Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(17.40 hodin)
(pokračuje Marek Výborný)

Součástí návrhu je také doprovodná novela zákona (č.) 139/2002 Sb., kde zakotvujeme práva zaměstnanců Státního pozemkového úřadu provádět aktualizaci BPEJ ke vstupu a vjezdu na dotčené pozemky.

Vzhledem k debatě, kterou jsme vedli v mezidobí mezi prvním a druhým čtením si dovolím - a protože zemědělský výbor se v nějaké konstelaci tehdy nepřihlásil k pozměňovacím návrhům - jich tady celkem deset nebo jedenáct představit a pak se k nim přihlásím v podrobné rozpravě. Ale budu velmi stručný, protože pozměňovací návrhy načteny jsou, byly představovány na zemědělském výboru, byť ten se k nim nakonec nepřihlásil.

Jednak chceme pozměňovacím návrhem vyjít vstříc aplikační praxi rozšíření subjektů, na které lze převádět zemědělské pozemky podle § 10 až 13 zákona o obce a kraje a také zavést možnost Státního pozemkového úřadu prodávat ve veřejné soutěži o nejvhodnější nabídku i pozemky, které nebyly předem nabídnuty formou veřejné nabídky, a to z důvodu nevyužívání převodů zemědělských pozemků na základě této veřejné nabídky.

Dalším pozměňovacím návrhem navrhujeme upravit nebo stanovit přechodnou dobu tří let pro přednost původního údaje o BPEJ uvedeného v katastru nemovitostí v řízeních, kde tím rozhodným údajem je BPEJ, a to z důvodu probíhajícího přenosu údajů ze základního registru územní identifikace adres a nemovitostí do katastru nemovitostí.

Dalším pozměňovacím návrhem zefektivňujeme proces pozemkových úprav. Stavební úřad nově nebude v řízení o povolování záměru zařízení zahrnutého do schváleného návrhu pozemkových úprav posuzovat otázky již vyřešené v procesu přípravy a pořizování pozemkových úprav, čili zapadá to do jeho snahy zjednodušovat všechny procesy.

Dále novelizujeme zákon o půdě a zákon katastrální, řešíme problematiku historických nedoplatků přídělových cen v rámci zákona o půdě a také formálně upravujeme zákon katastrální.

Dochází také k úpravě zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, kdy navrhujeme zpřesnění ustanovení týkajícího se omezení nabývání vlastnictví k zemědělské půdě po vzoru slovenské právní úpravy, čili zapadá to do kontextu ochrany půdy.

Dále upravujeme zákon o zeměměřictví. To je celkem důležitá věc, která mnou byla také představena. Vychází z dohody i s Asociací krajů, s hejtmany napříč politickým spektrem, kdy Český úřad zeměměřický a katastrální bude mít kontrolu nad působností krajských úřadů v oblasti správy digitálních technických map krajů. Dneska to funguje tak, že každý kraj k tomu metodicky přistupuje po svém. My tuto praxi potřebujeme sjednotit a do budoucna vytvořit zastřešující orgán ke správě digitálních technických map a bude to právě Český úřad zeměměřický a katastrální.

Dalším pozměňovacím návrhem upravujeme kompetence SPÚ, přičemž nově přidáváme SPÚ právě kompetenci v rámci monitoringu eroze tak, jak už jsem ji představil před chvílí, i v rámci podmínek ZESu 5 (?).

Dalším pozměňovacím návrhem vstupujeme do zákona o ochraně přírody a krajiny ve vazbě na poslední novelu zákona o majetku státu, jejíž součástí byl přijatý poslanecký pozměňovací návrh upravující zákon o ochraně přírody a krajiny. Došlo k provázání určení výše úplaty za užívání pozemků, příslušnosti hospodaření a OPK na nesouvisející vyhlášku Ministerstva zemědělství pro účely pozemků v příslušnosti hospodaření SPÚ. Takže toto se snažíme uvést do souladu.

Poslední pozměňovací návrh, respektive dva bych tady také s dovolením krátce uvedl. Všechny, které tady představuji, jsou pozměňovacími návrhy poslanců Michala Kučery, Petra Bendla, Karla Smetany, Tomáše Dubského a mne osobně, čili nejsou to moje pozměňovací návrhy, ale jsou podávány za tuto skupinu poslanců.

Pak zde máme dva pozměňovací návrhy takzvaného přednostního pachtu. Jeden z nich, který je v systému načten kolegou Karlem Smetanou - já se k němu potom přihlásím - se týká přednostního pachtu pro kategorii mladých začínajících zemědělců u zemědělských pozemků, s nimiž je příslušný hospodařit Státní pozemkový úřad. Je to zhruba jedno procento pozemků v České republice, čili poměrně marginální záležitost. V případě pachtovních smluv uzavřených na dobu neurčitou a trvajících více než deset let, bude státní pozemkový úřad povinen poté, co ji vyzve mladý začínající zemědělec, vypovědět existující pachtovní smlouvu, samozřejmě s dodržením příslušných lhůt, a uzavřít ji s tímto mladým zemědělcem.

Je to snaha vyjít vstříc všeobecné debatě, která je nejenom v České republice. Já jsem o tom nedávno debatoval se zástupci nevládních organizací, jak Agrární komory, tak Asociace soukromého zemědělství, jak vyjít vstříc právě tomu, abychom si dokázali poradit s generační výměnou, obměnou v zemědělském sektoru. Bojuje s tím celá Evropa. Tento nástroj není nijak výjimečný oproti tomu, co je v jiných zemích, a já ho určitě podporuji.

Pak je tam obdobný pozměňovací návrh, který kromě mladých začínajících tam zahrnuje i zemědělce, kteří hospodaří v režimu ekologického zemědělství. Tyto návrhy jsou takto načteny ve druhém čtení - já se k nim potom přihlásím - včetně pozměňovacího návrhu kolegy Karla Smetany, který je dnes omluven. Následně na jednání zemědělského výboru tu debatu povedeme a ve třetím čtení potom bude hlasováno a rozhodnuto, které z těchto pozměňovacích návrhů budou podpořeny. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji za pozornost. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 789/1 a 2.

Prosím, aby se slova ujal zpravodaj zemědělského výboru, pan poslanec Tomáš Dubský, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.

 

Poslanec Tomáš Dubský: Pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, ona zde většina zazněla už přímo od pana ministra, takže pouze shrnu, že zemědělský výbor se tímto tiskem zabýval na 43. schůzi dne 4. února 2025. Pozměňovací návrhy si nepřisvojil a doporučil tento tisk schválit. Toť ode mě vše, děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji. V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášena paní kolegyně Klára Kocmanová.

Až poté budeme moci reagovat faktickými poznámkami.

Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jak už jsem v prvním čtení avizovala, tak předkládám pozměňovací návrhy, které se také týkají přednostního pachtu pro ekologické zemědělství a rodinné farmy. Myslím, že v tomhle ohledu je načase plnit programové prohlášení vlády, usnadnit hospodaření českých malých a středních zemědělců a rodinných a ekologických farem, protože právě ti jsou klíčem k dobré péči o půdu a k udržitelnému zemědělství.

Obdobný návrh už tady představil pan ministr. Já se přiznám, že ta verze, kterou jsem měla možnost vidět, tak za nás, za Piráty, rozhodně nebyla ideální, protože obsahovala ustanovení, která mohou oproti záměru zemědělce podpořit, mít spíš opačný účinek. Například tam zavádí povinnost doložit smlouvu o zajištění přístupu k pozemku, který má být propachtován nebo jiný doklad osvědčující tuhle skutečnost. Pokud vím, nic takového se po jiných pachtýřích nikdy nechtělo a není důvod to požadovat. Obvykle se dohody o přístupu sjednávají až poté, co zemědělec pacht už má. Většinou tahle dohoda není písemná, ostatně ani občanský zákoník písemnou smlouvu nežádá. Takže takový požadavek může nesmyslně vyřadit mnoho potenciálně vhodných pozemků, ze kterých by zemědělci mohli mít užitek. Proto jsme za Piráty připravili vlastní návrhy, které mají stejný cíl, ale řeší to trošku jiným způsobem. Tyhle návrhy předkládám ve třech variantách.

První pozměňovací návrh pod číslem sněmovního dokumentu 6115 se zaměřuje na podporu ekologických a mladých zemědělců při pronájmu státních pozemků. Cílem je tedy, aby Státní pozemkový úřad přednostně propachtovával pozemky ekologickým zemědělcům a mladým zemědělcům, kteří stanovené podmínky splňují. Tenhle krok vychází z programového prohlášení vlády, které zdůrazňuje podporu malých a středních farem. Takové změny umožní zjednodušený přístup těchto zemědělců k pronájmu státní půdy a zároveň podpoří generační obměnu v zemědělství a rozvoj ekologického hospodaření.

Druhý pozměňovací návrh pod číslem sněmovního dokumentu 6116 se zaměřuje na rodinné zemědělské hospodářství a jeho podporu. Naším cílem je, aby státní pozemkový úřad přednostně přenechával pozemky rodinným zemědělským hospodářstvím a ekologickým zemědělcům. Tenhle návrh by měl přímý vliv na rozvoj udržitelného zemědělství a podpořil by malé rodinné farmy, které jsou základem pro rozvoj venkova a místní produkce potravin. Cílem je eliminovat historický problém koncentrace pozemkové držby a přednostně podpořit menší farmy a ekologické zemědělce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP