Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(16.50 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Přestože mi to jednací řád neukládá, zkusím váš vzkaz vyřídit panu poslanci. Tak nyní pan poslanec Karel Haas a připraví se pan poslanec Jiří Havránek. Prosím.
Poslanec Karel Haas: Děkuju mnohokrát za slovo, pane předsedající. Já logicky musím za ODS zareagovat, protože kdo jste poslouchal pana exministra Bartoše, tak v první půlce jeho projevu bylo nejčastějším slovem byla ta zlá ODS, takže jdu zareagovat. On ten koncepční pohled mezi, řeknu, ODS a Piráty je velmi jednoduchý. Pan ministr Bartoš přinesl do vlády a pak do Poslanecké sněmovny návrh zákona, který se dá shrnout do tří věcí. Ohromná robustní byrokracie, desítky nových úředních formulářů, evidenční systém a tak dále, nižší stovky nových státních úředníků a roční státní výdaje v horizontu po náběhu 1,5 miliardy korun. Tak to jsou recepty Pirátů na řešení nedostupnosti bydlení v této zemi. Více úředníků, více byrokracie a státní výdaje nikoliv na výstavbu, ale státní výdaje na tu byrokracii. Tak ano, s tím se ODS naprosto neztotožňuje. To je jedna poznámka.
Za druhé, on argumentoval programovým prohlášením vlády, já ho samozřejmě znám, a tam tedy pan exministr Bartoš mluvil jednoznačnou nepravdu. On měl doručit dvě věci z kapitoly bydlení, on měl doručit soubor volitelných nástrojů pro obce, nikoliv povinných nástrojů pro obce, nedoručeno, nesplněno a měl zrychlit, zásadně zrychlit stavební řízení v této zemi, nedoručeno. Tak to je poznámka k programovému prohlášení.
Za třetí, efektivita zákona. V České republice teď podle Českého statistického úřadu je zhruba 4,8 milionu domácností a 4,5 milionu bytů. Návrh zákona počítá s 3 000 byty. To je, prosím vás, méně než 1 promile. Takže tady tu robustní byrokratickou věc děláme kvůli méně než 1 promile bytů a plánuje se podle zákona pomoc 14 000 domácnostem, to jsou 3 promile domácností v této zemi, a kvůli tomu vyrábíme tuto robustní byrokracii.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní pan poslanec Jiří Havránek, připraví se pan ministr Martin Baxa. Prosím.
Poslanec Jiří Havránek: Děkuji za slovo. Věřím, že opravdu dnes už naposledy v této části debaty, protože pan bývalý ministr Bartoš stejně odešel. Nicméně slyšeli jsme zde od něj, byť je to v současné chvíli Pražák, původně z Jablonce, že u nich na severu, kdoví, jak to je, tak myšleno, tím myslel Ústecký kraj, tak nevím, Pražák z Jablonce, opakuji, ještě jednou, prostřednictvím pana předsedajícího, bych mu rád řekl, že v Litvínově samozřejmě kontaktní centrum bude. Je tam od samého začátku, počítá se tam s ním už od jeho původního návrhu, a pokud se nepletu, je to obec asi s dvacátou třetí nejvyšší incidencí bytové nouze, takže samozřejmě v Litvínově kontaktní centrum i nadále bude.
Já mám pocit, že pan ministr sem přišel jako úplný nováček, který nevěděl, jak to probíhalo ten poslední více než rok. To bych snad neodpustil ani panu ministru Kulhánkovi, bývalý pan ministr, pardon, Ivan Bartoš. Přišel jako úplný nováček a říká nám tu, no, tak ono by to bylo takhle hezké a tak dále, ale zapomíná na mnoho věcí. Jak dopadly ty výbory, že opravdu na těch výborech napříč politickým spektrem, na rozpočtovém výboru nula hlasů pro podporu, na hospodářském výboru jeden hlas. A takhle bych mohl pokračovat. Ten návrh v původní podobě byl prostě neprůchozí Poslaneckou sněmovnou.
Dvě věci, které mě štvou ještě závěrem, co zde zaznělo. Pan ministr Bartoš, bývalý ministr Bartoš, furt si na to nemůžu zvyknout, pánbůh zaplať, že už to tak je, tu mluvil o tom, že trh nefunguje, že tedy ta neviditelná ruka trhu selhává. No, selhává ve chvíli, když tu ruku takhle vezmete a totálně ji přivážete někam, třeba tím, že vám přestane fungovat stavební povolování, protože se něco stalo v prvním úsilí, respektive nestalo. Určitě víte, o čem mluvím. A poslední věc, kdo brzdil dostupné nájemní bydlení? Tady zaznívalo, že Ministerstvo financí, tak já bych rád panu bývalému ministru pro místní rozvoj připomněl, že definice dostupného nájemního bydlení byla poprvé nahrána ještě půl roku předtím, než byl tu zákon o SFPI do 416 a neměla tehdy podporu. Díky.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní pan ministr Martin Baxa, připraví se pan ministr Marian Jurečka. Prosím.
Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuju za slovo, pane místopředsedo. Já si dovolím teď krátce vystoupit nikoliv jako ministr kultury, ale jako bývalý primátor města Plzně a chtěl bych velice vyjádřit velký souhlas s vystoupením mých předřečníků, pana poslance Haase, Havránka a Vojty Munzara. Zastavil bych se právě u toho, co říkal pan kolega Munzar, já to opravdu hluboce podtrhuji a zdůrazňuji. V neposlední řadě Vojtěch Munzar má také bohaté zkušenosti z této gesce na Kladně a Karel Haas z Pardubic a Jiří Havránek je speciálně předkladatelem velmi důležitých změn, které této věci mohou napomoci.
My vlastně se zabýváme tématem, které je nesmírně rozdílné napříč naší zemí. Úplně jiné problémy v problematice bydlení řeší hlavní město Praha, Brno, další, a není jich mnoho, metropole nebo suburbánní prostory metropole obklopující, kde je nějaký důvod nedostatku, zcela jiné problémy se objevují tam, kde třeba bytové kapacity mohou být v mnohem větší míře než ve velkých městech. Ale zase je to bydlení méně dostupné ze sociálních důvodů a jsou také oblasti, kde vlastně dostupnost bydlení úplně tématem není z nějakých důvodů, které nejsou socioekonomicky příznivější, třeba to, že dochází ke snižování počtu obyvatel v těch příslušných regionech.
Já jsem velmi skeptický jako dlouholetý primátor Plzně, že by pomohl nějaký systém postavený na nějakých nových úřadech, lidech, konzultacích takovým způsobem, jako je tento návrh. Já jsem víc zastáncem jednak tržních přístupů, jednak zjednodušení stavebního řízení, které kolega Bartoš, si myslím, nezvládl tak, jak bylo třeba, bohužel to zpoždění budeme dohánět a taky v neposlední řadě iniciativy těch jednotlivých samospráv. Já si myslím, že ty samosprávy samy o sobě vědí, zda a jak mohou lidem na svém území pomoci a nepotřebují k tomu nutně takový zákon.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní má přihlášenou faktickou poznámku pan ministr Marian Jurečka. Nebudou-li další faktické poznámky, budeme pokračovat v rozpravě. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuju. Já se zeptám, pane předsedající, s ohledem na to, že pak jsem se hlásil s přednostním právem a není žádná faktická poznámka další v pořadí, jestli to nemohu tedy využít jako přednostní právo.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Samozřejmě můžete a máte slovo s přednostním právem bez časového limitu. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuju, nebudu úplně dlouhý, ale bylo by to možná něco přes dvě minuty, takže děkuju moc. Já chci zareagovat na některé věci, které tady zazněly, a také i vysvětlit, proč jsme společně s panem ministrem Kulhánkem a naše dva rezorty došli ještě k úpravám, které vlastně jsou tady teď načteny pro druhé čtení.
Ten vývoj toho zákona šel zhruba v čase 2,5 let a v mezičase se také odehrálo to, že tady máme dneska zrovna i v tomto stejném čase také i návrh celé revize dávek.
A pokud ten systém podpory bydlení má opravdu být funkční a dlouhodobě udržitelný, a my potřebujeme vyřešit tu základní věc, nejenom to, abych měl ten byt a abych měl ty záruky pro to, aby ten byt byl uvolnitelný pro ty klienty, ale také abych měl nástroj, jak zaplatit ty náklady na bydlení. To znamená, ten klient buďto musí mít výdělek, nebo musí mít výdělek v kombinaci s podporou dávky, anebo musí mít dávku. Žádná jiná varianta není dlouhodobě udržitelná a my musíme vědět, že v okamžiku, kdy klientovi začneme poskytovat služby a máme ambici v budoucnu ho také dostat do toho bytu a zabydlet ho, že bude to mít z čeho platit.
Takže proto jsme ty věci na sebe provázali tak, abychom nevytvořili sice na první pohled bohulibý nástroj, který říká chceme maximálně pomoci, široce pomoci a tak dále, ale ve finále tam potom bude stát ta obec a to centrum pro bydlení a budeme řešit dobře, já mám tady klienta, jeho rodinu, mám i volný byt, ale z čeho budeme platit nájemné v těch dalších měsících?
Tak to jsou věci, které se podařilo teď spolu vyladit, sehrát, aby to parametricky na sebe sedělo, a proto je tam ta role Úřadu práce, protože jako jediný, kdo má opravdu detailní přehled dneska o příjmové situace těch klientů? O tom, jakým způsobem jim můžeme pomoci z hlediska té přímé finanční pomoci, ať už přes superdávku, nebo přes hmotnou nouzi, jakým způsobem toho člověka třeba dostat postupně na pracovní trh. Tak tyhle nástroje, tato data, má v tom nejširším rozsahu v této zemi opravdu Úřad práce. Máme na to postavenou legislativu, máme zabezpečenou ochranu dat těch lidí, to všechno je v kompetenci toho úřadu a mně přijde jako logické nevytvářet další paralelní systém a říct tady je nějaký funkční systém, který funguje, teď doznává změn, předpokládám, že bude fungovat ještě lépe a k tomu dosedají ta jednotlivá pracoviště na těch obcích s rozšířenou působností těch center, které budou schopni nabídnout potom to finální poradenství s tím zabydlením člověka. ***