jsme si stěžovali na ty před námi, že to nevyřešili. Vy jste říkali, že my jsme to nevyřešili, vy jste to taky, už uběhnou čtyři roky, taky jste to nevyřešili. Prostě pořád je tam zakopaný ten rozpor mezi tím švédským obrovským stolem té nabídky a té konzumace, to je zdravotní péče a v ceně práce a tak dál a tak dál. A to bohužel tedy ne, že jenom tato novela, ale obecně, když tady kolega ministr nastupoval, tak měl asi taky jiné představy, co dokáže nebo nedokáže. Jak je vidět, ty čtyři roky uplynou a ten rozpor, který to naše zdravotnictví v sobě má, to, že všichni můžou všechno a vlastně nikdo nemůže na druhé straně nic, tak ten prostě tam zůstane a nevyřeší ho bohužel ani tato novela.
To, co jsem svého času říkal, ty služby by se vyřešily. Samozřejmě motivací jednou velkou, neříkám, že jedinou, jsou peníze, protože ono pracovat v noci a léta a pod takovým tlakem, to prostě je velmi, velmi zatěžující a zničí vám to život, nemluvě o rodině a podobných věcech, podobných konsekvencích. A když pak zjistíte, že vy pracujete za výrazně menší peníze v noci než zedník nebo automechanik přes den, tak to je prostě ten zásadní rozpor, který v tom pořád máme, a proto nám ti mladí to dělat nechtějí, protože oni mají možnost volby, kterou my jsme neměli, takže takzvaně hlasují nohama a odejdou do ciziny, kde zaplacení jsou.
Takže tato novela jistě je strašně rozsáhlá, je potřebná. Ale jak říkám, zase ten zásadní rozpor vyřešený nebude. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Další faktickou poznámku má pan kolega Zlínský, pan kolega Farhan ještě chvilku strpení, prosím. Pane poslanče, vaše dvě minuty. Prosím.
Poslanec Vladimír Zlínský: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené dámy a pánové, jako lékař taky cítím jakési nutkání se k tomu vyjádřit. Taky jsem odsloužil mnoho služeb a podepisuji to, co tady bylo řečeno, že ne nadarmo ti lékaři se tomu vyhýbají. Je to skutečně řehole, ty noční služby a ta motivace lékařů fakt musí být extrémně velká, aby to podstoupili.
Ale já bych měl jiný dotaz, já bych měl takovou jako připomínku a navázal bych na paní poslankyni Maříkovou ohledně těch on-line pohotovostí, protože asi bude snaha těmi on-line pohotovostmi řešit tu insuficienci těch živých lékařů na pohotovostech. A já bych tedy měl dotaz na pana ministra, jakým způsobem se k těm on-line pohotovostem staví, jestli ty on-line pohotovosti budou dělat nějakou prefiltraci těch pacientů a v podstatě budou odfiltrovávat ty, kteří mohou zůstat doma a nemusí jít na tu život pohotovost. Já se přiznám, že jako ORL lékař se toho trochu obávám, protože pokud jsem si četl zadání té on-line pohotovosti z toho Karlovarského kraje, tak ten lékař má rozhodovat o nálezu na mandlích v krku. A je mně trochu záhadou, jak toho chce docílit, když to bude na dálku a ten pacient se tedy bude sám vyšetřovat. Většina pacientů to nezvládne, protože se přitom řádně dáví. Skutečně musím říct, že vyšetřovat na dálku mandle a nález krku jako z pohledu ORL lékaře mně připadá hodně riskantní. Takže mám tento dotaz na pana ministra v rámci té faktické poznámky. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji a s další faktickou poznámkou se přihlásil pan kolega Julius Špičák. Vaše dvě minuty, pane poslanče. Prosím.
Poslanec Julius Špičák: Pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych chtěl ještě upozornit na jednu věc, kterou my si neuvědomujeme, a to je neúprosný demografický vývoj a s tímto neúprosným demografickým vývojem se budou neúprosně měnit náklady. Takže je zřejmé, že do deseti let se počet alzheimerů zvýší o 100 procent, počet srdečních selhání o 70 procent a počet pacientů onkologických o 30 procent, což za prvé zvýší primárně náklady na péči, za druhé nadále zahltí zdravotní systém, včetně tedy těch urgencí. Samozřejmě naopak počet těch potenciálních plátců se adekvátně tedy snižuje. Takže chci slyšet, nakolik tedy ta novela s tímto eventuálně bude počítat. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za dodržení času. V tuto chvíli se vracíme zpátky do obecné rozpravy. Pan poslanec Kamal Farhan je přihlášen jako další. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Kamal Farhan: Pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové, děkuji za slovo. Co nám přináší tato novela o zdravotních službách, kterou zde předkládá ministr zdravotnictví a Ministerstvo zdravotnictví? Jedním z nevyjasněných důsledků této novely je budoucnost krajských pohotovostí, které nejsou napojeny na urgentní příjmy. V současnosti je v České republice 125 pohotovostí, ale pouze 83 je navázáno na urgentní příjmy. ***