Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(19.10 hodin)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji, pane zpravodaji. Nyní otevírám obecnou rozpravu. Neeviduji jedinou přihlášku, proto obecnou rozpravu končím.

Zájem o závěrečná slova nepředpokládám, ale ptám se? (Zájem není.)

 

Nyní tedy rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 874 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 349, přihlášených 140 přítomných, pro 128, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Zahajuji proto podrobnou rozpravu. Do ní se opět nikdo nehlásí. Ptám se, zda se hlásí někdo z místa? Ani tak se nestalo, proto končím podrobnou rozpravu.

Předjímám, že není zájem o závěrečná slova?

 

Proto přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o jednorázovém odškodnění osob nucených Státní bezpečností k vystěhování z Československé socialistické republiky a zákona o jednorázovém odškodnění za ochranný dohled z politických důvodů, podle sněmovního tisku 874."

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 350, přihlášeno 140 přítomných, pro 128, proti nikdo. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas-

 

Projednávání tohoto bodu končí.

Přistoupíme tedy k dalšímu bodu, kterým je

 

50.
Vládní návrh zákona o odolnosti subjektů kritické infrastruktury a o změně souvisejících zákonů (zákon o kritické infrastruktuře) /sněmovní tisk 947/ - prvé čtení dle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.

Nyní se ale hlásí z místa pan předseda Babiš s přednostním právem, proto prosím, aby pan ministr posečkal. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Andrej Babiš: Děkuju za slovo. Dne 29. listopadu 2023 jsem v rámci rozpravy Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na adresu ministra financí České republiky pana Ing. Zbyňka Stanjury, uvedl: A vy jste nám tady mohl vyprávět jako elektrotechnik o tom, jak se tuneluje rozpočet Opavy přes vaši manželku. Není mi známo nic o tom, že by manželka ministra financí pana Ing. Zbyňka Stanjury, paní Mgr. Hana Malurová, MBA, tunelovala jakýkoliv rozpočet či se dopouštěla jakéhokoliv jiného nezákonného nebo nemorálního jednání. Tvrzení o tom, že se přes ní tuneluje rozpočet města Opavy, bylo nepravdivé. Za to se paní magistře Haně Malurové, MBA, omlouvám. (Potlesk.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pokračujeme tedy v tomto bodě. Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju, paní předsedkyně, do třetice. V tomto případě se jedná o zákon o odolnosti subjektů kritické infrastruktury a o změně souvisejících zákonů, zkráceně zákon o kritické infrastruktuře.

Důvodem předložení návrhu je potřeba transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady o odolnosti kritických subjektů, takzvané směrnice CER. Tato směrnice si klade za cíl posílit odolnost kritických subjektů v zemích EU a zefektivnit nástroje zajišťující nerušené poskytování takzvaných základních služeb, které jsou zásadní pro chod státu jako celku. Posiluje se také kooperace při naplnění těchto cílů na mezinárodní evropské úrovni. Návrh zákona tak zavádí nový systém určování subjektů kritické infrastruktury. Stěžejní je stanovení základních služeb. Určování subjektů se bude dít rozhodnutím Ministerstva vnitra České republiky ve správním řízení na základě podkladů jednotlivých rezortů, tedy gestorů daných základních služeb. Stanovuje se jasná gesce, postupy, povinnosti i sankce. Posiluje se digitalizace systému krizového řízení, ochrany kritické infrastruktury skrze informační systém krizového řízení a Portál kritické infrastruktury.

Tímto by mělo být mimo jiné zajištěno také intenzivnější sdílení informací mezi státní správou a soukromým sektorem. Zavádí systém ověřování spolehlivosti pracovníků subjektů kritické infrastruktury, posiluje ochranu informací důležitých pro řešení krizových stavů a ochranu kritické infrastruktury, subjektů kritické infrastruktury a informací vztahujících se k základním službám.

Směrnice CER měla být zapracována do českého právního řádu ve velice krátké transpoziční lhůtě, ta činila 21 měsíců od nabytí platnosti této směrnice. Ta uplynula už koncem roku 2024. Odklad přijetí zákona by tak mohl způsobit, že by transpozice nebyla realizována vůbec a hrozila by tady samozřejmě České republice finanční sankce. Zároveň je žádoucí, aby nová česká právní úprava týkající se ochrany a odolnosti kritické infrastruktury byla přijata co nejdříve a Česká republika by se tak mohla plně zapojit do evropského systému odolnosti kritické infrastruktury.

Pokud by ten zákon nebyl přijat, snížila by se schopnost státu reflektovat bezpečnostní hrozby v oblasti kritické infrastruktury, narušilo by se rovněž společné plnění závazků v oblasti bezpečnosti a krizového řízení. Děkuji proto za pozornost a případné schválení návrhu v prvním čtení.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Petr Letocha. Prosím.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo. Vážená předsedkyně, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak již uvedl pan ministr, cílem návrhu je zajistit provedení směrnice Evropského parlamentu a Rady EU číslo 2022/2557 ze dne 14. prosince 2022 o odolnosti kritických subjektů. Nová směrnice zcela nahrazuje směrnici Rady 2008/114/ES ze dne 8. prosince 2008 o určování a označování evropských kritických infrastruktur a o posouzení potřeby zvýšit jejich ochranu, která byla v roce 2010 transponována do krizového zákona.

Vzhledem k rozsahu úprav požadovaných směrnicí Ministerstvo vnitra připustilo k vyjmutí problematiky kritické infrastruktury z krizového zákona a vytvoření nového samostatného zákona, ve kterém jsou zapracovány jak požadavky směrnice, tak i zkušenosti z dosavadní aplikační praxe krizového zákona v oblasti ochrany kritické infrastruktury, tedy takové infrastruktury, která je zásadní pro chod státu a jeho nejdůležitějších složek. Dosavadní právní rámec ochrany kritické infrastruktury se totiž ve světle aktuálních bezpečnostních rizik jeví jako nedostatečný a aplikační praxe ukázala zásadní problémy, mezi které patří zejména složitý a zdlouhavý proces určování kritické infrastruktury, nejednotnost a zpoždění v předávání informací způsobenou decentralizací u nestátních subjektů kritické infrastruktury, nedostatečná úroveň zabezpečení informací či absence sankcí, která znemožňuje praktickou vymahatelnost požadavků zákona.

Cílem návrhu je zajistit vyšší ochranu strategických subjektů a jejich služeb, posílit bezpečnost státu a zvýšit důvěru poskytovatelů kritické infrastruktury ve státní správu. Mezi klíčové změny, které navržená úprava přináší, tedy patří posílení digitalizace krizového řízení a ochrany kritické infrastruktury prostřednictvím informačního systému krizového řízení a portálu kritické infrastruktury, což umožní efektivnější sdílení informací mezi státní správou a soukromým sektorem, dále zavedení systému ověřování spolehlivosti pracovníků subjektů kritické infrastruktury a konečně také ochrana informací důležitých pro řešení krizových stavů a bezpečnost kritické infrastruktury.

Naprostá většina nově předpokládaných subjektů kritické infrastruktury vzejde v souladu s obsahem transponované směrnice ze soukromého sektoru. Podle současných kritérií lze na území České republiky identifikovat asi 200 subjektů kritické infrastruktury a 1 300 prvků kritické infrastruktury. Po nabytí účinnosti tohoto návrhu zákona a příslušných prováděcích právních předpisů lze v horizontu cirka jednoho roku očekávat nárůst povinných osob o více než dvojnásobek oproti současnému stavu. S tím lze samozřejmě očekávat zvýšené rozpočtové náklady, jejichž financování by mělo být kryto z již schválených limitů jednotlivých rozpočtových kapitol. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP