Neautorizováno!
(18.50 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)
Omlouvám se, znění toho bodu je trochu delší, takže já ho potom předložím písemně pro předsedajícího Poslanecké sněmovny, ale povolenky jsou téma, na které my jsme tady upozorňovali opakovaně, a my jsme chtěli, aby vláda předložila jasný scénář, co budeme dělat, a místo toho vláda Petra Fialy to nechala vyhnít, nechala to na poslední chvíli a říkala, že se snaží vyjednávat nějakou blokační nebo revizní většinu v rámci Evropské komise a orgánů Evropské unie, ale skutek utek! Není tady nic. Takže jediné, co víme zatím definitivně, je, že pokud Česká republika se k tomu nepostaví nějak čelem, budeme muset platit pokuty, které dosáhnou částek minimálně stovek milionů, ale pravděpodobně i miliard korun, které budeme muset platit z peněz daňových poplatníků navíc. Takže místo toho, abychom hledali cestu, jak peníze z emisních povolenek dostat zpátky k lidem tak, aby ti, kteří se chovají normálně, rozumně, šetrně, kteří neplýtvají energiemi, aby na tom vydělali peníze, aby byli motivováni všichni se chovat způsobem, který je potřeba z hlediska schválených klimatických cílů - a to nejsou věci, se kterými přišli Piráti, vždyť to já myslím, že to byla vláda Andreje Babiše, která snad předložila zákon o klimatických cílech, která se podílela na schválení toho, co bylo v Evropské unii schváleno jako evropský klimatický rámec. Ale to, co teď musíme opravdu řešit, protože povolenky už jsou víceméně rozhodnuty, my se bavíme o tom, jakým způsobem se k tomu postavit tak, aby to bylo výhodné pro české rodiny, a my říkáme, že za prvé jako Piráti chceme od vlády a od Evropské unie silnější záruky, že nové emisní povolenky nepovedou k přepáleným cenám energií pro občany. Ostatně je tady rostoucí počet zemí, které požadují zastropování maximálních cen povolenek. My sice říkáme, že k transformaci k čisté ekonomice jsou příležitosti, ale současně - a podívejme se na to, jak si vede třeba naše Škodovka. Prostě škodovky, jejich elektroauta, jsou nejprodávanější auta, jsou na špičce žebříčku v celé řadě států, které my jsme třeba navštívili na některých zahraničních cestách - v Dánsku, ve Finsku. Naše firmy jsou úspěšné v přechodu k čistým technologiím. My jsme mezi třemi nejúspěšnějšími zeměmi v Evropě v téhle oblasti, ale současně vždycky musíme říkat, že přechod k čistým technologiím bude fungovat jedině tehdy, když budeme lidi chránit a když to bude výhodné pro občany, pro velkou většinu občanů České republiky.
Proto my navrhujeme vrátit peníze z emisních povolenek prostřednictvím energetického kuponu nebo bonusu, což je součást toho našeho plánu snížit náklady pro 90 procent domácností, a jsme připraveni použít i další nástroje, jako například snížení spotřební daně nebo daně z přidané hodnoty, pokud to bude potřeba k ochraně lidí a firem. A to říkáme jednoznačně, abychom tady nebyli nesmyslně nálepkováni jako nějací fanatici. Naopak, jsme to my, kdo předložil jako první reálný plán, a bylo by fajn, kdyby stejný reálný plán vedle toho, že budeme platit pokuty Evropské unii v řádu miliard korun, nebo že budeme vystupovat z Evropské unie, nebo že přijdeme dokonce o nároky na dotace z Evropské unie, což by znamenalo výpadek ve státním rozpočtu v řádu desítek miliard korun, tak to jsou opravdu nerealistické plány. Pojďme se bavit o tom, co je nohama na zemi.
Byl to pan Babiš a pan Fiala, kdo ty povolenky vyjednal. Oni nás bohužel zklamali v tom, že podcenili některá ta rizika, a teď hrozí to, že to skončí zase nějakou zákulisní dohodou, protože u starých povolenek ty miliardy nakonec shrábli fosilní korporace a miliardáři. A my opravdu nechceme, aby teď zase ty peníze z povolenek skončily u fosilních korporací a miliardářů, a naopak my všichni ostatní, aby nás vláda nechala na holičkách. To já považuju za - to by byl obrovský problém a vláda by měla být na straně obyčejných Čechů, nikoliv těch fosilních korporací a miliardářů.
Takže ano, životní prostředí je důležité, přechod na čisté energie je potřeba, je potřeba rozumným tempem, ale současně to bude fungovat jedině tehdy, pokud budeme lidi chránit a bude to pro většinu výhodné. A to je něco, k čemu my jsme se jako Piráti zavázali jak u emisních povolenek, tak u našich ostatních návrhů.
A já tady opravdu chci upozornit, že to nebyli Piráti, kdo schválil Green Deal. Byl to - ano, tohle to je známý obrázek Andreje Babiše s Angelou Merkelovou (Ukazuje.). Byl to Andrej Babiš v Bruselu 13. 12. 2019, kdo schválil Green Deal, ještě se tam na to takhle hezky na sebe usmívali, a potom Andrej Babiš se fotil ještě s panem prezidentem Macronem v Bruselu 13. 12. 2019, když schválil Green Deal. Hezky tam má před sebou dva džusíky, dvě minerálky a moc se usmívá. Dokonce si o několik dnů později napsal v tom prosinci 2019 na Facebook, že to lidé viděli ve zprávách a že se připojili v Bruselu k závazku, že Evropa bude do roku 2050 uhlíkově neutrální, že to je jediný způsob, jak zastavit oteplování, že si to vyžádá neuvěřitelné úsilí a peníze a že to bude naprostá změna v osobní i nákladní dopravě, že všichni budeme muset jezdit na elektřinu nebo na vodík, že bude nutné zateplit všechny budovy a nově stavět jenom ty nízkoenergetické. Takže tohleto je Andrej Babiš v roce 2019, kdy měl k dispozici plán Komise na snižování emisí skleníkových plynů pro rok 2030, který schválila den předtím Evropská komise pod vedením Ursuly von der Leyen, a podotýkám, že to byla komise, kterou Piráti nepodpořili, naopak pro tu komisi hlasovalo ANO a seděla tam členka hnutí ANO paní Jourová. 11. 12. 2019 se představoval ten plán Ursuly von der Leyen a součástí toho bylo, že Komise do léta 2020 předloží plán na snižování emisí skleníkových plynů do roku 2030 nejméně 50 procent a směrem k 55 procentům ve srovnání s rokem 1990, navrhne revizi obchodování s emisemi včetně možného rozšíření obchodování s emisemi na nové sektory v Evropě a také že Evropská komise zváží uplatňování systému evropského obchodování s emisemi i na silniční dopravu, to znamená slovy, kterým bude rozumět veřejnost, že budou zavedeny povolenky na benzin a na naftu, čili dojde ke zdražení v této oblasti, a že všechny tyto změny směřují k tomu, aby byla stanovena cena uhlíku, a že to podnítí změny v chování spotřebitelů a podniků a usnadní nárůst udržitelných a soukromých investic.
Takže při tomto všem záměru, a ano, říkám, někdy to není stoprocentní závazek, ale je to závazek, že ta věc bude zvážena, tak to všechno Andrej Babiš schválil v době, kdy se to dalo ještě ovlivnit, a my jsme jako Piráti představili konkrétní plán na to, jak nakopnout úspory a zkrotit drahé energie pro občany. Máme takovouhle brožuru (Ukazuje.), je to nejpodrobnější ekonomický program právě na téma emisních povolenek, a počítáme tam s tím zavedením energetického kuponu pro domácnosti, počítáme tam se záchranou brzdou proti zdražování pohonných hmot. To je, kdyby náhodou vyskočila cena povolenky, tak že se to nepromítne do benzinu a do nafty, nebo respektive od určité hranice, že stát nebude vybírat DPH z toho zdražení, ale že to bude částečně kompenzovat ve spotřební dani. Opět, máme to připraveno legislativně, počítá se s tím, masivní investice do energetických úspor na klíč s využitím firmy ČEZ ESCO, a že pomůžeme průmyslu uspět s čistými technologiemi. A samozřejmě tedy že zajistíme, aby ty peníze šly rodinám, a ne oligarchům. Takže to je náš plán. Máme plán, jak nakopnout úspory a zkrotit drahé energie, který jsme představili, kde jsme spolupracovali s odborníky včetně docenta Duška, který se nám podařilo dát dohromady v našem odborném týmu, a já bych byl velmi rád, abychom to tady projednali. ***