Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(17.00 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)

Takže tolik nějaká logická souvislost, proč se to takhle mezi sebou sestavilo, a samozřejmě s tím souvisejí také i ty doprovázející služby, ta asistence, která je také nutná pro skupinu osob, u kterých řešíme, že by mohly ztratit bydlení, potřebujeme je tam podpořit, potřebujeme doplnit jejich kompetence, řešit některé problémy a zároveň také i ta asistence třeba pro osoby, které se nám vrací z ulice, z azylových domů nějakého typu, chráněného či podporovaného bydlení, zase do nějakého standardního bydlení.

Takže já myslím, že jsme tady ušli za ty čtyři měsíce a za to chci poděkovat, docela jako velký kus cesty a ty věci se dopracovaly nejenom na základě připomínek, které tady říkal můj kolega Karel Haas a Jiří Havránek a další, ale i na základě toho, aby to opravdu jako ve finále v tom terénu fungovalo, abychom tady vítězoslavně neschválili zákon, o kterém řekneme, tak tady ho jako máte do terénu, a pak nám tady budou chodit starostové z ORPČ a budou říkat, a jak to teda jako máme dělat?

Takže proto se staly tyto změny. Já chápu, že třeba pro právě i ten pohled, který tady prezentoval Ivan Bartoš, je to třeba i vzdálená nějaká představa, jak jako dotahují ty věci do detailu kolegové, ale mně to přijde jako správné pojetí a vyřešení toho, aby to opravdu jako bylo potom funkční. Takže tolik za mě, byl jsem asi přes dvě minuty, ale děkuju za tu shovívavost. Díky.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Faktická poznámka paní poslankyně Evy Fialové. Prosím.

 

Poslankyně Eva Fialová: Já moc děkuju za slovo. Já bych využila toho, když je tady pan ministr a přišel mezi nás tady k tomu diskutovat a mám na něj opravdu praktické dotazy, protože opravdu ten pozměňovací návrh jsme neviděli a nemohli jsme ho prodiskutovat na výboru. Já bych se na to jinak ptala, proto se na vás opravdu obracím a byla bych ráda, kdyby to tu bylo vysvětleno, a využila vaší přítomnosti.

První otázka, jestli se nám tu může vysvětlit ten výpočet na to životní minimum podle těch nově uvažovaných parametrů, protože nejsme schopni se tu shodnout na tom, co je fiktivní dávka odečtená od toho výdělku, tak ať v tom máme jasno. Opravdu je to praktická otázka, kterou bych ráda, aby tady zazněla na mikrofon, protože se neshodujeme, jestli je to 6000 a tak dále, nebo jak je to vlastně myšleno.

Další otázka, jak dlouho bude trvat vydat závazné stanovisko Úřadu práce o to, když odejde z toho kontaktního místa na Úřad práce žádost o toto závazné stanovisko. To mě velice zajímá, protože nechci držet ty lidi, když už to bude, v nějakém vakuu, aby měli co nejrychleji rozhodnutí.

A třetí věc, která by mě velice zajímala, a ta bude nepříjemná, jakým způsobem se připravuje na ministerstvu metodika ohledně poskytování asistence, a teď budu narážet na neziskové organizace, které do toho můžou být zapojeny, které už v současné chvíli jsou v registrovaných službách. Ty půjdou menmo (?), ale řeknu úplně konkrétní příklad a nechci, aby se někdo jménem unařil (?). Anička Nováková bude dělat pro neziskovou organizaci XY, oddělá si těch svých 20 až 50 klientů za den, kdy udělá nějaký úkon do tabulky podle zákona o registrovaných službách a vedle toho bude mít úvazek o asistenci a bude se starat intenzivně o deset rodin, s čímž já nemám problém, ale chci to tu jenom vysvětlit, jak se tyto případy budou řešit, protože jsou to naprosto totožné služby, které budou tuhle službu v terénu vykonávat. Děkuju za odpověď.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Pan ministr? (Ministr nechce odpovídat hned.) V tom případě já udělím slovo a potom se můžete přihlásit do rozpravy, pane ministře. Prosím, paní poslankyně Lenka Knechtová, připraví se paní poslankyně Kamila Bláhová.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, navrhovaný zákon by měl významně posílit využívání preventivních nástrojů pro předcházení vzniku bytové nouze, poradenství, asistence bydlení. Napomůže k lepšímu využívání stávajících nástrojů. Lepší přístup k dávkám na bydlení, širší využívání dávky mimořádné okamžité pomoci, zvýší motivaci soukromých majitelů i obcí k pronajímání bytů ohroženým skupinám obyvatel.

Ale já se ptám, jak konkrétně chcete zvýšit tu motivaci, protože to v zákoně vlastně nemáme, v důvodové zprávě, nejsou tady tahle ta data o tom, jakým způsobem docílíme toho, že ta motivace bude úspěšná, protože jedna věc je někoho motivovat, ale druhá věc je opravdu dosáhnout toho cíle.

Projednáváme dnes vládní návrh zákona o poskytování některých opatření v podpoře bydlení, zákon o podpoře bydlení ve druhém čtení.

Současná situace je o zhoršující se dostupnosti bydlení, a to především s nástupem energetické krize. Hrozí výrazné zvýšení počtu domácností, které budou bezprostředně ohroženy ztrátou bydlení.

Řešení problematiky bytové nouze je v současné době závislé na ochotě jednotlivých obcí a na tom, jestli budou využívány zdroje financování. Obce navíc často nedisponují potřebnými nástroji a postrádají podporu státu. Jsou obce, které vlastní pozemky a nemají zdroje na výstavbu, jsou obce, které nevlastní pozemky, tudíž jsme v té komunální politice ve velmi složité situaci.

Tady můj předřečník, pan bývalý ministr Bartoš, mluvil o podpoře projektové dokumentace, ale já tady chci na rovinu říct, že v tomhle bodě jsme prostě zůstali. My na těch obcích máme dokumentace, a pokud obec nestaví ze svých prostředků jednotlivé opravdu bytové jednotky, tak se neposuneme nikam vpřed.

Nesystémové uchopení problému vede nejen k velkému rozsahu bytové nouze a souvisejícím dalším vlastně finančním nákladům, ale také k dalším negativním jevům, jako je neefektivní využívání zařízení přechodného ubytování, to znamená, že nám rotují domácnosti v azylových domech, takže vlastně v přesahu máme v sociálních službách daleko větší výdaje, než bychom měli mít. Sekundární trh s bydlením, je financovaný i prostřednictvím státních prostředků poskytovaných na dávky sociálního bydlení a souvisí s tím vlastně i vznik nových vyloučených lokalit.

Já bych se tady ráda zmínila i o oblasti ústavních pobytových zařízení, protože díky zákonu o podpoře bydlení se část klientů bude moci přesunout do samostatného bydlení a dojde tak k uvolnění kapacit ústavů. Ale to je za mě jenom teorie, která je napsaná v důvodové zprávě, protože když jsme snižovali kapacity v psychiatrických léčebnách v rámci reformy a zřizovali jsme centra duševního zdraví, tak jsme si vlastně slibovali, jak podpoříme klienty do samostatného bydlení.

Ale upřímně, v současné době, pokud nejsme aktivní my, komunální politici, pokud na to nezareagovaly obce, které nějakým způsobem začaly přebírat tu zodpovědnost, tak se v téhle oblasti nic neděje. A ještě jsme se dostali do situace, kdy vlastně nám chybí terénní zdravotní pracovníci.

To znamená, tady za mě selhalo určitě Ministerstvo zdravotnictví, protože ti lidé v těch bytech potřebují prostě podporu. Nemůžeme zrušit jednu část služeb a nenavázat na to ty další kroky v regionech.

Řekněme si upřímně, že se jedná v současné době o obrovskou agendu, ale pokud vším projdeme, tak zůstává otazník opravdu nad tím, co těm lidem reálně nabízíme. Zavádíme drahý byrokratický aparát a dostaneme vlastně jenom obsáhlý sběr informací. V současné době kromě toho, že do toho zapojíme ORP, tak ještě vlastně přidáváme agendu na úřady práce. Je otázka, jak bude vlastně v terénu v rovnováze pomoc a kontrola, protože to jsou další věci, na které bychom měli my jako legislativci myslet.

Ptám se, jak to vypadá s náklady versus výsledky. A otázka zůstává, proč stále jednáme o takto drahém experimentu. Místo prevence vlastně začneme spíš hasit požár, protože za klíčovou funkci zákona o podpoře bydlení považuje iniciativa za prevenci bydlení to, že vlastně došlo k radikálnímu zúžení cílové skupiny domácností a není vlastně realistické, aby se těm lidem pomohlo. Místo prevence bychom jako společnost opravdu se uchýlili k hašení požáru. A to není rozumné jak ze sociálního, tak ekonomického hlediska, protože my si musíme i tady na půdě Parlamentu uvědomit, že sociální oblast a ekonomika jsou spolu velmi spojeny. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP