Neautorizováno!


(18.40 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)

Šestý bod se týká protimafiánských zákonů. Tam už jsem o tom mluvil, opět je to návrh, který máme připraven v paragrafovém znění, má mnoho desítek stran a odstraňuje spoustu děr, které se předchozí politici snažili zanést do českých zákonů, aby si vždycky našli právní kličku, v rámci které je možné nějakým způsobem zneužívat moc, odklánět veřejné prostředky, obcházet výběrová řízení, obohacovat se na úkor veřejnosti, a my budeme jednoznačně - a máme to připraveno v paragrafovém znění - prosazovat, aby protimafiánský zákon zajistil, že (by) majetková přiznání politiků a manažerů veřejných firem byla pod reálnou kontrolou, protože jedině tak se nebudou opakovat kauzy, jako je Motol či Dozimetr, které se k nám neustále vracejí a kde manažer z Motola peníze ukradl onkologicky nemocným pacientům včetně dětí a ty peníze potom utrácel za pozemky na Kostarice. Takovéto věci už se skutečně nemůžou opakovat.

Máme připraven návrh zákona, o kterém bude mluvit Klára Kocmanová, který změní jednací řád Poslanecké sněmovny tak, aby byly stanoveny limity na projevy řečníků, aby byla zachována demokratická možnost opozice upozorňovat na důležitá témata, ale současně aby byl dodržován jednací řád Poslanecké sněmovny a aby bylo to jednání předvídatelné. Samozřejmě dneska, když se scházíme jednou za čtyři měsíce a máme na to den, tak je těžké očekávat, že se stihne všechno probrat. Kdybychom projednávali jednání nějakým předvídatelným způsobem, zařadili třeba bitcoinovou kauzu, tak je to daleko předvídatelnější.

Máme připraven plán na konec byrokracie, který chceme představovat, na legalizaci konopí a na manželství pro všechny, všechno je to v paragrafovém znění a rádi bychom, aby se to tady v Poslanecké sněmovně probralo, abychom ukázali, že plán a cesta z dnešní situace České republiky existuje.

Během doby, co jsme se neviděli od června, se vyrojilo několik dalších věcí - mně je to trošku žinantní o tom mluvit, ale zaznamenali jsme i kauzu paní poslankyně Balaštíkové, která v podstatě navzdory příslibu, že dojde k radikálnímu zásahu, řekla, že si nadále ponechá mandát poslankyně až do konce volebního období, to znamená, vedle těch nějakých čtyř platů, které dostane jako odstupné po té kauze, kdy se snažila zorganizovat nájemnou vraždu psa přítelkyně svého bývalého manžela, tak kromě těch čtyř platů navíc získá ještě platy za prázdniny, to znamená, červen, červenec, srpen, září a část října, i teď po volbách, a já si opravdu myslím, že v takovéto situaci ten zásah měl být opravdu razantní, že poslanecký klub hnutí ANO se k tomu měl postavit razantněji a vyvodit nějakou odpovědnost, že opravdu objednávání nájemních vražd domácích mazlíčků je věc, která musí kategoricky končit rezignací daného poslance, okamžitou, a že tam není o čem diskutovat. Kdyby se tohle stalo v našem klubu, tak si nedovedu představit, že ten poslanec by tady s námi seděl v lavici v situaci, kdy se o něčem takovém hovoří ve veřejném prostoru, a že by si ještě přišel na sedm platů navíc za svoji činnost a za to, že se oddaluje ta rezignace. To považuju opravdu za velmi těžko pochopitelné. O tom, že paní Balaštíková chtěla ještě z té nájemné vraždy slevu, tak o tom snad ani nemá smysl mluvit.

Jedna z posledních věcí, které bych se rád věnoval, je Chat Control. To je záležitost, která tady v podstatě vybuchla, proti které jsme se jako Piráti stavěli od počátku, bojovali jsme s ministrem vnitra Vítem Rakušanem, který ne a ne se proti tomu razantně postavit. To je šílená myšlenka. Já opravdu bych si strašně přál, abychom udělali maximum pro to, aby se taková věc nikdy nedostala do právního řádu Evropské unie, ba dokonce abychom šli ještě dál, a já za Piráty navrhuji, abychom doplnili Listinu základních práv a svobod o ustanovení, že takováto podoba šmírování, sledování, plošného sledování všech lidí a jejich soukromých zpráv, jejich soukromých fotek a hlášení na nějakou ústřednu, ještě nějaké možná třeba nestátní organizaci, která bude vyhodnocovat, co si spolu posílají - zcela nepřijatelné, a abychom to doplnili do ústavního pořádku, aby se to nemohlo stát.

Další bod, který navrhuji do programu dnešního jednání, by zněl Informace ministra vnitra Víta Rakušana o stavu přípravy projektu eLegislativa. Za námi chodí - a říkám to zcela otevřeně - úředníci z ministerstev, jsou to vládní úředníci a stěžují si na to, jakým způsobem funguje systém eLegislativa, že není připraven. Oni mají povinnost už ho teď používat pro systém přípravy vládních vyhlášek, ale ten systém prostě v praxi nefunguje - řeknu konkrétní příklady: není možné novelizovat část přílohy, nefunguje sdílená spolupráce tak, jak jsme všichni zvyklí, třeba v Google dokumentech, tak to tu nefunguje v systému eLegislativa. Úkony, které dříve trvaly pět minut, dneska trvají čtyři hodiny a musí se na ně sejít tři lidi. To je prostě něco děsivého, co se děje kolem toho systému, a já jsem kdysi - to dobře víte, že jsem navrhoval, aby ten systém eLegislativa, aby vláda měla termín ho spustit před volbami ještě, protože pak by se vidělo, v jaké kondici ten systém je, a vláda by byla hnána k odpovědnosti, jestli ten systém funguje, nebo nefunguje. Tady se alibisticky rozhodlo, že ten systém se odloží až na 1. ledna příštího roku, takže protože ten systém není připraven na schvalování zákonů a legislativy - i tady ve Sněmovně bijí na poplach, že to nefunguje, a hrozí to - a to si řekněme otevřeně - to hrozí kolapsem zákonodárné činnosti tohoto parlamentu, pokud nebude schválen odklad toho systému. Je to zakázka, která byla pod Vítem Rakušanem, a měl čtyři roky na to, aby ji dotáhl do konce. Já bych tady o tom vůbec nemluvil, já jsem byl předsedou podvýboru v minulém volebním období pro legislativu, ještě když připravoval tu legislativu pan Mlsna, tak jsme to samozřejmě - několikrát jsme ho hnali k odpovědnosti. Oni oddalovali všechny termíny, upozorňovali jsme na to, byly s tím problémy, ale já nechápu, jak Vít Rakušan může s tímto svým systémem eLegislativa útočit na Ivana Bartoše ohledně digitalizace. Já bych si opravdu velmi přál, aby si zametli na Ministerstvu vnitra před vlastním prahem a udělali něco s tou katastrofou, která se na nás valí, s hrozícím kolapsem veškeré tvorby zákonů a legislativy v tomto státě, protože to je aktuální stav systému eLegislativa. Já jsem se obracel na Víta Rakušana s interpelací, aby mě seznámil s tím, kolik času se díky elektronické přípravě legislativy uspořilo, a Vít Rakušan mi poskytl odpověď, že to nesledují, že takovéto informace vůbec nemají k dispozici. Takže to je skutečně velmi, velmi problematické a bude se to týkat nás všech. Já před tím varuji, protože všichni, kteří jsou tady v Poslanecké sněmovně a budou pokračovat v příštím volebním období, budou s tím systémem muset pracovat. Buď s ním budou muset pracovat, anebo se bude muset vyhlásit stav legislativní nouze a účinnost zákona, který zřizuje tento systém, by se musela odložit.

A teď skutečně poslední téma, o kterém budu mluvit, a to jsou oblíbené emisní povolenky. My Piráti jsme se k tomu tématu postavili zcela jednoznačně a já chci, abychom tady skutečně probrali téma emisních povolenek, a proto navrhuji zařazení bodu Vysvětlení předsedy vlády Petra Fialy, proč vláda strčila hlavu do písku ohledně emisních povolenek a Green Dealu, který Babiš schválil a Fiala provedl, a neobrátila se na Evropskou komisi s žádostí o silnější záruky, že povolenky nepovedou k přepáleným cenám energií pro občany. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP