(18.50 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)

Dále, aby sněmovní tisk 110, zákon o střetu zájmů, byl zařazen za bod 154.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Je to hlasování s pořadovým číslem 37, přihlášeno je 192 poslankyň a poslanců, pro 4, proti 120. S návrhem nebyl vysloven souhlas.

 

Dále je zde návrh, aby bod číslo 226, autonomní usnesení, bylo zařazen jako poslední bod dnešního jednání.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 38, přihlášeno je 193 poslankyň a poslanců, pro 7, proti 133. Návrh byl zamítnut.

 

Dále je zde návrh... (Místopředsedkyně Richterová se hlásí o slovo.)

Omlouvám se, patrně k hlasování.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuju. Jenom velice stručně k hlasování. V hlasování číslo 37 jsem hlasovala pro, na sjetině mám "zdržela se". Nezpochybňuji hlasování, je to pro záznam. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Dále pan předseda Michálek, zákon o hospodářské soutěži, sněmovní tisk 853, za zákon o poštovních službách zařadit.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro tento návrh? Ať zmáčkne tlačítko a ať zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 39, přihlášeno je 193 poslankyň a poslanců, pro 21, proti 56. S návrhem nebyl vysloven souhlas.

 

Dále sněmovní tisk 649, zákon o lobbování, za bod 177.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 40, přihlášeno je 193 poslankyň a poslanců, pro 4, proti 50. S návrhem nebyl vysloven souhlas.

 

Pan poslanec Farhan chce zařadit nový bod s názvem Zanedbání kontrolní činnosti ministra Válka.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 41, přihlášeno je 193 poslankyň a poslanců, pro 88, proti 98. S návrhem nebyl vysloven souhlas.

 

Pan poslanec Síla chce zařadit nový bod s názvem Řešení financování zdravotnictví jako základ fungování společnosti.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro zařazení tohoto nového bodu? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování s pořadovým číslem 42, přihlášeno je 193 poslankyň a poslanců, pro 89, proti 95. S návrhem nebyl vysloven souhlas.

 

Tím jsme prošli všechny návrhy k pořadu schůze.

 

Nyní tedy budeme hlasovat o celém návrhu pořadu 131. schůze Poslanecké sněmovny tak, jak byl písemně předložen a upraven schválenými pozměňovacími návrhy.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro návrh pořadu schůze? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 43, přihlášeno je 193 poslankyň a poslanců, pro 102, proti 23. Konstatuji, že pořad schůze byl schválen.

 

Ještě než předám řízení schůze, kolegyně, kolegové, chtěl bych vás požádat o jednu věc: když přicházíte k návrhu pořadu schůze a týká se to již zařazených bodů, tak abyste měli připravené, o jaký bod a sněmovní tisk se jedná, protože v daném množství návrhů to potom je velmi komplikované pro řídícího schůze. Vypadá to poněkud nepřipraveně, když nemáte připravený sněmovní tisk a číslo bodu. Děkuji a předávám řízení schůze.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Dobrý podvečer, kolegyně, kolegové, přeji vám pěkný den. Budeme pokračovat ve schváleném programu.

Otevírám bod, kterým je

 

1.
Zákon, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 825/4/ - vrácený prezidentem

Stanovisko prezidenta republiky s odůvodněním jeho nesouhlasu s tímto zákonem vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 825/5.

Nejdříve se táži navrhovatele, místopředsedy vlády a ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky, zda chce se vyjádřit ke stanovisku prezidenta republiky? Ano, je tomu tak. Pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Dobrý večer. Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, já si dovolím krátce reagovat na vyjádření pana prezidenta a argumentaci, kterou on k tomuto tisku doplňoval. Já si dovolím říct, v čem s ním souhlasím, a zároveň také podotknu, že některé věci jsou potom velmi komplikovaně politicky prosaditelné.

Já s ním souhlasím v tom, že je namístě jeho argumentace z pohledu rozevírání nůžek mezi systémem, který byl nastaven vůči soudcům, státním zástupcům a vůči politikům. V tomto je argumentace pana prezidenta a upozornění na ten princip, myslím si, že namístě.

Nicméně realita politické diskuse tady na úrovni Sněmovny je v zásadě taková, že já jsem se snažil spolu se svými kolegy (z) vládní koalice najít i nějaký kompromis, který se ve dvou krocích, a to tedy úpravou pro rok 2025 a potom rok 2026, snaží vrátit ten mechanismus na to, co bylo dohodnuto v minulosti na úrovni zástupců všech parlamentních stran v tu dobu, v roce 2015, a to tedy, abychom neurčovali my jako politici ad hoc své platy, ale aby to bylo navázáno na parametr, který je co nejvíce objektivní z pohledu situace odměňování občanů této země, tedy na průměrnou mzdu v národním hospodářství.

To jsme v tomto návrhu udělali v opatření pro rok 2026, kdy se vracíme plnohodnotně zpátky na ten takzvaný automat, a já beru úpravu pro rok 2025 jako určitý kompromis, kdy při návratu na automat vlastně nebude skokové zvýšení o 13,7 procenta, ale bude to odpovídat rozdílu v růstu platů v národním hospodářství v České republice mezi roky 2022 a 2023, což je 6,90 procenta, a to je promítnuto do stanovení platových základen, které jsou zmíněny v konkrétních částkách pro všechny tři skupiny soudců, státních zástupců a představitelů veřejné moci. To znamená, byl to nějaký krok přechodný, nějaký kompromisní, a následně rok 2026 už krokem, který se vrací plně k tomu, aby věci fungovaly opravdu v automatickém režimu.

To znamená, jestliže pan prezident říká, že požaduje, aby byla do budoucna přijata trvalá úprava spočívající v automatickém mechanismu stanovení platových základen bez opakovaných zásahů Parlamentu a Ústavního soudu, tak to je v tom návrhu obsaženo. Vracíme se na dohodnutý automat, byť tady vlastně velká část vystupujících představitelů opozice říkala, že je potřeba nějaký mechanismus najít. Ten mechanismus tady dávno máme a ten zákon se k němu vrací. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP