Pátek 10. ledna 1919

My musíme napřed míti měřítko, jak chceme tu věc rozřešiti, a pro to nemáme žádné pomůcky. Není trhů, a dnešní čísla nelze srovnati s čísly předválečnými. To junktim s nápravou měny musí přijíti: daň z přírůstku hodnoty, daň z majetku a to z psychologických důvodů, a nestačí-li to, pak musí se zavésti všeobecná daň majetková. Tím je řečeno, že nynější bídě se nemůže regulací cen odpomoci.

Dnešní bída je bída nedostatku skutečných statků. Proto ta jednoduchá pomoc, která je na snadě, je ta, kterou by v podobné situaci otec rodiny učinil. Ten by si řekl: Co máme? Do kdy musíme stačiti? Kdy přijde pomoc? A do které doby musím se svým vystačiti? To si musíme uvědomiti také my, kdy ta pomoc přijde. A tu vláda asi nemá informace, by nám na to mohla dáti odpověď, na otázku, jak dlouho musíme stačiti s tou zásobou, kterou máme. Víme-li to, bylo by velice důležito pro veřejnost, aby byla zde jistota, aby se vědělo, kolik zde toho jest, aby nebyly zbytečné a přepjaté naděje kladeny na to, co zde není.

A jiná je ještě věc důležitá, a to považuji za vlastní lichvu: že lichvářem je ten, kdo reservuje zásoby, které zde ještě jsou. Nemůžeme všichni vyjíti s tím, co máme, než jen do určité doby; ale reservovati zásoby ze spekulativních důvodů, nezpracovávati surovin, poněvadž je obava z klesání cen, reservovati prodej statku, to je vlastní lichva, která nám tak značně škodí. Otevřít zásoby, skladiště, toť je úkolem státu bez zřetele na ceny a bez úpravy této otázky, poněvadž by ten národ pak mohl býti živ po několik měsíců a překonati veškeré tyto překážky v klidu. To jest otázka, která předchází přede všemi ostatními v tomto státě. (Výborně!)

Velectění pánové, na druhé straně chci poukázati na úředníky a dovolte, tvrdím-li, že zde je nutná odpomoc finanční. Úprava platův úřednických a učitelských není v této situaci možna, poněvadž nevíme, jakou peněžní jednotku budeme míti.

Je dvojí možnost. Nemusíme míti případně nové jednotky; ponechme si ta velká hospodářská čísla a pak to budeme mít jako v Portugalsku a budeme počítati a platiti velikými částkami. Ale tu nutno uvážiti, že všecka hospodářská čísla se nenadouvala přirozeně stejnoměrně, za tím vývojem zůstával vývoj čísel zákonných, daňových, rent atd. Tato zákonná čísla musela by se pozvednouti do hladiny, ve které jsou ostatní čísla. Jinak třeba platili bychom 3-5-násobně oproti míru; na příklad oběd platili bychom třeba 50-100 K. Kdyby takto věc byla upravena, pak bychom také musili pro úředníky reklamovati 2-4-násobný plat. Vrátíme-li se ke staré měně, bude situace jiná. Není možno, aby byly plně upraveny platy úředníků, ale výpomoci přece se jim musí dostati, neboť úředník, který něco měl, již to nemá, jelikož to spotřeboval, a kdo neměl, je plný dluhů. Můžeme říci, že poměrně stouply důchody na 3-4-násobnou výši, ale ceny se zvýšily 6-7-násobně, kdežto platy gážistů byly zvýšeny jen o 50 proc. Jejich výseč, které požívají na celkové produkci, se zmenšila a inteligence je ve strašné situaci.

Pan kolega Rašín mne za to jistě nepochválí. Nemůže býti ohledů, má-li stát peníze nebo ne, poněvadž jest to nouze, která jest klíčem pro rozdělování, poněvadž v nouzi utíká se společnost ke komunismu. Potřeba stává se klíčem pro rozdělování v této situaci. Nepodceňujeme spořivost kolegy Rašína, poněvadž ne my, ale naše děti budou ho chváliti, že provádí brzdu proti upřílišněným požadavkům, poněvadž z přítomnosti odkládáme na budoucnost. On nepracuje pro sebe, nýbrž pro tento stát, pro tento národ (Výborně!) a my uznáváme překážky, a kdo je zná podrobněji, ten by to mohl lépe posouditi, dnes, kdy nevíme, jaké překážky se naskytnou, až vezmeme půjčky nebo jiné prostředky finanční. Myslím, jestliže by měl dále potrvati stav velikých hospodářských čísel, že pak bude nutno, aby také daňový systém byl těmto číslům rychle přispůsoben. Jestliže všechny důchody a výnosy stouply na pětinásobnou výši, ale daňový systém jen o 100 %, pak to není žádný poměr, pak naše požadavky, které zde snad máme, musí nás vésti k tomu, že se odhodláme říci, že jsme ochotni povoliti zvýšení daní na potřebnou výši, která odpovídá poměrům v míru. Jiné cesty tu není.

Očekáváme od vlády zákroky velké, energické v nápravě měny, v nápravě majetkové daně, v otázce vyvlastnění velkostatků, kolonisace půdy. To jsou hluboké zákroky a vyžadují silné vlády, která se opírá o pevnou administrativu a konsolidovanou moc, a proto musíme vládu tou mocí nadati. Není možno na jedné straně všecko od vlády žádati, ale na druhé straně jí moc odpírati.

Je to jistě vzájemný poměr nedůvěry, která jistě po této stránce zde je a který nechce připustiti, aby vláda neb kdokoliv se k moci dostal. Je to jisté spoléhání na vlastní sílu, ale toto spoléhání vede konec konců k násilí. Myslím, že v této situaci nouze, v jaké český národ a český stát po bouřlivých vlnách ještě se pohybují, nedůvěry takové by býti nemělo. Představme si, že by násilí mělo vésti k takovým důsledkům, k jakým vedlo v Rusku. To mělo by za následek, že bychom zničili i ten poslední ještě zbytek toho, co máme, ale marně bychom předpokládali, že by nám to pomohlo, kdybychom tím zničili i to, co je nám nejdrahocennější: politickou samostatnost našeho národa, a teprve z trosek požárů a hrobů bojiště plného mrtvol musili bychom zase znovu tvořiti, abychom se dostali opět do stavu, ve kterém jsme dnes.

Proto mám za to, že je třeba vzájemné důvěry i jistého klidu a trpělivosti, ale že je také třeba, aby se vědělo, co zde je, aby zde bylo pevné odhodlání vlády, nikoho nekrýti. Dnes je nouze a proto budiž to, co zde jest, podle nouze rozděleno. Varujme se však požáru, neboť v tomto požáru mohla by zůstati také samostatnost českého národa. (Výborně! Hlučný potlesk.)

Předseda: Slovo má pan dr. Franke.

Posl. dr. Franke: Slavné Národní shromáždění!

Bylo mně uloženo klubem, abych promluvil o politické stránce prohlášení, jež podala včera vláda, nebudu tedy následovati pana předřečníka v tom, že bych podrobil zevrubné kritice hospodářskou část vládního prohlášení, nýbrž budu se snažiti, aspoň v hlavních rysech vystihnouti názory našeho klubu, jak se dívá na vládu, a vysvětliti aspoň v našem osvětlení podstatu této vlády a z toho také vyvoditi důsledky, jak k této vládě musíme se chovati.

Řeknu hned předem, že my vítáme prohlášení vlády a že prohlášení to je nám sympatické. Na celou řadu věcí, na které jsme čekali dlouho, a myslím, zbytečně dlouho, bylo odpověděno způsobem, který nám vyhovuje. Ale domnívám se, že vláda mohla odpověděti a tento program přinésti již dříve. Není jediné věci v tomto programu, která by nemohla býti řečena vládou jako součástka jejího programu již před vánocemi. Někdy po 28. říjnu bylo by to bývalo lépe, protože by zde nebylo dojmu zcela zbytečného, že vláda promluvila teprve, když se střílelo, když se loupilo a plenilo, když došlo k událostem velmi politováníhodným. (Výborně!)

Domnívám se, že ta okolnost, proč vláda přišla s programem svým poněkud později, než by bylo bývalo žádoucno, vysvětluje se koaličním složením této vlády. Vláda jest koaliční a nemůže tedy jistě o jistých věcech dospěti k jednomyslnému úsudku tak brzy, jak bychom si byli přáli. A je naší povinností, bychom zde zcela otevřeně řekli svoje stanovisko k této koaliční vládě.

Ve schůzi klubovních předsedů vždy znovu tato otázka koalice se vynořuje a je také se strany vlády zdůrazňováno, že žijeme v době koaličních poměrů, jak ve vládě, tak i v parlamentě.

Vážení pánové! Já nedívám se na Národní shromáždění a na vládu tak, jako na nějaký spolek a předsednictvo tohoto spolku. Já v tom vidím určité veliké nebezpečí, když jest snižována autorita Národního shromáždění a vlády, z tohoto Národního shromáždění vzešlé. My přece víme, že Národní výbor a z něho vzešlé Národní shromáždění jest čistě produktem revoluce. Tak tomu bylo také v jiných státech, nejen u nás, že v dobách kritických, když šlo o nový stát, když šlo na př. ve Francii o novou formu státní, nemohly býti volby, tvořily se revoluční souverainní orgány, které vzaly řízení státu a jeho organisace úplně do svých rukou.

Ve Státech Severoamerických tento revoluční orgán nezvolený řídil osudy země po celé jedno desítiletí. Nemohlo býti také jinak u nás a já tvrdím, že u nás podmínky a okolnosti, za kterých vzešel tento starý Národní výbor a potom z něho Národní shromáždění, byly mnohem příznivější, nežli u ostatních zemí a v jiných časech. Tenkráte, když se u nás Národní výbor tvořil a Národní shromáždění, bylo zde veřejné mínění, byly zde strany politické, které byly nositeli tohoto veřejného mínění, a myslím, že by jen určitou kasuistikou se dokázalo, že Národní shromáždění a jeho delegace vládní neodpovídá mínění veřejnému.

Proto pravím, abychom se varovali podceňování Národního shromáždění, neboť věřím, že rodící se stát potřebuje, aby oba tyto nejvyšší orgány v našem státu měly určitou autoritu. Já v tom vidím - odpusťte, že to řeknu tak přímo - určité stopy našeho starého otroctví. Když za toho poddanství starého někde ve státech starý panovník byl odstraněn novým panovníkem vraždou, dýkou a jedem, tedy nebylo žádné pochybnosti o legitimitě jeho nového nástupce. U nás se nepracovalo vraždou, ani těmito imperátorskými jinými pomůckami, u nás se pracovalo revolucí, u nás se pracovalo veřejným míněním a proto myslím, že by bylo přímo zpozdilé a nebezpečné, aby někdo pochyboval o pravomoci Národního shromáždění, což jest velmi důležité pro další otázku: jakou kompetenci toto Národní shromáždění má. (Výborně!)

Já si ovšem nezapírám, že jsou zde určité obtíže, které vznikly přetvorbou starého Národního výboru v Národní shromáždění. V starém Národním výboru byl krátce pevnější, těsnější styk mezi námi členy Národního výboru a jeho praesidiem. Praesidium referovalo nám tenkráte velmi často o jednotlivých zákonných předlohách, o jednotlivých nařízeních, která chystá a také o jiných krocích. To ovšem přestalo, jakmile Národní shromáždění si zvolilo vládu. Naše vláda - přiznejme si to - ať již vlivem poměrů vnitřních, ať po případě poměrů vnějších, udělala ze sebe kabinet. Naše vláda si aspoň hraje na kabinetní vládu a z toho vznikají určité potíže. Kabinet, vážení přátelé, jako kabinet anglický, tedy v nejzralejší své formě, ten předpokládá určitý vývoj, ten předpokládá, že vládne v kabinetu premier-ministr, který jest vůdcem strany, která má většinu ve sněmovně. Toho u nás není, my máme vládu koaliční a já tvrdím, že vznikají-li určité, nechci říci spory, ale určitá nedorozumění mezi námi poslanci a vládou, pak jest to zaviněno tímto kabinetním rázem naší vlády. Já bych si přál, aby naše vláda pochopila, že dokud jest koalice, není možna ryze kabinetní vláda, že jest nutný styk mezi námi a uvarovalo by se mnohým nedorozuměním a mnohým obtížím.

Kdyby skutečně zástupcové vlády přicházeli aspoň do schůzí klubovních předsedů, a tam nám určitým způsobem referovali o tom, co vláda dělá! Podívejte se na př. na to! Každá strana má v té vládě své zástupce, ale prosím - říkám to docela otevřeně - my v socialistické straně nejsme informováni svými ministry. Proč nejsme informováni? Protože naši ministři jsou loyální a udržují tajnost kabinetní. Jestliže udržují tajnost a jsou tak loyální, že nám nereferují ani v klubech ani nám nereferují také v naší straně, pak z toho vzniká povinnost také pro ostatní ministry, aby jejich strany nebyly informovanější, ale řekl bych něco lepšího: pak z toho vzniká povinnost, aby vláda, která již ten kabinet právem nebo neprávem tady tvoří, postarala se o nějaké styky aspoň s námi předsedy, po případě předsednictvem klubu. Kdybychom měli takový styk, kdybychom věděli, že ve vládě jsou takové názory, které jsou blízko vyvlastnění, dokonce socialisaci, vážení přátelé, veřejnost mohla býti klidna, my jsme mohli na schůzích, ve svých předsednictvech, výkonných výborech na to upozorniti a říci: opravdu zdá se, že vláda bude řešiti tyto věci tak, že nás mohou uspokojiti.

Přes tuto kritiku, kterou jsem měl za povinnost přednésti, protože v ní vidím pramen mnohých třenic a nesvárů, chci říci, že my, čeští socialisté, jsme daleci toho, abychom tuto vládu pokládali za tak zvanou vládu měšťáckou. My, čeští socialisté, stojíme na stanovisku, že je to vláda našeho svobodného československého státu, že je to ale i také naše vláda v užším smyslu.

Naše strana za války byla krutě pronásledována, byla persekvována, naše organisace byly téměř vyvráceny z kořene, naši vůdcové žalářováni, naši lidé popravováni, naše jmění pokradeno a myslíte, že jsme tyto oběti ve své straně přinášeli proto, abychom snesli jen zdání, že ve svobodné československé republice bude nastolena vláda měšťácká?

To je pro nás něco nemožného, my tomu nevěříme, nýbrž věříme, že dnes nemáme vládu ani měšťáckou, ani socialistickou, ale že máme vládu svobodné československé republiky, vládu revoluční, která úplně odpovídá těm revolučním podmínkám, ze kterých naše svoboda se zrodila. (Výborně!)

Vážení pánové, můžeme říci, že lpíme na tomto novém svém státě svobodném, ale snad lpíme na něm proto tolik, protože jsme pro něj tolik trpěli. Naše strana jistě pro něj trpěla, a co charakterisovalo naši stranu v minulosti, to bylo to, že nenáviděla Rakousko. Ale ta nenávist byla v této straně příliš vážně míněna. Tak vážně jsme nenáviděli, tak prudce to staré Rakousko, že politika radikální, která byla tehdy jedině oprávněná, byla pokládána určitými kruhy přímo za inferiorní politiku. Táži se vás dnes, byla-li tato politika inferiorní, kdo připravoval legie? Byla to positivní politika bývalá mladočeská, která se dívala na naši radikální politiku s vysoka, anebo to byly ty antimilitaristické rejdy v uvozovkách, které tenkrát naši mládeži národně-sociální byly přišívány na záda jako něco méně cenného? Tato antimilitaristická propaganda, tento radikalismus, který již tenkrát hraničil na revolučnost, ten vykonal pro stavbu legií mnohem více než celá měšťácká, positivní politika, vykonal mnohem více také než tak zvaná politika mezinárodně-proletářská, která stejně tomuto našemu radikalismu se posmívala. (Výborně! Potlesk.)

Já proto mluvím poněkud obšírněji o těchto věcech, vážení pánové, abych psychologicky vám osvětlil kořeny naší lásky k tomuto státu. U nás jest to prostá tradice a my nepotřebujeme ani jako socialisté svůj poměr k republice zkreslovati nějakými vyšeptalými barvami, nějakou terminologií, kterou zřejmě pokládáme za překonanou. My pravíme, že tato vláda jest masem z našeho masa, jest krví z naší krve, a naše strana není zvyklá svou krev zapírati. Pravím to proto, pánové, protože dnes pokládám loyální dodržení koalice za jednu z nejdůležitějších věcí.

Ačkoliv tedy naše republika jest dosud vybudována na kapitalistickém řádě, a ačkoliv její správa daleko ještě není zlidověna, chceme se chovati k této republice a její vládě tak, jak jsem naznačil. Ale jest přirozeno, že náš světový názor socialistický žene nás přímo živelně ke kritice, ke kritice i této přátelské vlády, a my, vážení přátelé a pánové, v tomto osvětlení představujeme si určitou takovou oposici. Ale já bych, když mi dovolíte, řekl: jen takovou oposici, pro kterou má Angličan výborný výraz: "His Majesty's opposition".

My ovšem máme jiné veličenstvo při této oposici, myslím, jen oposiční kritice; není to král, není to nějaké uctívání vladařské moci, ale je to náš konstruktivní socialism, neboť, vážení pánové, náš český socialism není naprosto socialismem bořícím, nýbrž socialismem opravdu konstruktivním. (Výborně!)

My věříme, že český socialismus pro tuto svou konstruktivní povahu jest schopen, aby dnes spoluvládl. A v tom je ta stránka toho, co jsem nazval His Majesty's opposition.

Dnes je schopen, aby spoluvládl, aby zítra nebo pozítří mohl převzíti vládu sám, neboť kdo dokázal svoji schopnost, vládnouti jako spoluvládce, má také legitimaci, která ho opravňuje k tomu, aby jednou vládl sám samostatně. My tedy chceme - a nezapíráme to jako socialisté - domoci se jednou vlády sami, ale jako konstruktivní socialisté bojujeme docela jinak, než se valná část veřejnosti domnívá, že socialism musí bojovati. My v politice bojujeme a chceme bojovati hlasovacím lístkem, v hospodářství chceme bojovati odborovým bojem a kulturně chceme bojovati výchovou. Chceme nového člověka, protože nevěříme, že slepě železný zákon přírodní pohybuje společností, právě tak, jako nevěříme, že nějaké násilí, nějaký převrat terroristický může dopomoci socialismu k vítězství, ale novým duchem, novým světlem osvětluje lid a ten duch musí se rozšířiti do těch vrstev, které dosud z něho byly vyučovány. (Výborně! Potlesk.)

Proto, vážení přátelé, pravím to opět zcela upřímně, pohlížím s chladem, neporozuměním a zřejmým odporem na vše, co by chtělo nahraditi tyto zbraně, jak jsem vám je vyjmenoval, tento parlamentarism, odborovost a osvětovost nějakým terrorem, jakoukoli diktaturou a jakoukoli demagogií. (Výborně!)

To není u nás fráse, když řekneme, že to za socialismus nepokládám, to je paskvil socialismu, to je výplod primitivního neb poblázněného mozku. Bolševismus, vážení přátelé, tedy já nemyslím bolševismus jako theorii, jako oprávněnou theorii, po případě socialistickou, my nejsme o bolševismu informováni a nejsme dnes oprávněni říci, co je to bolševická theorie (Tak jest! Hlas: Vidíme výsledky), ale já mám na mysli bolševickou praxi (hluk), bolševické methody, které jsme viděli, ačkoli také ne zblízka (Hlas: Na Kladně!) a které nám nedovolují, abychom k těmto methodám se chovali jinak, než s úplným odmítnutím. (Výborně!)

Já ale pravím, že bolševismus, tak, jak jsem ho zde definoval, ta prakse, ty methody, vážení pánové, jest jenom jeden výstřelek, jeden extrém; na druhé straně stejně odporný, stejně nebezpečný pro společnost jest zjev jiný, ta bezuzdná chamtivost, přímo nemorální dravost t. zv. silných individualit. (Výborně! Potlesk.) Na jedné straně silné individuality, na druhé straně slepý dav, u něhož vůbec nerozhoduje rozum, cit, nýbrž nízký instinkt - zde máte tyto dva extrémy a já pravím přímo; takový bolševismus, jak jsem jej definoval, to je zmatek, ale jeho pečlivý ploditel - to je ta dravá, silná individualita.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP