Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(10.50 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)

Spousta států to má vyřešeno tak, že má senát a v rámci toho senátu - ne Senát Parlamentu, ale senát jako tribunál, zvláštní orgán, který má prostě tři členy, kteří sedí na tom Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a posuzují tu veřejnou zakázku. To by obrovsky pomohlo, vidím tady pana primátora, tak to by obrovsky pomohlo zrychlení přezkumu veřejných zakázek třeba v té Praze, kde každá velká věc se musí soutěžit a každá velká věc je napadena ÚOHS, a stejně se nepodařilo vládní koalici schválit reformu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, která by to zrychlila.

Další bod je lobbování. My jsme tady v Poslanecké sněmovně schválili zákon o lobbování, ve kterém dostalo Ministerstvo spravedlnosti nové kompetence, povinnosti kontrolovat to, jakým způsobem lobbisti evidují svoje zájmy. Ono to samozřejmě tedy bylo v nějaké vykastrované podobě, protože tam prošel návrh kolegyně Evy Decroix připravený skupinou PPF, který maže velkou část té lobbistické stopy v právních předpisech. Ale i tak je to drobný posun k lepšímu, který jsme museli udělat kvůli Evropské unii. Nebýt Evropské unie, tak to tady kolegové z ODS blokují dodneška.

A Ministerstvo financí nedalo žádné peníze na to, aby se posílil odbor střetu zájmů a boje proti korupci, aby mohl vykonávat dozor nad zákonem o lobbování. Takže jsou tady jenom dvě varianty. Buď ten odbor na Ministerstvu spravedlnosti, buď nedělali dobře svoji práci a mají spoustu volných kapacit, flákali se tam a kopali se tam do zadku, s prominutím, když když mají řešit střet zájmů a boj proti korupci, protikorupční strategie a tyhlety záležitosti. Anebo jsou tam vytíženi adekvátně a za takové situace, když dostávají novou agendu, tak samozřejmě potřebují i lidi navíc, jinak budou muset jinou agendu ošidit a zase tam budou průtahy. A samozřejmě když Ministerstvo spravedlnosti nebude dobře dělat svoji práci v koordinaci boje proti korupci, tak to znamená jedinou věc, a to, že se významně oslabí boj proti korupci v celém státě a bude nás to stát všechny miliardy a desítky miliard, možná stovky miliard korun, protože se nebudou řešit důležité věci. A to jsou peníze, které bychom radši měli dát na ty praktické lékaře na okrese, na zubaře, na dětské lékaře tak, aby byli na každém okresu, a na snížení daní pro 90 procent domácností tak, aby dokázaly vyžít s životními náklady, a ne aby to končilo prostě v korupci, aby to tam zahučelo.

Takže Zbyněk Stanjura v tomto případě nečiní dostatečné kroky pro to, aby v Česku fungoval zákon o lobbování, aby tam byla kontrola, abychom se zase nedozvěděli, tak jak to odpovídá filozofii ODS, že sice vzniknul registr, ve kterém mají dávat všichni svoje majetky, kdo jsou veřejní funkcionáři, měli to tam dávat i ti ředitelé těch nemocnic, a pak bychom se v praxi nedozvěděli, že v reálu to nikdo nekontroluje a že si nikdo dokonce ani nevšiml, že tam je chyba, že lidi, kteří mají podle katastru nemovitostí obrovitánské majetky, tak je nemají v registru střetu zájmů. A přitom Ministerstvo spravedlnosti má ze zákona povinnost sledovat celou problematiku boje proti korupci, protože ta spadá podle kompetenčního zákona do jeho působnosti, takže má ji sledovat, vyhodnocovat a předkládat vládě návrhy opatření. A přesto to vypadá, že ministr Stanjura na tyto lidi nedá žádné peníze. Naopak jsou peníze na to, aby se platili různí influenceři z Úřadu vlády, kteří pracují pro ODS, aby se za to platila naprosto směšná kampaň Česko informuje, která má asi 160 lajků na Twitteru a na sítích a která informuje takovým způsobem, že prostě prezentuje rádoby úspěchy vlády. Já jsem dokonce viděl i nějakou srovnávací grafiku kolegů ze SPOLU, kde se chlubili cizím peřím, kde měli asi polovinu věcí - tam se chlubili e-doklady, které prosadil Ivan Bartoš, dalšími věcmi z Ministerstva pro místní rozvoj, které prosadil Ivan Bartoš, antibyrokratickým balíčkem, který prosadil pirátský ministr Michal Šalamoun. Prostě půlka toho byla věc, která vůbec nesouvisela s angažmá ODS a kde naopak se ODS snažila, abychom to nedotáhli do konce. Vždyť si to pamatujeme s těmi e-doklady, jak na nás tlačili. O tom by tady mohl Ivan Bartoš vykládat dlouho a dlouho, že už tam mají nějakou jinou firmu, která by to měla dodávat. To bychom mohli vyprávět, jak to naopak kolegové z ODS chtěli sabotovat, ale nebudeme tady tím zdržovat, i když by to určitě bylo na dlouhé vyprávění.

No a další věc, která je potřeba, kterou navrhujeme v našem usnesení, ta se týká nezávislé kontroly České televize a Českého rozhlasu ze strany NKÚ. A viděli jsme tady úplně ten samý manévr, který už jsem tady několikrát kritizoval, s mimořádnou schůzí, s usnesením STAN a tak dále. Vláda si dala do programového prohlášení, že bude řešit nezávislost České televize, Českého rozhlasu, že zvýší poplatky a že bude nezávislá kontrola NKÚ. Samozřejmě to tam prosadili Piráti. Kdyby tam Piráti ve vládě nebyli, tak se jenom lidem zdraží televize a neposílí se kontrola s tím hospodařením.

No a my máme tady návrh. Jeden návrh připravili Piráti, tak ten neprošel, to jsme skončili ve vládě, ten návrh byl hotový, ležel tam k připomínkování na legislativní radě vlády, no a druhý návrh připravil Senát, paní doktorka Marvanová, ta je z klubu ODS, tak to je čestná výjimka, že, ta se zasnažila a připravila návrh, který skutečně posiluje kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu tak, aby mohl kontrolovat Českou televizi a Český rozhlas. To je ten bod usnesení dneska navrhujeme. Pan ministr kultury ten návrh podpořil, ale zatím neudělala vláda vůbec nic pro to, aby tento návrh byl schválen v tomto volebním období. Takže čtyři roky u vlády za tu dobu prosadili navzdory obrovskému tlaku zvýšení těch poplatků, dokonce musí nově platit firmy, které nemají vůbec televizi, musí platit lidi, kteří nemají televizi, nekoukají na televizi, tak budou platit za televizi, že koukání na televize je něco, za co by měli všichni platit, a mělo by to být podle vládní koalice na principu daně z hlavy. No a oni tvrdí, že chtějí ten zákon, no ale neudělali vůbec nic pro to, aby se ten zákon mohl projednat, sněmovní tisk 978, novela Ústavy předložená Senátem Parlamentu České republiky, kde to schválila většina senátorů za SPOLU, tak teď leží v parlamentu. Já jsem to otevíral na grémiu Poslanecké sněmovny, že chceme, aby tento zákon byl projednán, jakmile tam budou splněny lhůty, aby se k němu vláda vyjádřila rychleji, protože ministr kultury sedí v té vládě a může navrhnout, aby se vláda vyjádřila k tomu návrhu zákona, aby dala kladné stanovisko. Ten zákon má asi tři slova, všehovšudy se tam doplňují veřejnoprávní vysílatelé, a nic takového se nestalo. A ten zákon leží a práší se na něj, ačkoliv je v programovém prohlášení vlády, ačkoliv se lidem zvedly poplatky, a ačkoliv během září Česká televize a Český rozhlas začnou obepisovat všechny odběratele elektřiny s tím, že by měli zaplatit poplatek, anebo dát čestné prohlášení, že nevlastní mobilní telefon, který umožňuje přehrání videa z České televize. Takže to se bude dít a samozřejmě lidi budou neuvěřitelně naštvaní, že vláda se současně nezasadila o to, aby někdo nestranně dohlížel na hospodaření.

Vidíme, jak to probíhá v praxi v České televizi. Tam se vedou obrovské spory, dokonce jsou tam pravomocná rozhodnutí soudu, že Česká televize musela vyplatit ušlý zisk, dohromady to bude za nějaké 4 miliony korun. Za to nesou odpovědnost konkrétní radní a my třeba chceme, aby ti radní, kteří nesou zodpovědnost za tuto škodu, tak aby nějakým způsobem vůči nim, třeba proporčně ve vztahu k jejich finanční odměně za výkon té práce, aby ta odpovědnost byla vyvozena.***




Přihlásit/registrovat se do ISP