Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(11.30 hodin)
(pokračuje Jiří Navrátil)
Je to jeden z návrhů, který by měl pomoci napříč Českou republikou, napříč republikou v tom, že budeme mít přehled, že ne dvacet, ne padesát nebo dvě stě lidí žádá pobytovou službu například v jednom městě, ale on ty žádosti má podáno do několika zařízení. Toto by nám všechno mělo očistit a my všichni bychom mohli mít přehled opravdu, jak nakládat se sociálními službami do budoucnosti.
Další pozměňovací návrh je takzvaná eNeschopenka. Proč zaměstnanec, který chodí do zaměstnání, má mít eNeschopenku, která je doručena okamžitě úřadu, a proč ten, který je na úřadu práce, by tuto povinnost mít neměl? Z tohoto důvodu navrhuji, aby eNeschopenka byla také používána u lidí, kteří jsou na Úřadu práce, aby tato povinnost byla sjednocena.
Nyní mi dovolte, abych se vyjádřil k takzvanému příspěvku na péči, který tady v tomto tisku nejvíce koluje. Moje vážené kolegyně, ať už Jana Pastuchová, či paní poslankyně Hanzlíková tady hovořily o tom, jak nezvedá tato koalice příspěvky na péči. Pojďme se ale opravdu podívat na čísla, jak to vlastně bylo. V roce 2007, kdy začal platit zákon o sociálních službách z roku 2006, byl nastaven například IV. stupeň pro děti a dospělé na 11 000 korun. V roce 2019 přichází změna a navýšení se rozděluje zvlášť na sociální služby poskytované takzvané v domácí péči a v péči pobytových zařízení.
Tady dochází k rozdělení a navýšení na ty, které jsou v pobytových službách, na 13 200, a ta domácí péče na 19 200. Ano, je to spravedlivé, protože ten, kdo pečuje o svého blízkého doma, má dostávat více peněz než ten, kdo pečuje o osobu v pobytovém zařízení, a proč? Protože stát do pobytových zařízení prostřednictvím kapitoly 313 zasílá prostřednictvím krajů všem registrovaným poskytovatelům sociálních služeb další peníze na provoz sociálních služeb.
Bohužel paní Maláčová v roce 2021, těsně před volbami, tento příspěvek zvedá, ale nezvedá ho u těch, kteří pečují doma, ale pouze u těch, kteří jsou v pobytovém zařízení, a sjednocuje ho taktéž na 19 200. Jsem rád, že společně s ministrem práce a sociálních věcí a kolegy ze sociálního výboru a díky i všem vám, kteří jste podpořili tento návrh, jsme v roce 2024 znovu ohodnotili péči v přirozeném domácím prostředí a lidem ve IV. stupni a těm, kteří se o ně starají, jsme přidali na 27 000 a těm, kteří tedy jsou v pobytových zařízení, 23 000.
Ale teď se pojďme vrátit k návrhu, který máme na stole. V roce 2007 byl příspěvek pro osoby starší 18 let v I. stupni 2 000 korun. Přichází Drábkova reforma, můžeme ji tak nazvat v roce 2010 a příspěvek na péči se snižuje u dospělých osob v I. stupni na 800 korun. Pozor, v roce 2016, opět tady máme volby, tak zvedneme příspěvek na 880 korun, tedy o 10 procent. Něco podobného se stává i v II. stupni, kdy ze 4 000 to zvedáme na 4 400.
Teď, vážené kolegyně a vážení kolegové, od roku 2016 se na příspěvek v I. stupni ani nesáhlo. Neúnavná - a to teď myslím v dobrém slova smyslu - Lucie Šafránková, zde sedm let předkládá návrh na zvýšení příspěvku na péči. Kdo že vládne od roku 2017? No, je to koalice ANO a ČSSD, kdy ministryní práce a sociálních věcí je například ministr Petr Krčál, který tam byl jeden rok, a potom předsedkyně dnes SOCDEM Jana Maláčová. Nikdo z vlády ČSSD a ANO nepodpořil zvýšení příspěvku na péči v I. stupni. Předtím tady máme taktéž vládu, ve které je například ministryní Marksová Michaela za ČSSD. Ani zde není příspěvek na péči navýšen, prostě nikdo příspěvek na péči v I. stupni nezvedá. Ano, přicházíme dneska se zvednutím, někdo říká o 500 korun, abychom byli přesní, tak u dospělé osoby navrhujeme zvýšení společně s předsedou sociálního výboru Vítem Kaňkovským a dalšími kolegy z 880 korun na 1 300 korun.
My však zvedáme taktéž dětem, a to z 3 300 na 4 900 korun. A protože opravdu nezapomínáme ani na II. stupeň, který jsme už mírně zvýšili, přesto zvedáme i zde, a to u osob starších 18 let ze 4 900 na 5 400 a ze 7 400 u dětí na 8 200. Chápu, že jsou tady ještě dva návrhy, a to od ctihodné Jany Pastuchové, se kterou jsem měl tu čest být skoro už čtyři roky v sociálním výboru, jak jsem řekl, i od Lucie Šafránkové, ale problém je v tom, že náš návrh je nějakým způsobem odpovědný k rozpočtu, který máme, a ten návrh je s dopadem 1,4 miliardy korun. A kdybychom si měli říct ještě v číslech, tak si uvědomme, že v I. stupni dnes máme v dospělých osobách nad 18 let 90 000 osob, ve II. stupni je to necelých 105 000 a u dětí je to 12 500 a dětí ve II. stupni 10 000.
Já vám moc děkuju, pokud se shodne tato Poslanecká sněmovna na jakémkoliv navýšení, protože všichni jsme si vědomi toho, že potřebují osoby v I. stupni zvýšit příspěvek na péči, na který - znovu opakuji - se zde nesáhlo od roku 2016, a budu rád, když ta částka bude jakákoliv.
Samozřejmě za klub KDU-ČSL, a věřím, že i za celou koalici budu říkat, že my podpoříme odpovědný návrh s dopadem do rozpočtu 1,4 miliardy korun. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím paní poslankyni Pastuchovou.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, pane místopředsedo. Tak já bych, vaším prostřednictvím, ráda reagovala na svého kolegu za hezkou cestu do historie. V jedné vládě jste byli i s námi, také jste nic nepředložili, tedy ať si to vrátíme. Nicméně my jsme tu pětistovku tady navrhovali v tomto volebním období několikrát, několikrát jste vy pro to nezvedli ruku. A já znovu opakuji, vy teď populisticky dáváte do tohoto sněmovního tisku návrh na zvýšení příspěvku v I. a II. stupni u dospělých, i u dětí. Já jsem řekla, že to podpoříme samozřejmě, ale že jste to nedali do toho zákona o sociálních službách, že jste reagovali vlastně až potom, že by ANO si mohlo trošku vzít nějaké body na tom, že na ty postižené myslíme. A znovu říkám, můj návrh byl špatně? Možná ano, protože tam nebyly děti, tak jste měli jedinečnou možnost dát do tohoto zákona ty děti a těm dospělým nechat tu částku, kterou jsem tam dala já. ***