319. Výběrčí sbírky na splacení dluhů královských svolené podávají poznamenání nedostatkův, do kterýchž sobě některá města stěžují.

Konc. v arch. místod. král. Českého, S 15/13.

Poznamenání vejběrčích z měst, kdeří při sbírce sněmem svolené nedostatky mají.

Písečtí mají toto nedorozumění: jednou-li toliko, čili kolikrátkoli se co prodá, táž sbírka dávána býti má. Item, sousedé jich, kdeří pro fedruňk přespolních lidí ovsy skupují a formanuom i jiným lidem přes svět pracujícím prodávají, jsou-li také tu sbírku podruhé dáti povinni. Item, formané z Rakous a z Moravy, vína na prodaj k ním vezouce, také-li tím svolením povinni jsou; čili sami obyvatelé toliko království tohoto. Žádají vysvětlení a naučení.

Klatovští mají tento nedostatek strany vín, kderá se zde v zemi kupují, k ním přivezou, sousedům jich prodají a tu sbírku z nich platí, že se těm kupujícím vidí, poněvadž sou o to, co jest se již z toho vína sbírky dalo, takové víno draže koupili, že by již tím placením obtěžováni býti neměli, Druhé, že mnohým jich souseduom, kdeří rakousko a moravská vína k ním přivezená kupují, pro chudobu formanuom čím platiti nemají, možné není prvé, než co z takových vín utrží, tu sbírku odvozovati, než což by do sv. Jiří speněžili, to tehdáž a z ostatku ze všeho při druhém terminu dodávati chtějí. Strany obilí mnozí z obyvateluov jich, kdeří je kupují, tím že by se zastírali; poněvadž ten, kderý je prodá, sbírku dává, že se sněm dáleji na ně nevztahuje. Co se pak mléčného dotýče; kderéž někdeří z nich od okolních skupují a do Augšpurku odsílají, ti oznamují, poněvadž se to neprodává, nýbrž jen jednomu každému za jeho peníze odsílá, že tou sbírkou povinni nejsou.

Oustští o tomto nedostatku zprávu činí: že se mlynáři, kdeří své vlastni mlejny mají, z měřičného, co prodají, dávati zbraňují. Též také i jircháři že z vlny dáti nechtí, pravic, že toho v jiných městech též nebejvá.

Poličtí dotazují se: měli-li by z vín dvouletých, kderáž před svolením sněmovním do sklepuov složena a teď nedávno prodána jsou, sbírku dáti. Item, byli[li] by ti z vlny, kderáž jim místo hotový summy dána jest, dáti povinni. Item, také-li by ti z obilí, kdeří míněji pod strych uprodají, a zvláště jich správce církevní, takovou sbírku odvozovati měli.

Plzeňští to na nedorozumění [mají], že ti, kteří od jiných vlnu kupují a zase prodávají, též kteří v omastku, obilí a rybách handl vedou, toho dávati se zpěčovati chtějí, ukazujíce, že na pány a ty, kteří ovce chovají, sněmovní snešení toliko se vztahuje, o handléřích pak a o obchodnicích v sněnu, aby podruhé z toho dávati měli, že se nic nenachází. Též také, že i někteří okolní ovčáci u nich vlnu porůznu prodadouc, z ni dáti nechtějí, vymlouvajíc se, že pánuom svým to zpravují, Žádají naučení, jak by se v tom chovati měli.

Domažličtí mají toliko ten nedostatek, že lidé cizopanští, kdeří své věci k ním na trh přivezou a je prodají, sbírku z nich dáti nechtějí, oznamujíc, že ji doma svým pánuom odvozují. Jest-li to tak a chovají-li se v tom spravedlivě, to že jim vědomé není, než oni je při tom nechati musejí.

Hradečtí oznamují, že sobě toliko ti, kteří vína u nich šenkují, to obtěžují, aby z nich prvé, než je vyšenkují, dávati měli, berouce taková vína na větším díle na dluoh, z nich před vyšenkováním co dáti nemají. Též také někteří pohořalí sbírku dávati se zbraňují, berouc sobě sněmovní snešení ku pomoci.

Stříbrští činí zprávu, že se žádný jiný nedostatek při té sbírce nenachází, než rychtář císařský u nich že by se z hedbávných a krámských věcí takovú sbírku dávati zbraňoval. Z vína rakouského, kderéž se k ním uvozuje, že by formané též nic dávati nechtěli, oznamujíc, že takovou sbírku panuom svým, načež i cedule ukazují, odvozují, žádajíc naučení, jak by se v tom chovati měli.

Sušičtí jinšího nedostatku nemají, než že sobě obchodnici, kdeří v rakouských, moravských, jiných víních živnosti vedou, stěžují, že sudy plný, tak jakž na místě kupovány bývají, k nim přivezu nemohou, též droždím že jim nemálo uchází. Za kderoužto příčinou, aby v tom tak veliké škody nenesli, prosí, aby jim aspoň desáté vědro pasírováno a sráženo bylo. Načež odpovědi čekají.

Perkrejchnštenští oznamují, že se při té sbírce u nich jinšího odporu nenachází, než strany soumarův, když sou z toho, což ven z země přes meze vynesli, sbírku svolenou od nich žádali, tím že sou je hned od sebe odehnali a k městu Prachaticuom a Wintrberku že sou se obrátili. I nechtíce, aby duochod JMCské, totižto mejto dědičné a ungelt, hynul, museli od takové sbírky přestati a jim ji prominouti.

Jiná pak všechna města žádných nedostatkuov kteréž by nápravy potřebovaly, při té sbírce sněmem svolené nepoznávají mimo tyto napřed dostavené.

Nota. Než dává se zpráva, že Žatečtí, Lounští, Mostští, Slánští, Kadanští, Litoměřičtí a jiní, co vobilí skoupí a zase formanům ladují a prodávají, z toho nic nedávají. Což zjevně proti sněmovnímu snešení jest.




Přihlásit/registrovat se do ISP