Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(16.30 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)
Takže když to shrnu, říkám celou dobu to samé. Ty věci, co jsem měl udělat, kdybych je udělal, tak by to bylo na rezignaci. Možná jste zasahovali do jednání FAÚ v minulých volebních obdobích. Nevím, já jsem neztrácel čas, abych to prošetřoval, ale jestli máte pocit, že ministr financí řídí FAÚ, že mu může dávat úkoly, tak jste ten zákon nečetli. Jestli si myslíte, že ředitel FAÚ může informovat ministra či ministerstvo o akcích, které probíhají nebo proběhly, opět jste nečetli zákon. Opět, kdyby to pan ředitel udělal, tak bychom porušili zákon on i já. Nic takového se nestalo, ale jak chcete prokázat, že se něco nestalo? To je prostě složité. Nic takového se nestalo. Můžete se zeptat pana ředitele Hylmara, můžete se zeptat mě, ale vy už víte, že jsem měl zasáhnout. Sice protizákonně, ale zasáhnout jsem měl. Já říkám, že ne. Já už jsem to říkal minule, i když mě někdo vyzývá k porušení zákona, o to víc se budu držet litery zákona a zákon překračovat prostě nebudu.
Zopakuji jednoduchou zásadu. Já jsem si myslel, že na půdě zákonodárného sboru to opakovat nemusím. Občan může dělat všechno, co nemá zakázáno, stát může dělat pouze to, co má povoleno. To je fakt velký rozdíl. Kdo chce řídit stát tak, jakože může úplně všechno, že se sejde Bezpečnostní rada státu, zabavuje majetek, že může řídit nezávislou finanční zpravodajskou jednotku... Máme trošku nešťastný název, že jo, Finanční analytický úřad. Všude je to Financial Intelligence Unit, to znamená finančně zpravodajská jednotka. Kdyby mě to napadlo, tak jsem navrhl před čtyřmi lety přejmenování, protože si myslím, že by to bylo mnohem jednodušší. FAÚ není orgán - já jsem to říkal minule - který tady on-line sleduje všechny transakce, které se dějí v České republice. FAÚ může konat pouze na podnět povinných osob podle AML zákona, evropských směrnic a českých zákonů. Přesto dnes a denně slyším: Jakmile dostal dopis, měl zaúkolovat FAÚ. Porušení zákona, nemůžu. Kdo to dělal nebo chce dělat, tak buď porušoval zákon nebo vyzývá k porušení zákona.
Protože jsme se sešli k nedůvěře vládě... Myslím, že jsme se sešli, protože jsou blízko volby. Řekněme si to otevřeně, všichni víme, jak zítra dopadne hlasování. Návrh nebude úspěšný. Já to respektuju, je to právo opozice, ale je to proto, že jsou blízko volby. Opozice se domnívá, že tím, že vytváří fantasmagorické konstrukce, přehání v popisu, pomlouvá náš stát v zahraničí a tak dále, že si tím vylepší volební výsledek. To uvidíme 4. října. Nevíme, ale jediné, co vím a jsem si jist, že voliči jsou chytří. Nepodceňujme naše voliče.
Teď pojďme k tomu, co se nám za ty 3,5 roku povedlo. Za prvé, stabilizovali jsme veřejné finance. (Někteří poslanci ANO hlasitě diskutují. Ministr Stanjura se obrací na předsedajícího se žádostí o zjednání klidu.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, poprosím o klid v sále.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Já umím taky pokřikovat zpátky, ale nebylo by to důstojné. Stabilizovali jsme veřejné finance. Nejenom v procentuálním vyjádření, ale taky v absolutním, protože schodek státního rozpočtu v roce 2021 byl 420 miliard, loni 271. Mezinárodně sledovaný ukazatel schodek veřejných financí za daný kalendářní rok, což je stát, samosprávy, vysoké školy, zdravotní pojišťovny, státní fondy - snad jsem na nikoho nezapomněl - vysoké školy - nevím, jestli jsem říkal - veřejné vysoké školy, z minus 5 procent vůči HDP na minus 2,2 procenta HDP.
Plníme rozpočtová pravidla Evropské unie po dlouhé době. Inflace, kdy roční inflace nesmí překročit o více než 1,5 procenta průměru nejvýše tří členských států, jež dosáhly nejlepších výsledků, Česká republika plní. Veřejné finance, schodek a dluh. Schodek minus 2,2 procenta, kritériové (?) minus 3 procenta, plníme. Dluh 60 procent s jistotou plníme. Stabilita měnového kurzu a účast v systému ERM, ten neplníme, protože nejsme v systému ERM II. Takže to je jasné.
Pak jsou dlouhodobé úrokové sazby, kdy úrokové sazby nesmějí překročit o více než 2 procenta průměr nejvýše tří členských států, které dosáhly v oblasti cenové stability nejlepších výsledků. Česká republika plní, takže plníme maastrichtská kritéria a výrazným způsobem jsme zlepšili hospodaření státu, tím pádem i veřejných financí i jako celek.
Jak jsem říkal, snižujeme schodek státního rozpočtu. Každý rok jsme poslouchali zasvěcené odhady opozice, jak ten schodek nedodržíme. Myslím, že extrém byl v roce 2023, kdy se opozice spletla o chabých 180 miliard, když odhadovala výsledek. Takže to jsou fakta. V roce 2022 plán 375, výsledek 360. Výsledek lepší o 15 miliard. V roce 2023 plán 295, výsledek 288,5. Lepší o 6,5 miliardy. Loni 282, výsledek 271. Výsledek o 11 miliard lepší, než byl schválený rozpočet.
Vydáváme 2 procenta na obranu, loni 2,09. V období vlády ČSSD, ANO a KDU to bylo v průměru 1 procento. V období vlády ANO, KSČM a ČSSD to bylo zhruba 1,3 procenta v průměru za čtyři roky. My jsme loni měli 2,09, jinými slovy 167 miliard. Z roku na rok jsme zvedli výdaje na obranu o 61 miliard, o více než 0,6 procent vůči HDP, a přesto jsme snížili deficit v absolutním i relativním vyjádření.
Tři roky po sobě investujeme v rekordní výši, každý rok, zejména z národních zdrojů. Ano, evropské zdroje jsou variabilní. (nesroz.) jsme začátek, prostředek byl konec finanční perspektivy, ale z národních zdrojů každý rok zvyšujeme rekordní číslo. Letos to bude 250 miliard, loni z národních zdrojů takřka 130 miliard.
Prosadili jsme zásadní zákony. Opravili jsme rozpočet roku 2022, schválili jsme proinvestiční a úsporné rozpočty pro roky 2023, 24 a 25. Připravili a schválili jsme konsolidační balíček, který obsahoval změnu celkem 65 zákonů, a snížili jsme deficity v nejbližších dvou letech 2024 a 25 celkově o 150 miliard. Schválili jsme zákon o dorovnávacích daních, kdy velké nadnárodní skupiny budou v České republice odvádět minimální daň ve vyšší 15 procent. Schválili jsme novelu zákona o provádění mezinárodních sankcí, což umožňuje intenzivně provádět sankce na území České republiky.
Schválili jsme návrh zákona o akciové společnosti, Národní rozvojové bance, čímž usnadníme bance přístup k cizím zdrojům, k cizímu kapitálu pro její rozvojovou činnost. Část peněžních prostředků bude nově NRB vést na účtech ve Státní pokladně.
Schválili jsme takzvaný celnický balíček. Jedná se o druhou část reformy Celní správy, kde jsme provedli organizačně kompetenční změny. Úpravy povedou ke snížení administrativní zátěže podnikatelů a k plánované úspoře v podobě zrušení až 300 míst.
Zlepšili jsme podnikatelské prostředí. Zrušili jsme EET, bájný a všezařizující nástroj z dob hnutí ANO. Snížili jsme pokutu z kontrolního hlášení na polovinu a protáhli jsme dobu na reakci pro podnikající subjekty. Zejména pro malé firmy, protože vlastně často, pokud měli externí účetní, neměli šanci včas reagovat na případnou chybu v kontrolním hlášení. Zvýšili jsme limit ročního obratu pro povinnou registraci DPH na 2 miliony. Stejně tak u paušální daně. Neustále roste počet živnostníků, kteří využívají institut paušální daně. Zrušili jsme silniční daň všude, kde jsme mohli, mimo evropská pravidla. Snížili jsme odvody na sociální pojištění a tím jsme podpořili částečné úvazky. Schválili jsme možnost pro firmy vést účetnictví v takzvané funkční měně, ať už je to euro nebo dolar nebo (nesroz.).
Podpořili jsme rodiny, obce a kraje. Zavedli jsme nový produkt pojištění dlouhodobé péče. Každý z nás to může potřebovat od zítřka, jenom to dneska ještě nevíme. Rozšířili jsme možnosti obcí při stanovení koeficientu základní sazby daně z nemovitosti. Zvýšili jsme úhradu obcím z vydobytých nerostných surovin. Jenom obcím a krajům, stát si ten výnos pro sebe nezvyšoval.
Schválili jsme novelu zákona o majetku České republiky, podpořili jsme rozvoj dostupného bydlení. Porovnejme si, jak úspěšné byly dotační tituly v této oblasti za minulé vlády. Myslím sedm žádostí za 200 milionů. V této chvíli máme žádostí minimálně 100, myslím že za 7 nebo 8 miliard. To jasně ukazuje, který nástroj byl funkční. Neboli oni zavedli dotační titul jako v nejlepším duchu Járy Cimrmana, chtěl bych mít hospodu, aby do ní nikdo nechodil. ***