Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(16.40 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)
Tak dáme, vypíšeme dotační titul, z kterého nebude nikdo čerpat, ukážeme dobrou vůli, že dotační titul, a současně nás to nebude nic stát, přesně takový dotační titul jsme tady měli. Nasměrovali jsme peníze státu do prioritní oblasti školství, dopravy a obrany státu. Každý rozpočet říká, že je to pravda.
Aplikovali jsme proklientský přístup Finanční správy vůči občanům. Daňový poplatník, dneska partner Finanční správy, není to nepřítel a není to ten, na koho by se mělo zaklekávat. Zvýšili jsme spotřební daně s ohledem na škodlivost jednotlivých produktů, zejména u tabáků. Zavedli jsme jednotnou evidenci dotací ze státního rozpočtu. Minulý týden Senát schválil nový zákon o řízení a kontrole veřejných financí, který nejenom že sjednocuje oblast kontrol, ale odstraňuje duplicity a zbytečné kontroly, které se dějí. Spustili jsme poprvé v historii takzvané spending review, to znamená zpětnou kontrolu vynaložených nákladů. Provedli jsme revizi výdajů v oblasti Ministerstva kultury, potom v oblasti digitalizace státu a personálního zajištění ICT a taky revizi výdajů v oblasti národních dotací do regionální politiky. Snižujeme počty státních zaměstnanců, mluvil o tom pan premiér, tak já bych mohl dál uvést, že Ministerstvo financí jde příkladem. Když si vezmu 1. 1. 2022 a 1. 1. 2025, tak například na Finanční správě máme skoro minus 900 pracovních pozic, a to nebyly neobsazené pozice.
Zrušili jsme dvaadvacet daňových výjimek, žádná vláda nezrušila tolik daňových výjimek. Roky se mluví o tom, že máme množství daňových výjimek, a dvaadvacet jsme jich zrušili. Ano, kdyby to bylo na mně, tak jich bylo možná pětatřicet, ale dvaadvacet je nejlepší číslo v historii, kdy jsme ty daňové výjimky zrušili. Zrušili jsme 77 územních pracovišť Finanční správy, aniž by to mělo dopad na klienty, tím jsme uspořili 150 milionů ročně, trvalá úprava. Zredukovali jsme celní úřady z patnácti na šest a těch šest dneska má vyrovnaný výkon. Předtím by to samozřejmě bylo nerovnoměrně, takže jsme měli ty, které byly přetížené, a ty, které na tom byly mnohem lépe. Provedli jsme kompletní inventuru státního majetku, identifikovali jsme nepotřebný majetek a ten buď prodáváme, nebo převádíme na obce a kraje. Snížili jsme objem národních dotací o 85 miliard, snížili jsme provozní výdaje všech o 5 procent mimo oblasti bezpečnosti, tam jsme je nesnížili, ve všech ostatních oblastech to šlo 5 procent dolů.
Pak taková možná drobnost spíš symbolická. Konec minulého století. Zrušili jsme kolkové známky a zredukovali jsme sazby DPH ze tří na dvě. A co říkala opozice? Pro stát je to nevýhodné, vybereme méně daní. Jinými slovy, opozice nás kritizovala za to, že v rámci DPH jsme snížili daně. Mají pravdu, my jsme věděli, když jsme dali dvě sazby místo tří. Jednak je to jednodušší a jednak to bylo ve prospěch daňových poplatníků. A takhle bych mohl pokračovat. Není toho málo. Chtěl bych ocenit to, jak jsme to zvládli v pěti stranách. Pak se jedni dobrovolně rozhodli odejít, tak teď pokračuje ve čtyřech. Není to jednoduché. O to víc bych chtěl ocenit kolegy, že jsme nakonec to řešení našli. Je pravda, že kdyby to kterákoliv z vládních stran připravila sama, tak by ty zákony nevypadaly jinak, ale skoro jistě by nezískaly podporu ani v Poslanecké sněmovně, ani v Senátu.
Jednání byla mnohdy tvrdá, mnohdy emotivní, ale naprostá většina probíhala bez kamer a bez veřejnosti, protože není třeba zatěžovat veřejnost našimi vnitřními spory. A cením si toho, že jsme hájili společný kompromis. Nebylo to jednoduché pro nikoho, ani pro mě, že vím, co se mi povedlo prosadit a co ne. Přesto jsem jako člen vlády hájil domluvený kompromis a musím ocenit všechny kolegyně a kolegy ve vládě, že to byl obvyklý, a samozřejmě přístup všech členů vlády. Minimálně z té druhé části, ale i z té první části vyplývá, že návrh na vyslovení důvěry vládě je nedůvodný. Ano, opozice na to právo má. Jenom připomenu, jaké jsou dohody s opozicí. Teď už na ta jednání nechodíte asi rok, ale než začalo předsednictví, tak jste přišli na jednání, tam jste nám slíbili, že kvůli mezinárodním okolnostem nevyvoláte během předsednictví hlasování o nedůvěře vládě. My jsme vám věřili a co jste udělali? Vyvolali jste. Tak je to s vámi pořád. Víte, jak to dopadne. Pojali jste tu schůzi mimořádnou minulý týden, pak i ty dny řádné, dnešek, zítřek do volební kampaně. Dobře, my to respektujeme, ale myslím, že každý z členů vlády vám předvede na konkrétních výsledcích, které se nám povedli za tři a půl roku, že pro to není žádný důvod. Děkuji za pozornost. (Potlesk koaličních poslanců.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Nyní by měl podle domluveného pořadí vystoupit pan poslanec Radim Fiala, zatím ho nevidím v sále, ale já načtu omluvy. Pak půjdeme když tak dál.
Paní poslankyně Bělohlávková Romana se od 14 hodin omlouvá z osobních důvodů, pan poslanec Benešík Ondřej se od 18 hodin omlouvá bez udání důvodu, pan poslanec Blažek Pavel se omlouvá celý jednací den z osobních důvodů, pan poslanec Josef Flek se omlouvá do 20 hodin z pracovních důvodů, paní místopředsedkyně Kovářová se omlouvá od 17 hodin do 20.30 z pracovních důvodů, paní poslankyně Němečková Crkvenjaš Zdenka se omlouvá od 16 hodin do 20 hodin z pracovních důvodů, paní poslankyně Olšanská Eliška od 11 hodin do 19.30 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Tom Philipp se omlouvá od 16 hodin do 19 hodin z pracovních důvodů, paní poslankyně Šebelová Michaela se od 16 hodin do 19 a od 19 do 20 hodin omlouvá z pracovních důvodů, paní poslankyně Zajíčková Renáta se od 11.30 do 18 hodin omlouvá z pracovních důvodů a pan poslanec Zborovský Miroslav se od 16 hodin omlouvá z pracovních důvodů, pan poslanec Jiří Navrátil ruší svou omluvu od 16.30 hodin.
Tak. Radima Fialu nevidím, čili by měl vystoupit nyní pan ministr Vlček. Prosím, máte slovo.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Lukáš Vlček: Pane předsedající, děkuji za slovo. Vážení členové vlády, vážené poslankyně, poslanci, hezké odpoledne. Dovolte, abych využil tuhletu příležitost při tedy projednávání o vyvolání nedůvěry vládě České republiky, abych tedy já i za rezort, který mám tedy tu čest posledních zhruba osm měsíců řídit, abych tedy se dotknul a záměrně říkám, dotknul některých témat rezortu Ministerstva průmyslu a obchodu, který tedy Starostové řídí poslední tři a půl roku, tak který má za sebou. Těch věcí opravdu není málo. Proto dovolte, že v mnoha ohledech nepůjdu úplně do číselných detailů, ale i tak bych vás velmi rád seznámil s řadou věcí, které si myslím, že podle mého názoru se opravdu povedly, a je opravdu mnoho oblastí, na které opravdu můžeme být hrdí. Za mě osobně dovolte abych, než začnu k těm samotným bodům, které se našeho rezortu týkají, tak abych ale zároveň vyjádřil můj osobní názor na hodnoty, které hájí tato vláda. Vláda, která jasně říká, kde stojí Česká republika, kde má stát, jaké hodnoty má hájit, že se má postavit za slabšího, že se má postavit proti agresorovi.
To jsou opravdu základní hodnoty, které mnohdy některými ekonomickými aspekty těžko vyvažujeme, a přitom právě i v tom ekonomickém životě, hospodářském životě mají opravdu velkou roli. Dovolte, abych se zastal vlády, která jasně deklaruje, že Česká republika má místo ve strukturách, aktivních strukturách Evropské unie a NATO, a já záměrně říkám v aktivních strukturách, protože sami vidíme na své každodenní práci, že pokud si s tím dáme tu práci a naše rodiny nám to mnohdy mohou mít za zlé, pokud jsme ochotni cestovat na druhý konec světa, aktivně létat na Evropské rady a tak dále, tak se dá opravdu mnoho věcí. Mnoho věcí, na které jsme třeba v minulosti nebyli úplně zvyklí, nebo nám třeba můžou přijít jako věci ne úplně běžné, tak se dokáží změnit, dokážeme vydiskutovat změny a ať Českou republiku můžeme brát jako stát středního významu, střední velikosti a v Evropě není to stát, který je malý, Česká republika se svými 10 miliony obyvateli je stejně velký stát jako například Švédsko, ale pokud chceme i oproti, řekněme, těm silnějším hráčům uspět a dáme si s tím tu práci, tak to možné je. Za mě osobně je Česká republika i dobré místo, dobrou adresou pro zahraniční investory. A opět to vidíme v té naší každodenní práci, že pokud jsme schopní na tom aktivním poli vystupovat, aktivním poli působit vůči důležitým zahraničním investicím, které opravdu česká ekonomika potřebuje, my nutně potřebujeme rozvíjení investičního prostředí, my potřebujeme nové investory s vysokou přidanou hodnotou, tak zároveň, pokud si s tím jako vláda dáme tu práci a budeme aktivně v těchto oblastech vystupovat, tak dokážeme velké investice do České republiky přitáhnout. ***