Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(17.10 hodin)
(pokračuje Lukáš Vlček)
Jinak tedy samotný obsah této normy zakazuje prodej pyrotechnických výrobků na tržištích a ve stáncích s výjimkou nejméně nebezpečné zábavní pyrotechniky kategorie F1. Dále dochází k regulaci prodeje pyrotechnických výrobků na dálku, a to takovým způsobem, že prodejce bude muset přijmout opatření k ověření věku nakupujícího. Stanovuje se dále, že u pyrotechnických výrobků - tyto nebudou moci odpalovat ve vzdálenosti do 250 metrů od objektů, jako jsou například nemocnice, domovy pro seniory, útulky nebo záchranné stanice.
Rovněž dochází k posílení pravomocí obcí zakazovat používání pyrotechnických výrobků na celém svém území nebo jeho části. Dále je upravena možnost orgánu dozoru zajišťovat pyrotechnické výrobky při podezření na spáchání některého z přestupků za účelem jejich pozdějšího propadnutí. Dále zábavní pyrotechnika kategorie F3 bude nově podřazena pod odbornou způsobilost.
Jinak tedy předkládaným návrhem se zabýval na své 56. schůzi hospodářský výbor Poslanecké sněmovny, který svým usnesením doporučuje projednat a schválit předkládaný zákon ve znění předloženého vládního návrhu zákona.
Tolik tedy moje úvodní slova a já vám děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já vám děkuji a nyní konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 768/1. Nyní prosím, aby se ujal slova zpravodaj hospodářského výboru, poslanec Tomáš Müller, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím kolegyně a kolegové o ztišení v sále.
Poslanec Tomáš Müller: Děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, hospodářský výbor jako garanční výbor projednal na své 56. schůzi 15. května sněmovní tisk 768 a přijal následující usnesení, kde doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 768 ve znění předloženého vládního návrhu zákona. Pozměňovací návrhy na hospodářském výboru nebyly schváleny. Dále mě pověřil, abych informoval Poslaneckou sněmovnu, což činím. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: A já také děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do níž je hned několik přihlášených. Jako první pan poslanec Salvetr, následuje pan poslanec Müller a další. Ano a další. Prosím, máte slovo.
Poslanec Rudolf Salvetr: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Nebudu mluvit příliš dlouze. Budu reagovat na některé praktické věci, které podle mě zbytečně komplikuje tato norma, jejíž dobro nebo účelnost bych nechtěl zpochybňovat v celém tom rozsahu, ale vycházím také z toho, co se odehrává ve městech v inkriminovaných dnech, jako jsou zlomy roku či případně některé slavnosti a také záležitosti, které probíhají třeba na hudebních festivalech nebo na určitých vystoupeních. Toho se také týká ten pozměňovací návrh, který si dovolím předložit.
První z toho se - navážu na to, co tu říkal pan ministr o těch omezeních 250 metrů od staveb atd. - ten návrh také zahrnuje objekty evidované v evidenci hospodářství. Myslím si, že je to nadbytečný bod, protože žádný soudný člověk přece nepůjde k chovu zvířat a nebude tam střílet ohňostroj nebo ho tam nikdo nepovolí, ale to, co to narušuje, jsou například různé usedlosti, kde probíhají svatební obřady, anebo jsou to slavnosti v některých městech, dudácký festival a podobně na strakonickém hradě, a tam je také chov třeba koz či ovcí a běžnou součástí, která i na těch usedlostech probíhá, je, že si svatebčané domluví ohňostroj. No, přece je to i se souhlasem v té usedlosti a myslím si, že by mělo být na posouzení této věci a nikoliv, abychom jim zákonem řekli, že to tam prostě možné není. To je jedna z těch připomínek.
Druhá, týká se toho, že celá řada ohňostrojů, různé pyrotechniky spadá pod povolení báňského nebo souhlas báňského úřadu a myslím si, že pokud je to stanoveno pro obce na kategorii F1, F4, T2, tak je to třeba také rozšířit na kategorii F2 a F3, což jsou - a to je v § 35 - záležitosti, které také vyžadují souhlas anebo povolení báňského úřadu. Myslím si, že by nemělo docházet ke kombinaci těchto záležitostí s ohledem na města.
A pak je třeba také vědět, že jsou to i některé tiché efekty, že jsou to efekty, které se právě používají třeba na těch stagích při různých festivalech, a domnívám se, že toto by dopadlo potom i třeba na města jako na pořadatele těch akcí. Mělo by tu být naprosto jednoznačné vymezení.
A tou třetí věcí, kterou bych rád zmínil, je účinnost zákona. Pokud bychom ho chtěli od 1. 7. letošního roku, tak každá zákonná norma z mého pohledu má být předvídatelná. Je asi logické, že dneska pořadatelé různých ohňostrojů mají nakoupené záležitosti, a tady bych byl velmi rád, a vy jste to tu zmínil, pane ministře, že F3 budou spadat pod řekněme nějaké proškolení těch lidí, ale ten prostor, aby se mohli na to připravit - jak ti, co by chtěli být proškoleni, nebo ti, co už mají nakoupeno, tak tady prostě za těch pár dní není a ten návrh směřuje k tomu, aby byla účinnost zákona odložena o půl roku na 1. 1. roku následujícího, což si myslím, že je dostatečný prostor.
A znovu říkám, že to, co se odehrává, byli jsme dokonce i na určitém kulatém stole kolem ohňostrojů, kolem používání pyrotechniky, to, co se odehrává ve městech v některých dnech, tak rozhodně nikdo z nás nemůže být příznivcem těch, nebojím se použít toho slova, válečných zón, v které se mění některá náměstí, ale myslím si, že je pak celá řada příležitostí, kde když se udělá profesionální hezký ohňostroj, tak to obdivujeme v řadě měst, třeba i při dovolených a není úplně důvod veškerou tuto záležitost se snažit zlikvidovat.
Děkuju za pozornost a přihlásím se pak už velmi stručně k tomu pozměňovacímu návrhu.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní se s faktickou poznámkou hlásí pan ministr Výborný. Prosím, máte slovo.
Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Krásný podvečer. Děkuji paní, předsedkyně za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, musím kratičce reagovat na svého ctěného kolegu Salvetra, protože opravdu jeden z důvodů, proč jsem já osobně podporoval tuto novelu a kdy jsme s panem ministrem Vlčkem a předtím i s panem ministrem Síkelou ještě, opravdu bylo to někdy na začátku roku 2024, tu debatu vedli a podporovali omezení pyrotechniky právě v blízkosti zemědělských farem, tak bylo to, že to má fatální dopady. Opravdu, já tedy jednak neznám mnoho svatebních penzionů postavených vedle zemědělské stáje nebo porodny prasat, neznám jich mnoho, ale opravdu má to fatální dopady. Jeden konkrétní příklad můžu uvést - Zlatá farma, tuším, Vrbátky na Prostějovsku, kde právě díky naprosto nezodpovědnému přístupu těch, kteří těsně v blízkosti té stáje odpalovali na přelomu roku petardy, tak se předčasně narodilo mrtvé tele, byl ohrožen život i té matky. A to jsou přesně ty případy, kdy těm chovatelům je potřeba podat pomocnou ruku a říct: ano, v tomhle musí být nějaká pravidla a zachován základní zdravý selský rozum, pokud to ti lidé nechtějí respektovat sami o sobě. Takže to je ten důvod, proč jsou tam zemědělská hospodářství, a opravdu trvám na tom, aby to v té novele zůstalo. Děkuji. ***