Autorizováno.


(10.10 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)

Protože pokud nedá klíče, pokud nedá heslo, tak se k tomu nedostane nikdo. Alternativa je v tom, že to celé stát vymaže. Pak nebude mít ty peníze nikdo. Ale moderní stát je postaven na tom, že odčerpává výnosy z trestného činu, to znamená, zabavuje ty výnosy a používá je naopak k tomu, aby efektivněji zasahoval proti těm zločineckým skupinám. To je i logika, která by měla stát za přípravu nového zákona. Takže proto na tom zákonu se pracuje tolik a tolik let a doteďka to není hotové. Jestli bude paní Decroix nakonec jmenována ministryní spravedlnosti, tak jeden z důležitých kroků, který by přispěl ke zvýšení té velmi pošramocené důvěry, by bylo, aby urychleně sezvala politické strany a aby se podařilo najít shodu na právní úpravě takzvaných průtokových účtů, přes které zejména ruská mafie pere špinavé peníze a které by měly dopad i na tuto bitcoinovou aféru. Kdyby ten zákon platil, tak stát získá maximální prospěch, tři miliardy korun z těch bitcoinových peněženek a není to... Nestalo by se, že odejde z Ministerstva spravedlnosti drogový dealer a tunelář s dvěma miliardami v kapse v bitcoinech.

Takže to jsou základní kroky, které my navrhujeme k bitcoinové aféře - aby Poslanecká sněmovna přijala usnesení, které vám všem rozešleme - ale domníváme se, že bychom neměli jako Sněmovna zůstávat u pouhé bitcoinové aféry, ale že bychom měli jít dál, protože jak už tady zaznělo, občané nejsou spokojeni s mírou korupce v naší zemi a jde o další, vršící se kauzu. Naposledy jsme tady měli kauzu gigantických rozměrů, Motol, kdy chytli dva manažery velké nemocnice, největší nemocnice v Česku, a bavíme se tam o úplatcích, které jsou v řádu 100 milionů korun. Tak to už je za hranicí jakékoliv představivosti, že to mohlo být takto organizované, takto rozsáhlé. Ještě tam byl navíc tedy pan lobbista Jansta, který tam jim chtěl pomoct zase vyprat ty špinavé peníze. Jeli do toho afrického Beninu, aby to tam vyprali, takže zase se nám vrací to praní špinavých peněz. To není žádný přestupek, ale to je způsob, jak zločinci získávají peníze z úplatků, z drogové činnosti, z hospodářské kriminality a tak dále. V kauze Motol co se stalo? No, po šedesáti dnech, kdy jsme to kritizovali, říkali jsme, ať se udělá kontrola, ať se udělají systémová opatření, tak ministr konečně po víc jak šedesáti dnech nařídil, že se tam vůbec má provést kontrola. Muselo mu to doporučit nové vedení té nemocnice, protože jinak by to asi ministerstvo samo nevymyslelo. Tam je problém, že nejsou vůbec kapacity na Ministerstvu zdravotnictví ke kontrolní činnosti v oblasti nemocnic.

Takto bychom mohli postupovat, takto bychom mohli postupovat. Já tady mám devatenáct kauz, devatenáct... Ani to nechci říkat, že to jsou kauzy, to jsou prostě systémové problémy, co rezort, to problém, specifický problém, kde se málo zasahuje proti korupci, málo se dělají preventivní opatření a místo toho, aby vláda danou situaci řešila, tak předstírá, že se nic neděje, že je všechno zalito sluncem. To samozřejmě je jenom otázka času, kdy vypluje další kauza.

Další případ, kampelička. Když jsme byli ve vládě, tak jsme si mysleli, že to je jenom administrativní pochybení, že tam pan premiér zapomněl uvést podíl v té firmě, ale od té doby vyplynuly najevo velmi vážné skutečnosti. Česká národní banka varuje, dokonce zrušila tu registraci, že tam je praní špinavých peněz. Ukázalo se, že kauza Glocin, ve které jde o čtyři miliardy korun, které byly zase rozkradeny v kauze, v které je letadlo, kde je víc jak 4 000 poškozených, tak kauza Glocin měla financování právě z této kampeličky. Ukazuje se, že ta kampelička je propojená s armádními zakázkami, což vyšlo nyní najevo, a že si na to stěžují Ukrajinci, že se tam ztrácí peníze, které měly jít na obranu Ukrajiny, tak je někdo ukradl. Takže to je samozřejmě taky nepřijatelné.

Máme tady velké problémy s antimonopolním úřadem. Antimonopolní úřad nemá dostatečné nástroje k tomu, aby řešil kartely, které potom zdražují potraviny a zboží. Antimonopolní úřad nefunguje efektivně při přezkumu veřejných zakázek, protože se to vleče nejdéle v Evropě a je tam koncentrovaná moc u pana předsedy Mlsny, takže tam je potřeba provést zásadní reformu, jestli chceme, aby to konečně fungovalo a abychom měli férové prostředí v ekonomice pro veřejné zakázky, aby se každý podnikatel mohl dostat férově k veřejným zakázkám.

Máme tady samozřejmě kauzu střetu zájmů, kde Ministerstvo financí a Ministerstvo zemědělství nevymáhají prostředky z nezákonných dotací a veřejných zakázek, i když tam už mají pravomocná rozhodnutí soudu. Máme tady podivné zakázky Ministerstva práce a sociálních věcí, kde figuruje firma Tekies. byli jsme upozorněni na to, že při přípravě takzvaného technologického bypassu digitalizace stavebního řízení byla veřejná zakázka nejprve dokončena a teprve potom proběhla soutěž. To jsou velmi vážné věci, které ukazují na selhání v IT zakázkách a na to, že vláda vytváří audity jenom účelově, aby získala nějaké krytí, a ne k tomu, aby se to vyřešilo.

Tak já aspoň oceňuji to, že paní poslankyně Decroix přišla s tím, že bude konzultovat tu auditorskou firmu, která bude dělat případně audit ve věcech bitcoinové aféry. Já nevím, jestli auditem se dá něco prověřit, ono by úplně stačilo, kdyby konalo Ministerstvo spravedlnosti, protože tam bylo zcela evidentní, že všechny ty dealy, ty dohody šly mimo úřední aparát Ministerstva spravedlnosti, že tam nebyl ten úřednický názor, ale že to celé bylo v politické režii, že tam figuroval čistě pan ministr Blažek a jeho náměstek pan Daňhel. Takže kdyby tam byli ti úředníci a dali tam, zeptal se jich někdo na jejich stanovisko, aby udělali rozbor té kauzy, aby to někdo posoudil, aby se zeptali předem policie nebo FAÚ, tak k tomuhletomu samozřejmě nikdy nedošlo.

Máme tady velkou otázku, jakým způsobem jsou rozdělovány peníze v obraně, protože když se podíváte na výroční zprávu Vojenské policie, tak to je nejsmutnější čtení, protože se podíváte na to, jak se daří Vojenské policii rozkrývat hospodářskou kriminalitu a korupci, zmanipulované zakázky a další věci v oblasti obrany a tam vidíte, že je tam nula, tam je prostě čistá nula za poslední léta v závažných kauzách hospodářské kriminality. Vojenská policie, která má výhradní pravomoc prošetřovat trestnou činnost na úseku obrany, tak neodhalila vůbec nic. To je velmi drsné, zejména v situaci, kdy se tady bavíme o tom, že budeme navyšovat výdaje na obranu na tři nebo až pět procent z hrubého domácího produktu, čili že tam budeme dávat desítky, stovky miliard korun navíc na obranu v situaci, kdy Vojenská policie nemá žádné výsledky v oblasti boje proti korupci a hospodářské činnosti. Všichni to vědí, vědí to státní zástupci, kteří nad ní mají dozorovat, ví to určitě Ministerstvo obrany a všichni se tváříme, jako že ne, že to je... že tohleto tady neexistuje, že kdo si dovolí kritizovat, že nefungují kontrolní mechanismy na to, aby se rozkrádaly peníze v obraně, aby tam fungovaly standardní preventivní mechanismy, aby tam... Jestli to nezvládá Vojenská policie, tak to můžeme dát na NCOZ, to tady je taky varianta samozřejmě, ale kdo si to dovolí kritizovat, tak je okamžitě nálepkován jako nepřítel státu, který zpochybňuje naši obranyschopnost.

Ne, je to přesně naopak! My chceme, aby do obrany šlo víc peněz, aby ty peníze nekončily v korupci. Je to naopak. Obranyschopnost země poškozují ti, kteří nenastavili kontrolní mechanismy na úseku obrany, ačkoliv za to měli osobní zodpovědnost, takže to je jenom otázka času, kdy tam něco praskne a pak se tady budou všichni divit. Bude vystupovat vláda a bude říkat: To bylo selhání jednotlivce, my jsme nic nevěděli, my jsme nic nevěděli. Takže ne, my jsme tady na to upozorňovali několikrát a je potřeba, aby vláda to začala brát vážně, aby to nezlehčovala a velmi věcně posoudila ta fakta, která jsou jasná, z výroční zprávy Vojenské policie a z těch statistik ohledně rozkrývání závažné hospodářské kriminality a korupce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP