Neautorizováno!
(11.00 hodin)
(pokračuje Renata Oulehlová)
Tak já vám, pane ministře, tady přečtu zápis z jednání na Karlovarském kraji, kde tento projekt stabilizace podpory dostupného bydlení s využitím podpory Nadačního fondu Karlovarského kraje, který byl za vaší vlády zřízen, a tento projekt za doby, kdy jste byl hejtman, byl zprovozněn. Takže abyste si všichni udělali obrázek, jak nám říká pan ministr, opravdu ověřené skutečnosti, tak vám kus toho zápisu přečtu:
"V praxi se stává, že do projektu rodinu doporučí služba. Jakmile ale služba začne po rodině chtít plnění povinností, například úhradu nájmů a tak dále, rodina přestane spolupracovat. Spolupráce je ze strany služby tedy ukončena a rodina tak zůstane bez potřebné podpory, případně si najde jinou službu, která ale neměla k dispozici dostatek informací o rodině, a začíná tak vlastně veškerá sociální práce znovu. Vzniká tím neefektivita a zahlcení kapacit služeb.
V rámci projektu je velmi důležitá spolupráce všech účastníků, pravidelné předávání informací a spolupráce na řešení nepříznivé sociální situace. Často se nejedná jen o bydlení, ale je třeba s těmito lidmi řešit i další oblast života, například dluhy, závislosti, nedostatečné kompetence, lékařskou péči a další. Není přípustné, aby zabydlená rodina nehradila nájemné, což se běžně děje, potažmo nesplácela půjčky na bydlení.
V minulosti se bohužel stalo několikrát, že rodina zprostředkované bydlení musela opustit, neboť výše dluhu na nájemném byla již v takové výši, že nebylo reálné splacení dlužné částky. Zároveň je v takové situaci těžké shánět nové majitele bytových jednotek, kteří by byli ochotni pronajmout byt v rámci tohoto projektu."
Stalo se nám - my na městech vůbec nevíme, kde ty byty jsou, ty, které vlastně projekt, který vznikl za vaší podpory - ale stává se nám, že nám pak přijde informace na náš odbor sociálních věcí, že je u nás takováto rodina, která je zabydlená v projektu, a že už neví, co s nimi, tak ať naši úředníci pomůžou. Takže to chceme? To je to, o čem mluvíte, že vychází z dobré praxe? Já se divím, pane ministře, že vůbec do něčeho takového jdete, když sám dobře nejlíp víte, jaké jsou důsledky vašich činů. Já si pak tady dovolím další.
Před chvílí pan ministr Kulhánek nás tady ujišťoval, že Svaz měst a obcí i Sdružení tajemníků souhlasí. Tady jsou jenom ty zkrácené připomínky Svazu měst a obcí. Dvakrát nám všem poslancům přišlo do našich mailových adres, naposledy 25. 3., vyjádření Svazu měst a obcí, aby se tento zákon přepracoval. Svaz měst a obcí je proti tomuto zákonu, pane ministře. Proti! Neříkejte pořád, že je pro, říkejte nám pravdu!
Problematika nepřizpůsobivých občanů - víte, co se děje v našich ulicích díky tomu, že se zabydlují lidé, kteří jsou cílovou skupinou? Protože ten koeficient, který je v zákoně, tak je opravdu jenom pro ty, kteří nepracují, jsou v evidenci Úřadu práce. Není to pro samoživitelky, není to pro důchodce, protože ti všichni o pár korun, ale překročí. Do vašeho projektu nebo do vašeho zákona se dostanou opravdu pouze lidé vyhýbající se práci. To, co se děje... (Poslankyně se podívala se ke stolku zpravodajů.) Dobře, budu tedy pokračovat v klidu (Poslankyně si povzdechla).
Vy jste ujišťoval, že připomínky ze strany Sdružení tajemníků městských úřadů vlastně nejsou, že tajemníci jsou pro. Takže já vám přečtu jenom některé z námitek, protože těch námitek je hodně a byla bych tady dlouho, ale takové ty zásadní dle mého názoru si vám tady dovolím přečíst. Jsou to názory tajemníků, kteří jsou sdruženi v orgánu, který opravdu dal připomínky, a všichni, kdo jste tady z komunální politiky, víte, že tajemníci jsou opravdu lidé fundovaní, kteří problematiku svých měst opravdu dobře znají.
Takže co si myslím, že je důležité: "Zásadně se tento zákon dotkne výkonu přenesené působnosti v rámci ORP. Prolamuje správní obvody ORP" - což tady všichni určitě jsme pochopili. "Správní obvod může být účelově rozšířen o celý či část obvodu jiného ORP. Tohle přece nemůže projít! Diskriminuje skoro polovinu ORP zavedením kontaktních míst. Z návrhu zmizelo financování výkonu přenesené působnosti ORP a provoz kontaktního místa zcela v rozporu s metodikou pro stanovení nákladu na výkon státní správy v přenesené působnosti. Upozorňujeme, že i dotace na výkon sociální práce ORP je hrubě podfinancována, a města a obce mnohdy musí doplácet až 50 procent výdajů. Zcela chybí vazba na výkon sociální práce na ORP a obcích, vazba na nové předpisy o dávkách státu na bydlení. Není definováno postavení úředníka kontaktního místa jako sociálního pracovníka a jeho povinnost dle zákona o sociálních službách.
Za další, zásadně nesouhlasíme se zrušením limitu počtu vkládaných bytů do systému ze strany vlastníka. Jsou opravdu firmy, které vlastní třeba v regionu moravskoslezském tisíce bytů. Co se stane?"
Dále k tomuto se vyjadřují tajemníci, že "stát chystá podporu byznysu s chudobou. Za své peníze bude servisovat i velké vlastníky. O případném zhoršení míry sociálního vyloučení bude rozhodovat Ministerstvo pro místní rozvoj vydáním směrnice?
Za další: zásadně protestujeme proti eliminaci vlivu obcí na to, kdo bude takzvaně poskytovatelem bydlení a asistence v bydlení. Daný subjekt provádí registraci u MPSV a pouze oznamuje, že provádí či hodlá provádět tyto služby v krajích, a ORP je tak zcela eliminován systém budovaný zpracováním komunitních plánů sociálních služeb. Z pozice ORP ani kontaktního místa nelze zabránit neúměrnému střídání cizích osob v bytě. Není nastavena vymahatelnost strpění asistence ze strany podporované osoby. V případě nespolupráce není vazba na dávkový systém.
Za další, znásobí se obchod s chudobou. Obec nebude rozhodovat o tom, kdo může nebo nemůže poskytovat službu pronájmu bytů. Díky státním subvencím se bude organizovaně přesouvat sociálně oslabené obyvatelstvo do regionů s volnými byty a propad vyloučených lokalit a regionů se dramaticky zhorší."
Pane ministře, týká se to Moravskoslezského, týká se to Ústeckého a týká se to kraje, odkud oba dva jsme, Karlovarského.
"Pojmosloví je zmatečné. Je naprosto předimenzovaná byrokracie celého procesu. Zákon předpokládá, že informační systém evidence bude plně funkční až v roce 2030. Do této doby se bude používat, bude-li to technicky možné. Po zkušenostech s digitalizací stavebního řízení tajemníci považují tento projekt za stejně nepřipravený a nerealizovatelný způsobem uvedeným v návrhu zákona s předpokladem fungování informačního systému, který se bude budovat za pochodu čtyři roky." ***