Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(15.50 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)
A ČD Cargo muselo nutně přistoupit ke kroku, kdy přibližuje ty ceny, podotýkám, přibližuje reálným nákladům, které jsou s jednotlivými vozovými zásilkami spojeny, a to s tím, že nadále poskytujeme jako Správa železnic a stát na tu železniční dopravní cestu 95procentní slevu.
Chci zároveň zdůraznit, že s nákladními dopravci jsme v podrobném kontaktu tak, abychom dokázali třeba pomoci i s tím, že tak, jak se bude proměňovat objem surovin převážených po železnici, protože dominantní bylo uhlí, a tam samozřejmě ten pokles je patrný; do značné míry v předchozích letech dokázalo tu dopravu využívat zejména kůrovcové dřevo, nicméně ta kalamita je naštěstí za námi, a to znamená další pokles poptávky po železniční nákladní dopravě. Snažíme se najít i pro nákladní dopravu nejenom u ČD Carga, ale i u ostatních dopravců další možné přepravované komodity, ať už se jedná o odpady, nebo by se jednalo o další energetické suroviny. V tomto směru vidím i prostor v blízké a úzké spolupráci s kraji, které budou nutně vstupovat do odpadového hospodářství. Tohle je určitě téma, které má smysl společně rozvíjet a snažit se o to, aby nákladní železniční doprava mohla posilovat. Nicméně ve vašem regionu je to také patrné, i pokles dopravy železa a výrobků z železa má negativní dopad na ekonomické zdraví nákladních dopravců.
Sleduju velmi podrobně každý týden to, jakým způsobem se ČD Cargu daří. Významnou oporou jsou pro tuto chvíli naše zahraniční dcery, kdy se ukazuje, že ČD Cargo je opravdu na evropském trhu stále konkurenceschopné. Ale pokud bychom nechtěli na něm jako páchat násilí a dotáhnout ho zugrund, tak bych teď šel a ukládal bych cestou třeba dozorčí rady okamžité snížení nákladů, respektive těch ceníků, ale to nemůžu udělat, protože bych porušoval zákon a hlavně bych ve výsledku udělal medvědí službu nákladní železniční dopravě i ČD Cargu. Potřebujeme prostě v tomto směru ekonomicky zdravé nákladní dopravce a ČD Cargo si svoje ekonomické zdraví naštěstí drží. Můžu avizovat, že jako skupina bude ČD, akciová společnost i jako skupina, předpokládám, i za loňský rok znovu v mírném zisku.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Je zájem...? Není zájem o doplňující dotaz.
My tedy můžeme přistoupit k následující interpelaci, kterou přednese pan poslanec Stanislav Fridrich a je opět mířena na pana ministra dopravy. Prosím, ujměte se slova.
Poslanec Stanislav Fridrich: Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, jak jsem avizoval, tak ten můj dotaz se bude týkat současného bodového systému. V souladu s ustanovením § 19 zákona č. 361/2000 Sb., zákon o silničním provozu, v platném znění, je řidič vozidla jedoucího za jiným vozidlem povinen ponechat za ním bezpečnou vzdálenost, když za takovou vzdálenost se považuje možnost zastavit vozidla v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním. Všichni, kdo jsme řidiči motorových vozidel, víme, že toto se velmi často porušuje, nedodržuje a je to hodně stresující.
Zákon o silničním provozu žádné jiné ustanovení týkající se bezpečné vzdálenosti neupravuje, její dodržování nijak nepostihuje, není to definováno zákonem a není to možno postihovat. Musím říct, že ustanovení, které je používáno v Německu a Rakousku, funguje na základě měření času a rychlosti vozidel. Je postihováno velmi striktně a můžu říct, že i drakonickými pokutami.
Já sám jsem načítal v průběhu projednávání zákona o bodovém systému pozměňovací návrh, který bohužel mi byl zamítnut vámi argumentací, že chcete ty řidiče vychovávat. Já s tou výchovou řidičů souhlasím, ale chtěl bych tu uvést čísla, kdy v roce 2023 bylo 4 642 dopravních nehod z toho důvodu, 4 562 v roce 2024. Takže můj dotaz je, zda počítáte s tím, že by se do bodového systému tenhle přestupek zavedl a byl by postihován. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a nyní pan ministr dopravy.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážený pane poslanče, počítám, tak jak jsem avizoval, a počítá s tím Ministerstvo dopravy. Jsme také v kontaktu s Policií České republiky. My jsme dodrželi své slovo a ŘSD významně rozšiřuje počet těch míst, kde si řidiči mohou vyzkoušet právě na vodorovném značení bezpečný odstup. Upravili jsme také dopravní značku tak, aby bylo úplně zřejmé, že je třeba, aby ten řidič viděl před sebou, před tím dalším vozidlem vždycky dvě šipky. Snažíme se, aby i v tomhle směru ty informace se podařilo veřejnosti předat co nejsrozumitelněji.
My jsme zvažovali možnost teď v souvislosti s devítinovelou, kterou bychom měli ve třetím čtení schvalovat příští týden, tam doplnit právě takové opatření, které by postihovalo jak finanční sankcí, tak bodovou sankcí nedodržení toho bezpečného odstupu. Domluvili jsme se s policií na tom, že pro vyhodnocení té situace potřebujeme ještě o něco delší čas i proto, aby policie dokázala obstarat příslušnou techniku, která bude mít možnost přesně zachytit a změřit i s příslušnou deklarací Českého metrologického institutu, že došlo k porušení bezpečné vzdálenosti.
I při debatě o té velké změně zákona o silničním provozu, která platí od 1. ledna loňského roku, jsme o bezpečném odstupu tady diskutovali. Původní návrh totiž přinášel ukotvení přesné fyzické vzdálenosti 80 metrů, což nebylo šťastné. Domluvili jsme se s odbornou obcí, že půjdeme cestou, kdy bude v zákoně zachycena právě ta příslušná doba dvě vteřiny, a pro úplně kritické nedodržení bezpečného odstupu jedna vteřina. S tím, že tady nás čeká společná práce na tom, aby se co nejvíce řidičů o tom dozvědělo, a já předpokládám, že s další následující změnou či novelou zákona o silničním provozu by se i do české legislativy právě takové opatření dostalo tak, aby se na to mohli připravit řidiči, ale aby se na to také mohla připravit svým vybavením Policie České republiky.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Pan poslanec položí doplňující otázku.
Poslanec Stanislav Fridrich: Děkuji za odpověď. Já bych chtěl jenom upřesnit, že v tom svém pozměňovacím návrhu jsem neměl metry, já už jsem tam měl čas. A vzhledem k tomu, kolik máme času na diskusi, tak bych chtěl jenom říci v krátkosti, že třeba v tom Německu, Rakousku 50 kilometrů odpovídá 15 metrům, třem délkám vozidla, a je to přesně specifikováno. Jako kdokoliv z nás vyjede do zahraničí, tak nemá čas si na nic zvykat. Já velmi oceňuju, že už vidím na cestách, že ty čáry jsou. Je možno si to sám změřit, odhadnout, ale bohužel respektováno to není. A myslím si, že ten dopad i bez toho přesného měření v tom zákoně by byl pozitivní, protože když si vezmeme bezpečný odstup cyklistů a vozidel, také ho není jak měřit, a přesto to přineslo výrazné zlepšení na silnicích. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuju. Má pan ministr ještě zájem o reakci? Má.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Děkuju moc i za připomenutí podoby toho vašeho pozměňovacího návrhu. A je to tak, jak říkáte. Co se týče jednoho a půl metru odstupu, tak to nám pořád dělá trochu vrásky, protože to opravdu vytváří často zbytečná napětí mezi cyklisty a řidiči. Já nepokládám tu úpravu za šťastnou, ale souhlasím s tím, že to opravdu přispělo, a říkám to i jako aktivní cyklista, k většímu pocitu bezpečí na straně cyklistů.
Co pokládám ale za důležité a co také byla jedna z největších vad téhle právní úpravy, že neexistoval způsob, jak to opravdu bezpečně a prokazatelně změřit, a tím pádem v provozu pokutovat. ***