Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(10.00 hodin)
(pokračuje Jana Berkovcová)
A budete přitom opakovat stále dokola svou mantru, že zřizovatel nejlépe ví, jak zajistit provoz škol, ale výuku má zajistit stát a nepedagogická práce vytváří podmínky pro zajištění kvalitní výuky. A co ony tedy ostatní neinvestiční výdaje, tedy výdaje na učebnice, pomůcky, vzdělávání učitelů, cestovné, podpůrné pomůcky pro handicapované žáky, ty taky souvisí se vzděláváním, a přesto jejich financování hází vláda na zřizovatele. Každý starosta obce nyní bude posuzovat, zda škola skutečně potřebuje nové učebnice, a ředitel školy bude obhajovat, proč chce poslat učitele na školení. O drahých kompenzačních pomůckách pro děti s handicapem ani nemluvě. Doteď je financoval stát, teď se bude muset postarat zřizovatel, a když odmítne, není žádná páka, jak jejich pořízení vymoci.
To je další příklad prohlubování nerovností ve vzdělávání. Protlačení této změny dlouhodobě oslabí možnost obcí investovat do školní infrastruktury, jako jsou budovy škol, jídelny, volnočasová infrastruktura a tak dále, neboť platové nároky na nepedagogy zásadně zmenší rozpočtové možnosti obcí.
Riziko spočívá i v tom, že finanční prostředky ve sdílených daních nebudou účelově určeny, nebudou obarvené, že patří do škol. Záleží tedy na zřizovateli, jak peníze ze sdílených daní použije, a protože se přístup a priority jednotlivých zřizovatelů k financování škol a jiným investičním záměrům obcí mohou lišit, panují oprávněné obavy z narůstání nerovností mezi školami a nerovností ve vzdělávání, proti kterým naopak všichni bojujeme. Nedávno vyšla analýza OECD ohledně nerovností ve vzdělávání, která směrem k České republice doporučuje, že nerovnosti lze nejlépe snižovat stabilním a předvídatelným financováním školství. A to je právě to, co současná vláda svými kroky narušuje. Financování je nepředvídatelné, školy jsou destabilizované a v tomto chaosu chce ministr školství implementovat změny. Jen tato novela školského zákona jich přináší téměř padesát, a to se nebavíme o nepovedeném rámcovém vzdělávacím programu, který nyní vláda implementuje do škol.
Změna za změnou, a to vše s přiškrcenými rozpočty a snahou ušetřit za každou cenu. Takto se ale žádné kvalitativní změny prosadit nedají.
Ale zpátky k plánovanému převodu financování nepedagogických pracovníků na obce a kraje. Zřejmě pod tíhou kritiky a tlaku ze všech koutů České republiky ministr školství Bek navrhuje odklad účinnosti zákona až od 1. ledna, aspoň takto je uvedeno v legislativně technických návrzích, tedy odklad o čtyři měsíce. U tohoto nepřipraveného šlendriánu je sice každý odklad dobrý, ale není to žádný důvod k jásotu. Obce avizují, že jim pár měsíců odkladu nic neřeší, jen prodlouží jejich nejistotu a obavy z toho, co je čeká. A navíc není vůbec jasné, z čeho chce vláda financovat nepedagogy od září do prosince tohoto roku, školy na ně peníze nedostaly a v rozpočtu školství tyto peníze, zhruba 11 miliard korun, chybí. Takže na to se ptám, pane ministře, a už opakovaně se ptám, kde vezmete oněch 11 miliard korun ze státního rozpočtu, abyste je poslal do škol na nepedagogy, na pokrytí období září až prosinec? Už jsem se ptala minule, ale nikdo mi neodpověděl.
Pokud účinnost novely odložíte, jak naložíte se získaným časem? Srovnáte platové tabulky nepedagogických pracovníků alespoň na úroveň minimální mzdy? Narozpočtujete převod do RUDu až podle upravených tabulek? Zveřejníte detailní algoritmus rozpočtování nepedagogů přes rozpočtové učení daní a necháte ho přezkoumat nezávislými experty, aby byla jistota realizovatelnosti této zamýšlené změny? A dopracujete slíbené standardy minimálních služeb dle velikosti škol, tedy to, co musí být nepedagogy zajištěno, aby se udržela provozní kvalita? Připravíte metodiku, prováděcí předpisy? A my za hnutí ANO považujeme celý návrh financování nepedagogických pracovníků za špatný a nesouhlasíme s ním.
Vláda se nemůže jen tak zbavit zodpovědnosti za financování určitého segmentu školství, tento krok způsobí destabilizaci škol a nepředvídatelnost jejich financování a ještě více prohloubí nerovnosti mezi školami.
Já proto i navrhuji protinávrh v rámci legislativně technických úprav tohoto sněmovního tisku, tedy v bodě B, kde je změna účinnosti, a legislativně technické úpravy u tématu přesun nepedagogické práce je pod bodem B1 změna účinnosti, kdy pozměňovací návrh A3 ve všech bodech nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2026, to je návrh pana ministra Beka. Já podávám protinávrh k tomuto návrhu na změnu účinnosti ode dne 1. ledna 2027. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A nyní se hlásí s faktickou paní poslankyně Jana Hanzlíková, ale než se k ní dostaneme, tak já nečtu omluvy, co v mezičase dorazily. Protože se omlouvá pan poslanec Vojtěch Munzar od 11 hodin z pracovních důvodů, Jan Skopeček od 12 hodin z pracovních důvodů, potom pan předseda Jakub Michálek ruší svou omluvu počínaje bodem 8, sněmovní tisk 829 - to tady bylo doneseno písemně.
A z členů vlády se omlouvá Pavel Blažek do 12 hodin z pracovních důvodů a Lukáš Vlček z celého jednacího dne z pracovních důvodů. Děkuju za trpělivost, paní poslankyně, a nyní k vaší faktické. Prosím.
Poslankyně Jana Hanzlíková: Já děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já navážu na svoji předřečnici, paní poslankyni Berkovcovou, a chci tady říct jednu věc. Ona už tady zmínila, že v tom tisku, v tom původním, ale především tedy poté těmi pozměňovacími návrhy, se tam dostala celá řada velmi a opravdu velmi pozitivních věcí, ať už je to zavedení pozic speciálních pedagogů, školních psychologů, sociálních pedagogů, ale i poté tedy navrácení podpůrného opatření další učitel. To jsou všechno velmi důležité věci, na které terén školství čeká.
Včera proběhla v podstatě i v médiích iniciativa několika těch nejdůležitějších odborných platforem, které měly schůzku s panem ministrem, a přestože pan ministr byl vyzván, jestli by se vyjádřil k některým věcem, tak tím, že jsem viděla, že se nehlásil na faktickou, tak ho chci znovu požádat, pane ministře, můžete nám říci stručně o tom, o čem jste včera mluvili? Tedy s těmi neziskovými organizacemi, protože oni velmi stojí o to, aby ten školský zákon schválen byl, ale všichni víme, že největší problém je převod financování nepedagogů. Vy jste včera v té tiskové konferenci zmínil nějaké kompromisy, ale ty jsme se zatím nedozvěděli. Můžete nám tedy říct ten výsledek toho jednání? A jaké kompromisy jste měl včera na mysli? A jestli tedy jste je dokázal domluvit s koalicí? Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji i za dodržení času. Dále se s faktickou hlásí pan poslanec Zdeněk Kettner. Jen konstatuji, že je pak přihlášen i v rámci obecné. Prosím.
Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo. Tato faktická bude mimo můj proslov. Proboha, když se koukneme, kdo všechno proti tomu protestuje, proti tomu přílepku, proti tomu financování těch nepedagogických pracovníků, vždyť už proti tomu protestuje prakticky úplně každý z oboru. Profesní organizace učitelské, veškeré sdružení, co se týká zřizovatelů. Lidi, kteří jsou z toho nadšení, by se dali spočítat možná na prstě jedné ruky. ***