Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(18.20 hodin)
(pokračuje Viktor Vojtko)
Já bych jenom rád uvedl na pravou míru v této faktické poznámce jednu věc. To srovnání OECD, já ho mám celkem pečlivě nastudováno. Ano, vycházíme tam nejhůře, ale je potřeba jako chápat také to, z čeho to vychází. Jsou to data, která, pokud si pamatuju dobře, tak jsou možná pět let stará, zároveň ta situace i v té době, a od té doby už se to trochu změnilo, tak je taková, že velká část těch prostředků je v takzvaných transformovaných fondech, a to znamená penzijní připojištění, a tam ten výnos opravdu je mizivý a v reálných číslech by byl určitě jako poměrně výrazně záporný.
To, co je jinak, tak je, že od té doby došlo k celkem už významnému přesunu těch prostředků z penzijního připojištění do doplňkového penzijního spoření, které má ty tři strategie, které tady byly zmíněny, konzervativní, vyváženou a dynamickou. A když se podíváme na výsledky těch dynamických fondů, které opravdu strukturou hodně odpovídají tomu, jak fungují penzijní fondy jinde ve světě, tak tam si troufnu říct, že ta výkonnost bude velmi podobná. To znamená, my tady máme něco, co funguje, a já prostě jako za sebe nejsem úplně schopen říct (Předsedající: Čas.), že do toho máme takto jednoduše prostě zasáhnout pozměňovacím návrhem. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: S faktickou poznámkou se hlásí z místa paní kolegyně Richterová. Prosím, vaše dvě minuty.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Právě proto jsme to nahrávali na výbor, aby to proběhlo i tou věcnou diskusí, proto jsme zohledňovali ty připomínky ministerstev, a proto jsme na to dlouhodobě upozorňovali. To samozřejmě není nová věc, že ty české správní poplatky v penzijních fondech jsou prostě obrovsky vysoké a v tom srovnání to vychází (pro) české střadatele opravdu draho.
Proč se to hodí do téhle diskuse? No proto, že ten dnešní návrh žene lidi do toho, je to i v samotném návrhu zákona, je to návrh zákona o povinném příspěvku na produkty spoření na stáří. Takže když má někdo povinně si spořit na stáří, tak přece musí stát zajistit, aby ty úspory se mu opravdu maximálně vyplatily, aby to nepožral provoz těch fondů, aby to pro ně nebylo přehnaně výhodné. A když vidíme to srovnání, když vidíme ta prostá čísla na správu poplatků, tak jasně, mění se to, můžeme si tady jaksi pinkat sem a tam debatu o tom, že ti, kdo se posunuli do toho doplňkového spoření, že jsou na tom líp a tak dále. Můžeme k tomu vyzývat, ať to lidi dělají. Ale furt to nemění nic na podstatě věci, a sice, že ty samotné správní poplatky jsou prostě přehnaně vysoké v tom mezinárodním srovnání, to je vidět úplně jasně.
Co je druhá věc, ty investiční možnosti, to omezení, kam mohou ty fondy investovat, je tak přísné, tak úzké, že i drobné rozvolnění může přinést obrovské zisky. A jasně, můžete na to mít různý názor, ale ten fakt, že pro české střadatele nejsou dnes úspory v penzijních fondech výhodné, lidé to vidí, a proto se do nich nehrnou, to je prostě fakt. A my bychom rádi, aby se podařilo ho změnit. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taky děkuji. S faktickou poznámku Igor Hendrych. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo. Jenom stručně, já jsem nedopověděl všechno. Já jsem rád, že tady zazněl aspoň nějaký hrubý výpočet, který tady prezentoval vlastně pan poslanec Viktor Vojtko, že vlastně, ale možná jsem přeslechl něco a rád bych, aby mi to možná ujasnil, že na ten průměrný důchod, který je dneska cca těch 20 000 nebo 21 000, pardon, takže je třeba spořit patnáct let v dynamických fondech, bylo to tak řečeno. Ale přeslechl jsem, na jakou dobu. Na těch 15 měsíců? Těch 15 měsíců, no, tak je to poměrně dlouhá doba. Ne všichni budou spořit v dynamických fondech, to je logické, takže nenechávejme to v tom v uvozovkách jakoby extrému, někteří nebudou tak odvážní. No, a těch 15 let je poměrně dlouhá doba a v podstatě to odpovídá tomu, co jsem tady říkal, je to opravdu běh na dlouhou trať a těch lidí... V podstatě by měli začít dneska už v padesáti, a ti, co jsou starší, tak mají tady v tomhletom smyslu problém.
Jinak já jsem tady sice neargumentoval tím - to říkal někdo jiný a už nevím kdo - že tedy ty dvě miliardy v podstatě jsou od lidí a že z toho jakoby ty fondy nic nemají. Z té debaty, kterou jste tady měl s paní místopředsedkyní, jasně vyplynulo, že to tak úplně není, že samozřejmě za tu správu a tak dál nějaká ta odměna je a není zrovna nízká. Ale já jsem tady tímhle tím neargumentoval. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. S faktickou poznámkou se již nikdo nehlásí, ani v obecné rozpravě, nevidím ani nikoho z místa, tím pádem já končím obecnou rozpravu.
Poprosím o případná závěrečná slova pana předkladatele, jestli je zájem? Není. Pan zpravodaj? Také vidím, že není.
Vrácení návrhu zákona garančnímu výboru k novému projednávání... (Návrh) dán nebyl, že ne, pane zpravodaji? Nebyl.
Tím pádem zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací návrhy a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. O slovo se přihlásili následující poslanci, nejdříve pan poslanec Martin Dlouhý. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Martin Dlouhý: Dobrý den, děkuji za slovo. Já se přihlásím k návrhu pod číslem 6563, který jsem odůvodnil v obecné diskusi, a týká se toho, aby zaměstnavatel neplatil v určitých případech dvakrát, to znamená do státního i do toho soukromého systému. Děkuji za slovo.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Paní poslankyně Alena Schillerová se hlásí do podrobné rozpravy. Prosím.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já se hlásím ke dvěma pozměňovacím návrhům. První je vložen pod číslem 6655. Je to pozměňovací návrh poslanců Aleny Schillerové, Aleše Juchelky, Lenky Knechtové a Jany Pastuchové, a odůvodnila jsem ho v obecné rozpravě. Stejně tak jako pozměňovací návrh, ke kterému se dále hlásím, vloženým do systému pod číslem 6656, opět poslanců Aleny Schillerové, Aleše Juchelky, Lenky Knechtové a Jany Pastuchové. Taktéž byl odůvodněn v obecné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Paní kolegyně Olga Richterová je další na řadě v podrobné rozpravě. Prosím.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuju pěkně. Já tedy načítám dva pozměňovací návrhy, jeden s číslem 6611, druhý s číslem 6640. A jenom shrnu, ty české penzijní fondy jsou za vysoké poplatky a příliš konzervativní portfolia kritizovány opakovaně i třeba Národní rozpočtovou radou, ta naposled ty vysoké poplatky kritizovala v roce 2023, pokud vím. Ten průzkum, to srovnání mezi zeměmi OECD, které zmiňoval pan poslanec Vojtko i já předtím, to se provádělo v letech 2013 až 2023, to jsou data, z kterých vycházelo to srovnání, takže to nejsou nějaká zastaralá data. A co se týče opravdu i toho doporučení naší Národní rozpočtové rady, tak na obě míří ty naše pozměňovací návrhy.
(Dokument) 6611, to jsou ty správní poplatky, ať jsou prostě nižší. Takhle, jednoduše, jsou ty vysoké poplatky opravdu bariérou, že to není výhodné pro české střadatele. To je něco, co říkají i jiní čeští odborníci, než jenom, že my to vidíme politicky, že je to potřeba změnit.
Ten dokument 6640, to je pozměňovací návrh mířící právě na tu paletu investičních možností, a zdůrazňuju, možností pro fondy, ne povinností, ale možností. A není to zdaleka tolik, jak by třeba investovala Nobelova nadace, ale je to prostě jenom doplnění toho portfolia o možnosti, které dnes vůbec nemají. Zdůrazním zase, že Národní rozpočtová rada přesně tohle měla na mysli, když říkala, že ta portfolia jsou dnes přehnaně konzervativní. Děkuju za zvážení.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. V tuto chvíli je na řadě v podrobné rozpravě pan předkladatel Viktor Vojtko. Prosím.
Poslanec Viktor Vojtko: Děkuji za slovo. Já se chci přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu, který je pod číslem sněmovního tisku (dokumentu) 6654, zdůvodnil jsem ho v obecné rozpravě, a jedná se o změnu účinnosti na 1. 1. 2026. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Pan poslanec Navrátil je v tuto chvíli na řadě v podrobné rozpravě. Prosím.
Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já se hlásím k sněmovnímu tisku pozměňovacího návrhu pod číslem 6580. který jsem taktéž odůvodnil v podrobné rozpravě, a týká se kontrol dodržování povinností zaměstnavatelů, kdy se tato kontrola předává ze Státního úřadu inspekce práce na územní správy sociálního zabezpečení. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji, a taktéž v podrobné rozpravě pan ministr Marian Jurečka. Prosím. ***