Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(16.20 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)

Dále tady máme návrh na přeřazení. Takže číslo bodu 191, sněmovní tisk 894, což je příspěvek na produkty spoření ve stáří, a to za 187 bod.

Já jsem zahájil hlasování. Táži se, kdo je pro? (Kdo je) proti?

V hlasování 324 přihlášeno 156 poslanců, pro 80, proti 68. Tento návrh byl přijat.

 

Dále navrhuje, aby číslo bodu 177, sněmovní tisk 776, což je digitální ekonomika, byl zařazen za bod 175.

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? (Kdo je) proti?

V hlasování 325 přihlášeno 156 poslanců, pro 83, proti 72. Tento návrh byl přijat.

 

Dále navrhuje pan předseda Benda číslo bodu 173, sněmovní tisk 731, za bod 177.

Já jsem zahájil hlasování. Táži se, kdo je pro? (Kdo je) proti?

V hlasování 326 přihlášeno 156 poslanců, pro 83, proti 16. Tento návrh byl přijat.

 

Dále se navrhuje číslo bodu 196, sněmovní tisk 925, což je jednotné hlášení zaměstnavatele za 193. bod.

Já jsem zahájil hlasování. Táži se, kdo je pro? (Kdo je) proti?

V hlasování číslo 327 přihlášeno 156 poslanců, pro 133, proti žádný. Tento návrh byl přijat.

 

Pan předseda Marek Benda dále navrhuje číslo bodu 197, sněmovní tisk 926, což je jednotné hlášení, související, taktéž za 197. bod.

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? (Kdo je) proti?

V hlasování 328 přihlášeno 156 poslanců, pro 133, proti 4. Tento návrh byl přijat.

 

Dále navrhuje číslo bodu 176, sněmovní tisk 76, což je zákon o cestovním ruchu, ve třetím čtení, jako 176. bod.

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti, vážení kolegové?

Hlasování s pořadovým číslem 329, přihlášeno bylo 156 poslanců, pro 81, proti 14. Tento návrh byl přijat.

 

Dále tady máme číslo bodu 184, sněmovní tisk 878, což je ochrana přírody a krajiny, zařadit za bod 176.

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 330 přihlášeno 157 poslanců, pro 83, proti 71. Tento návrh byl přijat.

 

V tuto chvíli jsme se vypořádali se všemi návrhy na program schůze.

V tuto chvíli otevírám první bod tohoto dnešního dne, což je

 

1.
Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zbraních a střelivu a zákona o munici /sněmovní tisk 695/5/ - vráceno Senátem

Senát vrátil tento návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 695/6. Informace k pozměňovacím návrhům vám byla rozeslána elektronickou poštou.

Já už mezi námi vítám pana senátora Zdeňka Nytru, hezký dobrý den.

Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil pan místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Vážený pane ministře, prosím, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Vážený pane senátore, paní ministryně, páni ministři, kolegyně a kolegové, dovolte mi okomentovat tuto senátní vratku, která se k nám dostala i po poměrně intenzivní diskusi v rámci Poslanecké sněmovny, a to ať už v rámci jednotlivých poslaneckých klubů, tak i na plénu, vlastně ve všech třech čteních. My jsme se věnovali předkládanému zákonu opravdu obšírně. Jenom připomenu, že je to změnový zákon, který se týká asi dalších třiceti souvisejících zákonů a spolu s novým zákonem o zbraních a novým zákonem o munici nám vytváří celek, který by měl nabýt účinnosti 1. 1. 2026.

Zároveň bych chtěl říci, že pokud bychom neměli schválenou žádnou z těchto verzí, ať už se teď bavíme o senátní vratce nebo o té původní sněmovní verzi, nebo bychom neměli včas podpis pana prezidenta, tak se ocitáme v situaci, kdy by ta novelizovaná zbraňová legislativa v několika fázích v našem parlamentu nebyla funkční. Proto je samozřejmě žádoucí, abychom svůj názor jednoznačně dnes vyslovili a zákon tak mohl putovat na posouzení prezidentu republiky.

Důvodem vrácení tohoto zákona Senátem je podpora lepší regulace tlumičů výstřelu hluku ze strany senátorů a senátorek. Při projednávání tohoto návrhu už v Poslanecké sněmovně jsem předložil pozměňovací návrh podpořený i několika dalšími kolegy, kterým měly být tlumiče zakázány u krátkých zbraní. Tento návrh Poslanecká sněmovna nepodpořila, ačkoliv zákonodárce k tomu - to bych chtěl připomenout - vyzvaly na základě vyhodnocení nešťastných událostí z prosince 2023 nejenom Policie České republiky, Kancelář prezidenta republiky, občanská sdružení zastupující i pozůstalé po obětech, ale dospěla k tomuto závěru i vyšetřovací komise, kterou jsme si zřídili na půdě Poslanecké sněmovny, takže na půdě Poslanecké sněmovny už jsme jednou naším hlasováním schválili závěry vyšetřovací komise. Jedno z doporučení, které bylo obsaženo v této zprávě vyšetřovací komise, právě hovořilo o tom, že by bylo žádoucí z pohledu orgánů, jako je Policie České republiky a dalších, omezit možnost používání tlumičů u krátkých zbraní.

Následně byla debata znovu otevřena v Senátu a došlo tam k tomu, že bezpečnostní výbor Senátu si celkem napříč politickým spektrem osvojil pozměňovací návrh, který na argumenty před chvílí uvedené reaguje. Zakazuje tlumiče hluku pro krátké zbraně, stejně jako to bylo v pozměňovacím návrhu, který už jsme projednávali v Poslanecké sněmovně. Navíc ale - a to je důležitá změna - to je snaha o nalezení kompromisu a snaha zareagovat i na diskusi, která proběhla v Poslanecké sněmovně. Tento pozměňovací návrh výslovně umožňuje udělit výjimku pro nabití těchto zakázaných tlumičů venkovním střelnicím. To byl často argument, který se tady ve Sněmovně objevoval. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP