Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(11.30 hodin)
(pokračuje Matěj Ondřej Havel)

7. V pozměňovacím návrhu B, sněmovní dokument 6092:

a) se za bod 11 vkládá nový bod 12, který zní:

"12. V bodu IV bodu 1 části první dosavadním bodu 116 se číslo ´11´ nahrazuje číslem ´10´." Dosavadní bod 12 tohoto pozměňovacího návrhu se označí jako bod 13.

b) V dosavadním bodu 12 /nově 13/ se číslo "3" nahrazuje slovy "2 a 3". Jde o opravu chybného odkazu v § 168. A pozměňovací návrh 6092 chce ponechat pravomoci České školní inspekci ve vztahu k odvolání ředitelů v současném stavu.

8. V pozměňovacím návrhu D, sněmovní dokument 6066, variantě I části A a ve variantě II

a) bodu 8 novelizační bod 50 zní:

"50. V § 102 odst. 1 se slova ’může obsahovat´ nahrazují slovem ´obsahuje´."

b) bodu 9 novelizačním bodu 48 se za slova "oznámení zasílaných" vkládají slova "vyšší odbornou školou nebo Akreditačním úřadem".

c) bodu 9 novelizačním bodu 52 odst. 4 zní:

"4. Udělení, prodloužení platnosti i omezení nebo odnětí akreditace vzdělávacího programu Akreditační úřad bezodkladně oznamuje orgánu, který vede rejstřík škol a školských zařízení; ten údaje o programu bezodkladně bez řízení zapíše do školského rejstříku. Akreditační úřad uvedenému orgánu bezodkladně oznamuje i rozhodnutí ve věci omezení či zániku oprávnění uskutečňovat autorizovaný vzdělávací program a zrušení autorizace; část věty první za středníkem se použije obdobně."

d) úvodní části bodu 9 se číslovka "52" nahrazuje číslovkou "54" a dále se doplňují novelizační body 53 a 54:

"53. V § 107 se za slovo ´uskutečňování´ vkládá slovo ´akreditovaných´ a na konci paragrafu se doplňují věty: ´V případě autorizovaných vzdělávacích programů vyšších odborných škol se na nápravná opatření použijí obdobně též ustanovení § 86 odst. 3 písm. a). a b) zákona o vysokých školách o omezení či zániku oprávnění uskutečňovat program, přičemž za závažný nedostatek se vždy považuje, nevychází-li autorizovaný vzdělávací program vyšší odborné školy obsahově z akreditovaného vzdělávacího programu této vyšší odborné školy nebo jiné porušení podmínek uvedených v § 92 odst. 5. Případným rozhodnutím Akreditačního úřadu o zániku oprávnění uskutečňovat autorizovaný vzdělávací program se zároveň zrušuje autorizace vzdělávacího programu."

"54. V § 107a odst. 2 se za slovo ´akreditaci´ vkládají slova ´nebo autorizaci´."

e) bodu 12 článku III se vkládá nový bod 2., který zní:

"2. V § 56 odst. 3 se za číslo ´2´ doplňuje text ´a 3´ a číslo ´5´ se nahrazuje číslem´6´." Dosavadní bod 2. se označuje jako bod 3.

f) bod 13 zní:

"13. Dosavadní část šestá dosavadního článku VIII se upraví tak, že všechny nově vkládané novelizační body a nově vkládaná část druhá, nově vkládané tímto pozměňovacím návrhem, nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2026, s výjimkou ustanovení bodu 2. nového článku III, které nabývá účinnosti dnem následujícím po dni vyhlášení."

Jde tedy o nezbytnou úpravu navazující na změnu školského zákona provedenou zákonem 52/2025 Sb., která ode dne 1. 7. letošního roku přesouvá věcnou příslušnost rozhodovat ve věcech akreditací vzdělávacích programů vyšších odborných škol z Ministerstva školství na nový Akreditační úřad.

9. V pozměňovacím návrhu D, sněmovní dokument 6067

a) bodu 5 v novelizačním bodě 70 se text "písm. j" nahrazuje textem "písm. k".

b) bodu 8 v novelizačním bodě 75 se text "n" nahrazuje textem "l ".

c) bodu 9 v novelizačním bodě 79 se slova "a m)" nahrazují slovy "a i)" a slova "m) a n)" se nahrazují slovy "i) a l)".

d) bodu 9 v novelizačním bodě 80 se slova "c) a n)" nahrazují slovy "c) a l)".

Jde o to, že v písmenu a) se opravuje špatný odkaz. V písmenech b) až d) jde o formální úpravy navazující na změnu školského zákona provedenou v mezičase zákonem 52/2025.

10. V pozměňovacím návrhu D, sněmovní dokument 6073, bodu 2 novelizačním bodu 107 se slova "větu první" nahrazují slovy "větu druhou". Jde o legislativně technickou úpravu, která zpřesňuje, kam se má přesně nová věta vložit. A konečně

11. Oprava překlepu v proceduře H5063 - správně, má být H5863.

Děkuji vám za trpělivost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji a poprosím pana poslance Raise s faktickou.

 

Poslanec Karel Rais: Přeji dobrý den. Už jsem tady hodně dlouho, ale tolik legislativních úprav jsem neslyšel k jednomu zákonu a myslím si, že to není v lidských silách, abych ty změny nějakým způsobem zpracoval. Proto navrhuji, aby ten zákon byl poslán zpět do druhého čtení, kde bychom tyhlety věci pořádně probrali. Protože jinak je to naprosto formální. No, větší formalismus bych nezažil, kdybych toto měl schválit. Děkuji. (Ozývá se potlesk.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji. Tak s faktickou se hlásí pan zpravodaj.

 

Poslanec Matěj Ondřej Havel: Děkuju. Jenom rychlá reakce. Ano, je to velmi složité a na to konto připomínám to, co jsem říkal na začátku - legislativně technické úpravy vám byly všem s předstihem rozeslány mailem.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji a nyní tedy pan poslanec Kettner. A už jsme v rozpravě opět. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Dobrý den, dámy a pánové. Teď oficiálně v rozpravě, udělejte si pohodlí.

Já jsem do školství vstupoval v roce 1992, v době, kdy byly ještě černé tabule, psalo se křídou a protože to bylo relativně blízko po revoluci, tak občas některý žák se spletl a místo pane učiteli mi řekl soudruhu učiteli, tak jak to měli za ta léta zažité. Takže sice na to nevypadám, ale zažil jsem opravdu, opravdu hodně. A zažil jsem tedy i dobu, kdy i to školství fungovalo takzvaně postaru.

Kromě té novely se chci zamyslet vůbec nad stavem našeho školství a v rámci té novely jestli nejsou podstatně důležitější věci na práci než změny ve financování.

V dobách, kdy jsem začínal učit, tak naše školství bylo chloubou. Vždy, když byla mezinárodní srovnávání žáků v rámci přírodních věd a tak dále, naše republika, tehdejší Československo, vždy patřila ke špičkám, celosvětově ke špičkám. Jediné, s čím logicky na základě předlistopadového režimu naši žáci příliš pracovat neuměli, byla práce s daty, shánění informací, zpracovávání informací, protože bylo takové období, kdy se nad informacemi nějakým způsobem nepřemýšlelo, prostě se musely přijímat.

Takže celkem logicky jsem očekával jako pedagog, že necháme všechno to, co je dobré, to, co funguje, a zaměříme se jen na ty části, v kterých ten náš vzdělávací systém pokulhával. Prostě ten systém doladit. A začaly přicházet různé novely, různé úpravy, různé změny, které to školství měly posouvat. Bohužel dost často ty reformy fungovaly tak, že se zboural funkční dům a začalo se stavět na zelené louce, bez nějakého konkrétního plánu, bez nějakých dlouhodobých perspektiv. A když se kouknete, jak se to školství posouvá, tak to je neustálá a sestupná křivka.

Prvním takovým velkým šokem bylo zavádění rámcových vzdělávacích programů. A od začátku bylo řečeno od těch opravdu zkušených učitelů, kantorů, kteří něco zažili, že to je cesta špatným směrem, ale nikdo je nebral v potaz. Takže se skřípěním zubů a aniž by... Jo, vlastně ano, za x měsíců práce na zavádění školních vzdělávacích programů a tak dál jsem dostal odměnu asi 500 korun, takže to se opravdu jako vyplatilo. Každopádně jsme to nějakým způsobem zpracovali. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP