Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(22.40 hodin)
(pokračuje Mikuláš Bek)
Také mi dovolte konstatovat, že se podařilo napravit dlouhodobý trend poklesu podílu kapitoly vysokých škol na celkovém objemu finančních prostředků ve školství a v letošním roce došlo k rekordnímu nárůstu výdajů na vysoké školství. Ovšem vedle samotného objemu finančních prostředků je zcela zásadním faktorem financování školství systém rozdělování těch prostředků. A tady se ukazuje, že dosavadní model financování byl v mnoha ohledech problematický. V oblasti regionálního školství evidentně tento model financování podporuje fragmentaci školské soustavy a vlastně neumožňoval dodnes adresné zacílení prostředků tam, kde jsou potřeba nejvíce, a bohužel také vedl k obrovskému nárůstu pedagogických i nepedagogických pozic bez ohledu na vývoj studentské, žákovské populace. Tedy dnes téměř polovina škol vzdělává méně než sto žáků, čtvrtina škol vzdělává méně než 50 dětí. To je evropský unikát.
A v současném modelu financování vlastně vůbec nepřihlížíme k tomu, jak náročnou práci mají jednotlivé školy. V těch nejmenších školách je pak problematické vlastně zajistit rozsah a kvalitu personálu a školských a dalších souvisejících služeb.
Ta personální expanze školství byla obrovská. Za sedm let narostl počet pracovníků ve školství o více než 50 000, z toho 25 000 učitelů, 20 000 ostatních pedagogických zaměstnanců a přes 6 000 nepedagogů. Jak jsem říkal, tento nárůst byl rychlejší než demografický vývoj, a co je horší, nebyl pokryt včas objednávkou absolventů studia učitelství na našich univerzitách. Dochází tak k deprofesionalizaci učitelské profese.
A co jsou řešení nabídnutá naší vládou? Vláda připravila dílčí revizi systému financování regionálního školství v oblasti pedagogické i nepedagogické práce. Došlo ke změně nařízení o PHmaxech. V novele školského zákona je obsaženo zákonné zmocnění k pozitivní indexaci rozpočtů škol, byla zavedena možnost financování podpůrných pedagogických pozic a také je na stole před hlasováním v Senátu návrh na převedení odpovědnosti za financování nepedagogické práce na zřizovatele. Také dochází k regulaci velikosti škol u jednoho zřizovatele.
V oblasti vysokého školství musím konstatovat, že v této oblasti se stala v minulosti největší chyba, kdy v letech 2017-18 byly přijaty mechanismy financování, které motivovaly školy k poklesu počtu přijímaných studentů. Česká republika tak i v té mladé populaci patří k zemím, kde je nejnižší zastoupení vysokoškolského vzdělání, a je třeba napravovat tuhle chybu, která je dnes kritizována výrazně také zaměstnavateli.
Vedle toho v oblasti vysokého školství existují velmi významné rozdíly mezi regiony, které ohrožují jejich vývojový potenciál. A také je dalším problémem toho dosavadního modelu financování nárůst rozdílu v odměňování učitelů vysokých škol v celém tom systému.
Zase vyjmenuji některá řešení, která naše vláda přijala. Za prvé byl upraven mechanismus financování vysokých škol tak, aby byly motivovány k nárůstu počtu přijímaných studentů. To je zcela zásadní obrat ve vzdělávací politice. Vláda rozšiřuje možnosti kontraktového financování vysokých škol s cílem zajistit navýšení počtu absolventů v klíčových oblastech, jako je nelékařský zdravotní personál, učitelé, psychologové, vybrané technické obory, například související s rozvojem energetiky nebo výroby čipů. A vláda také motivovala nastavením rozpočtového mechanismu vysokoškolské instituce k posílení vnitřní mzdové koheze uvnitř těch institucí, aby byly omezeny ty propastné rozdíly.
K obsahové modernizaci vysokého školství chci říci toto. Je důležité, že se nám podařilo společně, a tady oceňuji spolupráci s opozicí, dosáhnout shody na opatřeních, která omezují odklady, byť nás čeká ještě projednání senátní vratky v této věci, ale domnívám se, že je to důležitý krok, který napravuje jeden z dlouhodobých neduhů našeho školství.
Pokud jde o obsah vzdělávání v mateřských a základních školách, tak jsme připravili nové rámcové vzdělávací programy, které podporují kompetenční přístup ke vzdělávání. Míří na rozvoj základních gramotností, redukci učiva, ale zároveň dobře vyvažují kompetence a znalosti tak, aby to odpovídalo potřebám této doby. Školám zůstává nadále velká volnost při přípravě vlastních vzdělávacích programů, ale byly jim nabídnuty modelové školní vzdělávací programy pro případy, kdy pro školy je třeba obtížné tvořit zcela unikátní vlastní vzdělávací program na zelené louce. A je důležité, že v té reformě obsahu vzdělávání je věnována vysoká pozornost wellbeingu žáků, klimatu školy, začlenění podpůrných pedagogických pozic a podpoře zdravého životního stylu.
V oblasti středního školství byla zásadní změnou digitalizace přijímacího řízení, která od roku 2024 nepřinesla jenom větší uživatelský komfort pro rodiče i školy, ale zejména díky datům mají zřizovatelé i stát, i rodiče a uchazeči mnohem přesnější představu o tom, jak se vyvíjí nabídka a poptávka po jednotlivých školách v jednotlivých regionech.
Stát podnikl aktivní kroky k posilování kapacit všeobecného středního vzdělávání. Tady došlo k průlomu dvacetileté regulace, která dlouhou dobu omezovala tu nabídku všeobecného vzdělání gymnaziálního a lycejního typu, a také došlo k podpoře vzniku nových typů vzdělávacích institucí typu všeobecného lycea, což považujeme za dobrý krok, který může pomoci vlastně restrukturalizovat tu nabídku středního školství. Ještě během působení této vlády bude dokončena první etapa revize oborové soustavy středních škol.
V oblasti terciárního vzdělávání je nejdůležitější změnou navyšování kapacit vysokých škol, ale zároveň také posilování profesních programů ve vysokém školství, respektive v terciárním vzdělávání. Ta novela školského zákona přináší velkou novinku - jedno až dvouleté programy profesně zaměřené, nabízené vyššími odbornými školami, což je typ programů, který zatím chyběl v České republice ve srovnání s řadou vyspělých zemí, a věříme, že pomohou uspokojit poptávku zaměstnavatelů po některých profesích.
Také od 1. 7. bude fungovat samostatný Národní akreditační úřad, což splní zásadní podmínku evropského registru agentur pro zajišťování kvality. To není žádná formální věc, ale umožňuje to lepší uznávání studia v České republice v evropských zemích a naopak. Národní akreditační úřad také převezme kontrolu kvality na vyšších odborných školách, což otevírá cestu k větší propustnosti mezi vyššími odbornými školami a vysokými školami.
V neposlední řadě mi dovolte zmínit také reformu přípravy budoucích učitelů, která byla spuštěna díky spolupráci širokého spektra aktérů, a přinese například výrazné navýšení praxí budoucích učitelů, a zároveň jsme nastavili systém podpory provázejících učitelů ve školách.
A velmi stručně mi dovolte zmínit jednu věc, na kterou nesmíme zapomenout, a to je vlastně zesílená pozornost, kterou věnujeme otázkám bezpečnosti v našich školách. Pochopitelně vzhledem k těm tragickým událostem na Filozofické fakultě došlo k aktualizaci nejrůznějších metodik, doporučení. Výrazně navyšujeme důraz na problematiku duševního zdraví, včetně tedy těch podpůrných pozic psychologů. ***