Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(18.50 hodin)
(pokračuje Vlastimil Válek)

Onkologie je tématem, které je nesmírně důležité. Onkologických pacientů přibývá, jsou regiony, kde je onkologická péče velmi obtížně dostupná, typickým příkladem je Karlovarský kraj, kde neexistovalo komplexní onkologické centrum. A když mluvím o onkologii, tak samozřejmě nelze nezmínit Národní onkologický plán do roku 2030, který naše vláda schválila a byl vytvořen ve spolupráci s Českou onkologickou společností, ne s jednotlivci, které bych si vybral, ale s výborem společnosti, který o něm hlasoval, a já ho přijal - pochopitelně - protože odborníci, ne jednotlivci, ale týmy odborníků, výbory odborných společností by měly být ti, kterým nasloucháme v takhle složitých věcech.

V oblasti onkologie se nám také podařilo narovnat i další necitlivou nespravedlnost, a to v přístupu pojišťoven a bank k vyléčeným onkologickým pacientům. K nim budou pojišťovny a banky přistupovat jinak než doposud. Na právu být zapomenut jsme se shodli se zástupci pacientských organizací i finančního sektoru, pacienti doteď často pociťovali u zmíněných institucí nerovnost, a to napravíme, protože je to spravedlivé. To považuji za velmi důležité a je to věc, která řadě lidí opravdu pomůže. Právo být zapomenut je medicínsky správné, eticky správné a lidsky správné a já jsem rád, že se to podařilo prosadit.

Zahájili jsme i dva nové onkologické screeningy - karcinomu plic a karcinomu prostaty. Screening karcinomu plic připravili moji předchůdci jako pilotní program, my jsme ho spustili jako screening. Screening karcinomu prostaty jsme připravili my, v rámci našeho předsednictví Evropské unii jsme ho schválili, stal se celoevropským programem, spustili jsme ho a já jsem dobrým příkladem toho, že tento program funguje velmi dobře. Ty programy už zachránily život mnoha lidem včetně mě. Stejně tak posilujeme ty již fungující, screening karcinomu prsu, kdy jsme rozšířili počet screeningových pracovišť, dostáváme se na hodnocení jednotlivých na úrovni ORP a změnili jsme některé podmínky, které například neumožňovaly dvě screeningová pracoviště ve Zlíně, byť je to potřeba a hejtman Zlínského kraje v tomto směru, pan hejtman Holiš, měl naprostou pravdu a já děkuju za jeho spolupráci. Stejně tak jsme tímto způsobem vymysleli a vyřešili problém Jeseníku, kde paní starostka Blišťanová dlouhodobě upozorňovala na velmi problematickou situaci s dostupností screeningu karcinomu prsu a přitom bylo velmi složité tam to screeningové pracoviště na základě stávajících podmínek vytvořit. Podařilo se a na základě dat profesora Duška, i tam jsme vymysleli, jak tu situaci řešit.

Jsem také hrdý, že během českého předsednictví Radě Evropské unie jsme o nutnosti odborného přístupu (nesrozumitelné) screeningu přesvědčili i další členské státy Evropské unie. A já si troufnu říct, že to, co jsme předložili, bylo nejméně z 90 procent opravdu evidence-based a doporučení odborných společností. A nebyla v tom politika. Podařilo se pod naším vedením přijmou doporučení rady k preventivním screeningovým vyšetřením, které sjednocuje evropské standardy, včetně detekce onkologických onemocnění. A odborné evropské společnosti tady toto doporučení plně podpořily a já jsem za to velmi rád.

V rámci onkologické prevence jsme postoupili i u očkování, když jsme rozšířili věkovou hranici z veřejného zdravotního pojištění hrazeného očkování proti lidskému papilomaviru, hrazeného, který způsobuje mimo jiné rakovinu děložního čípku. Očkování proti papilomaviru je velmi efektivní očkování, které umožňuje vlastně vymýtit jedno z onkologických onemocnění. Je to skutečná primární prevence. Jak vidíte, toto očkování je velmi důležité a já jsem velmi rád, že se podařilo výrazně zvýšit počet děvčat i chlapců, kteří toto očkování podstupují, a výstupem tady toho je, že sekce, onkologická sekce gynekologické společnosti přišla před několika týdny na ministerstvo s návrhem v čele s profesorem Cibulou a profesorem Weinbergerem, že by bylo vhodné zvážit, zda nebudeme přistupovat jiným způsobem ke karcinomu děložního čípku, protože se nám zvyšuje přes 70 procent proočkovaných počet žen a chlapců, a tím pádem budeme možná moci u mladších kategorií být daleko méně agresivní, co se screeningu týče. Myslím si, že to očkování byl velmi pozitivní krok, a jsem rád, že jsme se v tomto směru obrovsky posunuli.

Nemá zde smysl opakovat, co můj předchůdce na Ministerstvu zdravotnictví plánoval v rámci národního onkologického plánu, koneckonců stačí si poslechnout zdravotní výbor, kde tyto projekty předkládala pracovnice Ministerstva zdravotnictví odpovědná za Národní plán obnovy, a kritiku tyto projekty získaly od všech členů, vždycky si to můžete znovu pustit. Faktem je, že kdybych nezrušil stavbu Národního onkologického centra ve Fakultní nemocnici Královské Vinohrady na pozemcích, které nepatřily státu a kde nebylo stavební povolení, nikdy by v Karlovarském kraji nebylo komplexní onkologické centrum. A já teď mohu říct, v Karlovarském kraji bude komplexní onkologické centrum. Děkuji za to jak minulému - a tady vidím (Ministr Kulhánek mává z pléna.) - panu hejtmanovi, tak současné hejtmance, a jsem rád, že ta debata probíhala nepoliticky. Pan poslanec Bureš se celou dobu snažil, aby dodával dostatečná data, a na základě těchto dat jsme přesvědčili výbor (České) onkologické společnosti, aby v rámci výběrového řízení na komplexní centra Karlovarský kraj byl. Současně jsme poslali tím pádem do všech krajů peníze na dovybavení onkologických center, ať už lineárními urychlovači, či jinou drahou přístrojovou technikou.

Stejně tak nebudu pitvat myšlenku mít simulační centrum v areálu bohnické psychiatrické léčebny, kam se měli záchranáři z celé republiky sjíždět trénovat na těchto simulátorech. Já myslím, že vaším prostřednictvím pan poslanec Brázdil v té kritice byl dostatečně tvrdý na zdravotním výboru, když hodnotil tento nápad. Zase si to lze snadno z nahrávky pustit a poslechnout. A my jsme ty peníze rozdělili na všechny lékařské fakulty po celé republice a tím pádem máme simulační centra financovaná z Národního plánu obnovy u všech lékařských fakult a fakultních nemocnic. A budou sloužit nejenom pro studenty, ale i pro lékaře, především pro lékaře v předatestační přípravě.

Zahájili jsme takto řadu kroků, které se ukázaly velmi efektivní. Nic na tom nemění ani kauza bývalého ředitele Motola - a tady zase nemá smysl pitvat, kdo ho kdy podržel, v které vládě byl, za koho kam kandidoval, to bychom se nikam nedostali. Já se domnívám a jsem velmi rád, že to přijal, že pověření Petra Poloučka vedením Fakultní nemocnice Motol byl správný krok. On ukázal v Nemocnici Na Homolce, že je vynikajícím manažerem, a to, že teď provozuje fungování těch dvou nemocnic, je logické z mnoha důvodů, i z důvodu onkologické péče, protože například ve Fakultní nemocnici Motol je lůžková nukleární medicína, kdežto v (Nemocnici) Na Homolce je diagnostická nukleární medicína, (a) tak bych mohl v některých oborech pokračovat.

V Motole dnes roste Motolské onkologické centrum a jde o jednu z největších investic do zdravotnictví za desítky let. A já jsem velmi rád, že jsem u toho mohl být. Pod jednou střechou tam bude prevence, diagnostika, péče o pacienty i výzkum onkologie. A ano, řadu těch kroků začala předchozí vláda, já je upravil, modifikoval, posunul směrem, který považuji medicínsky za správný a s kterým souhlasily výbory odborných společností, protože se domnívám, že je správné, aby bylo jedno komplexní mezinárodní onkologické centrum na Moravě a jedno v Čechách, to české v nemocnici, kde se léčí dospělí i děti, což je Fakultní nemocnice Motol, tedy s onkologickým onemocněním dospělí i děti, to druhé pak v Brně v rámci komplexního onkologického centra Brno na Masarykově onkologickém ústavu.

Díky ušetření prostředků jsme mohli posílit onkologickou péči vlastně v celé republice a posílit komplexní centra. Prevence je ale klíčem, prevence, ať už primární nebo sekundární, je to zásadní, co vlastně zlepšuje péči o pacienty, co zvyšuje průměrnou délku života ve zdraví a co vlastně posiluje odpovědnost každého z nás o zdraví. Proto je to jedna z mých velkých priorit, prevenci a její podpoře v širším slova smyslu i podpoře TVZ veřejného zdraví věnuji maximum úsilí.

Jedním z kroků v tomto směru byl zákaz prodeje nikotinových sáčků mladším 18 let. Tím jsme navázali na naši vyhlášku, která kromě jiného upravovala i vzhled jejich obalů tak, aby nepřipomínaly obaly od bonbonů a nelákaly tak děti už svým vzhledem. Jistěže alternativy klasických cigaret jsou méně škodlivé než cigarety, ale rozhodně to nejsou zdravé věci, které by měly konzumovat děti a stát se tak závislými na nikotinu, což je alkaloid, na který vzniká nejjednodušším způsobem nejrychleji závislost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP