Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(16.00 hodin)
(pokračuje Petr Kulhánek)

Ten zákon, který dneska projednáváme, má právě ale řešit zejména využití stávajícího bytového fondu, to znamená přesně tak, jak bylo řečeno, dostat do toho systému byty, které jsou dneska k dispozici. Těch soukromých bytů k pronajímání je ročně na trhu zhruba 200 000. To znamená, pokud se bavíme o soukromém podílu vstupu do systému dvou tisíc bytů, jsme zhruba na jednom procentě.

Květa Fialová. Pardon. Eva Fialová. Omlouvám se. Paní kolegyně, omlouvám se. (Smích.) Říká, že nepřináší nové byty, a doufáme ve vložení soukromých anebo obecních bytů do toho systému. Nedoufáme, my jsme o tom přesvědčení. A hovoří o tom stávající fungující projekty v rámci České republiky, kde ta ochota vlastníků nebo obcí vkládat ty byty do systému, které už fungují, jednoznačně je.

Výhrada ke zpracování pozměňovacího návrhu ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu - zcela akceptuji a zpětně se omlouvám, protože, a to je vlastně podstata, proč došlo k tomu zpoždění a vlastně do posledních hodin jsme na pracovní úrovni našich ministerstev MMR a MPSV ladili tu provázanost s dávkovou reformu. Máme za to, že tak jak vlastně, a čas nám k tomu nahrál v projednávání obou norem, vznikají dva systémy, které spolu musí fungovat synergicky, nikoliv konkurenčně, a provázat ty věci, které v jednotlivých systémech jsou zakotveny, tak bylo časově a pracovně a pracně náročnější, než jsme si dokázali představit. Ten pozměňovací návrh nemění - nemění - filozofii, tak jak jste tady naznačila, ale právě definuje provázanost s dávkovou reformou.

Zmiňovaná hodnota 1,43 životního minima. Je to hodnota, která je výsledkem nějaké dohody na odborné bázi, nikoliv politické. Je také zakotveno, že ji lze upravovat prostřednictvím nařízení vlády. I tato hodnota ovšem, když si vztáhneme na konkrétní příklad, tak je to zhruba 30 000 korun měsíčního příjmu pro samoživitelku, 40 000 pro rodinu s dvěma dospělými, to znamená, to opravdu nejsou jenom ty nejchudší. Ale je to samozřejmě zákon, který má fungovat i pro pracující, kteří se mohou vlivem okolností dostat do bytové nouze.

Pokud se týká poznámky, že tento zákon naopak podporuje obchod s chudobou, tak to se musím opravdu ohradit. Ten zákon naopak obsahuje komplexní systém pojistek proti obchodu s chudobou, ať je to kontrola bytu, ať je to poskytování podpůrného opatření jen poskytovatelem s pověřením, je to i zastropování nejvyššího přípustného nájemného s využitím cenových map Ministerstva financí, je to kontrola poskytování podpůrných opatření, je to kontrola sociálního a prostorového vyloučení. To znamená, těch pojistek je tam celá řada. Nájemní smlouvy jsou uzavírány minimálně na rok. Je tam omezeno i opakování garance v bytě, pokud ty důvody ukončení nejsou na straně nájemce, to znamená, nelze pronajímat jen těm vyloučeným.

K poznámce pana poslance Hendrycha - zdali obce nebudou doplácet. V našich výpočtech je opravdu cíl, aby nedoplácely, aby obce dostaly tolik, kolik na výkon této agendy potřebují. Samozřejmě že státní rozpočet včetně příspěvku na výkon přenesené působnosti je každý rok stanovován v rámci státního rozpočtu, to znamená, je to otázka vždy i přístupu příslušných rezortů, jak k sestavení státního rozpočtu přistoupí.

To, co zaznělo ve vztahu od paní poslankyně Ožanové, jak vzrostou náklady na celý systém? Nevzrostou. Nevzrostou vzhledem k provázání právě s agendou MPSV, úřady práce, protože je to postaveno na využití stávajících IT kapacit. Jediným novým prvkem je tam vyvinutí, řekněme, nástavného dodatečného modulu IT, který je ovšem v řádu jednotek milionů korun. A ve vztahu k fázování účinnosti - ono to je právě navázáno i k vývoji toho IT modulu. Nicméně počítáme s tím, že od ledna příštího roku, od ledna 2026 začnou kraje budovat kontaktní místa, začnou poskytovat poradenství, což samozřejmě je nějaká náběhová doba. A od 1. července si budou moci lidé žádat o podpůrná opatření.

Ještě tady mám jednu poznámku, zdali nám nevypadnou senioři? Máme za to, že velká množina nám nevypadne. 1,43 životního minima odpovídá nějakým 22 000 korunám, což zahrnuje velkou část seniorů. Pokud jsem na něco zapomněl, tak samozřejmě...

Směrnice. Ta směrnice samozřejmě bude mít smysl i po přijetí tohoto pozměňovacího návrhu. Ta zabraňuje právě tomu, aby se lidé v bytové nouzi sestěhovávali na jedno místo. Když vezmu lidi z vyloučených lokalit, tak ti právě nebudou sestěhováváni do jednoho místa, do nové vyloučené lokality. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Na vaše vystoupení bude reagovat paní poslankyně Eva Fialová, poté pan poslanec Munzar faktickými poznámkami. Prosím, máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Eva Fialová: Děkuji. Já bych toho asi měla ještě potom více, tak já se klasicky, abych nepředbíhala, přihlásím potom následně ještě jednou do rozpravy, ale ne s přednostním právem. Já si přijdu dát normální přihlášku, nechci přednostního práva zneužívat.

Já jsem chtěla reagovat jenom na to, že často slýcháme, že se tyhle dva pojmy zákon o podpoře bydlení a dostupné bydlení jako míchají dohromady, že tento zákon nám vyřeší jako fakt bytovou krizi, což jako já chci zmínit, že to je velmi velký rozdíl. A vy jste tady potom, pane ministře, odkazoval na to, jaký je zájem o program dostupného bydlení. Ale já bych nerada začala tady přestřelku ohledně docela úspěšného programu, který se povedlo otevřít ještě za předchozího pana ministra, vyhlásit. A vy jste řekl, že ty předchozí nebyly funkční. Protože byly jenom nějakou dobu otevřeny a ty obce nebyly na to připraveny a neměly projektovou přípravu. A za těch dva a půl roku, kdy bylo nějaké vakuum, tak si stihly udělat projektovou přípravu. To je celý logický důsledek toho, proč je teď ten program tak úspěšný a proč je tam tolik těch žádostí. Prostě si to přiznejme a řekněme si, že to tak je. (Reakce pana ministra.) Dobře.

A nicméně ať už jsme na začátku avizovali, že tam je strašně málo finančních prostředků, a teď půjdete znovu úpravou i vlastního rozpočtu na ministerstvu, aby se mohly začít vůbec uzavírat smlouvy a začít proplácet a tak dále... Mě to jako mrzí, že na začátku nebyla daná důvěra, že ty obce jsou připraveny. Ale ony potřebujou opravdu dlouhodobý výhled na to, že se s nimi počítá a mohly dál ty systémy plnit, protože co už vím, tak vy tam máte převis několik miliard. Za x miliard je tam převis.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně, za dodržení času. Zaznamenala jsem, pane ministře, vaše přihlášení. Momentíček vydržte, ještě vydržte, zaznamenala jsem vaši přihlášku s přednostním právem, ale máme zde ještě tři faktické poznámky, které mají přednost. Takže prosím pana poslance Vojtěcha Munzera, poté paní poslankyni Oulehlovou a pana poslance Bartoše. Prosím.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Ano, děkuju. Já mám faktickou poznámku na pana ministra. Jenom já jsem tady vystupoval za rozpočtový výbor. Teď budu mluvit sám za sebe. Mě zaujala ta poznámka, kterou jsme řešili mimo jiné i na rozpočtovém výboru, o tom, že vy jste tady řekl, že právě předpokládáte, že do toho systému vzniknou nové byty. Ale do systému přijdou možná nějaké byty, ale budou to existující byty, které v současné době vy sice předpokládáte, že to jsou dneska prázdné byty, ale podle mě se to nedá brát, že to je (nesrozumitelné) bytu. Každopádně pokud nějaké byty přijdou, tak to jsou existující byty. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP