Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(14.40 hodin)

 

Poslanec Martin Major: Vážená paní ministryně, milé kolegyně, vážení kolegové, já paní ministryni pouze doplním, že výbor pro bezpečnost se tímto tiskem zabýval 16. ledna letošního roku na svém jednání a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, vyslovila souhlas. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu. Do ní je přihlášen pan poslanec Petr Letocha a poté pan poslanec Hubert Lang. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslanec Petr Letocha: Vážená paní předsedající, vážená paní ministryně, kolegyně, kolegové, já bych vás rád seznámil a požádal o podporu dvou pozměňovacích návrhů, které jsem nahrál do systému.

Jeden je pozměňovací návrh poslance Petra Letochy, Martina Majora, Šimona Hellera a Michala Zuny. Jedná se o to, že bod 2 v tomto pozměňovacím návrhu vyrovnává přístup policie k údajům rejstříku trestů a evidence přestupků vedené Ministerstvem spravedlnosti s oprávněními, která již mají jiné bezpečnostní sbory, například Vojenská policie nebo Celní správa. Toto narovnání situace je odůvodněno univerzální povahou působení policie nejen v rámci trestního řízení, ale i v rámci jiných úkolů, které zákon svěřuje Policii České republiky v oblasti ochrany osob a majetku a veřejného pořádku. Lze si stěží představit rozumný důvod pro situaci, ve které by Vojenská policie nebo Celní správa mohly při plnění obdobného úkolu získat údaje z rejstříku trestů, avšak Policie České republiky nikoliv.

Zařazení přístupu k informacím do režimu § 66 odst. 2 zákona o policii znamená, že údaje bude moci policie stejně jako v jiných obdobných případech získávat jen pro plnění konkrétního úkolu a jen v rozsahu potřebném pro plnění takového úkolu. Navíc se ochrana osobních údajů zpřísňuje použitím § 66 odst. 4, podle kterého musí policie zajistit identifikaci žádajícího policisty i účelu samotné žádosti vždy po dobu nejméně pěti let.

Navržené znění této legislativní úpravy doslova odpovídá formulaci použité ve znění § 12 odst. 1 zákona č. 300/2013 Sb., o Vojenské policii, v platném znění. Podobná formulace se vyskytuje i v § 58 odst. 1 zákona č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky, v platném znění. Všechny uvedené úpravy mají společné to, že účel poskytnutí údajů definují jako plnění konkrétního úkolu a všechny trvají na omezení přístupu na potřebný rozsah.

Bod 3 - jde o legislativně technickou úpravu. Vzhledem k zavedení obecné možnosti získávat informace z rejstříku trestů a evidence přestupků vedené Ministerstvem spravedlnosti se navrhuje vypustit dílčí ustanovení o téže problematice z § 67 odst. 1 písm. a) a b) zákona o policii. Tato změna je nutná z hlediska systematiky zákona o policii, ale neznamená ztrátu právní možnosti vyžadovat údaje z rejstříku trestů nebo evidence přestupků pro účely odhalování a šetření přestupku.

Bod 6 - jde o legislativně technickou úpravu. Vzhledem k zavedení obecné možnosti získávat informace z rejstříku trestů a evidence přestupků vedené Ministerstvem spravedlnosti se navrhuje vypustit dílčí ustanovení o téže problematice z § 82 odst. 2 zákona o policii. Tato změna je nutná z hlediska systematiky zákona o policii, ale neznamená ztrátu právní možnosti vyžadovat údaje z rejstříku trestů nebo evidence přestupků pro účely prověřování přiměřenosti dalšího uchování osobních údajů, odhalování a šetření přestupků, které jí ukládá § 82 odst. 1 téhož zákona.

Článek IX - jde o legislativně technickou úpravu. Vzhledem k tomu, že vložením celkem tří bodů do čl. I došlo k přečíslování dosavadního čl. I bodu 22 na bod 25, je třeba odloženou účinnost korektně vztáhnout na tento bod v přečíslovaném znění. To by byl jeden pozměňovací návrh, ke kterému se následně přihlásím v podrobné rozpravě.

Pak tady mám také pozměňovací návrh Petra Letochy, Šimona Hellera a Michala Zuny. Jedná se o technickou úpravu chyby, která nedopatřením vznikla v Poslanecké sněmovně při zapracování schválených pozměňovacích návrhů ke sněmovnímu tisku 774 po třetím čtení. Vadný text ustanovení § 97 odst. 7 písm. b), který vyšel v zákoně č. 23/2025 Sb., nebyl předmětem žádného pozměňovacího návrhu, proto je nutné tento text opravit. Zároveň je nutné upravit nabytí účinnosti části dosavadních čl. IV a V, aby korespondovala s vložením nového čl. IV. To je vše. Děkuji za podporu.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji panu poslanci. Nyní vystoupí druhý řečník přihlášený do obecné rozpravy, to je pan poslanec Hubert Lang. Nikdo další zatím do obecné rozpravy přihlášen není. Prosím.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuju. Vážená paní místopředsedkyně, paní ministryně v zastoupení pana ministra, kolegyně, kolegové, já jsem také v takovém zastoupení, protože tento tisk má na našem klubu přidělen pan kolega Mašek, ten je dnes řádně omluven, a požádal mě, abych některá stanoviska a některé dotazy, které máme k tomuto tisku, jsem za něj přednesl já.

Na úvod bych doplnil slova paní ministryně, která tady zmiňovala, co je předmětem vlastně tohoto sněmovního tisku 807, což je technická novela, ve své podstatě z větší míry implementační věc práva Evropské unie do našeho právního řádu. A o tom bych měl ještě pár doplňujících dotazů, které nevím, jestli mi bude schopen pan zpravodaj, případně v zastoupení paní ministryně zodpovědět.

O čem je vlastně tento sněmovní tisk? Cílem předloženého návrhu je především implementace práva Evropské unie, tedy návrh zákona transpozice směrnice EU 2023/977 dne 10. května 2023. Navrhovaná právní úprava je transpoziční. Úprava se týká následujících témat:

a) směrnice o policejní výměně informací. Jde o subsidiární úpravu takzvané policejní výměny informací stanovené sekundárním právem, předpisem EU. Tím je dán i okruh vnitrostátních předpisů, do kterých zasahuje. Tento okruh odpovídá právním předpisům určujícím pro činnost Policie České republiky, Celní správy, Vojenské policie, Vězeňské služby a v neposlední řadě i Generální inspekce bezpečnostních sborů. U Generální inspekce bezpečnostních sborů je to transpoziční úprava, která respektuje zvláštní postavení Generální inspekce bezpečnostních sborů, takzvaný GIBS, jakožto orgánů svou působností zaměřené na potírání kriminality v rámci bezpečnostních sborů.

b) týká se to Vojenské policie. Opět transpoziční úprava, respektive zvláštní postavení Vojenské policie jakožto svou působností zaměřené na potírání kriminality v rámci armády. Předpokládá se teď, že Vojenská policie bude komunikovat zásadně cestou Policejního prezidia České republiky ty své dotazy případně do zahraničí. Vězeňská služba bude komunikovat také cestou zásadně Policejního prezidia České republiky.

Již to tady bylo zmiňováno, dále to upravuje směrnice o jmenné evidenci cestujících, kdy se ve své podstatě jedná, že i na vnitřních letech EU je třeba se zaměřit na cestující, kteří se na těchto letech objevují, je to zejména z hlediska potírání trestné činnosti, aby se vzájemně členské státy dokázaly informovat o aktuální situaci, a je to spojeno s významným bojem proti terorismu v případě, že by docházelo k nějakému významnému ohrožení terorismu.

Změnou je určitá doba zkrácení doby uchovávání těchto údajů, takže ty údaje nejsou uchovávány nad nějakou míru potřebnou pro nějakou výměnu informací nebo nějaké vzájemné trestní řízení. Výměna informací o teroristických trestných činech se zde zmiňuje. Přijetím této směrnice došlo k novelizaci v oblasti požadavků na posílení ochrany osobních údajů v souvislosti s předáváním informací Europolu i dalších členských států.

Navrhuje se pouze dílčí transpoziční ustanovení respektující roli národní centrály proti terorismu, extremismu a kyberkriminalitě, služby kriminální policie a vyšetřování při potírání terorismu, které zapracovává novelizační ustanovení směrnice 2023/2123.

Potom je tady akt o umělé inteligenci. To bych přešel.

Další, oprávnění policie při pátrání po osobách. Nad rámec transpozice jsme tam zahrnuli určité informace o soudním výkladu směrnice, o jmenné evidenci cestujících na základě požadavků praxe. Navrhuje rozvinout a upřesnit oprávnění policie vzhledem k informaci o mobilních formách platebního styku, při pátrání po osobách a vzhledem k informování o genetickém vybavení při určování totožnosti neznámé mrtvoly, a to úpravou § 68 zákona o policii. Zakotvuje zvláštní pozitivní oprávnění použít informace o genetickém vybavení osoby pravděpodobně biologicky příbuzných. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP