Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(20.00 hodin)
(pokračuje Pavla Pivoňka Vaňková)
Účelem navrhovaného finančního opatření na ochranu dětí je jednak jejich udržení v rodině, tedy v jejich dosavadním přirozeném prostředí, pokud to situace v rodině vyžaduje, anebo usnadnění návratu dětí již odebraných z jejich rodiny zpět do této rodiny. Budou-li dány podmínky uvedené v zákoně, bude mít rodič ohroženého dítěte nárok na to, aby náklady za poskytnutou službu uhradil na jeho místě přímo obecní úřad obce s rozšířenou působností.
Odůvodnění tohoto pozměňovacího návrhu je načteno, takže dál už to nebudu prodlužovat, připojím a přihlásím se k tomuto pozměňovacímu návrhu v podrobné rozpravě. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní pan poslanec Martin Dlouhý, poté paní poslankyně Šafránková. Prosím.
Poslanec Martin Dlouhý: Děkuji za slovo. I já zde načtu svůj pozměňovací návrh, který byl vlastně již zmíněn a týká se úpravy zákona 108, 200(?)/2006 , a sice v § 21, kde jde o odbornosti a které mohou posuzovat zdravotní stav podle § 8a) a jde o ty inkurabilní stavy a ty nové tři odbornosti, protože ten paragraf v bodě e) zní, že doložit potvrzení o zdravotním stavu podle § 8a), má-li být přiznán příspěvek podle 8a) a toto potvrzení vydá bezplatně ošetřující lékař oprávněné osoby, který má specializovanou způsobilost v oboru paliativní medicína, klinická onkologie atd., atd, a následuje dlouhý seznam. A samozřejmě praxe je trošku jiná než teorie. Takže se ukázalo v praxi, že by tam měly být přidány další tři odbornosti, a sice urologie, gynekologie a ortopedie, které se i s těmi inkurabilními stavy také setkávají, jde například o onkologické pacienty. Čili to je návrh, který je pod číslem 6212 a spolu se mnou to předkládají poslanci Navrátil, Jan Bačíková, Pivoňka Vaňková a Jan Bauer.
A jinak s kolegyní Pastuchovou - která, tak jsme ji, prostřednictvím paní předsedkyně, tak jsme rádi, že jsme vás potěšili tímto návrhem. A jinak, pokud dává pozměňovací návrh změnit inkurabilní, což je nevyléčitelné, na terminální, tak já bych byl rád, aby to bylo s nějakou třeba Českou lékařskou společností nějak prodiskutováno, protože přece jenom máme nemoci typu nevím Parkinsonova nemoc a přežití s touto nemocí je v řádu i desítek let. A nazvat to terminální stav si myslím, že by zrovna těm pacientům nebo těm osobám, nevím, jestli by jim to udělalo radost. Takže nevyléčitelné nemusí znamenat terminální, i když jsou to někdy synomyma. Jsem, budu rád za tu diskusi. Já osobně nejsem lékař, takže třeba se mýlím, ale nevím, jestli tam to terminální dávat, to asi se dozvíme na výboru. Takže děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A vyvolalo to přihlášku s přednostním právem paní zpravodajky.
Poslankyně Jana Pastuchová: Já vám na to, pane kolego, vaším prostřednictvím, odpovím hned. Vy jste si vlastně odpověděl. Parkinson je svým způsobem nevyléčitelný. Tak to je inkurabilní. Ale terminální má být vystaveno lidem, kde je pravděpodobnost, že do pár měsíců bohužel zemřou. To je ten terminální stav. A vy jste si odpověděl, že já bych nikdy nemohla vystavit třetí stupeň, jak má být vystaven na jeden rok u Parkinsonovy choroby. To jste špatně pochopil, ale u terminálního stavu, kde je tam opravdu třeba už nevyléčitelný karcinom nebo jiné onemocnění.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A tímto se dostáváme k příspěvku paní poslankyně Lucie Šafránkové. Připravit se poté může pan poslanec Navrátil. Prosím.
Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já si tady dovolím opravdu velmi opakovaně opět načíst dva návrhy, které se týkají zvýšení příspěvku na péči pro lidi se zdravotním postižením v prvním a druhém stupni závislosti.
Jak si jistě všichni dobře pamatujete, tak zvýšení příspěvku na péči, za to se snažím bojovat již od minulého volebního období, protože příspěvek na péči v prvním stupni závislosti nebyl již 10 let zvýšen. A jsou to lidé, kteří nezvládají až čtyři základní životní potřeby, jako je například hygiena, oblékání, orientace, mobilita a podobně. Takže si jistě všichni dobře dovedeme spočítat, když hodina péče stojí kolem 150 korun, kolik té péče si měsíčně můžou dovolit, kolikrát za měsíc si mohou objednat službu, která jim pomůže, aby se například mohli osprchovat nebo aby jim někdo došel nakoupit. Jsou to opravdu základní životní potřeby a osoba s tímto postižením tak, aby mohla zůstat doma, se musí v tuhle chvíli opravdu spoléhat, pokud má to štěstí, na někoho blízkého. Pokud to štěstí nemá, tak prakticky je odkázána žít s vážným zdravotním postižením a opravdu ty základní životní potřeby nezvládá. Takže já vás opět prosím, opravdu vás prosím a žádám, zvyšte konečně příspěvek na péči v prvním a druhém stupni závislosti.
Podávám dva pozměňovací návrhy a ve dvou variantách. V tom prvním ideálním pozměňovacím návrhu pod číslem 6001 navrhuji zvýšit příspěvek na péči v prvním stupni závislosti dětem do 18 let z 3 300 na 5 000 korun a ve druhém stupni ze 7 400 na 9 400 korun měsíčně. Dále pro osoby starší 18 let z 880 korun na 2 700 měsíčně a ve druhém stupni ze 4 900 na 6 900 korun. Myslím si, že to je to nejmenší, co můžeme pro lidi se zdravotním postižením udělat.
A ten druhý můj pozměňovací návrh je opravdu velmi kompromisní a zvyšuje alespoň příspěvek na péči v prvním stupni závislosti, nikoliv v tom druhém. A zvyšuje ho úplně stejným způsobem, jako jsem řekla u předchozího pozměňovacího návrhu a ten je veden pod číslem sněmovního dokumentu 6002. Děkuji za pozornost a moc vás prosím o podporu alespoň jednoho z těchto pozměňovacích návrhů.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Jiří Navrátil, poté paní poslankyně Marie Jílková. Prosím.
Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vám představil koaliční pozměňovací návrh, který do systému nahrál kolega Vít Kaňkovský a který předkládáme společně s koaličními kolegy Romanou Bělohlávkovou, Janou Bačíkovou, Marií Jílkovou, Martinem Dlouhým, Pavlou Pivoňka Vaňkovou a Janem Bauerem.
Návrh reaguje na rizikový stav, který nastal po 1. lednu 2025 v některých akutních krizových situacích péče o ohrožené děti. Jak je všeobecně známo, tak po legislativních změnách, které nastaly v posledních letech v zákoně o sociálněprávní ochraně dětí a souvisejících právních předpisech, již není možné v krizových situacích umístit ohrožené děti do tří let do ústavního zařízení péče o ohrožené děti. Dlouhodobá snaha, aby péče o ohrožené děti byla zajišťována v rodinách, tedy formou náhradní rodinné péče, je určitě pozitivním krokem. Praxe ale ukazuje, že v některých situacích, kdy jde takzvaně o akutní ohrožení dítěte (a) v daném regionu není v té době k dispozici konkrétní pěstounská rodina, je bezvýjimečný zákaz předání ohroženého dítěte, poskytování ochrany a pomoci v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, takzvaných ZDVOPech, příliš restriktivní a rizikový. ***