Neautorizováno!


(12.00 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

A prosím vás, už hlavně nelžete o tom, jak to bylo s Temelínem. V roce 2013 ve vládě, kde Nečas jel za Putinem - seděl tam pan Fiala a pan Stanjura v té vládě - a vyjednával Temelín pro Rosatom, na všechno jsou fotografie, články, ale vy budete stále vykládat nějaké nesmysly o Havlíčkovi. My jsme na to měli usnesení vlády, že Čína a Rusko mají smůlu.

A to, že se Fiala chlubí, že zbavil Česko závislosti na Rusku? Ve skutečnosti Česko za této vlády dováželo z Ruska více ropy než kdy dřív. V roce 2021 Česká republika dovezla 3,4 milionu tun ropy, v roce 2022 už to bylo 4,1 milionu a v roce 2023 4,3 milionu. Více než dva roky po začátku války tvořila ruská ropa 60 procent české spotřeby. V lednu 2024 tvořil ruský plyn 62 procent našeho dovozu a v prosinci 2024 k nám proudilo přes 95 procent plynu z Ruska. Fialova vláda se tedy jen přesměrovala na jiné cesty dovozu, ale ruské suroviny odebírá dál. Jediným rozdílem bylo, že jsme za ně platili víc kvůli drahým mezičlánkům. Fialova vláda tak posílala Rusku pětkrát více peněz za plyn a ropu, než kolik Česko vyčlenilo na pomoc Ukrajině. A to, že teď třeba ruský plyn omezila, nebylo nějak jejím rozhodnutím, ale skutečností, že na Ukrajině zavřeli kohoutky, a samozřejmě Evropa plyn ve formě LNG vozí dál.

Tahle vláda selhala v energetice na celé čáře. Místo energetické soběstačnosti a dostupných cen lidem a firmám zanechá jen odkaz předražené energie, závislost na dovozu, rozvrácený trh a riziko, že si kvalitní a stabilní energie v budoucnu nebudeme moci dovolit.

Pan premiér se s oblibou chlubí, že otevře 207 kilometrů nových dálnic, ale každé malé dítě ví, že výstavba dálnic v České republice trvá v průměru v minulosti 11 let, teďka 8 až 10 let, a to, že dnes pan premiér Fiala stříhá pásky, je výhradně práce našich ministrů dopravy a naší vlády. My jsme to připravili, my jsme nastavili pravidla, která výstavbu zrychlila. Když jsme přišli do vlády, investice do dopravy jsme okamžitě posílili. A kolik jsme zdědili kilometrů? 800 metrů! Mezi roky 2020 a 2021 jsme zvýšili výdaje na dopravní infrastrukturu z 87 miliard na 132 miliard a předali jsme rozestavených 150 kilometrů dálnic a v přípravě dalších 150 kilometrů, takže 300, a právě díky těmto investicím dnes Fialova vláda může otevírat hotové úseky. Byli jsme to my, kdo v roce 2000 prosadil zákon o urychlení výkupu pozemků pro dopravní stavby, díky kterému už nečekáme na výkupy celé roky. Za nás se výkupy zkrátily z 5 let na 2 roky. To byl revoluční krok, který připravil Karel Havlíček a který odblokoval desítky projektů. Ještě předtím byla díky nám dokončena například dálnice D8, která se stavěla neskutečných 32 let. Ano, tu jsme otevřeli 2016.

Výrazně jsme taky snížili cenu výstavby dálnic. Zatímco za ODS, za ministra Řebíčka - to byl ministr dopravy a měl stavební firmu - stál kilometr dálnice 450 milionů korun, za nás to bylo 280. Ano, všichni si pamatujeme na Monte Argentario, jak to všechno bylo. V září 2024 se otevřel obchvat obce Krupá na dálnici D6 a tenhle projekt trval přesně 8,5 roku, takže asi těžko mohla tahle vláda s tím něco udělat, a pan Fiala s Kupkou slavnostně stříhali pásku a vykazovali to jako úspěch na billboardech.

To samé platí pro PPP projekt. Ano, první udělal Karel Havlíček, a teďka čekáme, že tahle vláda konečně udělá taky aspoň jeden, když už tedy vlastně pořádně nic tady neudělala. Ale je potřeba ocenit, že aspoň to nezastavili a že pokračovali v tom, co bylo za nás připraveno. Nám předali v roce 2014 800 metrů zahájené výstavby dálnic.

Zatímco my jsme stavěli a zlevňovali dopravu, tato vláda dělá pravý opak. Zdražila dálniční známku na 2 440 korun - 2 400 korun ročně, za nás to bylo 1 500, to je o 800 korun více. A ještě jim to nestačilo, ještě omezili slevy na jízdné. Za nás měli studenti, senioři a děti slevu 75 procent na vlaky a autobusy, což pomohlo milionům lidí po celé zemi, což byly samozřejmě drobné. Když se díváme na to, co se děje na Ministerstvu obrany, tak to jsou fakt velice malinké peníze. Fialova vláda slevy bez milosti seškrtala, a ještě ceny jízdného dramaticky vzrostly, a teďka vidíme i ve Středočeském kraji, jak tahle koalice dramaticky navyšuje jízdné. Takže v praxi to znamená, že mladí lidé a důchodce platí téměř dvojnásobek toho, co za naší vlády.

Školství: pan Fiala stále lže o tom, jak zajistil učitelům 130 procent průměrné mzdy. Vážené učitelky, vážení učitelé, máte opravdu pocit, že berete 130 procent průměrné mzdy? Samozřejmě že ne. Podle oficiálních dat Českého statistického úřadu měli učitelé v roce 2024 ve skutečnosti pouze 107,7 procenta průměrné mzdy a podle nové analýzy IDEA mohou příští rok spadnout na 102 procent. Nejblíže ke slibovaným 130 procentům byli učitelé za naší vlády, my jsme to dotáhli na 128 procent. Fialova vláda si to nejdřív dala do programového prohlášení vlády pro všechny pedagogické pracovníky, pak slib osekali jen na učitele a nakonec to ani nesplnili.

A co nepedagogičtí pracovníci - uklízečky, kuchařky, školníci, kteří zajišťují každodenní chod škol? Fialova vláda je úplně hodila přes palubu. Škrtli jste slib, že nepedagogům porostou platy podle průměrné mzdy. Takže nejenže jste jim nezvýšili platy, ale jejich financování jste přehodili na obce a kraje, přestože to nemá žádnou oporu v zákoně. Školy nemají peníze na jejich mzdy, obce je nemají z čeho dát, a zaměstnanci budou dělat co? Teďka jsem četl nějaký článek, že nějaká obec - tedy samozřejmě to musí zaplatit, ale nebude, nemůže investovat, protože samozřejmě to musí zaplatit z peněz, kde nepočítali s tím, že stát přehodí na obce a města tenhle náklad. Nedává to ani logiku.

Další lež se týká investic do školství. Fialova vláda slibovala, že výdaje na školství (se) dostanou na průměr zemí OECD, tedy na úroveň 4,8 procenta HDP. V roce 2024 přitom výdaje na školství klesly na 4,3 procenta HDP, což nás vrátilo o devět let zpátky. Za naší vlády jsme se dostali na 4,7 procenta HDP a měli jsme jasný plán, jak se přiblížit k evropskému průměru. Fialova vláda tento cíl úplně opustila a směřuje k tomu, aby se Česká republika opět propadla na chvost Evropské unie.

Situace na vysokých školách je tristní. V roce 2024 vysoké školy stávkovaly poprvé od listopadu 1989. Je to historický okamžik, který jasně ukazuje, jak vláda totálně selhala. Rektoři univerzit, studenti i akademici vzkázali vládě, že podfinancování vysokého školství už nelze dále tolerovat, ale pan Fiala opakuje bezobsažné fráze o tom, jak chce univerzity v první světové stovce. Cituji: chce platy jako v Německu a potřebuje na to osm let, aby něco změnil. Přitom měl tři a půl roku šanci, aby něco udělal - neudělal nic a teďka přichází pan Stanjura, který slibuje, že i důchody budou jako v Německu. No, to je skutečně zajímavé.

Nás se ptají novináři, když tedy řekneme zatím předběžně na mítincích, co bychom chtěli pro lidi udělat, odkud na to vezmeme. I na to odpovídáme. Odkud? Nebudeme krást, budeme šetřit, budeme vybírat peníze, znovu Daňová kobra bude fungovat, Finanční úřad a tak dále. Investovat - dělali jsme to, byli jsme tam. A nikdo se nezeptá našich politiků, kde vezmou 5 procent na obranu - k tomu se ještě dostanu. Těch se neptají, ne, ale ministryně obrany to údajně podepsala. No, to je fakt úžasné. Ale to jsem odbočil.

Samostatnou kapitolou je pak dopad ukrajinských žáků na našich školách, což vláda také opakovaně odmítá řešit. Námi zahájenou modernizaci obsahu vzdělávání na základních školách zpozdila Fialova vláda o dva roky. A výsledek? Tristní. (S) obsahem nesouhlasí ani odborné skupiny, které se na tvorbě podílely, ani školy, kterým nechybí jen komunikace, ale i podpora, aby se naše děti skutečně učily pro budoucnost. Hlavně že si to premiér Fiala odškrtl ve vládním prohlášení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP