Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(15.40 hodin)
(pokračuje Klára Kocmanová)

A já se chci proto zeptat na aktivity pracovní skupiny, která je při Ministerstvu zdravotnictví, konkrétně je to pracovní skupina k zajištění dostupnosti psychoterapie, psychoterapeutických a psychosociálních intervencí a dle zápisu z jednání této skupiny se sešla pouze mezi červnem 2023 a dubnem 2024. To samo o sobě nemusí nic znamenat. Ale chci se zeptat zejména na to, jakým způsobem ministerstvo pracuje s výstupy této pracovní skupiny a jaké konkrétní kroky dělá pro to, aby byla lepší dostupnost péče o duševní zdraví zajištěna nejenom pro ty cílové skupiny, které jsem zmiňovala, ale obecně ve všech oblastech. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Na tuto interpelaci bude odpovězeno do 30 dnů písemně. A nyní paní poslankyně Karla Maříková, připraví se paní poslankyně Lenka Knechtová. Prosím.

 

Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já svou interpelaci stahuji a načtu si ji pak, až bude pan ministr přítomen. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Tímto tedy pokročíme k interpelaci paní poslankyně Lenky Knechtové. Poprosím o přenastavení tabule. A poté se připraví paní poslankyně Lenka Dražilová. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Vážený pane ministře, stovky, možná tisíce dobrovolníků po celé republice denně hasí šířící se požár, a to je kalamita opuštěných přemnožených koček. Stát a Ministerstvo životního prostředí se tváří, že problém neexistuje, nebo to není nic akutního, i když od roku 2019 existuje na toto téma studie Parlamentního institutu. Jak tedy Ministerstvo životního prostředí zajišťuje ochranu volně žijících živočichů před koloniemi zdivočelých opuštěných koček? Proč nevytvoří Ministerstvo životního prostředí státní dotační program na úhradu kastrace a koček pro obce, jak má třeba Španělsko? Jednalo by se v tomto případě přece o prevenci škod na životním prostředí. Co Státní fond životního prostředí? Má svůj rozpočet a vybírá poplatky za poškozování životního prostředí a porušení zákona o ochraně přírody. Kde je vůle, tam je cesta.

Pomohli bychom obcím a městům, aby měly finance na odchyt toulavých i opuštěných koček ve spolupráci se spolky, veterinárními lékaři a útulky. Finance k úhradě kastrace a nutné veterinární péče včetně pobytu v útulku nebo hospitalizace u veterináře. Stát ani obce a města se nesmí zříkat povinnosti se postarat o nalezená zvířata, ať už jsou opuštěná, nebo toulavá, svůj požadavek opírá nejenom o svoje vlastní zkušenosti s chovem kočky domácí, ale zejména o zkušenosti mnohých neziskových organizací, které se zabývají pomocí týráním opuštěným a toulavým kočkám. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji, paní poslankyně. Pan ministr, který není přítomen, je omluven, odpoví do 30 dnů písemně, jak je to v souladu s naším jednacím řádem. A my se tím dostáváme k interpelaci následující, tu přednese paní poslankyně Lenka Dražilová, je na taktéž omluveného pana ministra.

 

Poslankyně Lenka Dražilová: Děkuji. Tak jak už zaznělo, i já se obracím na nepřítomného pana ministra s otázkou ve věci dotačního titulu dotace na vybudování dětských skupin, které od začátku provází zmatky a chaos.

Na úvod bych chtěla ocenit především zaměstnance vašeho úřadu, že to všechno ještě zvládají a velmi ochotně odpovídají telefonické dotazy. Všechno začalo tím, že jste de facto donutil všechny obce a města, aby si o tuto dotaci zažádaly, protože jinak by musely platit peníze za neumístěné děti do mateřských škol nebo jiných předškolních zařízení. Toto vyvolalo vysoký zájem, na který jste vy jako ministr svůj úřad nepřipravil. Výsledkem je zcela zahlcený odbor Národního plánu obnovy, a to už ani nemluvím o variantě s DPH a bez DPH.

Hlavní problém ale spočívá v tom, že i když projekty musí být dokončeny a dětské skupiny otevřeny nejpozději v březnu 2026, tak dodnes od vás řada žadatelů nemá informaci o tom, zda je jejich žádost schválená, anebo není. A bez ní, jak jistě víte, většina obcí nechce zahájit stavbu, protože na celé financování prostě nemá. Připomínám, že i kdybyste zprocesovali všechno ještě nyní, tak dáváte obcím rok na to, aby stihly vše včetně kolaudace a na ně navazující zřízení dětské skupiny. Já vím, že se termín nyní posunul o jeden měsíc na 30. 4. 2026. Přesto se domnívám, že i to je málo. A vzhledem k tomu, že nejsem sama, kdo řeší tento problém, tak by mě zajímalo, jak se k němu Ministerstvo práce a sociálních věcí postaví a zda uvažujete ještě o tom, že tento termín prodloužíte. Děkuji za odpověď.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji. Odpověď obdržíte v souladu s jednacím řádem do 30 dnů písemně. A my přikročíme k interpelaci pana poslance Josefa Bělici, která je mířená na pana ministra dopravy. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Josef Bělica: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já bych v této souvislosti rád interpeloval pana ministra dopravy pana Kupku. Já jsem dostal tohleto pověření na zasedání krajské tripartity, která svým usnesením pověřuje hejtmana k interpelaci ministra dopravy, a to ve věci cen a z neúměrného zvyšování cen přepravy společnosti ČD Cargo.

Víme všichni, že díky nekompetentním krokům této vlády došlo k brutálnímu nárůstu cen energií a ty společnosti napříč odvětvími jsou pod těžkým tlakem nákladů, a pokud mají svým zákazníkům dodávat zboží v nějakých rozumných cenách, tak prostě potřebují, aby v rámci těch odběratelsko-dodavatelských vztahů měly jakousi stabilní situaci, co se přepravy zboží k zákazníkům týče. Já bych s dovolením přečetl přímo znění, tak, jak jsem ho dostal od Svazu průmyslu. Zvyšování tarifů ČD Cargo, neúměrné zvyšování dopravních tarifů především pro jednotlivé svozové zásilky sypkých hmot vedou k nárůstu nákladů některých členů Svazu průmyslu až o desítky procent ročně. Důvodem zvyšování je významné snížení přepravovaného množství uhlí, dřeva, rudy, šrotu a dalších podobných materiálů.

Jedná se o to, že i spousta strojírenských celků se k finálním zákazníkům přepravuje ne po železnici, ale motorovými vozidly po cestě, což je zajímavé, ale je podstatně levnější než ceny, které nabízí ČD Cargo.

Pane ministře, já bych vás prosil, zda byste mohl intervenovat u tohoto státního dopravce, aby ty ceníky s těmi zákazníky projednával v dostatečném časovém předstihu a ty změny nebyly v řádech vyšších desítek a stovek procent. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A nyní je prostor pro pana ministra dopravy. Slova se ujímá Martin Kupka.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážený pane poslanče, vy jste si trochu ulevil na adresu vlády, ale úplně nespravedlivě a mimo, protože pak byste musel za našimi polskými kolegy, německými kolegy, rakouskými kolegy a musel byste volat hlasy hlasem ještě mnohem, ale mnohem výraznějším, protože bohužel vlivem zásadní proměny transformace průmyslu, a to v zásadě v celé této části Evropy a vlastně v celé Evropě, dochází v případě právě nákladů přepravovaného po železnici k zásadním změnám. My jsme a spolu s námi ČD Cargo také čelilo té proměně. Držíme na rozdíl od ostatních soukromých dopravců pořád segment jednotlivých vozových zásilek, to je segment ekonomicky nejnáročnější a samozřejmě, že v tu chvíli je také předmětem náhrad ze strany těch profitabilních typů dopravy, jako je především provozování ucelených vlaků. Tam se podařilo a stále daří držet i existenci soukromých dopravců v ziskové podobě v případě jednotlivých vozových zásilek, ale dlouhodobě se ukazuje, že to profitabilní není. My jsme šli tak daleko v předchozích letech, že jsme na poskytnutí dopravní železniční cesty udělili jednotlivým vozovým zásilkám 95procentní slevu tak, abychom dokázali v maximálním možném rozsahu ulevit právě tomuhle specifickému segmentu. A je jasné, že v situaci, kdy nákladní dopravci v okolních zemích, ti národní padají, dostávají se do hlubokých ztrát, my máme možnost ještě těžit do jisté míry z rezerv, které jsme si vytvořili v rámci ČD Carga v předchozích letech, ale není únosné nadále těmi ziskovými segmenty v plném rozsahu saturovat tu bohužel ztrátovou činnost v oblasti jednotlivých vozových zásilek. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP