Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(15.10 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu, dále byl tisk přikázán výboru pro sociální politiku, rozpočtovému výboru, ústavně-právnímu výboru a hospodářskému výboru.

Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 729/1, 4, 5, 7, 8, 9 a 10. Výbor pro sociální politiku, rozpočtový výbor a hospodářský výbor předložili záznamy, které byly doručeny jako sněmovní tisky 729/2, 3 a 6.

Prosím, aby se ujala slova zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, poslankyně Eva Fialová, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případně pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Eva Fialová: Dobrý den, děkuji za slovo. Já bych se ráda vyjádřila k průběhu projednávání zákona z pohledu zpravodaje. Zákon o podpoře bydlení byl vládou předložen do Poslanecké sněmovny již 12. 6. 2024, kdy prvé čtení proběhlo 9. a 10. 7. 2024 a tisk byl přidělen do následujících výborů - výboru pro sociální politiku, rozpočtovému výboru, ústavněprávnímu a hospodářskému výboru. Jako garanční výbor byla stanovena Sněmovna, výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj a ze všech těchto výborů vzešlo usnesení, které bude následně představeno. Kromě výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj nebylo přijato usnesení nebo byl tisk odložen. Garanční výbor se věnoval tisku několikrát, poprvé byl tisk projednáván 11. 7. a stanovena lhůta na podávání pozměňovacích návrhů, následně se tisku věnoval 5. 9. a projednávání opět přerušil.

Následně stanovil ještě dvakrát lhůtu pro podávání pozměňovacích návrhů, které byly projednány až 7. 2. 2025 a k jednotlivým pozměňovacím návrhům přijal i usnesení. K návrhu zákona byl přijat komplexní pozměňovací návrh, který do sebe absorboval již dříve podané pozměňovací návrhy na výbor, které se po přijetí kompletního pozměňovacího návrhu staly nehlasovatelné. Následně byly přijaty ještě další pozměňovací návrhy, které se vztahují ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu.

Dovolte mi, abych nyní představila přijaté pozměňovací návrhy na garančním výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Dovoluji si upozornit na to, že všechny návrhy podané ve druhém čtení budou staženy ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu a případně pokud budou doupraveny technickými specifikacemi, které případně předložím ve třetím čtení.

Komplexní pozměňovací návrh, který můžete najít v usnesení garančního výboru pod číslem 729/10, obsahuje následující změny. A jak již zmínil pan ministr, tak kontaktní místa pro bydlení nebudou již stanovena na všechna ORP, kterých bylo 205, ale pouze pro pevně stanovených 115 obcí s rozšířenou působností, které jsou nově obsaženy v příloze číslo 5. Jedná se o obce, kde je identifikována potřeba a vyšší míra osob ohrožených ztrátou bydlení.

Dále byly do komplexního pozměňovacího návrhu zahrnuty již dříve podané pozměňovací návrhy, které mají různý charakter od legislativně technických změn nebo nalezených chyb nebo po doplnění pravidel Evropské unie o veřejné podpoře rozsáhlejší změny technického charakteru pro dospecifikování, například ustanovení o kontrole nebo účelové určení a vyúčtování příspěvku nebo účel poskytnutí takzvané předasistence, což je příprava k nastěhování do přiděleného bytu. Komplexní pozměňovací návrh zahrnul i pozměňovací návrhy směřující prokázání majitele bytu, bezdlužnost vůči SVJ nebo družstvům, který bude do systému vložen.

Dále byly přijaty následující pozměňovací návrhy. Výpověď z bytu při prokazatelné nespolupráci s poskytnutí asistencí, dále pravidla poskytnutí pro takzvanou překlenovací asistenci v délce dvou měsíců pro případy, že se nepodporovaná osoba po uplynutí doby poskytovaného podpůrného opatření bude muset přestěhovat do nového bytu, aby přechod byl zvládnut a přecházelo se tak případnému opětovnému ztrátě bydlení. A poslední explicitní odkaz na směrnici, která má zabránit rozšiřování další míry sociálního vyloučení, zjednodušeně řečeno, na pravidla pro obsazování bytů získaných do systému.

Dále byl ve výboru podán pozměňovací návrh týkající se doručování a komunikace prostřednictvím datových stránek. U tohoto pozměňovacího návrhu panuje všeobecná shoda, že efektivnější je ho řešit změnou občanského zákoníku, a je tedy navržen a přijat v usnesení u následujícího sněmovního tisku 730, změna zákonů souvisejícím s přijetím zákona o podpoře bydlení.

Na jednání výboru bylo avizováno, že bude dnes představen další pozměňovací návrh, který bude řešit ukotvení role úřadu práce, systému zákona o podpoře bydlení.

Vzhledem k tomu, že jako zpravodaji mi nepřísluší hodnotit kvalitu a způsob toho, jakým byl pozměňovací návrh přiřazen, budu se tomu věnovat sama při přihlášce a osobním názoru na celý zákon, a tímto vám děkuji za pozornost jako zpravodaj garančního výboru.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní prosím, aby se postupně ujaly slova, informovaly nás o projednání návrhu ve výborech a případné pozměňovací návrhy odůvodnily, zpravodajka výboru pro sociální politiku, paní poslankyně Jana Hanzlíková. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Hanzlíková: Dobrý den. Já děkuji za slovo a přednesla bych záznam z jednání výboru pro sociální politiku, protože tento výbor nebyl garanční. Po představení tohoto sněmovního tisku a po proběhlé diskusi nebylo přijato žádné usnesení k tomuto projednávanému sněmovnímu tisku. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní poprosím zpravodaje rozpočtového výboru, poslance Vojtěcha Munzara. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji. Paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s projednáváním toho tisku na rozpočtovém výboru. Rozpočtový výbor projednal tento návrh zákona 4. září 2024. Na svém jednání se zabýval zejména efektivitou a účelností navrženého zákona a s tím spojených každoročních nových výdajů z peněz daňových poplatníků až do výše 1,5 miliardy korun na poskytování garancí, vytvoření nových úředních míst na obcích a na centrálních úřadech, na financování činnosti garantů a na financování provozu nových poradenských center.

Tyto prostředky k naplňování zákona neslouží k výstavbě či podpoře výstavby nových bytů, pouze předpokládají financování vzniku nového, rozsáhlého a nákladného administrativního systému, který sám o sobě bydlení dostupnějším nečiní. Z těchto důvodů v hlasování nikdo ze členů rozpočtového výboru nehlasoval pro souhlasné stanovisko s tímto zákonem, většina členů se zdržela hlasování, a proto rozpočtový výbor nepřijal k zákonu žádné stanovisko. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní poprosím zpravodajku ústavně-právního výboru, poslankyni Zuzanu Ožanovou. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, pane ministře, kolegyně, kolegové, ústavně-právní výbor se dvakrát zabýval touto problematikou na svých jednáních. Nejprve to bylo dne 4. září 2024, kdy projednal tento vládní návrh zákona o poskytování některých opatření i v podpoře bydlení, tedy tisk 729. Po odůvodnění náměstka ministra pro místní rozvoj inženýra Lukáše Černohorského a mé zpravodajské zprávě a v obecné rozpravě ústavně-právní výbor jednání přerušil.

Dále se tímto tiskem zabýval ústavně-právní výbor 9. října 2024. Po vyjádření náměstka, tentokrát ministra pro místní rozvoj, doktora Jana Fluksy, a mé zpravodajské zprávě, opět v obecné rozpravě, ústavně-právní výbor jednání přerušil. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP