Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(14.50 hodin)
(pokračuje Marek Výborný)
Pokud někdo dělá něco v rozporu se zákony, musí to být prošetřeno, a to orgány činnými v trestním řízení, a pak následně také respektováno. Pokud ale politik koná něco v rozporu s dobrými mravy, tak i on z toho musí vyvodit důsledky, a toho jsme nakonec byli svědky. Je potřeba jasně rozlišovat úroveň etickou, úroveň dobrých mravů a je potřeba jasně rozlišit tu úroveň právní. Tam mají konat orgány činné v trestním řízení. V první věci musí politik převzít osobní odpovědnost a k tomu jednoznačně došlo.
Dámy a pánové, asi bych mohl rozvádět dál různé aspekty těch posledních dnů a týdnů. Čelíme tady návrhu na vyslovení nedůvěry celé vládě. Myslím, že je tedy na místě také vést věcnou diskusi o tom, co naše vláda udělala a stále dělá během svého funkčního období. Dovolte mi, abych i já zde složil své účty, a nejenom za sebe, ale částečně i za celou naši stranu, za KDU-ČSL. My jsme vždycky stavěli na hodnotách odpovědnosti, spravedlnosti, služby veřejnosti. Na tom se nic nemění. Mohl bych tady rozebírat úspěchy mých kolegů ve vládě, ať už je to důchodová reforma, ať už je to podpora rodičů, kde jsme výrazným způsobem přispěli ke sladění profesního a rodinného života, kde jsme dokázali podpořit maminky, ať už v rámci penzijní reformy nebo v rámci navýšeného rodičovského příspěvku.
Stejně tak - pro mnohé velmi překvapivě - zvládáme digitalizaci nejenom na rezortu Ministerstva práce a sociálních věcí. Naposledy jsem včera toto slyšel od lidí, od vás na ulicích v Lanškrouně, slýchám to i mnohde jinde, ale i na mém rezortu, za který nesu odpovědnost, na Ministerstvu zemědělství. Když se podíváme na digitalizaci v rámci českého zeměměřického a katastrálního úřadu (Český úřad zeměměřický a katastrální), tak jsme o míle dopředu tak, abychom šetřili váš čas a taky vaše peníze, protože samozřejmě ten systém digitální bude vždycky levnější pro vás, pro občany této země.
Nicméně krom toho, co jsem zmínil - samozřejmě se za chvíli dostanu i k tématům, která se věnují rezortu zemědělství - tak chci podtrhnout důchodovou reformu. To, co žádná vláda před námi nedokázala udělat, tak díky týmu Mariana Jurečky jsme dokázali dotáhnout do konce, i s respektem k těm skupinám, které si to skutečně zaslouží, jako jsou maminky, jako jsou rodiče. To si myslím, že je nesmírně důležité, je potřeba to připomenout. Pokud tady má být vyslovena nedůvěra vládě, tak je potřeba jasně říci, za co.
Rád bych tady krátce připomněl body, které se týkají rezortu zemědělství, který ale je neuvěřitelně široký a zdaleka neobsahuje jenom věci, které se dotýkají zemědělského sektoru. Nicméně hned na počátku v roce 2021, na konci roku 2022, na začátku roku, jsme spravedlivě přenastavili celý systém evropské podpory našich zemědělců, sedláků, farmářů. Nastavili jsme novou společnou zemědělskou politiku. Navýšili jsme tu takzvanou redistributivní platbu, která znamená přímou pomoc těm, na které předchozí vlády tak úplně nepamatovaly, a to jsou malá, menší a spíše drobná hospodářství rodinného charakteru.
Dlouhodobě se snažíme posunout české zemědělství směrem k moderním technologiím, k inovacím. Proto tak výrazně podporujeme vědu a výzkum. Proto tou cestou do budoucna je podpora precizního zemědělství, která je vlastně cestou, která má šetřit přírodu, krajinu, která má šetřit také finanční prostředky těch hospodářů, těch zemědělců, která je tou správnou cestou do budoucna. Přes 8 miliard jsme alokovali na investice do zemědělských podniků a také do primárně lokálních regionálních zpracovatelských potravinářských firem, protože to je to bohatství celé naší země, od Aše až po Jablunkov. Snažíme se podporovat právě zpracování zemědělské produkce, ať už v oblasti živočišné nebo rostlinné výroby.
Ministerstvo zemědělství také spravuje poměrně rozsáhlou agendu rozvoje venkova. I to bych tady rád připomněl. Poskytli jsme podporu pro malé a střední podniky. Prostřednictvím místních akčních skupin se intenzivně podílíme na rozvoji venkovských regionů. Podpořili jsme výstavbu komunitních zařízení, stejně tak jako zavádění energetických úspor či nového trendu agrovoltaiky, která je také důležitá pro diverzifikaci příjmů zemědělců a farmářů.
Určitě je důležité to, že také roste výměra ekologicky obhospodařované půdy, roste počet výrobců biopotravin. Stejně tak se snažíme hledat co nejpřívětivější nástroje podpory pro zemědělce, nejenom té podpory evropské, ale i té národní. Programy přes Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, který se soustředí nikoliv na přímé dotace, ale na investiční nástroje. To znamená, aby tady byla motivace zemědělců, farmářů, sami si vzít investiční úvěr, do svého hospodářství investovat a stát tady potom prostřednictvím finančních nástrojů pomůže, třeba prostřednictvím úroků a podobně. To je cesta do budoucnosti celého zemědělského sektoru.
Co je důležité - a dlouhodobě nám to také bylo vyčítáno - je otázka boje s administrativou a s byrokracií. Určitě jsme udělali mílový krok, ale těch mílí musíme udělat několik. Ano, může nám být někdy i spravedlivě vyčítáno, že jsme v tom nebyli důraznější, že jsme nedokázali výrazněji seškrtat počty kontrol, počty papírů, počty tabulek, ale nemyslím si - a mám k tomu jasné důkazy - že jsme neudělali nic. Tady, zde v Poslanecké sněmovně - nakonec i hlasy opozice - jsme schválili antibyrokratický balíček, 33 opatření, která mají zjednodušit práci našim zemědělcům, našim farmářům. To považuju za důležitý krok na evropské úrovni.
Jsme teď v situaci, kdy nová Evropská komise už taky vzala rozum do hrsti a myslím, že se vrací právě i na úroveň Evropské komise do určité míry zdravé selské uvažování a vědomí toho, že není cestou víc papíru, není cestou víc podmínek, ale cestou je větší podpora, motivace těch, kteří hospodaří. Je jedno jestli na polích nebo v lesích. Větší motivace a méně regulace. To je leitmotiv, který jsem si vytkl jako ministr zemědělství, ke kterému se snažíme směřovat.
Hovořil jsem o rozvoji venkova. Od roku 2024 máme podepsané memorandum Soběstačná obec 2030, které pomáhá obcím s rozvojem energetických úspor. Ale to heslo nesmí být prázdné, to heslo musí být konkrétní. Souvisí s investiční politikou, souvisí s životem na venkově a ne nadarmo je Ministerstvo zemědělství považováno správně za ministerstvo venkova.
Nerad bych ponechal stranou další oblasti, jako lesní hospodářství, protože jsme přebírali vládu v době, kdy se postupně utlumovala kůrovcová kalamita. Zkušenosti, které jsme nabyli, jsme mohli promítnout do největší novely lesního zákona od roku 1995, kdy tehdy první nebo druhá Poslanecká sněmovna zde schválila tento zákon. Tehdy samozřejmě v jistých obavách z toho, zda ti, kteří dostali zpátky své lesy, budou umět a vědět, jak mají hospodařit, ten zákon byl poměrně přísný, restriktivní. My jsme ho výrazně liberalizovali, protože jsme přesvědčeni o tom, že hospodáři nejlépe vědí, jak mají se svým lesem hospodařit. Rozvázali jsme jim ruce, necháváme větší čas na přirozenou obnovu lesa. Chceme a musíme podporovat větší míru biodiverzity, přírodě blízké hospodaření v českých lesích. To jsou všechno věci, které se nám podařilo do novely lesního zákona skutečně promítnout.
Surovinová politika pro dřevo. Dokument, který skutečně neskončil v šuplíku v kanceláři ministra zemědělství, ale který je reálně naplňován. Nejenom příkladem našeho rezortu a povinným začleněním zakázek v rámci dřevostaveb, v rekonstrukcích a ve výstavbách nových administrativních budov - Lesy České republiky jsou toho zářným příkladem - ale dřevo je obnovitelný a udržitelný materiál, který jako stavební materiál je určitě materiálem budoucnosti. Vidíme to ve Švédsku, vidíme to v Rakousku, a je naším úkolem, abychom toto dokázali přenést i do České republiky. Proto jsem rád za spolupráci s Hospodářskou komorou, kde vznikla samostatná sekce dřevozpracujícího průmyslu. Co je cílem? Naše bohatství, tedy české dřevo, zpracovávat v Čechách. Nevozit ho ven do zahraničí a zpátky vozit dřevěné CLT panely a podobně. ***