Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(11.10 hodin)
(pokračuje Jiří Havránek)

Takže znovu, jak opakuji, chápu tedy, že můžeme mít rozdílný názor na to, zda tedy mají být výše zdaněny, ať už kryptoměny, akcie, nebo podíly firem, ale opravdu prosím, pokud se tu bavíme o startupech, pokud se tu bavíme i o rodinných firmách a o podpoře podnikání, zvažte prosím dopad toho pozměňovacího návrhu, zejména tam, kde jeho vliv bude nejdůležitější, protože jak znovu opakuji, u těch kryptoměn je to věc vedlejší.

Díky za vaši pozornost. Byl jsem veskrze věcný a budu se těšit na hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vám děkuji. Předtím, než dám slovo s přednostním právem paní místopředsedkyni, tak Jakub Michálek - pan předseda - má zájem vystoupit s faktickou, ano.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuju za slovo. Mě zaujalo na tom projevu pana kolegy Havránka, že mluvil o jednotném zdanění podílu a kryptoměn. Ale to, o čem se tady bavíme, je přece jednotné nezdanění podílu a kryptoměn. To znamená, ti lidé, jestli chodíte na podnikatelských fórech, tak tam přijde někdo a říká, no, tak já budu prodávat firmu a dobrý, ta firma bude mít hodnotu třeba dvě miliardy korun, no, a mně vadí, že bych teda musel zaplatit z toho daně. Byť všichni ti lidi, kteří pracují jako zaměstnanci v té firmě, oni ze svých příjmů ty daně platí. Ale já jako když jsem podnikatel a mám gigantickou firmu a chtěl bych ji prodat, tak si myslím, že bych teda ty daně platit neměl, protože od určité úrovně majetku už by se daně platit neměly.

Já si nedovedu představit, jakým způsobem to tam zdůvodňují, proč by neměli platit z toho příjmu žádné daně. Pro mě je to strašně těžko pochopitelný.

Pokud jde o startupy, tak startupům vadí hlavně, že musí platit pojistné, ne daně. Že daně, to, že se platí pojistné u těch startupů a exitů, to je ten základní problém, proč ta naše úprava je zaostalá. Není takový problém daně, to se prostě platí leckdy v celé řadě států, ale to, že se platí z kapitálového zisku pojistné, to je prostě zkrátka úplný nesmysl. Takže kdyby se vyřešila tahle ta jedna věc, a já vím, že tam máme návrh, který to řeší, a to je dobré, to já podporuju; přišli jsme s tím jako Piráti, chtěli jsme to, Ministerstvo financí to dlouhou dobu nechtělo. Já jsem rád, že se podařilo, že po třech letech nebo třech a půl letech těsně před volbami se vzbudili a začali to podporovat. To, když se odhlasuje, tak startupy budou v pohodě. Ale je tady spousta lidí, i velmi bohatých lidí, kteří si uvědomují, že platit daně je normální a jsou připraveni platit daně i z prodeje těch svých firem, a diví se dokonce veřejně v článcích, že pořád někdo chce, aby se žádné daně z toho neplatily.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vám děkuji. S faktickou ještě pan poslanec Kohajda.

 

Poslanec Michael Kohajda: Děkuji, pane předsedající. Já bych vaším prostřednictvím rád jenom zareagoval na kolegu Michálka. Pokud mluvil o firmě za dvě miliardy a jejím zdanění, tak samozřejmě ani dnešní právní úprava nezdaňuje ty dvě miliardy, které by jako odměnu za prodej té firmy přijal. Myslím, že pan kolega to velmi dobře ví, že jsme to nastavili jinak, tak jenom chci upřesnit, že toto, co říkáte, není pravda. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a ještě vidím zájem o reakci s faktickou pana předsedu Michálka.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuju za slovo. Já to velmi rád upřesním a my, kteří se tomu věnujeme, tak to samozřejmě dobře víme. Ta daň se platí z toho zhodnocení, čili ta právní úprava je pro ty osoby ještě daleko benevolentnější. To znamená, pokud se to zhodnotilo o částku nad 40 milionů korun v jednom zdaňovacím období, tak pak ta daň se platí z peněz nad 40 milionů korun. To znamená, my jsme to takovým způsobem nastavili, že úplně jako minimalisticky opravdu, když někde extrémně vyroste firma v jednom kalendářním roce, tak v takovém případě se to platí. Takže je to velmi, velmi benevolentní, ale dělat to tak, aby neplatil nikdo, ani v případě těch největších, nejúspěšnějších firem, ani korunu peněz daně z tohohle toho příjmu, mně to prostě přijde nemravné. Protože já, když se setkám s voliči, tak lidi si stěžují, že je to pro ně těžké v současné době vyjít s penězi. Řada těch rodin, které poctivě pracují, tak se jim zvýšily náklady na potraviny, ten růst k německým platům není zas tak rychlý, jak vláda vypráví.

Za takové situace, kdy oni ze svého příjmu odvedou, já nevím, nebo z těch peněz, které vyplatí zaměstnavatel, z těch mzdových nákladů, třicet, čtyřicet procent až, tak za takové situace tady vybrat několik jednotlivců a jak říkal kolega Havránek, že těch lidí, který mají třeba v oblasti těch kryptoměn takové velký peníze, tak je to několik jednotlivců, tak schvalovat takovou výjimku, která státní rozpočet připraví o jednotky miliard korun, já považuju za opravdu poněkud neférové vůči normálním lidem, kteří ty daně platí. Neférové a nepochopitelné.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane předsedo. Můžeme přejít na přednostní právo, se kterým má zájem vystoupit paní místopředsedkyně. Prosím.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuju pěkně, pane předsedající. Já bych taky ráda stručně a věcně doplnila, že samozřejmě u toho, o čem se tady jedná už několik týdnů, jde o tu podivnou náhodu, o tu podivnou náhodu, s kterou s vědomím té bitcoinové záležitosti byl nahrán ten pozměňovací návrh. A samozřejmě pro Piráty jako stranu, která chce předvídatelný daňový systém, srozumitelný daňový systém a férový přístup k lidem i firmám, nám připadá, že jednotné zdanění je to, co má být tím cílem. Takže v situaci, kdy je navržená nulová daň, samozřejmě nejen pro bitcoinové miliardáře, ale u nich to je prostě extrémně viditelné, tak nám to přijde velmi bizarní. Jeden den před propuknutím kauzy špinavých bitcoinů.

Tohle je první podivná shoda okolností a samozřejmě to, co není shoda okolností, ale to, co je prostě vědomé rozhodnutí za tím předloženým návrhem ze strany ODS je, že zaměstnanec s minimální mzdou odvádí na odvodech a pojistném 36 procent, ten s průměrnou mzdou má to zatížené těmi odvody a pojistným a daní z práce na nějakých 41 procent zhruba a tady by u obrovských částek, u zhodnocení v průběhu jednoho zdaňovací období, čili typicky jednoho roku, nad 40 milionů korun, čili u těch největších hráčů, u těch opravdu největších prodejů a podobně, měla být nulová daň? Vždyť to nedává smysl.

Bavíme se o každé koruně, která může jít do školství, zdravotnictví, a to, co se týče jaksi nastavení daňového prostředí v okolních zemích, ukazuje, že je naprosto normální tyto vysoké zisky také zdaňovat tak, jako je zdaňováno téměř vše.

Takže my chceme jednotný přístup, férový přístup, a tak jako podporujeme zaměstnanecké akcie, roky jsme je chtěli, roky jsme k tomu přispívali a jenom prostě stručně, náš bývalý člen a bývalý poslanec samozřejmě stojí za těmi jednáními o těch návrzích zaměstnaneckých akcií. Tak stejně tak vedle toho, že víme, že startupy potřebují právě to, aby konečně platil princip, že se nezdaňuje před tím, než člověk má k dispozici ty peníze. Typicky se tomu říká, že prostě žádné daně před tím, než přijde ten cash, tak potřebujeme současně, aby byli lidé opravdu přesvědčeni o tom, že ten náš daňový systém je spravedlivý pro všechny, pro malé i velké hráče platí obdobná pravidla. A když se na to podívám, tak prostě nula procent, to znamená daňový ráj, to nedává smysl.

Co se týče těch dopadů bitcoinové kauzy, to si fakt musí vyhodnotit sama ODS. My jenom opakovaně upozorňujeme, že spoluzodpovědnost nese pan ministr Stanjura. Měl by být nahrazen nezávislým expertem nebo expertkou.

Řešení pro lidi, domácnosti vidíme i ve dvou pozměňovacích návrzích. U tohoto zákona navrhujeme za prvé to navýšení, valorizaci slevy na poplatníka, protože to je věc, která je zase roky zamrzlá, a chceme, aby to konečně bylo navázané na proměnlivý ukazatel, a sice na 75 procent průměrné mzdy, na tři čtvrtiny průměrné mzdy. Aby se opravdu normálně předvídatelně rok za rokem navyšovala sleva na poplatníka tak, aby zůstávala na stabilní hodnotě. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP