Neautorizováno!
(18.20 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)
No, a vrchol toho všeho je, jak to uvádí v tom rozhovoru, že jedinou zemí, kterou jsem našel, že to má jako my, je Rusko. "Po třech letech držby je tam kapitálový výnos osvobozen od daně. Myslím, že bychom neměli být ve stejné kategorii jako Rusko, což je stát, kde je jeden z největších rozdílů mezi bohatými a chudými na světě." Takže naopak na Západě ty daně jsou nastaveny tak, jako to říkají Piráti, a naopak v Rusku, v Rusku jsou tyto daně pro ty ruské oligarchy, kteří tam kradou neuvěřitelným tempem a pak si ulejvají ty peníze do těch pražských bytů, tak tam mají ty daně nulové.
Tolik jenom k tomu, až si budou lidi číst ty billboardy SPOLU, že nás chtějí vrátit zpátky na Západ. Ta daňová politika jde spíš na východ a myslím si, že to je velmi špatně. A myslím si, že to vidí každý člověk, kterému například byly zvýšeny daně, pokud jde o živnostníky, kteří platí vyšší odvody, daň z nemovitosti nebo kterým bylo zavedena třeba vyšší daň z příjmu kvůli tomu, že už nemůžou uplatnit slevu na školkovné nebo kteří musí platit nový nebo vyšší odvod na nemocenské pojištění. Takový technik ve výrobě nebo učitelka na základní škole totiž zaplatí na dani z příjmu 3 900 korun měsíčně z průměrné mzdy 49 000 korun. Není vůbec žádný důvod, proč by majitel firmy nemohl zaplatit adekvátně daň a proč by tam měla být daňová výjimka, proč by tam měla být nulová daň. Těmto lidem, když se s nimi bavíme v kampani na ulicích, skutečně nemůže nikdo ani ze SPOLU vysvětlit, proč by oni měli platit tisíce a tisíce korun daně jako mourovatí a naopak by měla být zavedena daňová výjimka pro zisky nad 40 milionů korun z prodeje firem. A navíc to je zneužitelné na bitcoiny, protože stačí převést bitcoiny do firmy a prodávat tu firmu, a už to máte výrazně jednodušší a nemusíte platit z toho žádné daně. Takže to je skutečně daňová výjimka, ze které bude profitovat jenom velmi úzká skupina vyvolených lidí, zatímco střední třída bude nadále platit obrovské částky.
Protože, řekněme si to otevřeně, Česká republika má daňový mix postavený na velmi vysokém zdanění práce, to znamená, lidi musí platit ze svých výplatních pásek velmi vysoké částky ve srovnání s ostatními západními zeměmi, a naopak máme velmi nízké třeba daně z nemovitosti anebo máme třeba tyto obskurní daňové výjimky. Tuto daňovou výjimku se nám podařilo zrušit, ale i po tom, co jsme ji zrušili, se k nám bohužel vrací zpátky.
Samozřejmě to kritizují i odborníci, se kterými jsme to konzultovali, kritizují to odborníci jako docent Libor Dušek, který je velmi renomovaný ekonom, který působil na renomovaných ekonomických pracovištích v České republice, že tato daň skutečně povede k tomu, že akorát se více zadlužíme, protože nejsou předkládána žádná kompenzační opatření. Jediný výsledek přijetí této daně, kterou dneska budeme projednávat ve Sněmovně, nebo případně zítra, pokud by se to jednání prodloužilo, bude takový, že pojedeme čistě na dluh a ten dnešní deficit, na příští rok zase 300 miliard korun, zbytečně prohloubíme o další třeba miliardu, 2 miliardy, které bychom mohli získat na výnosu z daně právě z těchto podílů tak, jak to bylo schváleno v konsolidačním balíčku, kde se i všichni ostatní museli podílet na těchto změnách.
Mě by zajímalo, jak koalice SPOLU vysvětlí třeba studentovi, kterému zrušila slevu na dani pro studenta, takže když teďka pracuje na nějaké brigádě, musí odvádět státu více peněz, jak takovému studentovi vysvětlí, že současně zavádí novou daňovou výjimku, která se bude týkat jenom několika desítek nebo stovek vyvolených lidí, kteří mají zisky nad 40 milionů korun z prodeje firmy. Já bych opravdu chtěl vidět, aby se natočili, jak tuto věc vysvětlují těm lidem, u kterých prosadili tyto změny.
A my jsme rádi, že jsme zabránili ODS v rámci její hospodářské politiky prosadit i ty další věci, které měli připravené, jako bylo zdanění stipendií pro studenty, jako bylo zavedení školného bez toho, aniž by tam byla nějaká doprovodná opatření, kde by to čistě dopadlo na lidi a jenom by to skončilo takhle v černé díře bez jakýchkoliv kompenzací a tak dále. Kolik peněz bylo sebráno rodičům? Aby to vysvětlili rodičům, kterým sebrali školkovné, takže musí teďka platit o několik tisíc korun navíc na daních za to, že posílají dítě do školky a platí tu školku. Jak jim vysvětlí, že teďka budou schvalovat miliardovou daňovou výjimku pro několik vyvolených multimilionářů? To opravdu nedává smysl. A já bych chtěl vidět, jaké jsou ty tlaky a motivace skutečné, že je potřeba to dělat na sílu teďka těsně před volbami. Opravdu to nemůže dávat smysl a fascinuje mě, že to podporuje i opoziční strana ANO.
A teď bych rád mluvil o dalším bodu, který navrhuju zařadit na program dnešního jednání, a to Výzva společnosti Agrofert holding k vrácení nelegálních dotací a veřejných zakázek v rozporu se zákonem o střetu zájmů a informace vlády o vymáhání nároku státu na jejich vrácení.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Pane předsedo, prosím potom o poslání toho celého názvu bodu sem.
Poslanec Jakub Michálek: Dodám písemně všechny ty body, ono jich ještě pár bude, takže je dodám písemně, není vůbec problém.
V rámci tohoto bodu je potřeba opravdu vnést jasno do toho, jakým způsobem se to má s dotacemi a s veřejnými zakázkami, které holding Agrofert, což je firma, která samozřejmě, jak všichni víme, nepatřila Andreji Babišovi, jenom ji ovládal podle rozhodnutí soudu, tak jakým způsobem brala dotace, veřejné zakázky, protože teď už je podle judikatury Ústavního soudu, Nejvyššího správního a Městského soudu v Praze postaveno stoprocentně najisto, že v době, kdy byl Andrej Babiš premiérem, neměla tato společnost, tento holding právo pobírat veřejné zakázky a dotace.
Já jsem taky byl předsedou dozorčí rady zemědělského intervenčního fondu asi dva roky a samozřejmě jsme tam řešili i problematiku dotací, zemědělských dotací. Tehdy ta situace, dobře, byla nejistá, takže vedli jsme soudní spory. Ty soudní spory dopadly dobře pro stát, bylo potvrzeno to, že stát postupoval správně, když odejmul, když nepřiznal dotace holdingu Agrofert, a bylo potvrzeno tak, že se to týká všech nárokových i nenárokových dotací podle příslušného paragrafu, myslím, že to je 4b a 4c zákona o střetu zájmů.
Takže my jsme vyzvali vládu, my jsme opakovaně vyzývali vládu. Naposledy jsme sepisovali velmi podrobný dopis, na základě kterého Marek Výborný přislíbil, že ty dotace budou vymáhány, ale pouze v částce 5 miliard korun, zatímco podle našeho protikorupčního analytika celková výše dotací činí 7 miliard korun. Čili my bychom opravdu byli rádi, aby byly postaveny z výročních zpráv holdingu Agrofert, z té konsolidované výroční zprávy částky za dotace v době, kdy Andrej Babiš byl premiérem a ten holding neměl právo na dotace a veřejné zakázky, abychom měli jistotu, že opravdu všechny tyto částky budou vymáhány a že budou vymáhány neprodleně.
Vzhledem k tomu, že holding Agrofert oznámil, že nebude vracet ty částky do státního rozpočtu, nezbývá, než aby stát učinil konkrétní kroky směrem k vymáhání. To znamená, tam jsou možnosti podle příslušných zákonů, které upravují zemědělské dotace, aby byly ty dotace zrušeny a stát se domáhal jejich vrácení. A pak samozřejmě zase se to může dostat k soudům, soudy o tom budou rozhodovat a máme tady už platnou judikaturu, která stanoví, že na ty dotace nárok není.
A pokud jde o veřejné zakázky, tam je situace o něco komplikovanější, protože zadavatelem veřejných zakázek je Čepro a Lesy České republiky. V jednom případě je to firma ovládaná Ministerstvem financí, Zbyňkem Stanjurou, v druhém případě je to firma ovládaná Ministerstvem zemědělství, Markem Výborným. A v takovém případě ta firma by měla zadat posouzení, jestli ty zakázky byly zadány za tržní cenu v době a místě, protože v některých těch případech ani nedocházelo k výběrovému řízení, čili je otázka, jestli to skutečně byly tržní ceny. ***