(19.50 hodin)
(pokračuje Marie Pošarová)

Digitální technická mapa plánovaná léta jako základní nástroj moderního stavebního řízení vstoupila do ostrého provozu v roce 2024. Místo zjednodušení ale přinesla paralyzaci. Bývalý ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš za Piráty tento projekt od začátku prosazoval jako pilíř digitalizace, jenže realita ukázala, že stát nebyl absolutně připraven. Metodika nejasná, data nedostatečná, kraje a úřady zahlcené. Místo hladkého spuštění se rozjela největší stavební brzda za poslední dekádu.

Přesto ministr Bartoš, bývalý ministr Bartoš, dál opakoval, že nejde o selhání systému, ale jen o běžné porodní bolesti. Tato rétorika ale nestačí, nejedná se totiž o chyby jednotlivců nebo o složitost inovace, jedná se o systémové selhání řízení digitalizace státu, které padá na hlavu právě bývalého ministra Bartoše a celé vlády. O problémech věděl dlouho. Výtky zaznívaly z odborných svazů, od krajů, obcí, ale i přímo z jeho vlastního rezortu. I já jsem byla účastna krajského semináře, kde nefungoval právě pilotní projekt minulý rok zjara. Je zarážející, že vláda, která digitalizaci povýšila na jedno ze svých hlavních témat, nedokázala připravit ani jeden klíčový nástroj tak, aby fungoval. A co víc, premiér Petr Fiala za ODS ke kolapsu mlčí, přitom právě pod jeho vedením kabinet reformu stavebního práva schválil včetně digitalizačních kroků. Vláda se tak dostává do pozice, kdy místo státu ve smartphonu nabízí podnikatelům stát, který nedokáže garantovat ani základní procesy.

Zmatek, který vznikl, má přitom přímé dopady na ekonomiku - zpomalené investice, odkládané developerské projekty, zablokované dotace, přetížené stavební úřady a nejistota na straně investorů. Není nic typičtějšího pro současnou vládu než zoufalá snaha vrtěti psem, kdy se jí pod rukama hroutí vlastní neschopnost. Po měsících mlžení a výmluv je dnes díky zveřejněnému auditu jasné jedno: digitalizace stavebního řízení, která měla být vlajkovou lodí modernizace státní správy, skončila fiaskem. Hlavní vina leží na bedrech současné vlády Petra Fialy a jejího bývalého ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše. Namísto sebereflexe slyšíme jen politické útoky na kritiky, snahu házet odpovědnost na předchozí vedení a mluvit o tom, jak je systém špatně připravený.

Jenže fakta mluví jasně a audit je nelítostný, stačí si přečíst strany 37 až 44. Právě tam stojí černé na bílém, že celý projektový tým digitalizace stavebního řízení byl připraven, schválen a fungoval. Cituji audit: "Struktura projektového týmu digitalizace stavebního řízení byla schválena na poradě 19. 11. 2018." A co se tedy stalo? Co vedlo k tomu, že dnes nefunguje téměř nic? Podle výpovědi paní ředitelky odboru projektového řízení, inženýrky Radmily Outlé, došlo k zásadnímu zvratu v dubnu roku 2023, tedy pod vedením současné vlády. Audit uvádí, cituji: "Je nutné za zlomový okamžik v oblasti projektového řízení považovat duben 2023, kdy byl projektový tým i řídící výbor rozpuštěn. Ředitelka opakovaně žádala o sestavení nového týmu i řídícího výboru - bezvýsledně." Jinými slovy, rozebrali funkční strukturu a žádnou novou nenastavili. Chaos, který dnes digitalizaci provází, není důsledkem špatného startu, je důsledkem absolutního selhání v řízení projektu ze strany ministra Bartoše a jeho lidí.

A to není všechno. Projekt digitalizace stavebního řízení byl předáván i s vyhlášenými soutěžními dialogy, byl připraven na fázi realizace. Místo toho Ivan Bartoš rozhodl o jejich zrušení, prý proto, že to připravilo zřejmě jiné politické hnutí. Odbornost nahradila ideologie a výsledek? Neexistující systém, úředníci v panice, stavebníci v nejistotě a investoři na útěku. Z vlády, která slibovala největší digitalizaci veřejné správy v historii, se stal kabinet digitálního kolapsu, a co hůř, místo přiznání chyb slyšíme jen marketing, píár a snahu svalovat odpovědnost na jiné.

Ale čísla nelžou. V roce 2024 se začalo stavět nejméně bytů za posledních deset let. Úředníci dnes často nevědí, jaký systém vlastně platí. Čas potřebný na stavební povolení se v některých případech prodloužil, a přitom jsme tu měli funkční stavební zákon oceněný dokonce titulem Zákon roku, byl tu připravený projekt digitalizace stavebního řízení a byl sestaven tým, který věděl, co dělá. Tohle už není o politice, tohle je o odpovědnosti a tu musí nést vláda Petra Fialy - za miliardové škody, za chaos ve státní správě a za to, že zradila lidi, kteří dnes marně hledají dostupné bydlení.

A ještě bych přečetla jednou náš návrh usnesení za SPD, o kterém bych chtěla nechat pak hlasovat: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyzývá vládu České republiky ve věci stavebního řízení k neodkladné přípravě návrhu na úpravu příslušné legislativy tak, aby stavební řízení mohlo být ukončeno nejpozději ve lhůtách, které předpokládá správní řád, to je 30, maximálně však 60 dnů. Zároveň vyzýváme vládu České republiky, aby součástí návrhu bylo zvýšení ochrany občanů před zbytečnou nečinností příslušných orgánů." Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní prosím, paní poslankyně, abyste předala návrh usnesení panu zpravodaji.

A nyní vystoupí pan poslanec Dědeček, následuje pan poslanec Kubíček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jaromír Dědeček: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené kolegyně a vážení kolegové, já bych se rád s vámi podělil o názor místních samospráv, které mají důvody, proč nebyla dokončena digitalizace stavebního řízení. Digitalizace s hlavním cílem urychlení zdlouhavých procesů vedoucích k vydání stavebních povolení byla řešena minimálně pět a více let pod záštitou ministrů vedoucích Ministerstvo pro místní rozvoj. Průběžně se připravoval i nový stavební zákon, nyní platný. Proces byl průběžně připomínkován zastřešujícími orgány státní správy, příslušnými ministerstvy, samosprávami, Svazem měst a obcí a Sdružením místních samospráv. Vlastní nový stavební zákon není důvodem pádu digitalizace stavebního řízení, ačkoliv i zde se uplatňoval logicky odvěký spor mezi developery a místními samosprávami v souvislosti s územními plány.

Skutečné důvody pádu připravované digitalizace byly tyto: manažerská nezkušenost ministra Ivana Bartoše, stanovení krátkého času na provedení kvalitních software a jejich propojení v síti, řešitelská firma neporozuměla zadání úkolů tak, aby vše fungovalo v praxi, pokračovalo se takzvaně od stolu. Řešitelská firma i Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky pod vedením ministra Bartoše ignorovaly fundované připomínky a varování kompetentních orgánů, hlavně Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů České republiky, Svazu měst a obcí České republiky. Tyto orgány poslaly vážná varování na ministerstvo v listopadu 2023 a poté ještě vysvětlující dopisy v lednu 2024. Vše bylo ignorováno. Při výběru řešitele na velkou veřejnou zakázku v oblasti IT se ze strany Ministerstva pro místní rozvoj České republiky vše podstatně časově zdrželo díky připomínkám ÚOHSu.

Digitalizace stavebního řízení byla hrazena z dotace Evropské unie Integrovaný systém stavebního řízení. Zde panovala obava, že dojde ke ztrátě dotace, proto se tlačilo na urychlení celého procesu a hrozila škoda ztráty dotace ve výši 13,7 miliardy. V současné době jsou prováděny takzvané bypassy, aby se nepřišlo o zmíněnou dotaci z Evropské unie, které by nedokonalý systém propojily. 85 procent počtu stavebních úřadů v České republice, kterých je celkem cca 670, používá dosavadní softwarový systém od firmy VITA, 8 procent úřadů používá software od firmy VERA a 7 procent stavebních úřadů používá prostý Word. Obě firmy vytvořily bypassy, od VITA systém běží a od VERA bude spuštěn.

Praxe podání žádosti na stavební úřad je tedy tato: projektant nahraje projektovou dokumentaci do systému, pošle na příslušný stavební úřad, ten zahájí řízení. Vše se pomalu rozjíždí s velkými problémy a výsledek je tristní. Velké znechucení úředníků na stavebních úřadech, které vede k odchodům ze zaměstnání, rušení některých menších stavebních úřadů, průměrné zpoždění vydávání stavebních povolení v průměru o 12 měsíců v celé republice pro stavebníky. To má za následek i zpomalení růstu tempa ve stavebnictví a i v čerpání dotací z Evropské unie.

Za toto systémové selhání je plně odpovědná Fialova vláda a ministr Ivan Bartoš. Je potřeba občanům předložit řešení situace a identifikovat všechny odpovědné osoby. Děkuju.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy vystoupí pan poslanec Kubíček a následuje pan poslanec Havránek. Pana poslance Kubíčka tady ale nemáme přítomného, proto poprosím pana poslance Havránka, aby vystoupil nyní on, a pan poslanec Hudec přítomen je, ten už připravený je. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP