Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(11.00 hodin)
(pokračuje Jiří Strýček)

Startupový sektor v dnešní době zaměstnává přes 150 000 lidí s průměrnou mzdou kolem 65 000 korun, což je cirka 117 miliard korun ročně na mzdách. Tady je taky (třeba?) znovu si uvědomit to, že vlastně odchodem těch startupistů do zahraničí nám tady ubývají pracovní příležitosti, protože samozřejmě ty startupy ty pracovní příležitosti vytvářejí. A znovu zdůrazňuji, že moderní a motivující EZOP legislativa může výrazně posílit domácí ekonomický růst i konkurenceschopnost českých firem.

Teď mi dovolte zdůvodnit krátce, já si myslím, že docela srozumitelně, proč jsme vlastně ten pozměňovací návrh podali. Tento pozměňovací návrh, který byl podán místopředsedou panem Havlíčkem, paní Schillerovou a mnou, byl podán z jednoduchých důvodů. Česká vláda totiž soustavně odmítala volání odborníků startupu EZOP a návrhy, které vládní poslanci v minulosti předložili startupové komunitě, tu situaci podle mě ještě daleko více ztížily.

Jak už jsem řekl, ten celkový návrh, ten pozměňovací návrh vychází z dlouhodobé práce odborníků ze startupové komunity, expertů i odborníků ze státní správy. A pokud vím, tak zatím, nebo do dnešního dne jsme neměli v podstatě informaci o tom, že se nějaký pozměňovací návrh ze strany pětikoalice chystá, protože já si pamatuju vlastně, že tady podle zákulisních vlastně teorií bylo Ministerstvo financí značně proti a do poslední chvíle vlastní ministři z ODS museli přemlouvat pana ministra Stanjuru, aby tady do těchto pozměňováků šel. Takže my jsme nečekali a v podstatě tento pozměňovací návrh předkládáme. My jej samozřejmě doporučujeme a požádáme vás, abyste ho přijali místo toho návrhu koaličního. Jedná se, jak znovu říkám, o ucelený a velmi srozumitelný a jednoduchý návrh.

Co je obsahem toho pozměňovacího návrhu? Samozřejmě je to zavedení kvalifikované zaměstnanecké opce KZO, která obsahuje skutečnost, že ESOPy musí být nepřevoditelné, nebo nepřevoditelná, bezúplatně poskytnutá s písemnou smlouvou a s minimální dobou trvání jeden rok. Výjimka pouze při exitu celé firmy mimo skupinu. Za druhé, podmínky pro kvalifikovaného zaměstnance - nesmí držet více než 10 procent podílu u zaměstnavatele nebo ovládající osobě (osoby?), musí pracovat aspoň 12 měsíců (u?) zaměstnavatele během opčního období, musí pobírat minimálně 1,2násobek minimální mzdy měsíčně po celou dobu výkonu činnosti. Podmínky pro kvalifikovaného zaměstnavatele neomezujeme stářím firmy. Program mohou využít nejen začínající podniky, ale i rozvinutější startupy a styleupy. Daňová výhoda je přístupná, pouze pokud je KZO řádně nahlášena správci daně.

Teď co je důležité, je ten daňový režim, příjem z uplatnění KZO je vyňat ze zdanění jako příjem ze závislé činnosti, to znamená dle § 6, a nově je daněn jako ostatní příjem dle § 10, a toto je velmi důležité, bez sociálního a zdravotního pojištění, po čemž samozřejmě ty startupy celou dobu volaly. Zdanění probíhá až při prodeji obchodního podílu v režimu no tax before cash, pokud nejsou splněny podmínky KZO, zdanění probíhá klasicky dle paragrafu 6 včetně pojistného.

Časový test. My umožňujeme využít časového testu tři, respektive pět let držení akcií, po kterém dojde k osvobození od daně z příjmů, protože nedává smysl na jednu stranu ESOP zvýhodňovat a na druhou stranu říkat, že výhody ale nechceme moc velké, tak zakážeme uplatňovat časový test. Chceme totiž pro zaměstnance rovné podmínky. Zaměstnanci, kteří získají akcie v rámci ESOP, jsou de facto investory do společností, což je taky důležité, protože tohle to vlastně vyplývalo při těch jednáních se startupy, že oni nechtějí - oni chtějí hlavně to, aby vlastně ten zaměstnanec byl samostatný jakoby investor. Společně podstupují... Ano, pokud akcie drží dlouhodobě, to znamená ten minimální časový test, je spravedlivé, aby se ně vztahovalo stejné osvobození jako na jiné dlouhodobé investory. To motivuje k dlouhodobému držení podílu a stabilitě akcionářské struktury firmy.

Westing neboli odklad nabytí plných práv k akciím neboli opcím, v podstatě doba, kterou musí zaměstnanec čekat, než může akcie dostat, chceme jeden rok, Ministerstvo financí prosazuje roky tři. Jeden rok je totiž podle našeho názoru ve startupovém sektoru standard a roční westing je rozumný kompromis, kdy zaměstnanec musí prokázat určitý základní závazek, což je aspoň ten rok práce, než něco získá, ale zase zároveň není nucen čekat přehnaně dlouho. Delší minimální westing, například dva až tři roky, nemá oporu v mezinárodní praxi a mohl by české startupy znevýhodnit v konkurenčním boji o talent, Navíc je ve startupech vyšší fluktuace. Studie ukazuje, že medián doby, po kterou zaměstnanec vydrží ve startupu, je kolem dva až dva půl roku, zatímco napříč všemi odvětvími jsou to roky čtyři. Tříroční westing by tak v podstatě zrušil význam zaměstnaneckých akcií, protože by je většinou drželi lidé, kteří už v dané firmě nepracují.

Účast ESOP i pro zaměstnance s podílem na základním kapitálu do 10 procent, Ministerstvo financí chce 5 procent. Zahraniční modely, které drží maximálně 5 procent firmy, zahraniční modely však počítají s daleko větším podílem, daňově zvýhodněné akciové plány zahraniční obvykle vylučují jen skutečně velké vlastníky, nikoliv menšinové podílníky, například britský program EMI považuje za takzvanou materiální účast u držby přesahující 30 procent akcií.

Dále je to otázka konsolidovaného obratu a aktiv. Ministerstvo financí chce povolit 2,5 miliardy a 2 miliardy korun, my navrhujeme 5 miliard kkorun obrat anebo aktiva do 4 miliard korun. Možnost nabízet kvalifikovaný ESOP by neměla být omezena jen na úplně malé a nezávislé startupy, navrhuje se umožnit ESOP i firmám, které jsou součástí širší podnikatelské skupiny, pokud konsolidovaný roční obrat skupiny nepřesahuje cirka 5 miliard korun anebo konsolidovaná aktiva do 4 miliard korun. Tím zajistíme, že ESOP mohou vydávat i startupy, ve kterých podíl drží velké mezinárodní venture capital fondy s vyšším obratem či aktivy. Tak se inovace nerodí jen v izolovaných garážových startupech, často jde o spin-offy či dceřiné firmy větších podniků, které ale samy fungují jako startup. Mají už vlastní kulturu a potřebují lákat talenty.

To je jenom pár bodů vlastně, protože to celkové gros nebo ten celkový pozměňovací návrh, jak jsem říkal, už je nahrán pod tím sněmovním dokumentem 6804, ke kterému já se potom v odborné rozpravě samozřejmě přihlásím.

Já bych chtěl ještě znovu opravdu zdůraznit to, že pokud jako hnutí ANO budeme příští rok ve vládě, tak my uděláme všechno pro to, abychom startup a rozvoj startupů byla priorita této vlády, protože samozřejmě ty startupy si to zaslouží a my samozřejmě ty startupy budeme podporovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Faktická poznámka pana ministra na váš projev. Připraví se pan poslanec Igor Hendrych. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Jenom stručná reakce a děkuju za to, co tady teď před chvilkou zaznělo Když to vezmu z toho obecného výstupu, myslím, že se tady všichni shodujeme, nebo většina i tady z části opozice, na tom, že tato legislativní úprava má smysl a že chceme podpořit úpravu, která umožní zaměstnanecké akcie v českém systému začít opravdu využívat.

Jenom krátce řeknu, já jsem se s tím tématem začal opakovaně setkávat od října loňského roku, kdy jsem dostal jako vicepremiér na starost koordinaci digitalizace, takže samozřejmě na té interní naší úrovni, ale i mezinárodní jsem vlastně byl konfrontován s tím, že prostě tento krok je klíčový, abychom ho udělali, pokud si chceme udržet naši konkurenceschopnost a využít maximálně potenciál naší ekonomiky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP